Mijn mast is vanaf de ledige waterlijn 42 cm (maal 20 is 8,40 meter in het echt, gedeeld door 40 is het bij jou dus 21)
Dit is dus ledige waterlijn tot topje van de staande mast.
De mast zelf vanaf het dek, ik heb 'm op dezelfde manier staan: de voet op de hoogte van de luikenkap, is bij mij 26 cm.
De rekensom weer: 26 cm maal 20 is 5,20 meter, gedeeld door 40 is 13 cm.
Dit alles was er voor om het toplicht meer dan vier meter boven water te hebben bij afgeladen schip.
Die vier meter is op mijn schaal 20 cm, bij jou is dat dus 10 cm.
De regelaar, ik heb aan de kopschroef een V30R regelaar en een 500 E motor motor met vertraging.
Een zwaardere versie van de V15R, dit is een heel fijne regelaar en niet heel erg duur...
Note:
Voor de critici die meteen beginnen over dat de hoogte van het toplicht vijf meter moet zijn:
Artikel 3.03 van het BPR schrijft voor dat het toplicht bij een scheepslengte van 40 meter of korter, een meter lager mag staan dan gewoonlijk
Dit is dus ledige waterlijn tot topje van de staande mast.
De mast zelf vanaf het dek, ik heb 'm op dezelfde manier staan: de voet op de hoogte van de luikenkap, is bij mij 26 cm.
De rekensom weer: 26 cm maal 20 is 5,20 meter, gedeeld door 40 is 13 cm.
Dit alles was er voor om het toplicht meer dan vier meter boven water te hebben bij afgeladen schip.
Die vier meter is op mijn schaal 20 cm, bij jou is dat dus 10 cm.
De regelaar, ik heb aan de kopschroef een V30R regelaar en een 500 E motor motor met vertraging.
Een zwaardere versie van de V15R, dit is een heel fijne regelaar en niet heel erg duur...
Note:
Voor de critici die meteen beginnen over dat de hoogte van het toplicht vijf meter moet zijn:
Artikel 3.03 van het BPR schrijft voor dat het toplicht bij een scheepslengte van 40 meter of korter, een meter lager mag staan dan gewoonlijk
Laatst bewerkt: