Als je op competitief niveau wil vliegen met metalen tandwielen (met grote brandstof kisten, geen f3A!), dan mag je ze elk seizoen vervangen in het geval van weinig training (150 vluchten) en hierbij geen extreme 3D. Gebruik je je model ook voor extreme figuren en belasting dan gaat dit aantal vluchten flink achteruit, tot een punt waar je je servo's nog een 20tal vluchten op competitief niveau kunt gebruiken.
En nee dit is geen onzin, ik weet dit uit eigen ervaring (eigen gebruik), van het gebruik van kennissen en van informatie van team piloten (niet de minste) van dergelijke merken.
Ik heb reeds (team)piloten TIJDENS grote wedstrijden hun servo's zien vervangen (op een geroutineerde manier). Ze overleefden dus geen 4 dagen training + 3 dagen wedstrijd.
ok, dit zijn extreme gevallen maar het is niet anders.
Mensen die dit weerleggen,... hebben ofwel nog niet genoeg gevlogen met hun kist, vliegen heel erg rustig en hebben niets van trilling op hun kist (geen benzine motor), hebben extreem kleine roeren met kleine uitslag, of kijken naar een andere kant bij het zien van mega speling op hun roeren.
Maar ok, als je genoeg brand-fans hebt kan het inderdaad goed zijn om je servo's met metal gears te verkopen... omdat ze de spare gears aan super hoge prijzen verkopen.
En nee voor iemand die graag bouwt en tijd teveel heeft is er geen noodzaak, want die schroeft de 5 tot 13 servo's graag uit zijn kist, koopt er met veel plezier nieuwe gearsets voor, zet deze erin, vergeet hierbij zeker geen "special servo grease" zodat ze niet onmiddellijk weer in de soep lopen, schroeft ze weer in zijn kist, synchroniseert ze en kan terug beginnen afstellen... Goed voor 150 toffe vluchten
Geef mij toch maar servo's die na 1000 vluchten nog steeds geen speling vertonen.