Pitts Model 12 (2.2mtr)

Na wat wikken en wegen ga ik toch maar een 'officieel' bouwverslag van mijn Pitts bijhouden. Hieronder twee foto's van een echte Pitts M12. Zo moet het dus (ongeveer) worden.

1247153.jpg


1937010.jpg


Ik had al flink wat foto's in onderstaand topic gegooid, maar ik vind dat ik dat topic teveel vervuil. Vandaar nu alsnog een los bouwverslag.
vzg-elc-vem-verzamel-topic

Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een 35% (2.2mtr) Pitts Model 12. Het is echter geen 'schaal' kopie van het origineel. Hij wijkt op bepaalde punten af om de kunstvlucht eigenschappen te verbeteren. Zo heeft deze kist een geprofileerd stabilo en een geprofileerd kielvlak en is de romp opgerekt. Deze wijzigingen vallen allemaal binnen de regels van de F3A-X, dus ik kan er gewoon kunstvlucht mee vliegen als ik dat zou willen.

Ik heb nog nooit een kist gebouwd 'from scratch'. Nog niet eens een calmato of iets vergelijkbaars, dus het is voor mij een zeer interessant proces. Ik merk dat ik steeds weer nieuwe dingen ontdek en ook wel eens wat foutjes maak hier en daar. Maar al met al valt het me tot nu toe niet tegen.

Ik post niet alle foto's in dit topic, dus hierbij een link naar het fotoalbum waar alle foto's van het bouwen van de Pitts te vinden zijn.
https://picasaweb.google.com/108519289551093573251/PittsModel12?authuser=0&feat=directlink

De rendering zoals mijn kist moet worden:
Rendering_small.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant , ga ik volgen .....
Zelf getekend? heb je ook daar een verslag van , hoe het aan te pakken?

Cor
 
Goed, dan krijg je op een gegeven moment de losse onderdelen en dan moet er maar begonnen worden met bouwen. De romp is het eerste aan de beurt. Daar was ik wel even zenuwachtig over.. Krijg ik alles wel recht? Doe ik niets verkeerd.

IMAG0143.jpg


Avondje plakken om het voorste deel van de romp in elkaar te krijgen.
De romp wordt 'op zijn kop' gebouwd. Hier zie je het 'stevige' deel van de romp. Hier hangt de motor aan, de ondervleugel (buis zit er in) en de montage van de wingstruts voor de bovenvleugel. Dat zijn die houten plaatjes met die kruizen erin en die inslagmoeren erop.
IMG_1042.jpg


De rest van de spanten op een rijtje en alles wordt verbonden door vier grenen liggers.
En zo staat de hele romp op de bouwplank.
IMG_1044.jpg


Hardhouten balkjes voor het landingsgestel.
IMG_1047.jpg


Balsa liggers erin.
IMG_1050.jpg


De vorm komt er steeds meer in.
IMG_1062.jpg
 
Interessant , ga ik volgen .....
Zelf getekend? heb je ook daar een verslag van , hoe het aan te pakken?

Cor

Nee, niet zelf getekend.
Ik ben geen 3D-tekenaar en al helemaal geen vliegtuig-ontwerper.

Deze kist is ontworpen en getekend door een goede vriend van me. Hij heeft twee sets spanten laten uitsnijden. Daarvan ben ik er eentje aan het bouwen en hij is er ook eentje aan het bouwen. Prototype #1 en #2 zeg maar. We hebben geen idee hoe ze gaan vliegen.
 
De foto's die je toont zijn van een oudere pits.
Zelf ga je de nieuwere versie bouwen.
Ga dit volgen, als eerste toestel wil ik wel de resultaten zien.
Good luk.

Johan.
 
Hehe, eindelijk Jaap.

Dit 'kissie' verdient een eigen plek :yes:

Grt,
Berto.

ps. de MAC heeft gebeld, de aandelen zijn gekelderd, ze missen onze inkomsten :lol:
 
Eerst de onderkant van de romp indekken.
IMG_1064.jpg


Sfeerfoto:
IMG_1077.jpg


Huls voor de onderste vleugelbuis er in.
IMG_1106.jpg


Plaat voor het landingsgestel.
IMG_1109.jpg


Plaat voor staartwieltje en de bevestiging voor de stabilobuis.
IMG_1110.jpg


Versteviging in het deel van de romp dat niet ingedekt wordt.
IMG_1111.jpg


Beplanking
IMG_1116.jpg


IMG_1119.jpg


IMG_1120.jpg


IMG_1122.jpg


IMG_1124.jpg


Steuntjes zodat de bodem niet 'inzakt' als de schuine beplanking er op gaat.
IMG_1146.jpg


En alles blijft gelukkig netjes in vorm.
IMG_1151.jpg


Sfeerplaatje deel 2.
IMG_1154.jpg


IMG_1156.jpg


IMG_1157.jpg


IMG_1159.jpg
 
En dan mag de romp eindelijk van de bouwplank en rechtop! Nu wordt het echt leuk.

IMG_1166.jpg


IMG_1176.jpg


Grenen liggers uitvullen met balsa zodat de laatste beplanking er goed op aansluit.
IMG_1184.jpg


Kops-balsa opvulling tussen grenen liggers en de montage voor de topvleugel.
IMG_1185.jpg


IMG_1186.jpg


IMG_1187.jpg


En dan zit alle beplanking erop.
IMG_1191.jpg


IMG_1193.jpg


Verstevigingskruizen in de romp.
IMG_1209.jpg


Romp een beetje bijgeschuurd.
IMG_1212.jpg


Buis van het stabilo ingelijmd en wat versteviging boven en onder de buis gelijmd.
IMG_1217.jpg


wingroot van onderste vleugels er op.
IMG_1219.jpg
 
Dan wordt het nu tijd om het kielvlak te bouwen.

Eerst de montageplaat voor het kielvlak in de romp lijmen.
IMG_1224.jpg


Neuslijst grof op maat geschaafd en op het kielvlak gelijmd.
IMG_1216.jpg


En het kielvlak kan op de romp.
IMG_1225.jpg


Neuslijst nog een beetje bijwerken.
IMG_1229.jpg


Scharnierlijst erop gelijmd en stabilo buis erin om te controleren of het kielvlak wel precies haaks op de buis (en dus het stabilo) staat. Anders is het natuurlijk geen gezicht!
IMG_1234.jpg


Richtingsroer erop.
IMG_1231.jpg


Sluit heel aardig aan.
IMG_1233.jpg


Alles even passen met de scharnieren er los in.
IMG_1252.jpg


Romprug erop gelijmd.
IMG_1259.jpg


Alles is nog steeds recht (de twee buizen lopen parallel aan elkaar)
IMG_1264.jpg



Eerst de scharnierlijsten folieen en dan de scharnieren erin lijmen.
IMG_1280.jpg


24 uur later is alles droog en kan het uit elkaar.
IMG_1288.jpg


En weer in elkaar.
Neuslijst inmiddels ook netjes op maat gemaakt.
IMG_1289.jpg


En we hebben een complete romp! (turtledeck ligt er even los op voor de foto.)

:banana:
IMG_1293.jpg
 
Een deel van de electronica die in de Pitts gaat.

-Emcotec Mini Magic 5 (met 3 ingebouwd matchboxen. De dubbeldekker is straks net zo eenvoudig in een zender de programmeren als een calmato!)
-Emcotec Killswitch + spanningregelaar voor de ontsteking. (Ik vlieg niet zonder!)
-Drie 20kg savox servo's. Voor hoogte en richting. (eentje genoeg voor richting?? iemand een mening hierover?)
-Twee supersnelle 12kg servo's voor de rolroeren. En aangezien het een dubbeldekker is heb ik er dus nog twee nodig. Die komen nog.
-Kavan bigscale scharnieren. Om mijn voorraadje weer aan te vullen.

En ja, ik ga eens een uitstapje maken van Hitec naar Savox. Kijken hoe dat bevalt. Ik lees de laatste tijd op amerikaanse fora wat problemen met Hitec 79xx servo's. Dus maar eens Savox proberen. Zijn nog iets goedkoper dan Hitec ook.
IMG_1370.jpg



Ik maak mijn staartwieltje zelf. Hier zie je de (zelfgebouwde) mal en op maat geknipte stukjes carbon en glas weefsel. De epoxy staat ook al klaar.
IMG_1372.jpg


Beetje soppen!
IMG_1373.jpg


Beetje klemmen!
IMG_1374.jpg


Beetje zagen en schuren later en zie het eindresultaat. Sterk genoeg voor een 13kg wegende dubbeldekker.

De hoorntjes waar het wieltje in komt te hangen had ik al eens gemaakt (in een wat grotere serie.) Dus die had ik nog liggen. Zie rechtsonder het geassembleerde eindresultaat. Dit is een directe besturing. pull-pull besturing vanaf de richtingsroer-servo is natuurlijk ook mogelijk.

(Let op bij zagen of schuren! Carbon stof is rotzooi. latex handschoenen, stofmasker en veiligheidsbril zijn geen overbodige luxe!)
IMG_1375.jpg


Het stabilo kreeg ik ingedekt en gesneden aangeleverd. Scheelt me weer werk! (en er kan weer minder mis gaan!) Gelijk even passen.. Past alsof het ervoor gemaakt is! Maf is dat.. romp en stabilo zijn 150km van elkaar gebouwd en het past naadloos!?
IMG_1433.jpg


Tijd voor scharnierlijsten! Beetje grof op maat gezaagd.
IMG_1440.jpg


Juiste hoek erin geschaafd. 28 graden. In totaal dus in ieder geval 56 graden uitslag. Meer dan genoeg voor mij!
IMG_1444.jpg


Lijmen en een nachtje onder spanning laten drogen.
IMG_1446.jpg


Beetje schaven en schuren en ze zijn klaar voor de scharnieren en de servo's!
IMG_1453.jpg
 
He die Jaap toch de sprong gewaagd nouw jou manier van bouwen kennen we wel op de heide TOP:) Ik blijf het volgen.
Groeten
Dick
 
Mooi verslag tot nu toe en zeer mooi gebouwd ff een abo'tje

He die Jaap toch de sprong gewaagd nouw jou manier van bouwen kennen we wel op de heide TOP:) Ik blijf het volgen.
Groeten
Dick

Bedankt voor de complimenten heren!


Gaten voor de servo's afgetekend op het stabilo.
IMG_1468.jpg


Voorzichtig het piepschuim eruit halen.
IMG_1472.jpg


Wandjes erin lijmen en klemmen met stukjes rest-balsa.
IMG_1473.jpg


Beetje bijschaven en schuren.
IMG_1480.jpg


Ja, goed genoeg.
IMG_1481.jpg


Even alles passen.
Oeh, heel aardig al zeg ik het zelf. :)
IMG_1465.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een week of twee geleden ook alle materialen voor de vier vleugels binnen gekregen. Dus daar zijn we ook langzaam maar zeker mee begonnen.

Ik heb voor het snijden van de ribben even een vriend om hulp gevraagd. Dit is echt een klusje voor twee personen. De ribben zijn gemaakt van platen roofmate. Dit materiaal snij je het makkelijkste met een "hete draad". Dit is een weerstandsdraad die heet gestookt wordt door een gelijkstroom voeding (ik gebruik 30volt / 5A).

We hebben het roofmate eerst in plakken van ongeveer 1cm dik gesneden. Vervolgens zijn deze plakken in rechthoekjes gesneden die in een vleugelmal gezet worden. Daarna worden ze met behulp van drie snijmallen uitgesneden tot vleugelribben. Deze snijmallen geleiden de draad aan beide kanten van de vleugel en zo krijg je de vorm in de ribben. Er is een bolle mal voor de bovenste vorm, een holle mal voor de onderste vorm en een mal met een paar 'U'-vormige gaten erin om de gaten voor de liggers in de ribben te krijgen.

Hieronder een van de (rechte) ondervleugels. De hete-draad ligt achter de vleugelmal (die 'zaagbeugel'). Een van de snijmallen zie je ook net achter de mal liggen. De bolle vorm is er al in gesneden en ook de 'U'-tjes voor de liggers zitten er al aan 1 kant in.
IMG_1459.jpg


Na het snijden van met de holle mal zit de vorm in de ribben.
Op deze foto zie dat de ribben allemaal uit de vleugelmal zijn gehaald en zijn omgedraaid. de liggers zijn in de U-tjes aan de ene kant van de ribben gestoken. De mal voor de U-tjes gaat er nog een keer op en dan zitten de U-tjes ook aan de andere kant van de ribben.
IMG_1463.jpg


En dan hebben we een setje ribben compleet. Ik bewaar de onderste stukjes roofmate bij de ribben zodat ik die stukjes straks kan gebruiken als steuntjes voor de ribben om in de vleugelmal te bouwen.
IMG_1464.jpg


Een van de schuine vleugels in een andere vleugelmal. Je ziet helemaal links in de vleugelmal nog net een van de holle snijmallen zitten. De andere zit aan de andere kant van de vleugelmal, maar die kun je op deze foto niet zien.
IMG_1476.jpg


Vier sets met ribben, klaar voor het bouwen van de vleugels.
IMG_1478.jpg




Goed. Verder dan dit ben ik helaas nog niet. Dus ik moet eerst weer wat gaan bouwen voordat ik weer nieuwe foto's kan posten.
 
Wat een tempo.

Ook even een abo'tje. Zelf ook wel geïnteresseerd in de Pitts Python.

Hoe maak je de vleugel? 4 deelbare helften of slechts de bovenste en onderste vleugel deelbaar van de romp?

Als je wilt, een tip. Gebruik i.p.v. spelden stukjes tape. De spelden zorgen weliswaar dat het niet verschuift, maar tape trekt het, wanneer je het aanbrengt op de manier: |opplakken op het stuk dat je vastzet --> aantrekken en op aanliggende stuk plakken | ook tegen de romp.

Succes,

Jasper
 
Wat een tempo.

Ook even een abo'tje. Zelf ook wel geïnteresseerd in de Pitts Python.

Hoe maak je de vleugel? 4 deelbare helften of slechts de bovenste en onderste vleugel deelbaar van de romp?
Het worden vier deelbare helften. Gewoon met vleugelbuizen. Er komt ook nog een middenvleugeltje op de struts tussen de beide bovenvleugels.


Als je wilt, een tip. Gebruik i.p.v. spelden stukjes tape. De spelden zorgen weliswaar dat het niet verschuift, maar tape trekt het, wanneer je het aanbrengt op de manier: |opplakken op het stuk dat je vastzet --> aantrekken en op aanliggende stuk plakken | ook tegen de romp.

Bedankt voor de tip! tape is inderdaad makkelijker/beter dan spelden. Ga ik de volgende keer zo doen.
 
He jaap,

Leuk verslagje zo. Mooie foto's goede uitleg.

Ik zie dat je online bent..

De bouwbeschijving voor de vleugels zit in je mailbox..
Bouwen joh :p

grz

mark
 
Back
Top