Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Overigens steun ik het idee van 4o+ klasse . Je ziet in heeeel veel andere sporten dat 'volwassenen' een steeds belangrijkere rol gaan spelen . Als je deze groep niet serieus neemt zullen ze op een gegeven moment afhaken . m.i. is deze groep ook belangrijk voor het opleiden en begeleiden van nieuwelingen . De experts en pro's hebben daar geen tijd (zin) voor. Waar een wil is is een weg . Dus bekijk eerst of inderdaad zo'n groep in het voordeel is van de sport in het algemeen en als dat bevestigend is ga je kijken welke hobbels je tegen kan komen en hoe je ze kan elimineren . Dat moet de volgorde zijn van alle voorstellen . Ik kom veel ongenuanceerde opmerkingen tegen zoals : " we willen toch allemaal zo hard mogelijk gaan ...." Nee ,dat is niet het idee ,we willen allemaal een leuke en spannende race rijden en dat hoeft zeker niet altijd hetzelfde te zijn . Ik heb nu ook een paar 1/5 Mini cup wedstrijden gereden en dat gaat niet zo hard als onze gesmeerde 1/8 maar ik kan je verzekeren dat om vloeiend rond te gaan met de Mini een veel grotere prestatie nodig is dan met de 1/8 strijkijzers. Dus waar gaat het nu om ..... Nog zo'n kreet: "de 3000 uitlaten maken net zoveel herrie dan de huidige uitlaten maar mollen de motoren " . De 3000 uitlaten zijn wel degelijk stiller dan de nu gebruikte uitlaten , laat ze maar eens samen rijden ,je pikt ze erzo tussen uit . en de motoren die kapot gingen (GRP) gingen ook met de normale uitlaat kapot . De 3000 uitlaten leverden wat minder vermogen en als je dat denkt te kunnen compenseren door hem armer te zetten gaat ie kapot maar is dan de uitlaat de schuldige ?
En dan nog iets : de rijders hun eigen regels laten voorstellen en laten stemmen lijkt erg democratisch maar als dezelfde rijders alleen hun eigen belang voorop stellen en de sport in het algemeen (en de toekomst) uit het oog verliezen is onze sport ten dode opgeschreven . Wat goed zou zijn is een duidelijke visie van het/een bestuur die duidelijk uitgelegd en doordacht is en het belang van de sport dient en dan ook op langere termijn.Laten we maar eens gaan beginnen het clubgebeuren weer nieuw leven in te blazen want daar moet het toch beginnen dus aantal NK's terug naar 3 ?
 
en jij denkt dat ik de ranglijst uit mijn hoofd kan ??? Da's een nadeel (soms voordeel) van ouder worden ,geheugen wordt iets minder ...... :)
Aleen mijn eigen plekkie ,dat gaat nog net ......
 
Zo!!! Vandaag weer mijn voorstellen ingediend bij de nomac, blijkbaar zijn ze mij vergeten op de voorstellen teplaatsen op de nomac website.
Hopelijk zijn ze mij deze keer niet vergeten!!!!!
 
Degene die ik even achter mij had ;)

Mooi verhaal over eigenbelang van de rijders maar is het willen afsplitsen van de rest ook niet een beetje eigenbelang? Ik zie namelijk niet wat een 40+ aan toegevoegde waarde heeft voor het behoud van de klasse.

Een grote verdeeldheid bij electro met hun vele klasses geeft nu ook niet echt een groot startveld....

Goedkoop houden is belangrijk. Heb ook op Rucphen het idee van de N21-5T naar voren geschoven maar kreeg daarmee het nodige gezeik van wat commerciele gasten over mij heen wat mij heel veel energie gekost heeft. Dus ja, je hebt niet alleen rekening te houden met de rijders maar ook met de commercielen onder hen en aan hen gekoppelt.
 
Als het alleen eigen belang had geweest had ik het over een 50+ klasse maar eerlijk gezegt heb ik het idee dat jij wel meer dingen niet inziet ,ik zou liever zien dat je een duidelijke visie neerzet hoe verder met de sport nu en in de toekomst ,hoe gaan we het clubgebeuren weer nieuw leven inblazen , hoe gaan we nieuwkomers inpassen/begeleiden ,hoe voorkomen we dat we door geluidshinder dadelijk nergens meer kunnen rijden , etc .... Met positief denken kom je verder dan met een dergelijke negatieve instelling maar volgens mij hebben dat al meerdere mensen gezegt.
De dikke van Dale zegt over 'besturen ' = richting geven ...... Had goed geweest als de nomac een aparte aanbevelings commissie op zou zetten die zich hiermee bezig houdt
 
Laatst bewerkt:
Maar ja. Wat is er mis met "never change a winning concept"?
De huidige opzet van Promo/NOMAC/NK lijkt door de jaren heen goed stabiel te zijn met hoge gemiddelde deelnemers aantallen en het meest belangrijke: ook met interesse vanuit nieuwe mensen.

Nieuwe veranderingen in welke richting dan ook is een visie die in de praktijk niet altijd loopt zoals je zou verwachten, de tijd moet het leren. De EFRA is hier een heel groot voorbeeld in waar steeds meer ingewikkelde en soms tegenstrijdige regels worden opgelegd mede omdat er daar in de zaal allemaal vertegenwoordigers zitten die niet namens hun rijders stemmen. Je zit dan ook dat bij de EFRA het nodige terug gedraaid wordt. Een mooi voorbeeld is de 1550 gram bij de 1:10 waar een grote meerderheid op voor gestemd had en uiteindelijk een hele discussie vanuit rijders en (!!!) fabrikanten ontstond. Dit is en van de mooie voorbeelden dat de vertegenwoordigers bij de EFRA niet hun werk gedaan hebben of uit andere belangen stemmen.

Het idee van minder NK's om de clubs meer ruimte te geven is natuurlijk fantastisch maar de serieuze wedstrijdrijder (op enkele na) zal toch niet meer met een club doen. Ik kan ook niet voor alle clubs spreken maar de clubs waar ik lid ben hebben best nog wel een redelijke opkomst met de clubwedstrijden. Het probleem is is dat het niet zoveel meer is, niet alleen door de 24 uurs economie waardoor meer mensen in het weekend dienst draaien of juist moeten uitrusten maar deels ook de animo van de jeugdige rijder die zijn offroad voor de deur laat vallen, 10x door de straat heen en weer crost en weer achter zijn playstation duikt. Deze groep wil niet naar een club en met alle horrorverhalen over nitro dat het moeilijk is en 75% sleutelen en maar 25% rijden zoals hier op het forum zal je ze niet trekken ook....

Mijn visie (en dat is al jaren hetzelfde) is actief werven via autosportbeurzen. De autosportfan die niet het budget heeft om ook maar in een Swiftcup te rijden is een potentiele slachtoofer om verslaafd te raken aan het RC racen. Met 2 van zulke beuzen in het vooruitzicht heb ik dit alweer bij de PR commissie neergelegd.
 
regeren is vooruit zien en de EFRA heb ik nog nooit kunnen betrappen op een doordachte visie.Ik zou werkelijk waar niet weten waarom een 'wedstrijdrijder' geen clubwedstrijden cq activiteiten mee zou kunnen en willen doen .Mijn ervaring is een andere. Als je de NK's beperkt zal het heus wel gaan kriebelen bij die rijders om ook eens een (wel of niet open) clubwedstrijd mee te doen. Vergeet niet dat het de clubs zijn die voor de accomodaties moeten zorgen opvallend is het dan ook dat alle huidige accomodaties/circuits opgezet zijn door de 'oudere' (oftewel ;mijn) generatie en dan niet aankomen dat het tegenwoordig zo moeilijk is want dat was het vroeger ook al ,ik spreek uit eigen ervaring.
 
Meningen zijn natuurlijk altijd iets persoonlijk en iedereen heeft zijn visie.
Persoonlijk zou ik mee kunnen rijden in de 40+ klasse maar zal ik het voorstel toch niet steunen en zou ik er ook niet in meerijden.

Ik geloof namelijk niet dat de oprichting van een klasse met 5 poorts motoren, gentlemen's agreements qua niet smeren,... de sport terug populairder zullen maken.
Ik hoor ook Hans zijn opmerking over de 1/5 mini dat dit moeilijker is en meer uitdagend is dan onze 1/8 strijkijzers die aan de baan plakken. Maar ik ben naar die dingen gaan kijken in Raco en vond het oersaai.
Wel alle respect voor mensen die er plezier in vinden maar persoonlijk zal ik er nooit bijhoren.

Ik rij met 1/8 omdat het dit geluid maakt, omdat het hard gaat en omdat je op de limiet rijdt. Dat vind ik er juist leuk aan. Het is aartsmoeilijk om er de laatste seconde per ronde af te krijgen om met de toppers te kunnen rijden en dat vind ik de uitdaging.

Voor mij is de 1/8 aan het achteruitgaan omdat de sport zo weinig bekendheid meer heeft. Vroeger reed men met modelbouwauto's bij McDonalds, op straatbraderijen,... weer normale mensen er mee in contact kwamen en daardoor er in meegezogen werden. Dat zie ik nu niet meer. Wij rijden op afgelegen circuits die je met moeite kan vinden, met electro in afgesloten sportzalen waar niemand komt,...

Ik ben begonnen met 1/8 omdat ik in de sport zat door electro en die dingen altijd het summum vond. Het heeft jaren geduurd voor ik er mee kon beginnen omdat het gewoon veel geld kost.
Je mag het draaien hoe je het wilt maar het is en blijft de duurste tak van modelbouwsport en dat zal je niet veranderen. Je kunt er hier en daar met maatregelen een paar honderd euro per jaar op besparen maar een laag startbudget zal het nooit worden.
De tijd dat er op een clubwedstrijd in deze klasse 50 mensen meereden is mijn inziens voorbij. Je kan volgens mij enkel trachten om de bestaande mensen niet te verliezen door niet overal regels uit te vinden die het niet meer leuk maken om te rijden. Of door elk jaar weer met andere regels te komen die constant alles veranderen.
Ik steun dus ook het concept van never change a winning team. Als je iets veranderd moet het volgens mij doordacht zijn en getest zijn. Ik wil nog altijd zien hoeveel nieuwe circuits er zullen bijkomen als we straks allemaal met 10% nitro, stillere uitlaten en 5 poorts motoren rijden.

Ik geef maar één voorbeeld, wel een gevoelig voorbeeld voor sommigen, hoeveel mensen denk je te zullen stimuleren door een controleband in te voeren waardoor elke rijder bij elke wedstrijd 100 euro op tafel mag leggen om te kunnen rijden ? Hoeveel nieuwe rijders gaan er dan aan NK/NOmac willen beginnen ? Als ik als beginnende rijder wil deelnemen dan kan ik immers gerust met 2 sets banden die wedstrijd rijden want ik zet toch geen toptijden neer en heb dus ook niet zoveel bandenslijtage.
Het is maar één voorbeeld.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen visie en we zullen het op de vergadering wil zien wat de stemmingen op de voorstellen opleveren.
 
facebook-like-buton.png
 
Ben het volledig eens met Spillertoo!! Beter regels afbouwen dan er bijmaken! Kan je eens rustig en relaxed naar een wedstrijd gaan,zonder je af te vragen of alles wel volgens de regels is!
 
Ben het volledig eens met Spillertoo!! Beter regels afbouwen dan er bijmaken! Kan je eens rustig en relaxed naar een wedstrijd gaan,zonder je af te vragen of alles wel volgens de regels is!

De huidige reglementen zijn niet ingewikkeld en waar het misschien heel streng overkomt (bv. baaninzet) is puur gedaan om mensen te dwingen hun taken te doen ten gunste van anderen. Als iedereen zijn plichten kende en er naar handelen kan je inderdaad inkrimpen in regels maar helaas is dat niet mogelijk dus moet je wel. Een mooi voorbeeld is dat we niet eens kunnen houden aan de regel dat er niet gesmeerd mag worden.

Maatgevingen en gewichten zijn standaard zaken die we al jaren kennen en waar iedereen zich aan kan houden maar de wil naar extreem lage gewichten zoals nu 2350 gram in een voorstel heeft niets met het behoud van de klasse te maken, dat zal eerder rijders gaan kosten omdat mensen die extreen licht zijn het vertikken nu 150 gram bij te plakken wal met een paar euro aan lood al kan maar wel anderen opdringen om hun auto's aan te passen naar lagere gewichten wat niet voor een paar euro te doen is en zeker geen degelijke auto resulteert.

Van alle voorstellen die we gezien hebben vinden Tjibbe en ik als sectie het toelaten van het smeren het belangrijkste, dat zal de sfeer onder de rijders verbeteren hoewel we er persoonlijk op tegen zijn. En de regel rondom de nat-verklaring snijdt hout. De rest die graag de EFRA willen volgen doen dit ook selectief want men wil wel lichter maar niet naar minder Nitro terwijl minder nitro juist veel minder ingrijpend is en ook nog eens kosten bespaart.
Zo lang de "oudere en zwaardere modellen" op grote schaal gereden worden is het nu niet de tijd om het maximum gewicht met 150 gram te verlagen. Gezien de LiPo accu zou een 2450 een betere keuze zijn zoals ze ook bij de 1:10 1650 hebben voorgesteld.

De klasse moet toegankelijk zijn, regels extreem aanpassen zodat ze niet haalbaar zijn of geheel schrappen met alle gevolgen van dien zal daar niet aan mee helpen.
 
Van alle voorstellen die we gezien hebben vinden Tjibbe en ik als sectie het toelaten van het smeren het belangrijkste, dat zal de sfeer onder de rijders verbeteren hoewel we er persoonlijk op tegen zijn.

Juist dat verpest de sfeer aangezien het dan alleen nog maar om het juiste potje gaat, het potje wat jan de gewone man niet heeft en kan krijgen....

Dit was de uitkomst van de EK's en GP's waardoor een aantal leveranciers smeren willen uitsluiten, een gevolg hiervan zijn oa een aantal van de EFRA voorstellen waarbij zelf Sander deels in meegaat.
 
Juist dat verpest de sfeer aangezien het dan alleen nog maar om het juiste potje gaat, het potje wat jan de gewone man niet heeft en kan krijgen....

Dit was de uitkomst van de EK's en GP's waardoor een aantal leveranciers smeren willen uitsluiten, een gevolg hiervan zijn oa een aantal van de EFRA voorstellen waarbij zelf Sander deels in meegaat.

Na veel eigen mixjes geprobeerd te hebben ben ik er van overtuigd dat de verschillen onderling minder zijn dan de verschillen tussen niet smeren en niet vertellen dat je smeert.

Kijk, je kunt het smeren met man en macht tegenhouden via een control tire maar als de prijs niet interessant is zullen we daarmee zeker meer rijders gaan verliezen. Smeren is een vrijwillige keuze en het zal niets veranderen tov het afgelopen seizoen dan alleen dat het dan (indien gestemd) toegestaan is en de overige niet smeerders nu de keuze hebben om er in mee te gaan. Een control tire geeft geen keuze maar verplichtingen en dergelijke verplichtingen is iets wat een rijder niet wilt. Om een klein voorbeeldje te geven, kijk nog even naar vorig jaar met hoeveel stemmen de 5 poort motor voor de NOMAC is weg gestemd....

Mocht de EFRA er mee instemmen (en zo te zien gaat Nederland tegen stemmen) om de control tire in te voeren moeten we denk ik eerst even kijken hoe het daar aan toe gaat en wat de winst of juist het verlies aan rijders is.
 
Back
Top