inbuskop van vuis rond gedraaid, wat nu ?

De kop van de vijs ( inbus ) is rond gedraaid . Het is de vijs dat de TR plaat tegen de closed TR clutch hous houd. Weinig mogelijkheid lijkt me om met een griptang de vijs er uit te halen . Iemand andere tips ?
 
Laatst bewerkt:
verwarmen of uitboren, heb ook wel eens gehoord van mensen dat ze met locktite een imbussleuteltje erin vast hebben gelijmd, (werkt alleen als hij niet helemaal rond is.)
 
Een torx bitje of sleutel er in tikken en dan in een keer los proberen te draaien.
Torx is wat scherp en heeft dan nog goed grip.
 
Ik probeer meestal door een platte schroevendraaier er voorzichtig in te tikken en dan de inbus ermee losdraaien. Gaat meestal perfect.

Groet,
Theo
 
Je kan het ook proberen met een passende linksdraaiende tap!
Anders zou ik voorzichtig het kopje er afboren en dan met een griptang op het resterende deel de boel losdraaien. Zit er Locktite op de bout?
Zo ja, eerst verwarmen!
 
bedankt voor de tips al allemaal . Echter verwarmen lijkt me verstandig maar probleem is dat de vuis net naast het grote rollement zit waar de clutchbel door gaat . Dus niet echt aan te raden zou ik denken. Laat weten hoe het afloopt .
 
Je kan ook met een dremel een sleufje in de kop slijpen.
Dan kan je daarna door middel van een slagschroevendraaier de bout los draaien.
 
Dit kom ik geregeld eens tegen op men werk, velen zijn al vernoemd. Meestal probeer ik eerst met een platgeslepen doorslag of beitel langs de zijkant in de losdraaiende zin te kloppen. Als er loctite gebruikt is kan verwarmen wel helpen. Indien dit niet lukt ga ik voor de Linkse tap, eerst een gaatje boren door de kern van de bout en best precies in het midden (handig voor de volgende stap). Als de linkse tap metode ook niet lukt kan je het gaatje opnieuw boren met een grotere boor maar iets kleiner dan de schroefdraad, de bout volledig uitboren en de schroefdraad eens doorlopen met de zelfde draad. Als er geen loctite gebruikt werd , kan je ook nog met een boor die groter is dan de schroefdraad, de kop van de bout wegboren. Met een scherp voorwerp of een tang kan je dan de stud verwijderen.
 
bout is er uit, kon geen enkele tang gebruiken omdat de bout verzingt was. Met een schroevendraaier lukte het ook niet .Dan maar plan b uit gevoerd, stuk op de bout gelast en er gewoon uitgedraaid :-)
 
bedankt voor de tips al allemaal . Echter verwarmen lijkt me verstandig maar probleem is dat de vuis net naast het grote rollement zit waar de clutchbel door gaat . Dus niet echt aan te raden zou ik denken. Laat weten hoe het afloopt .
Dan zal het er nu ook niet best uit zien.
Verwarmen is geen optie zij je .(of heb je alles afgeschermd met natte doekken?)
(wil het eigenlijk niet eens weten hoe je verder met je spullen omgaat.)
Veel suucses met de hobby
 
Dan zal het er nu ook niet best uit zien.
Verwarmen is geen optie zij je .(of heb je alles afgeschermd met natte doekken?)
(wil het eigenlijk niet eens weten hoe je verder met je spullen omgaat.)
Veel suucses met de hobby

Geen paniek , alles was nat gemaakt en in doeken gewikkeld :-) Niets warm geworden van het vast speten van de bout aan een metalen plaatje. Aan de TR HD clutch is niets op te merken van men actie. Dus geslaagde actie zonder schade aan andere onderdelen. En ja , hoe kan ik een bout warm maken als het rollement vlak naast de bout zit ? Vond dit een betere oplossing.
 
Soldeerbout erop zetten. Is al vaak als tip genoemd op het forum.

Ik gebruik een kleine bunzenbrander, netzoals die aanstekers met blauwe vlam. Je kan eventueel de seal uit het lager halen. Het opwarmen van het lager zal niet zo erg zijn aangezien de clutch bell ook wel zeer warm krijgt tijdens het rijden. Mijn clutchbell heeft al een blauwe glans van de hitte gekregen.
 
Back
Top