Zelf maken: Sleepkoppeling

Vind 12 euro nog al duur haal een alu bout met cilinderkop bij de ijzerwarenhandel gat erin klaar


Kan ook, maar dat is niet altijd geschikt om in te bouwen (staand).
In mijn geval kon ik alleen zo'n buis koppeling kwijt. (liggend)

Groet,
Theo
 
Ik moet ook een beste sleepkoppeling voor mijn BigLift hebben,

Zie Hendrik z'n bouwverslag http://www.modelbouwforum.nl/forums/sleepvliegtuigen/133754-bouwverslag-biglift-met-26-cc-mvvs-filmpjes-vanaf-pag-33-a-6.html#post2165636

Werkt al 100 jaar prima.....

95563469.jpg


45147724.jpg
 
wat ook nog een mogelijkheid is om te doen is

pak een spinner van een elctromotor

r215on.jpg


boor de gatjes iets groter is makelijker voor het draatje wat er in moet

ztt45v.jpg


Eeen gaatje door de as boren waar het pennetje door moet

358z8mw.jpg


en inbouwen maar






25jv5lz.jpg


en het is ook nog makkelijk te monteren
 
Ik zal alleen zorgen dat het pinnetje ook door het puntje gaat anders is je pennetje een keer krom en ontkoppelt hij niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geniaal!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Opm. Het was eigenlijk de bedoeling om deze bijdrage onder 'zweefvliegen' te zetten maar hij is natuurlijk ook van toepassing bij sleepvliegtuigen, mocht men dit niet vinden dan verzoek ik de moderator deze bijdrage te verplaatsen.

Dit idee is niet van mijzelf maar heb ik gezien op de Segelflugmesse in Schwabmunchen, het werd toegepast bij de aansturing van een sleepkoppeling en bij de aansturing van een richtingroer via een katrol.

Bij sleepkoppelingen waarbij een staaldraad in een buisje loopt, heeft men het probleem dat door de 'swing' van de servo-arm de staaldraad maar op een moment helemaal lineair loopt en op andere momenten frictie geeft.
Om dit probleem op te lossen, worden dikwijls een soort cardan-koppelingen toegepast of andere, meestal niet al te eenvoudige oplossingen bedacht.

Bij de hier beschreven methode wordt de staaldraad, in dit geval 2 millimeter rond, onderbroken door 3x 0.8 millimeter staaldraad, hierdoor blijft er een voldoende stabiele aansturing over die toch enigszins flexibel is en zo de frictie opheft dan wel minimaliseert.
Overigens werd er bij de oplossing die ik heb gezien 4x 0,6 millimeter staaldraad toegepast, maar 3x 0,8 werkt ook prima.

Om een goed beeld te krijgen, heb ik beide systemen voor en na de modificatie getest.

Allereerst een doorlopende staaldraad aan de servo gekoppeld en de servo inclusief houder in het toestel (sleepkoppeling)geplaatst.

De servo met een vinger op zijn plaats gehouden en met een servotester de servo zijn volledige weg laten maken. Er was duidelijk frictie, weliswaar mijns inziens nog acceptabel, maar niet ideaal.

Met de beschreven modificatie was geen frictie meer te bespeuren.

Dan de servo kortstondig blokkeren en kijken wat de 3x 0,8 staaldraad doet.
Om kort te zijn, ik weet het niet, het was onmogelijk de servo op zijn plaats te houden.

Harry

GroteFoto-XWTCV3PW.jpg


GroteFoto-QBZDV68J.jpg
 
Harry,
hoe is de verbinding tussen de drie staaldraadjes van 0,8 mm. en die ene van 2 mm. gemaakt ?
Ik vermoed met een kwiklink waarvan een stuk verwijderd is >>> voorste stuk en alleen draadstuk behouden ?
De drie staaldraden in een stuk van de kwikling gesoldeerd ?
 
Hallo Dirk

@(hoe is de verbinding tussen de drie staaldraadjes van 0,8 mm. en die ene van 2 mm. gemaakt)

Een messing buisje inwendig 2 en uitwendig 3, lengte 20 millimeter, met een diamant freesje inwendig goed opgeruwd en dan gesoldeerd.

@(De drie staaldraden in een stuk van de kwikling gesoldeerd ?)

Een Quick-link M2.5, hierin passen de 3x0,8 gemakkelijk.

Harry
 
Heeft er iemand nog een tekening of foto van dee sleepkoppeling zoals aan het begin van dit draadje beschreven?
(buisje, afgeschuind stukje hout, pinnetje).
 
Back
Top