Mijn vlieg ervaring van vandaag

Hier nog 1,vandaag zonnetje erbij en hopla mijn aller eerste termiekbelletje te pakken met mijn Easy Fly. Wat is dat leuk! Ben een paar minuten in de weer geweest en het is idd bijzonder om het modelletje hoger te zien gaan.

6 minuten motorloop, 45 minuten bezig geweest.

Wel ben ik ergen achtergekomen, want op een gegeven moment had ik last van mijn concentratie. Moest er bij nadenken hoe ik moest landen. Kan ook niet anders, paar ochtenddiensten (04:20 de wekker :2gunfire:) 1 korte nacht erbij en dat kan genoeg zijn om je model naar de kliko te verwijzen. (is niet gebeurt, maar wel mogelijk als ik door was gegaan)

Op tijd gestopt, maar wel ff kunnen snuffelen aan de thermiek!



geldt dat ook voor mij? ;)

Zeker geldt dat ook voor jou, waarom niet ???

En met de concentratie moet je inderdaad oppassen. Als ik vermoeid ben laat ik altijd mijn mooiste toestellen thuis, je weet maar nooit...

Voor de rest moet je het maar zo vaak mogelijk doen die belletjes pakken, het went snel om langer dan een half uur naar boven te turen. Een stoeltje meenemen werkt ook goed, lekker relaxt en onderuit gezakt je rondjes maken. Heerlijk :D!

Groeten,

Paul.
 
Wauw 200m is best hoog voor een DLG. Het is dan lastig te zien denk ik. Ik wil een keer ook een DLG toevoegen aan mijn vlootje want ze zijn zeker handig voor wild vliegen.

tegen de zichtgrens aan inderdaad, een donkere onderkant van de vleugel scheelt ook een hoop qua zichtbaarheid. En het is natuurlijk afhankelijk per dag qua zichtbaarheid. Dlg is zeker aan te raden. Anders 17 april eens komen kijken bij de NK wedstrijd in odoorn (zie hlg/dlg subforum)
 
zoo nog 1 kabeltje (volz vms naar graupner, had mijn vorige verknipt voor een eigen stekker, zo'n multiplex 6pool, maar besloot toch iets gavere nieuwe kabeltjes en normale JR stekkertjes erin te doen, van romp naar vleugel, met 1 doorlopende flap in het midden) en mijn kist is weer klaar voor het weekend yay. hopen dat het nog mooi weer is dan :D
 
De afgelopen dagen heel weinig wind dus mooi DLG weer! Vanmiddag weer (net als gisteren) met de Fireworks III Ultralight gegooid. Omstandigheden waren perfect, vrijwel geen wind. De glijhoek van dit kistje van 230 gram bij 150 cm spanwijdte is in deze omstandigheden spectaculair. Je kan grote gebieden afzoeken naar thermiek. Die was vandaag met overdaad aanwezig en dat was te zien aan de cirkelende (roof)vogels. Gooien, rondvliegen, in het belletje draaien en hup! Heerlijk. Zwaartepunt ligt nu goed, de instellingen van de flight modes moeten nog wel verder worden gefinetuned. Dit is inderdaad een tak van modelvliegen waar je aan verslingerd raakt!!!
 
wat een super middag vandaag ,veel thermiek .
was zo hoog dat het vliegtuig wel heel klein was .
dus maar uit de bel gegaan en weer wat dichterbij gehaald ,maar hij ging zo weer omhoog .
kortom een topdag .

full


had ook maar eens een keer het fototoestel megenomen .

full


gr paulus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
cool :) ja inderdaad asociale thermiek, heb rond 14:00 op het modelvliegveld gevliegerd,
en ik schat dat het zeker 5 m/s steeg gedurende een bepaalde tijd van iets van 10 min.
echt verticaal naar boven gericht met bijna geen horizontale component.
ik vlieger met een werphengel met reel, en ruim 400m lijn :P, en de vlieger (kitewalker zero 1.1) kon die zo liften als ik die los zou laten. ik heb een stuk veter permanent aan het handvat geknoopt om de hengel aan een tak of zo te binden, en dat hield ik vast. was echt windkracht 3~4 verticaal omhoog :o was zeer indrukwekkend. het duurde iets van 4 bellen tot ik alle lijn uit had, en die monsterbel kwam. wow :).
komend weekend schijnt weer tof te worden en dan ga ik zondag met de AVA.
(mss. zaterdag als er meer zijn)
 
links boven op de foto is de tenerife,rechts is een asw 17 van carrera.

de tenerife ging als een speer in een bel omhoog .

arjan ,de tenerife vliegt het beste van de hele vloot ,zo makkelijk te vliegen .

gr paulus
 
ja ziet er fijn uit :) (qua vlieggedrag bedoel ik, maar zowieso ook :P)
mijn kist is ook weer vliegklaar :) is een AVA, qua spiraalstabiliteit vrijevlucht stabiel, dus vliegt subliem en heel ontspannen, bij die moet je de hele tijd een beetje richting ín de bocht geven, anders legt ze zich recht. ideaal voor heel hoog en heel lang zweven :)
 
@Paulus,
Mooi spul hoor!

Vanmorgen nog wezen vliegen. kom ik tot de ontdekking dat ik gisteren mijn Lipo accu niet losgemaakt had met als gevolg volledig leeg.:nooo:(reaniematie poging maar gestaakt, de lipo ging wat sponzig aanvoelen :nosmile:)

Die is rijp voor de kliko, gelukkig had ik de reserve nog wel bij. Het vliegen gaat steeds beter, zo ook met de afstelling. Met 2 klikjes up vliegt ie perfect. Daarbij merk ik op dat de zwver meer vaart maakt en harder binnenkomt. Ik moet een beetje down geven om te landen, dat was voorheen wel anders. (en is ook ff wennen)

Als ie dan de grond raakt moet ik down blijven geven, anders hupt ie zo weer omhoog. :D
 
dat is geen landen ,dat is tegen de grond kwakken .
netjes landen is afvangen met hoogte om de vaart er uit te halen zodat de lift op de vleugels minimaal gaan dragen en het toestel dus netjes omlaag komt .
 
Ho, ik laat m nog wel wat doorglijden over de grond. Van kwakken is geen sprake. Het is niet van dik hout tegen de grond aan.

Ik ga je tip wel toepassen/proberen. Moeilijk vind ik het wel, omdat als ik richting grond kom en dan afvangen met hoogte, zodat ie weer te hoog komt. De vaart zal er wel uit gaan, maar als ie weer té langzaam gaat valt ie 1 kant op, (stall) met een openstaande gretige kliko als resultaat. ;)

Maar goed, ik ga ermee aan de slag.
 
lichte tip verdraaiingin je vleugel fohnen, werkt ideaal. heb ik bij de metrich ook , ding wil niet overtrekken over de vleugels .
misschien heb je wel het zwaarte punt iets te ver naar voren ,daar worden ze ook snel van met landen
 
Ho, ik laat m nog wel wat doorglijden over de grond. Van kwakken is geen sprake. Het is niet van dik hout tegen de grond aan.

Ik ga je tip wel toepassen/proberen. Moeilijk vind ik het wel, omdat als ik richting grond kom en dan afvangen met hoogte, zodat ie weer te hoog komt. De vaart zal er wel uit gaan, maar als ie weer té langzaam gaat valt ie 1 kant op, (stall) met een openstaande gretige kliko als resultaat. ;)

Maar goed, ik ga ermee aan de slag.

Én het klinkt als nog te veel snelheid op 'final'. Dus (nog) lager binnenkomen en/of je circuit iets wijder vliegen.

Jacob
 
(ik wist wel dat ik íéts fout deed :wink:)

Nou fout...het is iets waar je met een zwever erg aan moet wennen. Je moet denken in termen van energie.

Energie zit op twee manieren in een zwever: hoogte is energie, en snelheid, dat is ook energie.
Hoog en langzaam, of lager en harder geeft dezelfde hoeveelheid totale energie. Je kunt immers weer optrekken; dan rem je af en klim je een eindje.
Bij de landing moet je energie bijna op zijn. Je moet dus weinig hoogte en weinig snelheid hebben, anders blijf je vliegen. Je raakt door de weerstand wel energie kwijt maar bij een zwever vrij langzaam. Bij een motorvliegtuig gaat dat veel sneller.
Als je met je zwever tegen de wind in aan komt vliegen en je zit te hoog heb je te veel energie. Ga je aanduiken dan ga je ineens veel harder en ben je voor je het weet het veld over. Wat je moet doen is juist optrekken zodat je langzamer gaat vliegen. Daardoor ga je veel langzamer over het veld (als het een beetje waait kom je nauwelijks meer vooruit) en heb je veel meer tijd om energie te verliezen door de weerstand. Het voelt onnatuurlijk maar je zult zien dat je dan veel minder ver vliegt.
Je kunt ook benedenwinds een soort s-bochten vliegen tot je je energie kwijt bent, en dan pas op final gaan naar de baan.

Andersom, als je te laag zit moet je zo snel mogelijk vaart maken door aan te duiken en pas op het laatste moment optrekken om het laatste beetje vaart er uit te halen. Als je langzamer gaat vliegen haal je het veld helemaal nooit meer.....ook dat is in het begin tegennatuurlijk maar als je het door hebt snap je ineens hoe je precies voor je voeten kunt landen :-)
 
ik weet nog van een keer in mijn begindagen iets dat er wat mee te maken heeft;
bijna geen wind aan een helling om boven te blijven en nét vlak over een bosje terug kunnen komen.
ik dacht dat het toch niet lukte en ik gaf onbewust teveel hoog een paar keer een tijdje lang en een paar keer mild overtrekken en juist daardoor kwam ik er niet over :P
hád ik vlak voor het bosje iets aangedoken tot vlak boven het bosje had ik ruim voldoende glijhoek gehad :P
*hang, wurg *val in het bosje. is trouwens wel echt officieel een goede hoogte afbouw methode voor hoge landing aanvlucht als je kist dat ok vind en niet over 1 vleugel overtrekt.
 
Vanmiddag nog even gevlogen op het alternatieve veld van MC Otto.
Omdat ik het veld niet ken wat makkelijk spul meegenomen en vooral gevlogen met de Sagitta 900. Meer wind en meer turbulent dan ik verwacht had maar wel veel thermiek! Bij de tweede vlucht met de Sagitta wilde ik de landing inzetten, pak ik toch weer een belletje en hup omhoog!
lekker gevlogen! Die Sagitta is wat dat betreft echt een fijne kist die met veel en weinig wind heel goed vliegt.
 
Back
Top