Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Willen en durven ja, geen enkel probleem .
Echter 1 uitdaging :geen van mijn zwevers bezit een sleepkoppeling .

Er ligt noig wel een Condor magic die ik terug kan bouwen naar zweef met een setje goede vleugels (de originele hebben dat epler 205 profiel op een te smalle koorde)
 
Grapje...

er zitten bij mij nog geen struts op, en ik ga eerst los vliegen om de kist beter te leren kennen. Daarna ga ik oefenen met een losse lijn en een oude T-shirt voor het gevoel.

Struts, ik vind het geen porem maar ze zullen er wel niet voor niets opzitten... (ik die nog even gaat zoeken over waarom wél struts)

EDIT: struts it wil be...
 
Tsja vaak helpen ze wel bij loopings. om die overdreven V-stelling te voorkomen op 12 uur :D

Dat je een grapje maakte was al duidelijk :D
 
Een van de redenen is bescherming van de ruderhoorjes en stangen... of tussen de naden van de scharnieren blijven hangen van de lijn...

Een ander dat de lijn niet zou haken achter het stabilio bij enig gewiebel in de lucht er makkelijker langs schuift naar de andere kant... als ware het een sleepboot... net zo een geleidingsbeugel (heeft vast een naam)

Zou de lijn opgedikt kunnen worden met een soepele kous... etc...

Hier nog wel wat aardige tips ter inspiratie...
Segelschlepp, es ist gar nicht so schwer

Segelschlepp, das Schleppflugzeug
 
@Bas,
Bedankt voor de links, ik ga die even uitpluizen.

@Serge,
Ik bedoelde de 3-hoek achter op de stabilo...
 
Toch nog gelukt om mijn maiden op Youtube te zetten. Beetje rommellig, hier en daar wat geknipt en geplakt en héél af en toe een stipje wat dan de Toledo moet voorstellen... Kwartiertje film in 2 minuut-nogwat... ;)


Een loopingfilmpje, heb ff 30 seconden geknipt... Hij is bijna niet te zien, maar het geluid is wel aanwezig en ik vind het een beregaaf geluid!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja nou! Kan mooi langzaam, maar ook snel, powerrrrrrrr in overvloed, mooi rustig rondom de stall-snelheid.....en ziet er ook nog eens erg lekker uit. Gaaf ding
En je ziet Douglas per vlucht strakker gaan vliegen, dus het slepen hoeft geen maanden meer te duren :-)

Vind alleen wel dat de foto's en de film van vandaag erg lang op zich laten wachten :rolleyes:
 
Het is naar mijn smaak altijd eerst wat hannesen in Moviemaker... je moet er echt wat vaker mee werken om er wat handigheid in te krijgen. Even bestaat niet :) ... de knutseluurtjes knallen echt snel voorbij, tot in het holst van de nacht...

Ik heb het maar even op m'n grote Mac-scherm gedraaid...anders zie ik niet zoveel behalve wat jepg-ballistiek... dusssss.... voor zover ik het kan zien vlieg je behoorlijk strak... en het geluid is behoorlijk netjes... Top!

Ik krijg de kriebels... ga snel weer verder met de Rascal 40... zoef! Kielvlak lijmen!
 
zo'n schuimrubber isolatie buis die om verwarmingsbuizen wordt gebruikt rond het eerste stuk van je sleeplijn.
Dan kan de lijn ook nooit tussen de roeren komen.
 
Vind alleen wel dat de foto's en de film van vandaag erg lang op zich laten wachten :rolleyes:

Exuusssss, Ik had het te druk gisteren en het uploaden gaf wat problemen...


ja nou! Kan mooi langzaam, maar ook snel, powerrrrrrrr in overvloed, mooi rustig rondom de stall-snelheid.....en ziet er ook nog eens erg lekker uit.

Klopt, de Toledo vliegt super en ziet er echt lekker uit!

Gaaf ding
En je ziet Douglas per vlucht strakker gaan vliegen, dus het slepen hoeft geen maanden meer te duren :-)

Dank voor het compliment, ik doe mijn best! Leuk detail was wel bij het landen. Op het filmpje zie je op het einde wat stuiterwerk, Toen stopte ook de camera ermee wegens een lege accu. De 2e accu was ook leeg....:snipersmile:

Arjan legde de camera weg en gaf daarna assistentie tijdens het landen. 2 landing op de stem van Arjan was voor mij voldoende om daarna botorzachte landingen te maken (Arjan en Serge kunnen dit bevestigen)

voor zover ik het kan zien vlieg je behoorlijk strak...

Ben benieuwd wat je van het filmpje vind. (was overigens mijn 2e vlucht met dit toestel)

Ik krijg de kriebels... ga snel weer verder met de Rascal 40... zoef! Kielvlak lijmen!

Over de weken klaar? ;)

genoeg gepraat, hier het filmpje.... (ditmaal in HD)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha... Kijk.. da's nu een mooi filmpie! The man and his machine!
Landen wil die ook wel graag.. eitje... dat kan een voordeel zijn van een wat zwaardere kist als sleper. Stabiler in de lucht... vlotter neer met landen :) Ooit flaps-mod om te floaten? Mooi hoor!

Wel.. de R40 staartvin is netjes haaks verlijmd met epoxy en afgewerkt met vulstukjes voor het haakse verband. Netjes geworden.
Heb nieuwe vulstukjes (fairing) gemaakt uit hoekprofiel balsa, G4 gelakt en daarna gefolied.
Stabilo en staartvin heb ik gedeeltelijk herbouwd, roeren gemodificeerd. (nieuw gewerktekend en gebouwd) Moest ook weer in de Oracover. Zo iets kost nu eenmaal meer tijd wil het strak resultaat opleveren.

Kan ik de stuurorganen gaan verlijmen. Met een beetje geluk kan het volgende week een luchtdopie worden? Tenzij ik nog iets tegen kom wat me constructietechnisch weer eens niet bevalt... karma...
Vintage-/oldtimerwielen heb ik ook nog niet binnen van Flair... Buiten riekt het naar ideaal vliegweer...
 
Back
Top