Opm. Het was eigenlijk de bedoeling om deze bijdrage onder 'zweefvliegen' te zetten maar hij is natuurlijk ook van toepassing bij sleepvliegtuigen, mocht men dit niet vinden dan verzoek ik de moderator deze bijdrage te verplaatsen.
Dit idee is niet van mijzelf maar heb ik gezien op de Segelflugmesse in Schwabmunchen, het werd toegepast bij de aansturing van een sleepkoppeling en bij de aansturing van een richtingroer via een katrol.
Bij sleepkoppelingen waarbij een staaldraad in een buisje loopt, heeft men het probleem dat door de 'swing' van de servo-arm de staaldraad maar op
een moment helemaal lineair loopt en op andere momenten frictie geeft.
Om dit probleem op te lossen, worden dikwijls een soort cardan-koppelingen toegepast of andere, meestal niet al te eenvoudige oplossingen bedacht.
Bij de hier beschreven methode wordt de staaldraad, in dit geval 2 millimeter rond, onderbroken door 3x 0.8 millimeter staaldraad, hierdoor blijft er een voldoende stabiele aansturing over die toch enigszins flexibel is en zo de frictie opheft dan wel minimaliseert.
Overigens werd er bij de oplossing die ik heb gezien 4x 0,6 millimeter staaldraad toegepast, maar 3x 0,8 werkt ook prima.
Om een goed beeld te krijgen, heb ik beide systemen voor en na de modificatie getest.
Allereerst een doorlopende staaldraad aan de servo gekoppeld en de servo inclusief houder in het toestel (sleepkoppeling)geplaatst.
De servo met
een vinger op zijn plaats gehouden en met een servotester de servo zijn volledige weg laten maken. Er was duidelijk frictie, weliswaar mijns inziens nog acceptabel, maar niet ideaal.
Met de beschreven modificatie was geen frictie meer te bespeuren.
Dan de servo kortstondig blokkeren en kijken wat de 3x 0,8 staaldraad doet.
Om kort te zijn, ik weet het niet, het was onmogelijk de servo op zijn plaats te houden.
Harry