Graupner Taxi Cup II elektro

Waarom een motor met hoger Kv gekozen?

Uit ellende :-) De 3520-670 zoals in mijn ASW20 zit is niet meer leverbaar, en de Skorpion die ik op het oog had is niet achterstevoren te monteren.
Dus heb ik deze genomen. De (relatief) hoge vliegsnelheid komt trouwens door de Taxi, niet door de motor. Het is een vrij zwaar apparaat (ruim 2800 gram) dus een beetje gang heb je wel nodig. Meer dan jouw Mentor in ieder geval. Vandaar dat ik ook niet zo'n probleem heb met het iets hogere kV. Met de oude motor moest ik al vrij veel gas geven om op kruissnelheid te blijven (propsnelheid vrij dicht bij de vliegsnelheid, als je me kunt volgen). Nu is dat beter.

Ik heb er net mee gevlogen en het is een wereld van verschil. Ik denk dat het een prima setup is zo. Eventueel kan er denk ik nog een 14x6 op maar dan moet ik eerst de stroom even meten.
 
Ik ook, kan mijn Racek erachter :)

sleepkoppeling al gefixed? :cool:

Trouwens, een cel meer ben ik niet van plan. Ik vlieg mijn ASW20 ook op 4 cellen en ik wil graag het aantal accu's een beetje in de hand houden. En aangezien ik deze sleper vooral voor mezelf heb aangeschaft (om me te laten slepen dus) is hij ook vooral bedoeld voor de formaten waar ik mee vlieg, dus tot een dikke 3 meter.Zoals het nu is kan ik er middelgrote zwevers mee slepen en dat is wat mij betreft goed. Ik heb toch geen grotere :-)

Oh Raymond (en Gerben, en andere elektroslepers) willen jullie je setups eens bekend maken voor de database? http://www.modelbouwforum.nl/forums/electro-vliegtuigen/50641-database-electrovliegtuigen.html

Mooi plaatje trouwens

100626002.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wie zich afvraagt waar dit over gaat: de sleepkoppeling van Jako z'n Racek zat met epoxy in de neus verlijmd maar was defect. Hij krijg je die er uit....?

Door een soldeerbout tegen de metalen koppeling te houden. Die wordt dan warm, de epoxy wordt zacht en dan kun je hem er zo uit trekken.
 
Het gaat steeds beter

Toch blijft het zeker op hoogte met enige regelmaat niet helemaal goed gaan.
Mijn zwevers klimmen vaak erg hoog achter de sleper en vervolgens krijgen we een slappe lijn, waarop ik af moet koppelen.
Ik heb wat geprobeerd met de zwevers iets down trimmen tijdens de sleep. Dat helpt, maar ik pieker een beetje over de oplossing.

Het lijkt alsof de Taxi een beetje te snel is en tegelijk iets te weinig klimvermogen heeft. Klinkt dat logisch?


Arjan,
Als ik het filmpje bekijk denk ik eerder dat de sleeplijn wat aan de dunne kant is. Een zwaardere kabel dempt de schokken meer (bij een schip kiezen ze daarom ook voor een dikke ankerketting) en bovendien trekt het ook de neus van de zever iets omlaag. De Action heeft mooie witte nylonkabel op een blauw haspeltje.

Misschien moet je voor de vliegsnelheid naar een 13x6 prop gaan. meer trekkracht en lagere vliegsnelheid.

Max
 
Dank.
Ik heb een dikkere lijn maar die leek me wat overkill. Zal hem toch weer eens proberen.
Een 13x6 zit er nu op (eigenlijk 13x6,5).
We gaan het morgen weer eens proberen.
 
Nou...hij doet het geweldig! Met wat extra power is het toch een stukje eenvoudiger lijkt het.
Ook zelf gesleept met mijn Robbe Cardinal, met de Taxi laat ik Henk nog liever even doen. Die begint er knap handig in te worden :-)
Ook Wim heeft zijn eerste sleepjes gemaakt, met mijn Medicine man achter de Cardinal en ook met mijn Grunau Baby. Dat laatste ging op zich goed maar zeker met een half lege accu is het niet echt makkelijk.
Het was een ontzettend leuke dag.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf, ik zie dat de Racek van Jako ook al gesleept is. Hoe zwaar is die? Volgens mij ongeveer gelijk aan mijn Grunau Baby? Die van mij weegt 4,5kg. Als dat gaat kom ik er graag een keertje achter hangen ;-)

Groeten,


Johan
 
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en Johan z'n Salto achter de Taxi geknoopt.
Op zich ging het prima maar we moesten er wel even in komen. Op hoogte was het erg moeilijk de snelheid er goed in te houden én de oriëntatie van beide toestellen juist in te schatten. Dat leverde hilarische taferelen op die we in het filmpje gemakshalve maar even onder de noemer "acro" plaatsen :D

Van pure schrik heb ik een keer op 100 meter de sleeplijn afgeworpen, omdat we allebei niet meer zagen welke kant we nu eigenlijk opgingen en tegelijk "de trekker overhaalden" om niet de grond in te duiken. Door grondig speurwerk van Johan hebben we hem wel weer terug gevonden.

De beelden zijn van de eerste paar vluchten, later ging het echt retestrak naar boven maar toen deed de camera het niet meer.


Johan, het was een superdagje!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke montage Arjan. Vandaag de Salto echt een stuk beter leren kennen door de vele starts achter elkaar. Erg leuk! Gaan we snel weer doen wat mij betreft. Ik hoop volgende keer ook weer een camera op de salto te hebben zodat we die beelden erbij kunnen monteren.

Groeten,


Johan
 
Wel jammer trouwens dat we niets op tape hebben van die "Dead Stop" zo rond de honderd meter. Ik was er van overtuigd dat het het einde van de Salto zou betekenen, maar met goed aanduiken kon ik gelukkig voldoende snelheid halen om weer te vliegen en ook nog een landingscircuitje te maken.

Bedankt voor het slepen vandaag!!!
 
Haha, geweldig filmpje.
En mmooi veldje he, het was vrij rustig zo te zien.
 
Het was heerlijk rustig, alle ruimte ;-)
Wel ongelovelijk trouwens want het was heerlijk weer en er was voldoende stijgen te vinden, zelfs mijn Easyglider met klapprop bleef af en toe erg lang boven.
 
Ja ik zal als we weer eens gaan een 12x8 prop steken, er zit nu een 13x6,5 op. Misschien gaat dat beter.
 
Ongevalletje

Aangezien ik de afgelopen eigenlijk iedere week wel een toestel in de prak vlieg werd het tijd voor de Taxi :-)
Uitgerekend in Dongen, wat vorig jaar de aanleiding was om een sleper aan te schaffen, liep de motor-as net na een start los en verloor ik alle vermogen. De zwever kon afkoppelen maar de Taxi ging overtrokken vanaf een meter of twee hoogte naar de grond.
Best wat schade; 3 van de 4 vleugelbevestigingen en een deel van de romp onder de vleugel was los en/of gebroken. Er was ook een stukje uit de vleugel gebroken (bevestigingsbout er doorheen getrokken) en de bevestiging van de motorkap uitgescheurd.

Dat die as losliep verbaast me niet. ik heb het niet zo op buitenlopers die achterstevoren gemonteerd zitten. De hele bel wordt op zijn plek gehouden door een lullige collar. Dus heb ik gelijk maar een nieuwe motordome gebouwd en de motor omgedraaid.

Zo zat het eerst:

100611_Taxi001.jpg


En zo zit het nu.

110525_Taxi001.jpg


In de romp wat extra doublers geplaatst en alles weer op zijn plek gezet.

110525_Taxi002.jpg


Gelijk de rug maar even open gemaakt om te kijken of daar alles nog op z'n plek zat. Ja dus :-)

110525_Taxi003.jpg


Binnenkort zal het wel weer vliegen....
 
Aangezien ik de afgelopen eigenlijk iedere week wel een toestel in de prak vlieg werd het tijd voor de Taxi :-)
Uitgerekend in Dongen, wat vorig jaar de aanleiding was om een sleper aan te schaffen, liep de motor-as net na een start los en verloor ik alle vermogen. De zwever kon afkoppelen maar de Taxi ging overtrokken vanaf een meter of twee hoogte naar de grond.
Best wat schade; 3 van de 4 vleugelbevestigingen en een deel van de romp onder de vleugel was los en/of gebroken. Er was ook een stukje uit de vleugel gebroken (bevestigingsbout er doorheen getrokken) en de bevestiging van de motorkap uitgescheurd.

Dat die as losliep verbaast me niet. ik heb het niet zo op buitenlopers die achterstevoren gemonteerd zitten. De hele bel wordt op zijn plek gehouden door een lullige collar. Dus heb ik gelijk maar een nieuwe motordome gebouwd en de motor omgedraaid.

Zo zat het eerst:

100611_Taxi001.jpg


En zo zit het nu.

110525_Taxi001.jpg


In de romp wat extra doublers geplaatst en alles weer op zijn plek gezet.

110525_Taxi002.jpg


Gelijk de rug maar even open gemaakt om te kijken of daar alles nog op z'n plek zat. Ja dus :-)

110525_Taxi003.jpg


Binnenkort zal het wel weer vliegen....

ik zet dan ook altijd daar een busje achter die collar die je met een inbus vast zet . gaat de as nergens meer heen . voordeel is gelijk dat de motor in de directe koelwind zit .
 
Goeie verbetering Arjan, de motor anders om. Veel beter zo! Ziet er ook netjes uit zo. Past de standaard kap gewoon weer overheen toch?
 
Back
Top