Hallo,
Ik ben Vincent, al een tijdje lid van dit forum maar meer lezer dan schrijver. Maar nu vond ik het tijd om eens een en ander aan het forum toe te vertrouwen en wel de renovatie van mijn Smit Hunter. Ik zag dat hier wel meer mensen met een Hunter bezig waren dus ik denk : zet hem er ook maar bij.
Ik zat al een tijdje met de gedachte te spelen de boot compleet te verbouwen. De redenen waren dat het interieur niet meer naar mijn zin was en ook de details en natuurgetrouwheid van het model zelf te wensen over lieten. Maargoed toen ik een en ander in- en opbouwde een 10 jaar geleden wist ik niet beter en had slechts een Robbe Catalogus met een klein fotootje als leidraad. De boot had ik als incomplete romp met slechts 1 dekhuis gekocht. Nadat ik in 2005/2006 m'n Happy Hunter compleet verbouwd had van binnen, was deze aan de beurt. Ik heb nl beide boten
. Een inbouwhandleiding of een bouwtekening heb ik trouwens nog steeds niet. Ik bouw gewoon na wat ik zie hier en daar en verzin nieuwe dingen waar nodig.
De Happy Hunter :
De Smit Hunter :
Zoals je ziet verschilt dat nogal kwa opbouw e.d.
De plannen/wensen :
- Meer details, net als de Happy Hunter
- Houten achterdek
- de juiste kleuren
- boeg terug in originele staat
- Alles moet gaan werken : ankers, radars, kraan, verlichting, scheepshoorn, waterkannonen etc.
- En alles moet er superstrak in zitten
- Nieuwe zender/ontvanger toepassen : Robbe F-14.
Maargoed voordat iets beter wordt, moet het eerst slechter worden zegt men wel eens. Dus alles er eerst maar eens uitgehaald en het ding zo schoon mogelijk gepoetst van binnen :
Aangezien ik eerst de techniek wilde doen ben ik eerst met de binnenkant begonnen. Als eerste een nieuwe motorsteun. Ik had ooit de decaperms gewoon op de bodem geplakt in de standaard houder.. dat was dus niks maarja ik wist niet beter toen
. Een nette steun is beter. Stukje koperdraad gepakt, in de romp vorm gedrukt en een kartonnen mal van gemaakt. Overgezet op wat balkjes met hout en hakken/zagen/vijlen maar !
Alles aan de binnenkant met rubber bekleed ivm geluidsisolatie en motoren losjes gemonteerd :
In de boot lijmen die handel
Accuhouder er ingemaakt. De achterwand van de houder mistte. Die heb ik dus op dezelfde methode als de motorsteun gemaakt. Koperdraad, mal en uitgesneden uit plastic plaat. De accu die er in gaat is een 12V 12AH. Een geweldig ding, ik ben eerder zat van het varen dan dat de accu leeg is. Scheelt ook weer een hele boel lood
Heb eenzelfde accu in de Happy Hunter.
Tussendoor diverse gaten in het voor- en achterdek weer dichtgemaakt. Kon er destijds niet goed bij dacht ik. Nu zit alles er weer in :
Boegschroefpijpje er opnieuw in. Die had ik ooit eens vastgeplamuurd maar bleek dus lek te zijn. Daar kwam al dat water dus vandaan hehehe.
Er was nog ene obstakel : de roeren die ik ooit had gemaakt waren volledig verkeerd van model en niet bepaald mooi. Dus nieuwe gemaakt van plastic. Wat nou nieuwe kopen hehehe
De servo zat eerst een stuk verder naar voren. Daarom moest ik ook een stuk uit het dek halen destijds ivm de ruimte. Wist ik veel dat een servo ook plat gemonteerd kon worden ;-) Nieuwe steun gemaakt voor de servo en de handel aan mekaar geknupt met nieuwe stuurstangen. Alles enigszins gesteld. Bij de inbouw van de ontvanger en de eerste vaartest wordt een en ander definitief.
Heel handig hierbij was een servo stuurprintje wat ik destijds voor de renovatie van de Happy Hunter had gemaakt :
En dat is de voortgang tot nu toe. Nog veel te doen dus.. Maar het gaat gestaag. Elke avond even wat tijd aan besteden als ik zin heb
. Het wordt pas echt interessant als de hele installatie erin moet met de multiswitches etc. En de kraan werkend maken wordt ook nog een heel karwei maar het is bij de Happy Hunter ook gelukt ! Een kleine blik in het vooronder van de Happy :
Hopelijk hebben de andere Hunter bouwers hier ook wat aan
En laat me weten wat jullie er van vinden !
Groeten Vincent
Ik ben Vincent, al een tijdje lid van dit forum maar meer lezer dan schrijver. Maar nu vond ik het tijd om eens een en ander aan het forum toe te vertrouwen en wel de renovatie van mijn Smit Hunter. Ik zag dat hier wel meer mensen met een Hunter bezig waren dus ik denk : zet hem er ook maar bij.
Ik zat al een tijdje met de gedachte te spelen de boot compleet te verbouwen. De redenen waren dat het interieur niet meer naar mijn zin was en ook de details en natuurgetrouwheid van het model zelf te wensen over lieten. Maargoed toen ik een en ander in- en opbouwde een 10 jaar geleden wist ik niet beter en had slechts een Robbe Catalogus met een klein fotootje als leidraad. De boot had ik als incomplete romp met slechts 1 dekhuis gekocht. Nadat ik in 2005/2006 m'n Happy Hunter compleet verbouwd had van binnen, was deze aan de beurt. Ik heb nl beide boten

De Happy Hunter :
.jpg)
De Smit Hunter :

Zoals je ziet verschilt dat nogal kwa opbouw e.d.
De plannen/wensen :
- Meer details, net als de Happy Hunter
- Houten achterdek
- de juiste kleuren
- boeg terug in originele staat
- Alles moet gaan werken : ankers, radars, kraan, verlichting, scheepshoorn, waterkannonen etc.
- En alles moet er superstrak in zitten
- Nieuwe zender/ontvanger toepassen : Robbe F-14.
Maargoed voordat iets beter wordt, moet het eerst slechter worden zegt men wel eens. Dus alles er eerst maar eens uitgehaald en het ding zo schoon mogelijk gepoetst van binnen :
.jpg)
Aangezien ik eerst de techniek wilde doen ben ik eerst met de binnenkant begonnen. Als eerste een nieuwe motorsteun. Ik had ooit de decaperms gewoon op de bodem geplakt in de standaard houder.. dat was dus niks maarja ik wist niet beter toen


Alles aan de binnenkant met rubber bekleed ivm geluidsisolatie en motoren losjes gemonteerd :

In de boot lijmen die handel

.jpg)
Accuhouder er ingemaakt. De achterwand van de houder mistte. Die heb ik dus op dezelfde methode als de motorsteun gemaakt. Koperdraad, mal en uitgesneden uit plastic plaat. De accu die er in gaat is een 12V 12AH. Een geweldig ding, ik ben eerder zat van het varen dan dat de accu leeg is. Scheelt ook weer een hele boel lood


.jpg)
Tussendoor diverse gaten in het voor- en achterdek weer dichtgemaakt. Kon er destijds niet goed bij dacht ik. Nu zit alles er weer in :
.jpg)

Boegschroefpijpje er opnieuw in. Die had ik ooit eens vastgeplamuurd maar bleek dus lek te zijn. Daar kwam al dat water dus vandaan hehehe.
.jpg)
Er was nog ene obstakel : de roeren die ik ooit had gemaakt waren volledig verkeerd van model en niet bepaald mooi. Dus nieuwe gemaakt van plastic. Wat nou nieuwe kopen hehehe

.jpg)
De servo zat eerst een stuk verder naar voren. Daarom moest ik ook een stuk uit het dek halen destijds ivm de ruimte. Wist ik veel dat een servo ook plat gemonteerd kon worden ;-) Nieuwe steun gemaakt voor de servo en de handel aan mekaar geknupt met nieuwe stuurstangen. Alles enigszins gesteld. Bij de inbouw van de ontvanger en de eerste vaartest wordt een en ander definitief.

Heel handig hierbij was een servo stuurprintje wat ik destijds voor de renovatie van de Happy Hunter had gemaakt :
.jpg)
En dat is de voortgang tot nu toe. Nog veel te doen dus.. Maar het gaat gestaag. Elke avond even wat tijd aan besteden als ik zin heb

.jpg)
Hopelijk hebben de andere Hunter bouwers hier ook wat aan

Groeten Vincent