Schuren, schuren ...... en dekbeplanking
Dank voor alle steunbetuigingen!
Het werk aan de Prins Willem heb ik langzaamaan weer opgepakt:
Het schuren van de spanten begint al lekker op te schieten.
Bij spant 7 (het grootspant?) en bij spant 13 (het op één na laatste spant) heb ik een latje van 0,5 mm op het bovenste deel van het spant moeten plakken omdat er anders op die plaats een deuk in de romp zou ontstaan.
Vooral aan de boegspanten moet nog wat geschuurd worden, het is schuren, controleren, schuren, controleren etc. Geen haastklus dus want fouten hier blijven met een beetje pech na het beplanken altijd zichtbaar of zijn alleen met veel moeite na de eerste beplanking te corrigeren.
Ik heb me in de dekbeplanking verdiept omdat ik die deels al wil aanbrengen voordat ik de rompbeplanking (verschansing) aanbreng omdat ik er dan nog makkelijk bij kan. Daarnaast kan vooruitkijken nooit kwaad.
De keus is daarbij op het volgende beplankingsschema gevallen:
Het schema komt uit "Historische Schiffsmodelle" van Wolfram zu Mondfeld en zou tot de 18de eeuw gebruikt zijn.
Het breeuwen van de dekplanken ga ik nabootsen door de zijkanten van de planken zwart te maken met een zwarte watervaste en natuurlijke lichtechte viltstift, ik heb dit al eens eerder gedaan en het werkte toen prima.
Ik kom hier wel een probleem in de bouwbeschrijving tegen:
het dikkere middelste deel van de dekbeplanking is van walnoot 1x3 mm en de beide zijkanten zijn van tanganika 0,6x1 mm.
Het geleverde walnoot is diep donkerbruin en tanganika is lichtgeel tot bijna wit, een eigenaardige kleurencombinatie

.
Ik ken dit van geen enkel ander model.
In het dek van de Batavia vind je bijvoorbeeld wel het dikteverschil in de dekplanken maar geen kleurverschil
Voorbeeld van de beplanking volgens de bouwbeschrijving, donker in het midden en licht aan de zijkanten.
Als iemand op het forum hier meer van weet hoor ik het graag
En ondertussen schuur ik verder.
Andy