Glitch, 2.4ghz? wanhopig

Op andere fora ben ik een soortgelijk probleem ook wel eens tegen gekomen. Daar bleek dat de oorzaak iets was waar niemand aan gedacht had.
De aandrijving van de staart rotor is een getande riem. Die riem is van kunststof en loopt over minimaal één en waarschijnlijk zelfs twee kunststof tandwielen. Een dergelijke constructie fungeert als een zogenaamde van der Graaff generator. Daarmee kunnen heel erg hoge spanningen worden opgewekt.
Die spanning wordt op de riem opgewekt en kan nergens heen waardoor hij tot tienduizenden Volts kan oplopen. Op een gegeven moment zal er ergens een vonk overspringen om die spanning te ontladen. Waar en wanneer die vonken overspringen is niet te voorspellen.
Wanneer zo'n vonk overspringt wekt hij een stevige ESD puls op. Ook de 2,4GHz apparatuur kan door dergelijke sterke pulsen gestoord worden.
Hoe kan je dat oplossen?
Moeilijk te zeggen. De meest doeltreffende oplossing is zorgen dat die hoge spanningen niet ontstaan. Dat doe je door een riem te gebruiken die antistatisch is. Bestaan die? Ik denk het wel maar een passende voor deze toepassing?
Dan zou je kunnen zorgen dat de spanning die wordt opgewekt vroeg genoeg wordt afgevoerd zodat er geen vonken over kunnen springen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door aan beide uiteinden een koperborsteltje te monteren. De riem loopt tegen dat borsteltje aan waardoor de spanning erdoor kan worden afgevoerd. Verbind je de borsteltjes met elkaar dan vormen ze een kortsluiting en kan de spanning niet zo hoog oplopen dat er vonken kunnen overspringen. Als de riem lang is kan zelfs een borsteltje in het midden noodzakelijk zijn.
Zoals ik al schreef ben ik niet zeker dat dit de oorzaak is maar het lijkt er wel vrij veel op.
Succes.
 
ze zeggen inderdaad allemaal dat het statische elektrischiteit is, maar hoe los ik dat op? "aarden" heb ik al gedaan (stukje draad stippen, om de staartboom heen en naar de - van me batterij/regelaar)
Dit mocht ook niet werken, of ik heb het fout gedaan?

Hoe kan ik dat het best doen met die koperborsteltjes.
En waarom heb ik hier nu wel last van, en voorheen niet?
 
ze zeggen inderdaad allemaal dat het statische elektrischiteit is, maar hoe los ik dat op? "aarden" heb ik al gedaan (stukje draad stippen, om de staartboom heen en naar de - van me batterij/regelaar)
Dit mocht ook niet werken, of ik heb het fout gedaan?

Hoe kan ik dat het best doen met die koperborsteltjes.
En waarom heb ik hier nu wel last van, en voorheen niet?

Het vervelende is dat de carbon frame delen geïsoleerd zijn ten opzichte van elkaar. Carbon (koolstof in het Nederlands;)) is een vrij goed geleidend materiaal maar het is "ingepakt" in een epoxyhars wat weer isolerend is. Je oude frame delen en staart buis waren waarschijnlijk van metaal en vormde dus elektrisch gezien één geheel. Een stukje draad om de staartbuis wikkelen is weinig zinvol omdat het geen contact maakt met de koolsofvezels van de buis zelf. Een aluminium staartbuis is veel beter op dit gebied.
Hoe dat precies moet met die koper borsteltjes weet ik ook niet, ik heb het zelf nooi bij de hand gehad en weet dit ook alleen van andere fora. Ik zal eens op zoek gaan waar ik het precies heb gezien en dan een link erheen plaatsen. Misschien kan je daar meer informatie vinden.
 
Hallo

Wanneer je inderdaad zoals terloops hier gemeld gecrashed bent met je heli en de problemen daarna optreden bij zowel het standaard als het carbon frame is het misschien wel zo handig de spullen eens na te laten lijken .......
 
Als u dit draadje leest ziet u dat

Het niet me Regelaar is (is vervangen)
Het is niet me Gyro (verwisseld)
Frame is het ook niet.
Servo's is een mogelijkheid,
En ontvanger lijkt me zeer sterk
Motor lijkt me ook niet.
 
Biedt je spullen nou aan bij de servicedienst en laat alles nakijken !
Je hebt een wat onvoorzichtige landing gemaakt en daar kan ook een ontvanger wat aan overhouden..........

Daarna mag je dan weer verder fantaseren over carbon, statische lading enz. enz.
 
Hobby is duur genoeg, en dan zeker ff bij een service diens alles afgeven voor 40 eu per uur, mooi verhaal, kom er uiteindelijk zelf wel uit me behulp van dit forum!
 
Vlgs mij is Jan, Corrien hier op het forum, lang niet zo duur. FF informeren !

Anders succes met je speurtocht naar ..........
 
Je hebt een crash gehad toch?
Als er bij een servo een tandje af is ofzo....


Heb je geen 2e ontvanger om te testen?

Ipc heb je zelf alles al getest op servo/ontvanger na.

Dus zal het bij 1 van de 2 zitten waarschijnlijk.
Als je een crash hebt gehad zou ik zeggen servo.
 
Bedankt ik zal eens gaan zoeken..
Nee ontvanger heb ik helaas niet liggen ergens, servo's wel dus die zal ik binnekort uitproberen, ik houd jullie op de hoogte
 
Hobby is duur genoeg, en dan zeker ff bij een service diens alles afgeven voor 40 eu per uur, mooi verhaal, kom er uiteindelijk zelf wel uit me behulp van dit forum!

Een paar tientjes voor de servicedienst te duur??
Zou ik zeker eens een crash proberen.

Als je goedkoop wilt vliegen, moeten zeker de spullen 100% zijn. Daar hoort soms ook een controle door de servicedienst bij. Zeker in geval van twijfel.
Al veel crashes gezien van mensen die eerst zelf blijven modderen.

Succes,
André
 
Otom007 heeft al even kontakt opgenomen, maar helaas kan ik hier niet helpen. KDS wordt door mij niet geserviced, dus als er mankementen zijn ben ik gauw uitgepraat. Zonder documentatie is al lastig repareren, maar zonder onderdelen gaat dit helemaal niet.

In dit geval is het het meest raadzaam om eerst eens met een andere ontvanger te testen. Je weet dan snel genoeg of het probleem wordt veroorzaakt door de ontvanger of door statische spanningen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga binnenkort hopelijk even een nieuwe ontvanger testen, om te zien of dat het probleem is.
Ik laat het horen
 
Back
Top