Heim Star-Ranger goes Electric

Filmpje

Intussen veel vertrouwen gekregen in de Star Ranger, ik heb er nu een Castle ICE 85HV in zitten vanwege de veel nettere aanloop. Het is een echt scheurijzer geworden met VEEL meer power dan mijn oude Rossi had... :cool:


De tandwielen worden binnenkort vervangen door onze eigen belt-aandrijving zodat hij nog wat stiller zal worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ook nog de accu-bevestiging gemodificeerd omdat mijn 2e accu een 10S uit 1 stuk is. Nu kan ik dus allebei de accusets gebruiken, hier zie je de 2x 5S6000mAh. Laatste blik op de tandwieloverbrenging!

IMAGE_035.jpg
 
Mooie heli, vroeger zag je de Heim/Vario Jet Rangers overal maar ze zijn nu wat zeldzamer geworden. Zit wel een lekker geluid in voor een electro heli.
 
Intussen veel vertrouwen gekregen in de Star Ranger, ik heb er nu een Castle ICE 85HV in zitten vanwege de veel nettere aanloop. Het is een echt scheurijzer geworden met VEEL meer power dan mijn oude Rossi had... :cool:


De tandwielen worden binnenkort vervangen door onze eigen belt-aandrijving zodat hij nog wat stiller zal worden.

Prachtig!

De cameraman viel er zelf flauw van :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er inderdaad heel goed uit en ben zelf bezig een graupner bell 230 naar electro om te bouwen, daarom heb ik ook een paar vraagjes.
-Hoeveel weegt hij in het totaal ? Mij hadden ze gezegd dat ik 12s moest gebruiken.
-Ik heb ook dezelde regelaar, maar heb jij ook een cc bec pro gestoken bij je castle regelaar ? Met of zonder extra batterij ?
 
Bedankt mannen voor het leuke commentaar! Als dit ding laag over komt zetten dan buk je vanzelf al, camera of niet...:D Ik gebruik nog geen 3500mAh op 10 minuten, dus 12 minuten is zeker mogelijk.

Hoi Fastplane,

De heli weegt ruim 5kg kant- en klaar met SLS ZX 10S6000mAh accu. De gebruikte Actro motor is een 90-size motor en kan makkelijk 8 a 10 kg (op 1,80m) aan.

Wie is "ze" en hoe zou men kunnen bepalen welk cellenaantal je moet gebruiken? Dat is altijd nog een kwestie van rekenen met wat je wilt en wat je hebt. Wij (maatje Han en ik) brengen binnenkort een nieuwe elektro-kit uit bestaande uit een setje frameplaatjes, motor-bevestigingsplaat, een setje beltwielen met uiteraard de belt. Dit is een overbrenging speciaal voor de Graupner/Heim en SkyFox mechanieken met een Align 700M/MX motor. Deze zal 1200-1400 rpm draaien op 10S voor een multiblade-toepassing, en 1500-1700 rpm op 12S voor een 2-bladstoepassing. Heb je interesse dan hoor ik het wel.

Ikzelf maak gebruik van een "ouderwetse" 4,8V NiCad vliegaccu. Wel heb ik al een 2-3S 15A UBEC van Hobbyking klaarliggen met dubbele ontvangervoeding.

Dat ziet er inderdaad heel goed uit en ben zelf bezig een graupner bell 230 naar electro om te bouwen, daarom heb ik ook een paar vraagjes.
-Hoeveel weegt hij in het totaal ? Mij hadden ze gezegd dat ik 12s moest gebruiken.
-Ik heb ook dezelde regelaar, maar heb jij ook een cc bec pro gestoken bij je castle regelaar ? Met of zonder extra batterij ?
 
Laatst bewerkt:
Mooie gedaan , ik dacht op het filmpje een Nitro motor te horen , maar nee , het is wel daadwerkelijk electro ... echt tof ...

Grtz

Ronny
 
... Mij hadden ze gezegd dat ik 12s moest gebruiken. ...
Da's mij niet duidelijk, een dergelijk advies. Is dat alles wat gezegd/geadviseerd werd? Of je nu 12s gebruikt of b.v. 10s, in het laatste geval neem je eenzelfde merk/type motor met Kv die factor 1,2 hoger is en het vliegt hetzelfde.
 
Ik weet nog niet hoeveel mijn heli juist gaat wegen maar ik heb een SCORPION HK4035-530KV motor met CASTLE PHOENIX ICE HV80 regelaar en CASTLE CC BEC PRO 20amp.
 
Hier komt een futura mechanic in met een rotordiameter van 1,60m en alles samen weegt ongeveer 4,700kg zonder de lipo's.
 
Hij vliegt prachtig Bert! Rustig, maar zo te zien heeft hij power plenty.
Mooi project, zo is een "oude" heli weer helemaal leuk voor nu!

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Een Futura, OK, ik ging uit van een Graupner/Heim, mijn fout.

Je motor is iig al een prima keuze, de Castle ESC ook. Met deze kV en rotordiameter zou ik uitgaan van een overbrenging van ca 1:10 voor 10S en 1:12 voor 12S. Dan zit je met 1300-1500rpm op de rotor goed. Ik vlieg zelf altijd met een vlakke curve, de Castle geeft (bij instellen via de PC link) zelf aan op welk percentage het kanaal moet staan om het gewenste rotortoerental te krijgen. Als je 'm op 6-6,5 kg max kan houden dan wordt het een hele vlotte heli.

Hier komt een futura mechanic in met een rotordiameter van 1,60m en alles samen weegt ongeveer 4,700kg zonder de lipo's.


Kleine update: De belt-aandrijving (prototype 2) met Align 700M motor is vrijwel klaar. Nog wat afwerken en dan kan hij komend weekend hiermee vliegen.:banana:
 
Een Futura, OK, ik ging uit van een Graupner/Heim, mijn fout.

Je motor is iig al een prima keuze, de Castle ESC ook. Met deze kV en rotordiameter zou ik uitgaan van een overbrenging van ca 1:10 voor 10S en 1:12 voor 12S. Dan zit je met 1300-1500rpm op de rotor goed. Ik vlieg zelf altijd met een vlakke curve, de Castle geeft (bij instellen via de PC link) zelf aan op welk percentage het kanaal moet staan om het gewenste rotortoerental te krijgen. Als je 'm op 6-6,5 kg max kan houden dan wordt het een hele vlotte heli.

@BRUTEFORCE: hartelijk bedankt voor je advies en sorry voor het vervuilen van je draadje.
Nog veel vliegplezier met de ranger !
 
New motor

Hier een paar bouwfoto's van het "nieuwe" E-mechaniek. Dit is een zusje van het mechaniek van maatje Han met zijn E-SkyFox, die we samen ontwikkeld hebben.

Alle onderdelen zijn nog handgemaakt. De splinternieuwe 700M motor zit muurvast gemonteerd! Het kleine beltwheel zit met een inbus vast op het originele vlakje wat Align op de as gefreesd had.

Newmotor001.jpg


Newmotor004.jpg


En het uiteindelijke resultaat:

Newmotor005.jpg


Newmotor007.jpg


Heel wat netter en steviger dan het eerdere tandwielmechaniek. De motorplaat is voorzien van een aantal grote gaten om het gewicht terug te brengen.

Dit weekend maiden!
 
Laatst bewerkt:
Na een bijna-catastrophe gisteren (onbestuurbare heli na powerdip door een slechte ontvangerschakelaar) dan vandaag de echte maiden. Intussen een 15A peak UBEC met LiPo ingebouwd, ook de regelaar kreeg een nieuw plekje recht boven het grote gat onderin de romp. Dit is met recht een droomheli geworden!

Het "hakkelende" motorgeluid wordt veroorzaakt door de slechte videocamera helaas. Dit is in het echt niet aanwezig. Ook de rotorgeluiden worden niet goed weergegeven; Deze geluiden vind ik nog het meest spectaculair aan elektrisch vliegen met deze formaten.

Startup & pitch-up


Startup

Landing & shutdown

Final003.jpg


Final005.jpg


Final002.jpg


Final001.jpg


Voor mij is dit topic nu nagenoeg ten einde gekomen. De Heim Star-Ranger is sterker, beter, betrouwbaarder en sneller dan hij ooit geweest is.
Ik ben er erg blij mee en ga er komende zomer naar hartelust mee vliegen.

Nu nog een paar sets accupacks bijbestellen!

Groeten, Marco.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Fastplane, ik vond nog een E-mod video voor de Futura. Misschien heb je er wat aan. Deze heli heeft de vliegwielkoppeling behouden, wat een nog zachtere aanloop geeft. Dit system pas ik ook toe bij mijn Kavan JetRanger.


Opbouw

Vlucht

Groeten, Marco.

@bruteforce: hartelijk bedankt voor je advies en sorry voor het vervuilen van je draadje.
Nog veel vliegplezier met de ranger !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor :) Ook iets voor Bert/Brutus, rigid, zonder stabilisatie-elektronica.
Vraag voor Bert, en anderen: enig idee hoeveel/weinig vermogen er verloren gaat in zo'n centrifugaal-koppeling?
 
Back
Top