Bouwverslag 1:200 Bismarck

afplaktape

Bedankt Leo,

Ik ga het volgende weekend eens kijken bij de modelbouwshop hier in het centrum wat ze te koop hebben in tape.

Carl

Mokey.

Pak af plaktape van tamiya, het is iets duurder, maar werkt perfect.
Daar plak je de eerste lijn mee, en dan kan je daarop dat andere plakband gebruiken, ben je niet zoveel van dat tamiya band kwijt.
Dat tape hebben ze in verschillende breedtes, pak 10 mm dat is goed genoeg voor dit werk.
Druk de tape goed aan, met een coctail prikker in de randen, of met een oorstaafje, zodat het goed aansluit
zul je zien dat je geen problemen meer hebt.
 
Laatst bewerkt:
FUSO

Dit is het volgende project.

ship_fuso2.jpg
 
foto

leoS.

Ik zie het, gisteren stond de foto er nog op, en nu, weg!!
daar snap ik nu echt niets van, maar goed, hier is een nieuwe foto.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nieuw draadje

Dag bocdan;

Ga je hiervan verslag doen in een nieuwe topic?

Groeten Sjaak

Hallo Sjaak.

Ik denk het wel.

Toevallig, heb ik je topic zitten bekijken, en ik moet zeggen, wat ik van je gezien heb, ziet er heeeeeeeeel goed uit, daar heb je mooi werk geleverd.
 
Laatst bewerkt:
hier is een nieuwe foto.

Ziet er weer uit als een mooie uitdaging, Jan, zeker met de bouwmethode die je daar nu bij wilt gaan gebruiken.

Bismarck foto's zien er schitterend uit. Na zo'n resultaat wordt het moeilijk de lat nog hoger te leggen!!! En over dat bouwverslag, ik zou zeggen: DOEN!!

Groet,

Ad
 
Materiaal voor optuigen

Hallo,

Inmiddels zijn alle antennes en andere draden getrokken. Was ongeveer drie dagen werk. Moet nu alleen de reling nog, pffffff...

Bij het trekken van de draden was ik al gauw uitgekeken op het bijgeleverde zwarte "visdraad". Het is ook een beetje dik qua schaal en een beetje weerbarstig bij het knopen. Het is 0,17 mm een geeft een dikte op ware grootte van 34 mm en dat is wel heel erg dik voor bijvoorbeeld een antenne. Voor de vlaglijnen gebruik ik touwkleurig polyester naaigaren van 0,1 mm dikte. Voor de rest heb ik in de supermarkt gevonden; onzichtbaar garen. Dat is ook een nylondraad van 0,1 mm. Het is inderdaad bijna niet zichtbaar, dus ik heb het gespoten, zwart voor de antennes en stagen en grijs voor de reling. Met twee laagje acrylverf erop gespoten is het 0,13 mm dik. Is 26 mm i.r.l. Hoop dat het rijgen er een beetje mee gaat. Wat ik ook ideaal spul vind bij het optuigen is activator voor secondelijm. Druppeltje lijm op een draadje, ff spuiten en vast, dan pas knopen en eventueel nog een drupje lijm.

Bij het bedraden van de kranen viel me een slordigheidje in de instructies op. De maat 38,5 op het plaatje moet zijn 83,5. Dit kun je op de grote bouwtekening zien.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik ook ideaal spul vind bij het optuigen is activator voor secondelijm. Druppeltje lijm op een draadje, ff spuiten en vast, dan pas knopen en eventueel nog een drupje lijm.

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik mijn "grote" zeilschepen optuigde, Leo. Maar ik kan me herinneren dat toen het gebruik van secondelijm voor het vastzetten van bijvoorbeeld knopen werd afgeraden omdat dat wit uitsloeg na uitharden. Met name bij zwart tuig was dat een lelijk gezicht.

Nu, na wat meer ervaring en "durf" denk ik: waarom daarna niet even aangetipt met een zwarte watervaste viltstift, maar dat is nu!!!
Ik zit er wel nog wel steeds aan te denken, want ik loop met plannen rond om na de Rotterdam m'n Victory te gaan reviseren, en dat betekent helemaal opnieuw optuigen (heb ik indertijd bijna 3 maanden aan gewerkt).

Groet,

Ad
 
Ijn fuso

Ik heb nog enkele foto's gevonden.
Ze zijn van een bouwer uit Landgraaf, ik heb ze even geleend om jullie te laten zien wat het gaat worden, (hoop ik) jullie zien een hoop werk.
full


full


full


Hoort eigenlijk niet hier thuis, maar ik denk dat Danny me dat wel vergeeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bouwmethode

Ziet er weer uit als een mooie uitdaging, Jan, zeker met de bouwmethode die je daar nu bij wilt gaan gebruiken.

Bismarck foto's zien er schitterend uit. Na zo'n resultaat wordt het moeilijk de lat nog hoger te leggen!!! En over dat bouwverslag, ik zou zeggen: DOEN!!

Groet,

Ad

Beste Ad.

Het is gelukkig niet de eerste keer, dat ik zo'n methode gebruik, MAAR wel bij zo'n object als dit, ergens denk ik, joh waar begin je aan,
Maar als ik dan het schip zit te bekijken, gaat alles kriebelen, je kent dat gevoel zeker.
Ik zou er dan direct aan willen beginnen, maar ik moet nog even wachten
op wat materialen, zoals polystyreen, ze hadden niet alles op voorraad.
En wat nog veel belangrijker is, de uitslag van het ziekenhuis. knijpen, knijpen, knijpen.
 
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik mijn "grote" zeilschepen optuigde, Leo. Maar ik kan me herinneren dat toen het gebruik van secondelijm voor het vastzetten van bijvoorbeeld knopen werd afgeraden omdat dat wit uitsloeg na uitharden. Met name bij zwart tuig was dat een lelijk gezicht.

Nu, na wat meer ervaring en "durf" denk ik: waarom daarna niet even aangetipt met een zwarte watervaste viltstift, maar dat is nu!!!
Ik zit er wel nog wel steeds aan te denken, want ik loop met plannen rond om na de Rotterdam m'n Victory te gaan reviseren, en dat betekent helemaal opnieuw optuigen (heb ik indertijd bijna 3 maanden aan gewerkt).

Groet,

Ad

Ad,

Dat wit uitslaan van cyanoacrylaat lijmen (secondelijm) heet met een mooi Nederlands woord blooming (of soms ook wel fogging). Ze hebben daarom uitgevonden non blooming cyanoacrylate. Dat is wat moeilijk te vinden. Perfecta/Bison heeft het bijvoorbeeld niet. Ik heb het ooit eens ergens besteld om raampjes in resinscheepjes te plakken. Dat is gelukt zonder mistvlekken op het glas. Lijm was alleen kostbaar en extra duur door verzendkosten voor 1 flesje. Ik weet alleen niet waar ik het besteld heb en welk merk het was. Maar als je googled kom je het wel tegen. http://www.lionbond.com/attach/product/20100824225307_doc.pdf
 
onderzeebootjager friesland klasse.

Welke topic??

Groeten Sjaak


Ik bedoel dat deel, waar je het over de onderzeeboot jager Friesland hebt, ik bekijk en lees die draadjes altijd met veel interesse , kan ik nog wat van leren.
Sorry Sjaak, ik zie net dat de topic van Han Mul is, keek niet verder dan m'n neus.
Maar zag jouw naam er bij staan, i.v.m. die dome waar jullie het over hadden, zodoende.
 
Laatst bewerkt:
restoreren Victory

Beste AD.

Daar haal je je weer een hoop werk op je nek, het restoreren van zo'n schip, is geen kattedrek ( sorry voor de uitspraak ).
Maar als het in je hoofd zit, moet je het zeker doen, ik ga er van uit , dat de tuigage je nu niet bevalt.
Ik heb het zelfde, als het me niet bevalt, blijf je er steeds naar kijken, en gaat het steeds meer érgeren, en danhaal ik het er af, of uit elkaar.
 
Naam Bismarck

Ook mijn Bismarck nadert de voltooiing. Worstel me nu door de relingpaaltjes heen en dat blijkt achteraf best mee te vallen. Het lastigste is nog waar de dubbele moeten komen, je blijft tellen.

Maar wat ik me afvraag is; stond nergens de naam Bismarck op het schip?
Hms Hood had bijvoorbeeld opgelaste letters op de achterste opbouw en ook nog uitgesneden letters op de reling.
 
Ook mijn Bismarck nadert de voltooiing. Worstel me nu door de relingpaaltjes heen en dat blijkt achteraf best mee te vallen. Het lastigste is nog waar de dubbele moeten komen, je blijft tellen.

Maar wat ik me afvraag is; stond nergens de naam Bismarck op het schip?
Hms Hood had bijvoorbeeld opgelaste letters op de achterste opbouw en ook nog uitgesneden letters op de reling.



nee er stond nergens een naam kijk maar naar het zuster schip de tirpitz staat ook nergens een naam
 
Klaar...



Na nog eens alles goed bekeken te hebben, heb ik besloten dat de Bismarck af is. Hierbij nog wat fotootjes. Te zien zijn o.a. enkele bemanningsleden, de plaats van de vliegtuigjes en de dunnere draad die ik door de relingstaanders heb geregen.



De manschappen had ik nog liggen in 1:200.



De vliegtuigjes heb ik verder naar achteren gezet om het conflict met de kranen een beetje te verdoezelen.



Voor de reling heb ik onzichtbaar naaigaren gebruikt, dat is een soort visdraad van 0,1 mm doorsnede. Het is inderdaad bijna onzichtbaar dus ik heb alle draadjes in kleur gespoten, zwart voor de antennes en grijs 7001 voor de reling. Het iets dunner zijn maakt het rijgen veel makkelijker en de draadjes trekken na verwarming mat een föhn keurig strak en ze zijn een beetje elastisch zodat ze niet gelijk loskomen of breken.



De seinvlaggetjes zijn gewoon A, B, C, en D.



Hulzen, zodat de functie van de vangers duidelijk wordt.







 
Laatst bewerkt door een moderator:
Proficiat LeoS wat een pracht schip heb je er van gemaakt,ik ben nog niet zo ver,nog 6 nummers moet ik doen, nogmaals een mooi stuk werk heb je.

Skip.
 
Back
Top