Meningen zijn natuurlijk altijd iets persoonlijk en iedereen heeft zijn visie.
Persoonlijk zou ik mee kunnen rijden in de 40+ klasse maar zal ik het voorstel toch niet steunen en zou ik er ook niet in meerijden.
Ik geloof namelijk niet dat de oprichting van een klasse met 5 poorts motoren, gentlemen's agreements qua niet smeren,... de sport terug populairder zullen maken.
Ik hoor ook Hans zijn opmerking over de 1/5 mini dat dit moeilijker is en meer uitdagend is dan onze 1/8 strijkijzers die aan de baan plakken. Maar ik ben naar die dingen gaan kijken in Raco en vond het oersaai.
Wel alle respect voor mensen die er plezier in vinden maar persoonlijk zal ik er nooit bijhoren.
Ik rij met 1/8 omdat het dit geluid maakt, omdat het hard gaat en omdat je op de limiet rijdt. Dat vind ik er juist leuk aan. Het is aartsmoeilijk om er de laatste seconde per ronde af te krijgen om met de toppers te kunnen rijden en dat vind ik de uitdaging.
Voor mij is de 1/8 aan het achteruitgaan omdat de sport zo weinig bekendheid meer heeft. Vroeger reed men met modelbouwauto's bij McDonalds, op straatbraderijen,... weer normale mensen er mee in contact kwamen en daardoor er in meegezogen werden. Dat zie ik nu niet meer. Wij rijden op afgelegen circuits die je met moeite kan vinden, met electro in afgesloten sportzalen waar niemand komt,...
Ik ben begonnen met 1/8 omdat ik in de sport zat door electro en die dingen altijd het summum vond. Het heeft jaren geduurd voor ik er mee kon beginnen omdat het gewoon veel geld kost.
Je mag het draaien hoe je het wilt maar het is en blijft de duurste tak van modelbouwsport en dat zal je niet veranderen. Je kunt er hier en daar met maatregelen een paar honderd euro per jaar op besparen maar een laag startbudget zal het nooit worden.
De tijd dat er op een clubwedstrijd in deze klasse 50 mensen meereden is mijn inziens voorbij. Je kan volgens mij enkel trachten om de bestaande mensen niet te verliezen door niet overal regels uit te vinden die het niet meer leuk maken om te rijden. Of door elk jaar weer met andere regels te komen die constant alles veranderen.
Ik steun dus ook het concept van never change a winning team. Als je iets veranderd moet het volgens mij doordacht zijn en getest zijn. Ik wil nog altijd zien hoeveel nieuwe circuits er zullen bijkomen als we straks allemaal met 10% nitro, stillere uitlaten en 5 poorts motoren rijden.
Ik geef maar één voorbeeld, wel een gevoelig voorbeeld voor sommigen, hoeveel mensen denk je te zullen stimuleren door een controleband in te voeren waardoor elke rijder bij elke wedstrijd 100 euro op tafel mag leggen om te kunnen rijden ? Hoeveel nieuwe rijders gaan er dan aan NK/NOmac willen beginnen ? Als ik als beginnende rijder wil deelnemen dan kan ik immers gerust met 2 sets banden die wedstrijd rijden want ik zet toch geen toptijden neer en heb dus ook niet zoveel bandenslijtage.
Het is maar één voorbeeld.
Ieder heeft natuurlijk zijn eigen visie en we zullen het op de vergadering wil zien wat de stemmingen op de voorstellen opleveren.