Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Na de bouw van de 17de eeuwse Nederlandse walvisvaarder "Het Paradys" zie: bouw-baleinera-olandese-17e-eeuwse-walvisvaarder ligt er nu weer een 17de eeuws Nederlands schip op de werf waar ik een bouwverslag van ga maken.:D
En weer een model wat je niet veel tegenkomt op het forum.:rolleyes:

De Prins Willem was een VOC schip, gebouwd in Middelburg in 1649. Het heeft dienst gedaan als schip voor de VOC voor de handel op Batavia en als oorlogsschip voor de "Staten Generaal" in de zeeoorlog tegen Engeland en zelfs als vlaggenschip voor Admiraal Witte de Witt, het heeft deelgenomen aan de zeeslag bij Duins in 1652 waarbij het zwaar beschadigd raakte. Hierna is het hersteld en is weer door de VOC gebruikt voor handelsreizen naar Batavia en is op terugreis in 1661 in een storm gezonken.

Ik ga het model van Corel bouwen in de schaal 1:100
Dit model is gebaseerd op het 17de eeuwse model "Prins Willem" van het Rijksmuseum in Amsterdam, dit model staat daar in depot en is dus helaas niet te bezichtigen. Er is in ongeveer 1980 een kopie van het model gemaakt en dat staat momenteel in het Tropenmuseum in Amsterdam.

De doos:
full

met 10 tekeningen!
full

en veel materiaal:

full


en als je dat allemaal uitpakt:

full


full


full


Alles ziet er veel netter uit als bij mijn vorige model! :D Dus daar moet wel een mooi model van te bouwen zijn :rolleyes:.

En nu dan beginnen met de bouw:
full


Dus eerst lezen en tekeningen bestuderen en zo nodig het naslagwerk gebruiken: "Prins Willem" van Herman Ketting ( De Boer Maritiem 1978 )

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Andy,

Mooie keus de Prins Willem. Het merk Corel is een goed merk. In het verleden bouwde ik de Wasa van Corel. Dit ziet er bijna hetzelfde uit. Ik hield genoeg hout over waar ik nu nog mijn schepen van bouw.;)

Was toendertijd wel even slikken qua prijs en dat zal nu niet anders zijn maar dan heb je ook wat!

Succes met de bouw.

Groeten Paul
 
Prins Willem een duur model?

Hallo Paul,

Het was inderdaad even slikken, die prijs :rolleyes:, maar het kwaliteitsverschil zie je dan ook duidelijk :D .
Als je echter kijkt naar wat de walvisvaarder van Sergal me in het totaal gekost heeft (omdat ik veel materiaal heb moeten bijkopen) €630 dan valt de prijs van de Prins Willem nog wel mee! Zeker als ik dan nog veel materiaal overhoud.
Je model van de Wasa is schitterend, dus ik heb alle vertrouwen in Corel

Ik wil de lat nu hoger leggen als het niveau wat ik bij de walvisvaarder bereikt heb, zo krijgen bijvoorbeeld de dekplanken nu de juiste lengte, ga ik ze van nagels voorzien etc.
Ook wil ik de Prins Willem geheel in zo origineel mogelijke kleuren schilderen maar nu met de bekende admiraliteitsverven in plaats van met de verven van Humbrol.

Groeten

Andy
 
Deze ga ik zeker volgen,omdat ik Prins Willem van Corel nog in de doos heb liggen.
Zal er zeker van leren.
Groetjes,
Frankwin
 
Mooi schip, Andy. Wel weer klein, en wie deze schepen bouwt of gebouwd heeft weet dat klein moeilijker is dan groot. Ik vond de 1:72 HMS Victory al zo'n gepriegel.
Ik denk voor de detaillering de prijs zeker niet hoog is. Vreemd eigenlijk dat je bij de Nederlandse verkopers dit soort Corel kits lang niet zoveel ziet als de andere bekende merken.

Veel succes, ik ben benieuwd naar je vorderingen!!

Groet,

Ad
 
Hi Andy, gefeliciteerd bij je nieuw project.

Ik vind de prijs van het model nog mee vallen. Als ik het goed begrijp heb je daar zo'n 370,- voor moeten neerleggen!? Niet goedkoop als je de afmetingen bekijkt, maar zeker de moeite waard als je de uren bouwplezier ernaast zet.

Wij zullen best een beetje dezelfde smaak hebben,want ik heb lang overwogen om er zelf een te gaan bouwen. Maar eerst toch even (?) de walvisvaarder.

I heb dus heel wat foto's ingezameld, zo'n 12 mappen in totaal, uit bouwverslagen, maar ook foto's van de helaas verdwenen nabouw, en van het groot model in de hall van het stadhuis van Middelburg. De bouwverslagen kwamen volgens mij meestal uit de (eveneens verdwenen) forum van Dry Dock Models. Eentje heb ik kunnen terugvinden, dan wel uit Japan: Wooden Sailing Ship Modeling.

Als ik me goed herinner waren de bouwers vrij entoesiast over deze bouwdoos. Ik heriner me wel dat een etsdeel voor een (?) "bulkhead", te kort was, en dat de prins afbeelding te groot was. Verder zou ik toch spaarzaam omgaan met het hout, want Corel heeft een beetje de naam om zuinig te zijn met het materiaal. Verder schijnt het model (en de nabouw) nogal af te wijken van het model in het Rijksmuseum, onder andere het aantal kanonnen schijnt niet helemaal te kloppen (But who cares?).

Ik wens je veel sukses met de bouw. Ik weet dat je de goede keuzes kunt maken, o.a. wat de kleuren betreft. De goede keuze van een licht blauw bij voorbeeld: dan het schilderij met van Middelburg....

Je gaat er zeker wat van maken!
 
Bedankt voor de reacties

@ Ad

Je vond de 1:72 HMS Victory al zo'n gepriegel? Ik ken zelfs mensen die de Rotterdam in de schaal 1:200 bouwen en het dan ook nog voor elkaar krijgen om stoelen, raampjes, relingen etc. op die schaal te maken ;).
Ik zie het maar als een extra uitdaging (met mijn handen maat XL).

De keuze voor de schaal 1:100 was eigenlijk toeval, ik zocht een mooi Nederlands 17de eeuws schip van een goed merk en het moest korter als 80 cm zijn om nog in de vitrine in de woonkamer te passen.:rolleyes:

@ frankwin

Zonde om haar in de boos te laten liggen, zet haar snel op de werf en dan bouwen wij samen ;).

@ Jean Pierre

Helaas was de prijs van de Prins Willem geen €370 maar €485. Dat is een flinke schep meer als de Baleinera Olandese die 9 jaar geleden € 330 kostte, daar heb ik echter nog voor veel materiaal bij moeten kopen (blokken, juffersblokken, tuigagedraad, planken, masten standaard).
De totale kosten van de Baleinera Olandese kwam uiteindelijk uit op € 630 en dan heb ik de verf en de secondelijm ook meegerekend.
Ik denk dat de prijs van een model vooral bepaald wordt door het aantal en de kwaliteit van de onderdelen niet zo zeer door de lengte van het model, alle onderdelen van de Prins Willem zien er echt goed uit :D.

Ik wil het model in het Tropenmuseum nog gaan bekijken en dat is een kopie van het origineel in het Rijksmuseum. Mogelijk is dat ook de kopie waar Herman Ketting over schrijft in zijn boek "Prins Willem" over schrijft.
Het probleem van het aantal geschutspoorten en/of kanonnen is mij bekend en "who cares".... nu ik weet er wel een.
Dat wordt dus even uitzoeken voor ik aan de beplanking van de romp ga beginnen.
Ik wil voorkomen dat ik achteraf ontdek dat iets eigenlijk niet klopt zoals de plaats van de voorste kanonnen van de Baleinera Olandese :(.


Ik heb een aantal bouwverslagen van de Prins Willem gevonden:
Model Ship World :: View topic - Prins Willam
Model Ship World :: View topic - Static: Prins Willem by Corel
Model Ship World :: View topic - Static Prins Willem
Modelbrouwers.nl modelbouw • Toon onderwerp - Prins Willem scratchbouw
en daar zitten schitterende schepen tussen!
Daarnaast kijk ik ook nog (ter inspiratie) naar bouwverslagen van de "Friesland" en "Der Holandische Zweidecker"
Ook heb ik een nog aantal foto's kunnen vinden van de replica van de "Prins Willem" die in Japan heeft gelegen en die in Den Helder bij reparatie werkzaamheden is afgebrand.


Na het lezen van de bouwbeschrijving heb ik nu een bouwplank gemaakt en de spanten op de kielplank gepast en na een klein beetje vijl werk past alles keurig. Ook haken de dekken keurig in de spanten zodat ook de einden van de dekken goed vast zitten. Helaas klopt de in de bouwbeschrijving beschreven lijmvolgorde niet want als je die volgt krijg je het dek nooit meer op zijn plaats.

Andy
 
Een zeer goed idee,maar ben met een helaas ander project bezig.
Maar ik zal dit bouwverslag zeker volgen.
Zal er zeker veel van leren.
Groetjes,
Frankwin
 
Een zeer goed idee,maar ben met een helaas ander project bezig.
Maar ik zal dit bouwverslag zeker volgen.
Zal er zeker veel van leren.
Groetjes,
Frankwin


De Prins Willem heeft bij mij ook bijna een jaar in de doos gelegen omdat ik van de Baleinera Olandese geen haastklus wilde maken. Daardoor heb je ook mooi de tijd om je voor de bouw al in het schip te verdiepen.:-P

Groeten
Andy
 
Spanten aan kielplank lijmen

De eerste spanten zijn aan de kielplak gelijmd.
De verbinding wordt tijdens het drogen mooi haaks gehouden door Legoblokjes, simpel maar erg effectief:rolleyes:
full


Inmiddels iets raadselachtigs tegengekomen in spant 5 :confused:
Daar zit een kleine uitsparing in waar volgens de tekening (onderdeks) een 7 mm groot 3 schijfsblok moet worden gelijmd.
In het dek wat erop komt zit in ieder geval geen gat.

full


Uit onderstaande tekening is af te leiden dat het blok aan stuurboordzijde (rechts) van de kielplank zit en dat er op die plaats een dekluik/ rooster komt. Mogelijk moet ik het gat voor het rooster er uitzagen anders kan er later nooit touw door het blok.


full


Dus weer even puzzelen voordat ik verder kan.

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
raadsel van blok in spant 5 opgelost

Allereerst een afbeelding van het voordek die de plaats van spant 5 goed aangeeft:
full


De ronde opening is de fokkenmast, de boeg is nog verder naar rechts.
Links van de transparante driehoek is de plaats van spant 5, het potlood wijst naar de plaats op het dek van het onderdekse blok in spant 5. De dikste stippellijn geeft de omtrek van een dekluik aan.
Na een blik in het boek "Prins Willem" van Herman Ketting blijkt dat het in spant 5 gelijmde blok een onderdeks knecht moet voorstellen waar de touwen van de ra val van de fokkenmast doorheen lopen en in het dekluik zit een vierkant gat te zitten waar de touwen doorheen kunnen lopen. Raadsel opgelost :razz:.

Het bouwen kan weer verder gaan:bye:

Andy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dekken geplaatst

De bouw gaat op het ogenblik lekker snel, de dekken zitten er al op:

full


Eerst het hoofddek, met houtlijm, koperen spijkertjes en elastiek komt de vorm en mooi in.

full

Naast de fokkenmast heb ik een gaatje in het dek gemaakt waaronder het blok in spant 5 ( de onderdekse knecht voor de ra val)) komt te zitten anders kan je daar later nooit meer bij. Het blok wordt pas geplaatst als ik met de tuigage bezig ben.

En blok is nr 23 op onderstaande tekening van Herman Ketting (boek: Prins Willem)
full


Tot zover heb ik alles met houtlijm gelijmd (ipv UHU hart of secondelijm), en dat bevalt tot nu toe prima.

Nu de achtersteven maken dat wil zeggen geschutspoorten en ventilatieopening aftekenen en uitzagen daarvoor moet ik wel de tekening van H.Ketting en Corel vergelijken.
Daarna staat het aftekenen van de dekluiken op het programma.

Andy:bye:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bouw gaat op het ogenblik lekker snel

Jaahhh, dit is de snelle fase, hè. Geniet er maar van, want zoals je ook wel weet duurt die niet zo lang. Maar zo heeft elke fase z'n charmes. Zo vind ik beplanken, hoe langzaam het soms ook gaat, een feest.

Zelf min of meer besloten om toch ook binnenkort de restauratie van de HMS Victory terhand te nemen, parallel aan de Rotterdam. Ze heeft net weer door allerlei schoonmaakwerkzaamheden averij opgelopen, en dat irriteert als je daar dagelijks tegenaam zit te kijken. Ik weet alleen nog niet hoe ver ik zal gaan. Minimaal het lopend tuig, maar ik vrees dat als ik begin met slopen......
Voordeel ten opzichte van jou is dat ik niet zoveel research hoef te doen. Dat zit best wel goed als ik het zo bekijk en vergelijk met diverse naslagwerken. Ook niet zo vreemd voor een nog bestaand schip, natuurlijk.

Ook nog naar wat Prins Willem sites gekeken, dat kan echt een mooie worden. Dat aantal geschutspoorten hangt natuurlijk af van de versie. Ik begrijp dat ze oorspronkelijk 24 kanons had, en dat dat later uitgebreid is naar 40, was dat soms voor de "vlaggeschip" functie, en van welke uitvoering is het Rijksmuseum model?

Groet,

Ad
 
Back
Top