Zelf maken: Sleepkoppeling

PH-TVS

verslagschrijvers
Eenvoudig zelf een sleepkoppeling maken (low budget)

Omdat ik voor mijn sleper een sleepkoppeling nodig heb en omdat deze vrij prijzig kunnen zijn, heb ik besloten er zelf één te maken.


Als voorbeeld gebruik ik een Graupner sleepkoppeling:

383689-9cac9de0fd80d965a91491ce640ba80a.jpg




Benodigd materiaal:

- 1 stukje koperen (waterleiding) buis van ongeveer 5 cm
- 1 Rond stukje hout wat precies past in het buisje (dikte) en ongeveer 1,5 cm korter (lengte) dan het koperen buisje
- 1 Stuk staaldraad van ongeveer 2mm

Benodigd gereedschap:

- Boormachine met boortje 2mm
- Soldeer gereedschap (brander, S39 en tin)
- Vijl of Dremel


Als eerste boren we in de lengte richting een 2mm gat in het rondhout. Ongeveer in het midden. Vervolgens knippen/zagen we een stukje staaldraad af van ongeveer 2 cm.

383655-7abd68ca2239e6562df17ce22c5ae579.jpg



Boor nu ook een 2mm gaatje in het koperen buisje op ongeveer 5 mm van het uiteinde en iets uit het midden.
Steek het pennetje door het gaatje om te zien of alles past en vijl de braampjes rond de gaatjes in het buisje af.

383656-ac7c7331e9fdbd900d83176edf7d54d8.jpg



Om het pennetje in het buisje te solderen gebruik ik een soldeerbrander. Eventueel is het ook mogelijk om een soldeerbout met hoog vermogen te gebruiken.

383658-76305171cbf2949a493c284dfa056236.jpg



Zorg dat het koper goed schoon en vetvrij is en schuur ook het pennetje schoon/glad. Steek het pennetje door het buisje en smeer buisje en pennetje
in met S39. Stook het geheel warm en soldeer het pennetje vast.

383659-afa7e7000f2391dae381de415f451f33.jpg


Wanneer alles goed is afgekoeld, kun je het buisje met een dremel of een schuurpapiertje kuisen.

383660-687d7cc3693d4511f00815ab43098c74.jpg



Zaag/vijl/schuur nu een schuine kant aan het stukje rondhout.....


S6300918.jpeg

383663-530120228e03e0bfee84c9590ad23650.jpg


383662-b79251827ae76a57d82f699a036c5664.jpg




Lijm nu het stukje rondhout in het buisje met een drupje secondenlijm. Zorg dat er ongeveer 1,5 cm ruimte tussen het rondhout en het pennetje zit. Eventueel kun je het houtje borgen met een klein schroefje.

Zorg dat de afgeschuinde kant naar boven toe oploopt. Hierdoor word de lus van de sleepkabel omhoog geduwd. Wanneer je nu de staaldraad door het gat in het rondhout steekt, en deze voorbij de dwars pen in het koperen buisje steekt, blijft de sleepkabel vast zitten. Trek je de staaldraad een stukje terug, dan schiet de sleepkabel los.

Slijp/vijl een afgerond puntje aan de staaldraad en verbind de staaldraad met een servo en je hebt een goede, stevige sleepkoppeling.

383665-501cc5a09c7a6e171a990dfaa2bf2199.jpg


383666-e2f543ba4673373759ad9f242a95a4ef.jpg










Groet,
Theo
 
Laatst bewerkt:
Netjes gemaakt maar één ding moet je veranderen.
Die 2 mm stalen stift schuift door het gaatje wat je in dar rondhout geboord hebt. Bij een beetje belasting en/of vochtinwerking gaat dat minder soepel lopen....
Haal in je modelbouwwinkel een messing buisje van 2 mm inwending (3 buiten) en lijm dat in het stukje rondhout. En door dat messingbuisje laat je die stift bewegen.
Staaldraad laten bewegen door dat hout geeft problemen !
 
Netjes gemaakt maar één ding moet je veranderen.
Die 2 mm stalen stift schuift door het gaatje wat je in dar rondhout geboord hebt. Bij een beetje belasting en/of vochtinwerking gaat dat minder soepel lopen....
Haal in je modelbouwwinkel een messing buisje van 2 mm inwending (3 buiten) en lijm dat in het stukje rondhout. En door dat messingbuisje laat je die stift bewegen.
Staaldraad laten bewegen door dat hout geeft problemen !

Bedankt voor de tip:thumbsup:

Zou het eventueel ook voldoende zijn om er een drupje CA in te laten lopen tegen het vocht?

Groet,
Theo
 
Bedankt voor de tip:thumbsup:

Zou het eventueel ook voldoende zijn om er een drupje CA in te laten lopen tegen het vocht?

Groet,
Theo

Nee zeer beslist niet! onderschat de krachten niet die er op het stangetje komen. Dit moet absoluut gemakkelijk kunnen bewegen dus zoals Arno al aangeeft: een messingbuisje als geleiding gebruiken.

Max
 
Moet je wel even wachten voor je die stift er weer in steekt... :grin:

Tja, daar komt ie nu mee aan....... :banana:

Nee zeer beslist niet! onderschat de krachten niet die er op het stangetje komen. Dit moet absoluut gemakkelijk kunnen bewegen dus zoals Arno al aangeeft: een messingbuisje als geleiding gebruiken.

Max

Oke, dan ga ik inderdaad voor de messing busje oplossing. Bedankt voor het meedenken!!

Groet,
Theo
 
Oke, dan ga ik inderdaad voor de messing busje oplossing. Bedankt voor het meedenken!!

Groet,
Theo

Hi,

Zet dat messing buisje wel vast met echte lijm :rolleyes: zeker geen CA
Het buisje aan de buitenkant flink opruwen en dan met bv Endfest 300 of langzaam drogende epoxie vastzetten. (CA is te bros !)

Zelf zou ik bij dit ontkoppelsysteempje het hele houten gedeelte vervangen door messing overigens .....................
 
Nee zeer beslist niet! onderschat de krachten niet die er op het stangetje komen. Dit moet absoluut gemakkelijk kunnen bewegen dus zoals Arno al aangeeft: een messingbuisje als geleiding gebruiken.

Max

Ik maak mijn koppelingen in zwevers ook zo als Theo , en dat al tig jaren :D

Geen messing buisje en geen CA .

Gebruik altijd alu buisjes (bouwmarkt) en geen koper .

Dat pennetje van 2 mm loopt bij mij in een 2,5 mm gaatje .

Vochtigheid ? waar moet dat wegkommen , mijn modellen baden nooit . :D

Klemmen ? ook dat niet , pen word niet krom getrokken . ;)

Theo , dat afschuinen van het duveltje moet je iets vlakker maken , ik neem 30° , word het koppelen iets makkelijker .

Mvg Johan
 
Hoi Johan,
Ik ben het met je eens dat de stalen pen makkelijk in hout kan geleiden.
Maar dan ga ik vanuit dat je hardhout gebruikt.

Na ja, dat jij al tig jaren met zo een koppeling vliegt zegt mij eigenlijk hellemal niets.
Wat ik interessant vind is hoe vaak heb je met deze koppeling gesleept en wat voor krachten zijn erop gekomen.

Gebruik altijd alu buisjes? Nu maak je mee nieuwsgierig, waaroom?
Gebruik geen koper, waarom?
Vooropgesteld dat de gemiddelde modelbouwer normaal gesproken geen koperbuisje van die afmeting in huis heeft maar wel messing denk ik.

Met een speling van 0,5 mm tussen pen en gat zal je inderdaad nooit problemen krijgen met klemmen.
Krom trekken zal de pen alleen indien de verhoudingen niet kloppen met betrekking tot de krachten die op de pen worden losgelaten.

Vochtigheid. Mijn modellen baden nooit.

Dat vind ik een rare opmerking, of bedoel je ik land nooit op het water zonder drijvers?
Of ben je een mooi weer vlieger?
Mij gebeurt het wel vaker dat mijn toestel nat wordt door een regenbui.

Johannes
 
Het kan nog simpeler: bowdenkabel met epoxy/microballoons inharsen aan de voor-onderzijde van de romp (zijkant kan ook). Met de dremel een gleufje maken door de romp en bowdenkabel. Staaldraad erdoor en aansluiten op sterke servo. Door het gleufje kan je je sleepkabel inhaken. Als je weinig ruimte in de neus hebt werkt dit prima.
 
Het kan nog simpeler: bowdenkabel met epoxy/microballoons inharsen aan de voor-onderzijde van de romp (zijkant kan ook). Met de dremel een gleufje maken door de romp en bowdenkabel. Staaldraad erdoor en aansluiten op sterke servo. Door het gleufje kan je je sleepkabel inhaken. Als je weinig ruimte in de neus hebt werkt dit prima.


Omdat ik voor mijn sleper een sleepkoppeling nodig heb en omdat deze vrij prijzig kunnen zijn, heb ik besloten er zelf één te maken.:)

Johannes
 
Dat vind ik een rare opmerking, of bedoel je ik land nooit op het water zonder drijvers?
Of ben je een mooi weer vlieger?
Mij gebeurt het wel vaker dat mijn toestel nat wordt door een regenbui.

Johannes

Je moet een hardhouten duvel waar een 2,5 mm gat doorgaat al een paar uur onder water houden wil je het gat zo klein krijgen dat een 2 mm staalpen er niet meer inpast .

De houten pennen waar de vleugel mee vast zit op mijn watervliegers zetten ook niet zoveel uit na een dag watervliegen , en daar worden de modellen echt wel nat . :D

Zo veel vochtigheid is dus onrealistisch.

En een stukje veerstaal glijd genoeg in een hardhouten gaatje .

Je kan er niet zoveel spanning op zetten van hand dat het servo niet uitklinkt .

Bij de laatste zwever van mij zit er een graupner 261 op de koppeling.
Altijd de volle servoweg gebruiken , dus bij het servo kort inhangen.;)

full


Koppeling bestaat uit 12/10 mm alubuis .
Hardhout rond 10 mm
verenstaal 2 mm
Het stukje waar de 2 mm pen opligt als hij gekoppelt is heeft 2-3 mm doorsnee en is 15 mm lang . (ligt aan zwevergrote)

Deze is aan de buitenkant verlijmt met UHU Endfest
De koppeling word ook in de neus met UHU Endfest verlijmt (epoxy met microballons verdikt)

full


Mvg Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zwellen van hout

Johan, jij hebt mij niet goed begrepen.
Over zwellen en krimpen van hout vertel je mij niets nieuws.
Hout neemt maar langzaam vocht op en staat dit maar langzaam af!
En er is ook een groot verschil in zwelvolume tussen hardhout en zachthout

In jouw situatie, gat 2,5 mm en pen 2mm zal de pen nooit klem komen te zitten ongeacht hoelang het hardhout zich in water bevind.
Op gegeven moment is het hout verzadigt, dus het zwellen stopt.

Maar indien de speling pen - gat < dan 0,1mm is, kan de pen klem komt te zitten tijdens wat motregen of een korte vlucht in een regenbui.
Niet meteen, maar aan het einde van zo een natte vliegdag zal je achterkomen of je speling pen - gat voldoende is.


Wat ik wel graag wil weten is, waarom adviseer jij alu buisjes?
Een waarom raad je af koper buisjes te gebruiken?

Johannes
 
Ik raad koper niet af maar alu is veel goedkoper en lichter .

Je hoeft namelijk niks te solderen .

En als je een messing buisje als geleiding gaat gebruiken moet je ook meer als 0,1 mm speling hebben . ;)

Je moet namelijk dan wel heel precies boren om hem niet te laten klemmen als hij gekoppelt is en de sleeplijn op spanning is

Mvg Johan
 
Advies

Bedankt voor de toelichting.

Graag mijn gedachten over technisch advies op het modelbouwforum in het algemeen.

Waar het mij om gaat in een discussie als deze is, dat de creativiteit van de individuele modelbouwer niet wordt geremd.
Opmerkingen van ik doe het al tig jaren zo en dat met succes is natuurlijk fantastisch om te lezen. Een daar is ook niets mis mee, sterker nog het getuigt ervan dat iemand met veel ervaring bezig is.

Maar krijg je dan niet dat sommige modelbouwers die een andere oplossing op het oog hebben beginnen te twijfelen of hun bedachte oplossing wel zal werken?
Dat gevoel van twijfel zal nog versterkt worden indien bepaalde materialen worden afgewezen als zijnde ongeschikt zonder verdere toelichting van waarom.

Een advies wordt waardevol voor de topicstarter op het moment dat de eigenschappen van het te gebruiken materiaal besproken worden,.......enz.
Dan kan hij keuzes maken en misschien alsnog wijzigingen aanbrengen indien hij dat nodig vindt.

Johannes
 
Hallo,

Voor 12 Euro gebruik ik met ganse voldoening de sleepkoppeling van Graupner ref 7891 :
Graupner Schleppkupplung II

Een super-systeem werd uitgedokterd door de secretaris van het Biggs-team, waarbij hoe meer kracht er op op de haak komt, hoe minder de servo onder druk staat. Maar ik vind de plannetjes niet terug...

Olivier
 
Precies dezelfde sleepkoppeling zoals beschreven in dit bericht (messing buisje, opgevuld met afgeschuind en doorboord hout met een stalen pin erdoorheen) heb ik eerder dit jaar al uitgebreid in een ander artikel beschreven en is dus kennelijk niet door jullie gelezen.Dit soort sleepkoppeling gebruik ik al jaren in mijn zwevers en tot op heden zonder problemen. Enige voorwaarde is dat je een voldoende sterke servo gebruikt die onder alle omstandigheden de pin terug kan trekken.
 
ziet er mooi uit, heb er van de week ook een gemaakt, maar kun je voor deze koppeling gewoon een standaard servo van graupner gebruiken?

Niek
 
Back
Top