ChristianV, aankomend FPV'r...

Nou na lang lezen en een paar FPV meetings later heb ik besloten dat ik ook het FPV'n wil gaan proberen.​

Tot nu toe heb ik mezelf vermaakt met een Art-Tech Mustang, en heb hier een hoop lol aan beleeft ( en nog steeds ). Maar afgelopen weekend heb ik een 2e hands EasyStar gehaald ter voorbereiding voor het FPV gebeuren. Daar heb ik nu 4 vluchten mee gemaakt en wat heb ik gelachen zeg, wat vliegt dit relaxed ! Tijdens het vliegen kwam er ineens een hond het weiland ingerend die aan me kwam snuffelen, maar ik had alle tijd om ook de hond aandacht te geven...​

Maar anyway...​

Even mijn setup voor de geinteresserden...​

Zender : Graupner MX16s 35mhz (+ 2.4ghz Assan )
Ontvanger : SMC14 35Mhz
Vliegtuig : Easystar zonder rolroeren
Motor : 2835 2200kv
ESC : HK 30A
Vliegaccu : 3s 1300
Video TX/RX : BEVRC 800mw 1,3 Ghz + ontvanger ( besteld )
FPV camera : 600TVL Sony ( besteld )​

Andere hardware ben ik nog aan het bekijken...​

Helaas is het tot de 4e vlucht gebleven want ik ben dus gecrashed :-(​

Voor de vlucht heb ik wel een soort rangecheck gedaan door met ingeschoven antenne weg te lopen en te kijken of ie reageerd. Ik ben ongeveer zo'n 30 a 40 meter verderop gaan staan en alles reageerde nog goed...​

Tijdens de vluchten ben ik vrij hoog en ook ver gegaan ( op zicht dan ) en geen problemen gemerkt. De laatste vlucht ook lekker aan het rondvliegen en een beetje zweven. Op een gegeven moment ben ik zo'n 150 a 200 meter bij me vandaan en ik denk zon'n 10 a 15 meter boven de grond aan het zweven. Dan besluit ik om gas te geven en ook up maar de Easy gaat er wel als een raket vandoor echter reageert deze niet op up...​

Resultaat: de EZ duikt het weiland in en ik mag gaan lopen :-)

Met de zender in de hand erheen gelopen en bij aankomst zie ik de Easy op zijn kop liggen, dus ik pak de Easy op om te kijken wat de schade is. De vleugel is dus naar binnen gedrukt en er zit dus een deuk in. Het stuk van de romp wat over je vleugel loopt is gescheurd maar verder ziet alles er nog redelijk uit. Dus ik heb de vleugel even rechtgeschoven en het cockpitkapje ook rechtgezet en vervolgens alles getest.​

Als eerste het hoogteroer => werkt !
vervolgens richtingroer => werkt !
Motor even volgas => genoeg power !​

ik begrijp er dus even helemaal niets van... ????​

Met zo'n akkefietje als dit is mijn vertrouwen in het setje even iets minder omdat ik het uiteindelijk voor FPV wil gebruiken.​

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring / mening over wat het euvel zou kunnen zijn en wat ik eventueel kan doen om e.e.a. uit te sluiten...​

Alvast bedankt,
Christian​

[URL="
[/URL]
Scroll naar 0:44 and see it happen...​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tip voor het repareren is stoom.. deuken kun je met stoom vrij goed uit elapor krijgen.

De ESC is een HK 30A, ik neem aan dat je daarvan ook de BEC gebruikt? Hoe werd de camera die je voor dat filmpje gebruikt hebt gevoed?

Hoe zit het hoogteroer aangesloten, zit er een groot/lang stuk tussen de roerhevel en waar de stuurstang het buisje op de romp ingaat?

Je toestel reageert wel op het 'gas' commando en het lijkt ook alsof je wat ruddert, een uitval van de besturing op zichzelf lijkt het niet geweest te zijn.

Dan kan het zijn dat de BEC op de ESC op één of andere manier niet aan de stroomvraag van de servo's kon voldoen, of er is iets mis met de servo of de verbinding ervan met het roer.

De servo draait wel goed beide kanten op, er ontbreekt niet ergens een tandje in een tandwiel waar ie op vast kan komen te staan?

De servohevel zit goed op de servo en slipt niet?

Gebruik je ergens van die klemtonnetjes?
 
Ver weg en maar 20 meter hoog
Is altijd lastig
Ik vlieg ook fpv op 35mhz met oude robbe fx18 en haal met gemak 3 kilometer (kijkmaar youtube op mijn naam) maar alleen als ik hoog zit (300meter)
Onder de 100meter kom ik veel minder ver ongeveer 800meter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij lijkt ook in een flauwe bocht naar rechts te sturen. Volgens mij heeft de SMC14 een failsafe? En zo ja, hoe heb je die ingesteld? Mogelijk miste hij dus wel ontvangst, en ging alles op hold. Normaal gesproken doet de regelaar de motor uit wanneer er geen of heel slecht ontvangst is.
 
Tip voor het repareren is stoom.. deuken kun je met stoom vrij goed uit elapor krijgen.

De ESC is een HK 30A, ik neem aan dat je daarvan ook de BEC gebruikt? Hoe werd de camera die je voor dat filmpje gebruikt hebt gevoed?
Camera is KeychainCam is dus standalone

Hoe zit het hoogteroer aangesloten, zit er een groot/lang stuk tussen de roerhevel en waar de stuurstang het buisje op de romp ingaat?
Is ongeveer 4 cm, maar lijkt wel veerstaal. lukt me niet om dit te knieken zeg maar...

Je toestel reageert wel op het 'gas' commando en het lijkt ook alsof je wat ruddert, een uitval van de besturing op zichzelf lijkt het niet geweest te zijn.
Ik heb weinig tot niets geruddert, is achteraf maar goed ook anders had ik een nat pak gehad :D

Dan kan het zijn dat de BEC op de ESC op één of andere manier niet aan de stroomvraag van de servo's kon voldoen, of er is iets mis met de servo of de verbinding ervan met het roer.
Ik zit ook in deze hoek (BEC) te denken omdat ik ineens vol op het gas ga en ik een betrekkelijk licht accu'tje erin heb zitten.
Verbindingen lijken goed te zitten...

De servo draait wel goed beide kanten op, er ontbreekt niet ergens een tandje in een tandwiel waar ie op vast kan komen te staan?
Server draait goed beide kanten op, maar zal het nog eens uitvoerig testen...

De servohevel zit goed op de servo en slipt niet?
Yep, zit goed op de server en slipt niet

Gebruik je ergens van die klemtonnetjes?
Ja op rudder en hoogte, en deze zitten ook vast...

Dat waren een hoop checks :D
 
Hij lijkt ook in een flauwe bocht naar rechts te sturen. Volgens mij heeft de SMC14 een failsafe? En zo ja, hoe heb je die ingesteld? Mogelijk miste hij dus wel ontvangst, en ging alles op hold. Normaal gesproken doet de regelaar de motor uit wanneer er geen of heel slecht ontvangst is.

Hoi Aaalie ;)

Dat ie in een flauwe bocht naar rechts afwijkt komt volgens mij omdat daar ook de keychaincam gemonteerd was maar vooral ook omdat ik ineens volgas geeft waardoor de motor het complete vliegtuig naar rechts probeert te duwen.

Dat is mijn theorie...

[edit]
Failsafe instellingen heb ik niet bekeken... <= shame
Dit zal ik morgen even checken
 
De rol naar was ook de reden dat ik dacht dat je aan het rudderen was (immers, EZ* zonder rolroeren). Als dat niet zo was, zou een failsafe heel goed kunnen idd..

Je theorie mbt. vol gas en daarom BEC problemen, klopt in elk geval niet. Als je motortje teveel van de accu zou vragen, zou hij dat toerental niet halen.

Bij (te) veel vraag van het motortje, zakt de spanning van de lipo. Hierdoor komt het motortje niet meer op volle toeren, immers, die heeft een x aantal toeren per volt wat ie draait, als dan het volt afneemt, moeten de toeren ook afnemen, plat gezegd.

Daarbij vlieg je met een 3s lipo. Wil de spanning voor een ontvanger of servo's te laag worden, moet hij onder de 5v komen oid (en dan reken ik 0.7 drop voor de BEC), wil dat een probleem worden.

Zou de spanning zelfs maar gehalveerd zijn (dus van 11.1 nominaal naar 5.55v), dan blijft je ontvanger + servo's werken, maar zal je motor nog maar de helft van z'n toeren halen (en je toestel hoogstwaarschijnlijk in brand staan).

Wat wél kan, is dat de servo's teveel stroom trekken voor de BEC, de BEC daardoor te warm wordt en uiteindelijk 'instort'. Dat lijkt mij op een Easystar met 2 servo's niet echt heel reëel (meeste BEC's 'kunnen' minimaal 3A continu), tenzij je die camera ook uit de BEC gevoed zou hebben, vandaar dat ik er naar vroeg.

Als dat niet zo is, zal het toch wel een failsafe zijn of op z'n minst een ontvangststoring.

Hoe reageert je easystar normaliter als je vanuit 'gas uit' naar 'vol gas' gaat?

De afstandstest, heb je toen ook je motor laten lopen? Vóór je weer gaat vliegen is het verstandig om óók een afstandstest te doen met draaiende motor. 35Mhz is nu eenmaal gevoeliger voor 'motorstoringen' dan 2.4 Ghz.

Waarom zet je er geen Assan ontvangertje in? Of botst dat met FPV, dan heb ik niets gezegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaf je in eens vol gas ?
Bij een beetje dikke motor wil hij dan wel eens de eerste meters omlaag vliegen tot er genoeg lift is voor te stijgen .
 
Vermoed dat het eerder te zoeken is in de druk op de roeren..

Zelfde probleem heb ik namelijk bij het op zicht vliegen met mijn EZ*. Setup komt overeen, al zit er bij mij een 2700kv in.

Vol gas vliegen, toestel gaat te hard, waardoor de opwaartse en neerwaartse druk op de roeren te groot wordt. De servo's kunnen het niet aan, of de hevel wordt in het piepschuim opzij gedrukt.

Oplossing: Sterkere servo's en plaats een dunne carbon strip achter op het roer. Hiermee maak je het roer star en zal het in het gevolg wel beter reageren..

Of.. gewoon niet vol gas vliegen ;-)
 
Dat is wel knap, gezien het feit dat er helemaal nog geen videozender opzat ;)
 
......Volgens mij heeft de SMC14 een failsafe? En zo ja, hoe heb je die ingesteld? Mogelijk miste hij dus wel ontvangst, en ging alles op hold. Normaal gesproken doet de regelaar de motor uit wanneer er geen of heel slecht ontvangst is.
De failsafe stond dus nog niet ingesteld maar op de standaardwaardes (HOLD). Dit houd in dat de servo's in de stand blijven staan waarin ze stonden voor het signaalverlies. In dit geval nadat ik volgas gaf is ie in failsave geschoten en gaat met deze instellingen verder. :(


......Wat wél kan, is dat de servo's teveel stroom trekken voor de BEC, de BEC daardoor te warm wordt en uiteindelijk 'instort'. Dat lijkt mij op een Easystar met 2 servo's niet echt heel reëel (meeste BEC's 'kunnen' minimaal 3A continu), tenzij je die camera ook uit de BEC gevoed zou hebben, vandaar dat ik er naar vroeg.
Dan had ik hier al eerder last van moeten hebben en de accu was nog "vers"...

Als dat niet zo is, zal het toch wel een failsafe zijn of op z'n minst een ontvangststoring.
Totally agree

Hoe reageert je easystar normaliter als je vanuit 'gas uit' naar 'vol gas' gaat?
Tot nu toe goed, kan vanuit bijna stall naar volgas en reageert goed op de roeren...

De afstandstest, heb je toen ook je motor laten lopen? Vóór je weer gaat vliegen is het verstandig om óók een afstandstest te doen met draaiende motor. 35Mhz is nu eenmaal gevoeliger voor 'motorstoringen' dan 2.4 Ghz.
Nee, ik heb alles afzonderlijk getest en niet i.c.m. draaiende motor, dit ga ik de volgende keer zeker doen.
Hoeveel meter moet ik van het vliegtuig aflopen met ingeschoven antenne?


Waarom zet je er geen Assan ontvangertje in? Of botst dat met FPV, dan heb ik niets gezegd.
Zou wel moeten kunnen geloof ik maar combinatie Mhz met Ghz schijnt veiliger te zijn :p


Gaf je in eens vol gas ?
Bij een beetje dikke motor wil hij dan wel eens de eerste meters omlaag vliegen tot er genoeg lift is voor te stijgen .
De vorige vluchten heb ik ongeveer op dezelfde manier gevlogen en hier geen last van gehad, en snelheid had ie uiteindelijk wel. Ik vlieg ongeveer 8 minuten op de motor en 12 minuten in vrije vlucht, totaal 20 minuten in de lucht. En hij wil altijd wel up ongeacht welke snelheid... ( of praten we nu langs elkaar heen? )



Vermoed dat het eerder te zoeken is in de druk op de roeren..

Zelfde probleem heb ik namelijk bij het op zicht vliegen met mijn EZ*. Setup komt overeen, al zit er bij mij een 2700kv in.

Vol gas vliegen, toestel gaat te hard, waardoor de opwaartse en neerwaartse druk op de roeren te groot wordt. De servo's kunnen het niet aan, of de hevel wordt in het piepschuim opzij gedrukt.

Oplossing: Sterkere servo's en plaats een dunne carbon strip achter op het roer. Hiermee maak je het roer star en zal het in het gevolg wel beter reageren..

Of.. gewoon niet vol gas vliegen

Is hier niet van toepassing, want ik gaf gas bijna direct hierna up maar gebeurde niets. Dus in het begin was de snelheid nog laag...
Maar door verstevigingen wordt het toestel zeker nog beter.



..kan er niet uit opmaken of je op 35MHz zit of 2,4GHz.

MVG. Robert.
35 Mhz :p

Volgens mij heb ik iedereen beantwoord :-)

Ben er vrijwel zeker van dat de failsave mij heeft tegengewerkt omdat deze deed wat hem was opgedragen.... NIETS DOEN


De combinatie van redelijk ver weg en erg laag vliegen is niet ideaal voor de ontvangst. Vervolgens ineens volgas was waarschijnlijk net de druppel om het signaal nog erger te verzwakken en de failsave kicks in...


Uiteraard ga ik z.s.m. het vliegtuig weer klaar maken en wat testjes doen. Ook zal ik de failsafe anders instellen :-)


Ik wil zover iedereen bedanken voor het peinigen van de hersenen, en ik hou jullie op de hoogte ( en het vliegtuig voortaan ook ).

Groeten,
Christian
 
Eindelijk een update van mijn kant, helaas eerder geen tijd gehad om e.e.a. te testen i.v.m. werkzaamheden in buitenland etc.

doorgevoerde veranderingen:
-Failsafe ingesteld :-)

Eergisteren heb ik een rangetest gedaan met het model op de grond in het veel te hoge gras. Ik kwam met ingeschoven antenne ongeveer tot 30 meter en daarna ging de failsafe zijn werk doen ( motor uit/ aan /uit ). Omdat dit niet echt een goede test was heb ik gisteravond mijn vriendin lief aangekeken om mij te helpen met de rangetest :-)

Ze is dus meegegaan en heeft het model ongeveer 1,5 meter boven de grond gehouden. Met ingeschoven antenne ben ik zo'n 55 meter weggelopen en geen storing. Ik heb dus elke functie afzonderlijk getest EN elke functie i.c.m. draaiende motor.

Vervolgens ben ik gaan vliegen en ja hoor, zo af en toe werd de failsafe geactiveerd. Omdat de push-propeller nogal "luid" is kon je goed horen wanneer het signaal wegviel. Dit gebeurde allemaal op zo'n 50 meter hoogte en 75 meter ver schat ik zo in.

Maar...

Uiteraard rustig door gevlogen en ben zelfs nog verder en hoger gegaan zonder haperingen. Omdat het ideaal vliegweer was heb ik de EZ flink op hoogte gebracht en vervolgens heb ik mijn antenne compleet ingeschoven ( heb vertrouwen in de failsafe ) en wat schetst mijn verbazing? Ik kan gewoon rustig doorvliegen en complete controle !

De storing kan ik helaas alleen maar juist constateren op het wegvallen van het geluid van de motor. Het wegvallen van enkele seconden rudder of hoogte is haast niet merkbaar met de EZ vanwege het ongelooflijke relaxe vlieggedrag :-)

Het lijkt dus niets met reikwijdte te maken te hebben.

iemand nog suggesties of verzoek voor meer info?

Ik heb nog een andere ontvanger liggen om evt. te testen...


Groeten,
Christian

P.S. a.s. vrijdag / zaterdag ga ik met vakantie naar Frankrijk en neem de EZ mee :-)
 
Laatst bewerkt:
Update 2

Gisteravond gevlogen met een graupner SMC16S ontvanger, helaas precies hetzelfde probleem.

Na het vliegen de zender opengemaakt want ik denk als 2 ontvangers het niet goed doen dan is dat wel heel toevallig.

En wat zie ik? de witte draad die aan de antenne gesoldeerd zit is bijna afgebroken. Deze heb ik dus 2 mm gestript en opnieuw gesoldeerd.

Vanavond vol goede moet wederom gevlogen ( in de schemer ) maar helaas de failsafe grijpt nog steeds in. De motor gaat uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-....


Zou het kunnen zijn dat de zendmodule is overleden door het slechte contact? ik geef m'n bek maar een dauw :-)

Wie o wie heeft suggesties ?

alvast bedankt,
Christian
 
Dat is een slecht begin.
Ik heb nog 2 corona's 35mhz ontvangers liggen.
Weet niet of dat werkt maar goed
Frans brrr is wel onder de indruk van die dingen.
Mocht je belangstelling hebben dan PB je maar
 
Vliegen met slecht antenne contact kan best ff aan voor je zendmodule
Maar als dit al jaren is dan zou er best schade op kunnen treden omdat de module warmer word dan nodig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update, storing

Aangezien het weer vanavond ineens is omgeslagen heb ik maar wat testjes binnenshuis gedaan.

En niet geheel zonder resultaat...

Ik heb het vliegtuig beneden in de garage gezet en ben vervolgens met de zender door het huis gelopen en de grens van het bereik opgezocht ( gelukkig bestaat mijn huis uit beton dus dat helpt wel ). Op de grens van het bereik een stapje terug gedaan en de easystar reageert goed op de roeren totdat...

ik de motor aanzet ( heb ik al eerder gedaan na advies hier op het forum ) maar nu gaf ik iets meer dan half gas , en dan komt de failsafe in werking. Het blijkt dus dat de storing optreed zodra ik meer dan half gas geef, in de eerste tests ben ik blijkbaar net niet over deze grens gegaan.

dit gedrag is er ook als ik een aparte ontvangeraccu aansluit...

Beetje bij beetje kom ik dichterbij :-)
 
Back
Top