Bouwverslag EXTRA 300S "Toscano" (2,40 meter span) scratch build.

De lokale smid zei dat hij het weer aan elkaar kon lassen, maar ik gloof ook dat je aluminium kan solderen , loopt ergens een draadje over.

Maaruh.... wegsmijten dus :-/ Opzoek gaan naar KS onderdelen ... zal me daar komende dagen eens over informeren en spoedcursusje zelf leren hardsolderen volgen :-/

Cor

Balen deze kleine tegenslagen. Het toestel ziet er trouwens goed uit! De kap zonder puist is ook velen malen mooier!!!
 
hardsolderen kun je zeker weten zelf , misschien dat het de eerste keer een beetje een drama lijkt en je gebruikt vaak teveel zilver maar als het dicht zit is het goed .
daarbij komt als je van KS de delen koopt dan zittenm er opgetrompte stukjes aan waardoor het ene deel in het mofje van de andere deel valt , als je dit dan verhit en er zilver bijvloeid en dan nog even na verhit dat vloeit het zilver er vanzelf mooi tussen .
heel belangrijk gebruik genoeg vloeimiddel ( poeder met water aangemaakt ) en verhit het geheel niet te heet .
als je de delen gaat verhitten moet je eigenlijk met de vlam langs de delen bewegen om hem op temperatuur te krijgen , als je dan het zilver er bij houdt dan begint dit te smelten , en als je hem dan weer wat heter stookt vloeit het er mooi tussen .gaat bijna vanzelf .
belangrijkste is , niet te heet !!!!!
 
link die ik neerzette zal het poeder al om het staafje zilver heen. scheelt een hoop gedoe en je kan meteen aan de slag
 
@ Ultimate & the max: Morgen ga ik langs een maat hier om wat 2D en 3D tekenen aan hem te leren . Hij heeft redelijk wat ervaring met hardsolderen , zal ff vragen of hij tijd heeft om een voorbeeldje te doen. Iets nadoen ben ik erg goed in :-)

Onderdelen van KS? Dat is toch deze website van zimmerman? of ben ik mis?
www.zimmermannschalldaempfer.de/

Wat ga ik nodig hebben?
-buis 28 mm
-Edelstahlwickelschlauch
-silversoldeer enzo
-brander , is dat zo'n brander met gas + zuurstoffles?
-veel moed
-brandblusser
-rookdetectoren
-branddeken
-telefoonnummer brandweer

:-)

Cor
 
Laatst bewerkt:
@ Ultimate & the max: Morgen ga ik langs een maat hier om wat 2D en 3D tekenen aan hem te leren en de onderdelen op te halen voor m'n nieuwe CNC-machine. Hij heeft redelijk wat ervaring met hardsolderen , zal ff vragen of hij tijd heeft om een voorbeeldje te doen. Iets nadoen ben ik erg goed in :-)

Onderdelen van KS? Dat is toch deze website van zimmerman? of ben ik mis?
www.zimmermannschalldaempfer.de/

Wat ga ik nodig hebben?
-buis 28 mm
-Edelstahlwickelschlauch
-silversoldeer enzo
-brander , is dat zo'n brander met gas + zuurstoffles?
-veel moed
-brandblusser
-rookdetectoren
-branddeken
-telefoonnummer brandweer

:-)

Cor

Gezond verstand kan je ook nog toevoegen. :banana:
 
Hoi Cor,

Mooi bouwdraadje. Jammer van de pefa service... Heb je ook een idee over de stroomvoorziening? Ga je alles met lipo uitrusten of toch nimh. Zie steeds vaker de lipo als volledige stroomvoorziening. En deze lipos zitten dan mooi weg gewerkt in de kist. Enig nadeel is dat je er niet meer goed bij kan. Of is er een andere manier om de boel te balanceren tijdens het laden?
Gr.
 
En deze lipos zitten dan mooi weg gewerkt in de kist. Enig nadeel is dat je er niet meer goed bij kan. Of is er een andere manier om de boel te balanceren tijdens het laden?
Gr.

Waarom zou je niet kunnen balanceren tijdens het laden? Als je bij de normale stroomkabels van de lipo kunt, dan kun je ook bij de balancerkabel.....
 
Ehm lipo voor ontsteking onder de motorkap en de stroomkabel naar de schakelaar in de romp. De stroomkabel is dan verlengd en de balancer kabel niet. Deze mag je toch niet zomaar verlengen?
 
@ Dakota: alles wordt met lipo uitgevoerd. Ik ga het zo maken dat ik de lipo er altijd weer uitnemen kan, de lipo komt net achter de firewall. De cockpitkap kan afgenomen worden tot aan de firewall.

De onderkant weer netjes gemaakt:
full


De plankjes uitgezaagd voor de bovenkant voor deze bekisting:
full


Spoedcursusje hardsolderen vandaag gehad ... Ziet er niet al te moeilijk uit ... zal wel lukken. Alleen nog ff het juiste gereedschap ervoor halen.

Zojuist op de website van Krumscheid gekeken en ik verbaasde me ergens over , ook Alexzzz had het over buisdiameter 28 mm, de flans voor de 3W80xi is ook voor buisdiameter 28 . De Bocht die ik van 3W erbij heb gekregen (zonder specifiek naar iets te vragen) heeft een diameter van 25 , de Pefa demper heeft ook een buisdiameter van 25.

Ben ik in de maling genomen?

Ik kan deze flans gebruiken , die past (afstand van de 2 gaten) , maar is voor bijvoorbeeld een 3W65 :-/

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja die flens is goed, word ook voor de 75 en de 150cc gebruikt, maak je niet te druk, gewoon in elkaar solderen en vliegen!!!
ik begrijp dat het je eerste kist van dit kaliber is, maar geloof me, hij vliegt echt!!

standaard zijn alle pijpen van dit kaliber voorzien van een 25mm pijp
en de dempers van 3w zijn gemaakt door pefa.
vandaar dat ze er een 25mm flens bij leveren.
zou je voor een komplete KS unit gaan dan kan het en 28mm pijp worden.

omdat je een 25 mm demper hebt, heb je niks aan een 28 pijp, die zou je dan moeten verjongen, met een verloop en dat is er niet.
 
Zojuist op de website van Krumscheid gekeken en ik verbaasde me ergens over , ook Alexzzz had het over buisdiameter 28 mm, de flans voor de 3W80xi is ook voor buisdiameter 28 . De Bocht die ik van 3W erbij heb gekregen (zonder specifiek naar iets te vragen) heeft een diameter van 25 , de Pefa demper heeft ook een buisdiameter van 25.

Gewoon de 28mm KS delen nemen, deze kun je gewoon aan de 25mm inlaat van de demper koppelen (of weer een nieuwe demper nemen, hehehe) met 25 mm teflon (binnendiameter). Door het met de verfstripper warm te maken past het namelijk ook over 28mm heen.
 
je hebt al delen van KS?
dat had ik niet begrepen, ik dacht dat je een bocht van 3w had....
 
en daarbij komt , ik heb hier een teflon verloopstuk van 25 naar 28 mm liggen die ik nooit gebruikt heb dus die zijn zeker wel verkrijgbaar rick .
mijn bocht is ook 28 mm en ik heb toen ik de demper bij pefa bestelde de inlaatpijp op de demper laten vergroten naar 28 mm aansluiting, hierdoor was het verloopstuk overbodig geworden .
mocht je het nodig hebben cor , ik heb het liggen en doe er niks mee , er zitten ook de juiste klemmen bij .
mvg .

ps die tunnel en de afwerking aan de onderkant zien er netjes uit trouwens ;)
 
en daarbij komt , ik heb hier een teflon verloopstuk van 25 naar 28 mm liggen die ik nooit gebruikt heb dus die zijn zeker wel verkrijgbaar rick .

Klopt ook zeker, Kees Maas kan ze op bestelling maken, heb ik ook al een paar keer gedaan. Maar je kunt dus ook gewoon 25mm nemen en met de verfstripper warm maken en oprekken, gaat ook probleemloos.
 
Murguh NL .... lees in de krant dat het bij jullie ook akelig koud is....

@ Razor: De bocht die ik had is idd van 3W (van aluminium) , maar die ligt al bij het oud ijzer inmiddels.

Spullen KS heb ik nog niet , die ga ik binnenkort bestellen. Ik zal dan de 28mm versie nemen. ( ik zal eerst proberen met de "fohn- verfstripper" de 25 mm slang over de 28mm te schuiven, zoniet dan klinkt zo'n verloopstuk wel interessant.

Ik neem aan dat de 28 mm beter is ivm het grotere volume wat ik ermee win?

Thanks,
Cor
 
Klopt ook zeker, Kees Maas kan ze op bestelling maken,.

oke , ik heb hem toen bij pefa meebesteld terwijl ik hem eigenlijk niet nodig had :rolleyes: vandaar dat ik hem hier heb liggen , het scheeld idd maar 3 mm dus warmstoken moet ook gewoon lukken zoals je aangeeft .
ik dacht alleen dan ben ik er ook vanaf en wordt het nog gebruikt door een ander ;)
 
Daar win je niks mee , je demper heeft 25 mm , ik zou bij 25 mm blijven .

Mvg Johan

Het heeft wel met de bochtlengte te maken: een 28mm bocht van (bijvoorbeeld) 20cm heeft een groter volume dan een 25mm bocht van 20cm, dus als je weinig ruimte hebt voor een bocht (de lengte dus) dan zou ik zeker voor 28mm gaan. Sowieso is het beter om de bocht zo kort mogelijk te houden, want hoe langer de bocht is, des te groter is de kans op scheuren, kapot trillen etc.
 
Back
Top