Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Op deze foto is het redelijk goed te zien:

HMS-Victory-Portsmouth-Harbour-Hampshire.jpg
 
ik gebruik zelf een elektronische schuifmaat van Aldi (of Lidl, weet het niet meer zo goed). Kost iets van een 20 € en is echt heel goed. Ik heb hem getest op gekende maten en hij werkt perfect. Is voor vele zaken op te meten toch echt een grote hulp en gemak.
Edit:
dit was een reactie op een discussie in het begin van dit verslag, waarschijnlijk niet meer echt relevant. sorry daarvoor
 
Grootrusten deel 75

Goedenavond,

Ik ben bezig met de voorbereiding van de groot- en fokkerusten.
Klopt het dat de rusten onder op de bovenste sierlijst steunen?
Of komen ze soms tussen de sierlijsten in? Ik vind dat eea niet echt duidelijk wordt uitgelegd.
Ik hoor graag van jullie!
Bvd

Groetjes
Ton
 
Goedenavond,

Ik ben bezig met de voorbereiding van de groot- en fokkerusten.
Klopt het dat de rusten onder op de bovenste sierlijst steunen?
Of komen ze soms tussen de sierlijsten in? Ik vind dat eea niet echt duidelijk wordt uitgelegd.
Ik hoor graag van jullie!
Bvd

Groetjes
Ton

Ton,de rusten komen op de sierlijst. (bovendste) Gr. Piet
 
Hallo bouwers,
Vanmiddag een verrassing: de koperen plaatjes werden afgeleverd ! Had ze begin juni al besteld, dus mooi op tijd geleverd...Komt eigenlijk wel goed uit want per 1 november is mijn pensioen ingegaan en heb dus nu alle tijd voor dit (mega)klusje.
Wel jammer is dat er geen handleiding bijgeleverd werd. Was volgens mij wel beloofd.
Ga wel even op zoek naar een Engelse beschrijving, die vast wel ergens te vinden is.
Zal deze week weer wat foto's er bij zetten van de vorderingen t/m deel 82.
groeten en bouw ze...
Wim
 
Hallo bouwers,
Vanmiddag een verrassing: de koperen plaatjes werden afgeleverd ! Had ze begin juni al besteld, dus mooi op tijd geleverd...Komt eigenlijk wel goed uit want per 1 november is mijn pensioen ingegaan en heb dus nu alle tijd voor dit (mega)klusje.
Wel jammer is dat er geen handleiding bijgeleverd werd. Was volgens mij wel beloofd.
Ga wel even op zoek naar een Engelse beschrijving, die vast wel ergens te vinden is.
Zal deze week weer wat foto's er bij zetten van de vorderingen t/m deel 82.
groeten en bouw ze...
Wim


Beter laat dan nooit.Geniet vanhet pensioen.
Gr john
 
Wim,
Ergens heb ik een handleiding gevonden van DeAgostino, maar weet niet meer waar.
Het is een pdf van 7Mb. Als je het wil hebben moet je me je email adres laten weten. Het zal te groot zijn om hier te publiceren.
Jan Zwart
 
hallo,
hier een reactie uit belgie ik heb vandaag mijn plaatjes mogen ontvangen met nederlandse handleiding er bij en beteld op 11/11/2012
groetjes
 
Dat vraag ik me ook af?

Wat ik me afvraag is, wat is er met Ron gebeurd? Een tijdje terug werd dit topic regelmatig opgeschoond met de opmerking van Ron dat het een bouwverslag is, en niet een algemeen Victory topic, maar de laatste weken, maanden zie ik alleen maar anderen hun, overigens mooie, vorderingen tonen. :confused:

Dit werd gezegd door Indoorvlieger in april dit jaar.. Hoe is met Ron..?
 
Of heb ik iets gemist..?hoop niet..

Ik ben namelijk ook een meebouwer..heb me de delen tot en met deel 88..ben er vorige week pas aan begonnen..
Maak een opengewerkte versie die gebeitst en gelakt word..ook met onderwaterschip voorzien van koper beplating...

Groet aan alle medebouwers..

Ga door want hier haal ik veel tips vandaan..

Frans.
 
Ok, ben er misschien een beetje laat mee maar heb een beetje vertraging opgelopen door ziekte.
De oplossing voor het (niet meer) breken van het 0,5 mm messing draad gaat alsvolgt:

Tijdens het produktie proces van de draad zijn er interne moluculaire spanningen in het materiaal (draad) ontstaan, deze spanningen moeten worden "ontlaten" (technische uitdrukking om materiaal spanningsvrij te maken).
hiervoor moet de messingdraad verhit worden tot ± 250-350 gr/C en daarna afkoelen.
Ik doe dit op de volgende eenvoudige manier:
* Knip een lengte van circa 50 cm van de rol.
* neem de beide uiteinden in een tang (vanwege de warmte ontwikkeling)
* druk beide uiteinden op de PLUSPOOL en de MINPOOL van je autoaccu (MAXIMAAL 4 SECONDEN)
* de draad zal korstondig opwarmen (let op de draad tussen beide polen valt door het opwarmen)
* 10 seconden af laten koelen
* de messingdraad is nu zo zacht als boter
NB. even expirimenten met de tijd >> neem je een kortere draad dan is de tijd korter
neem dus altijd een vaste lengte (50 cm) en mijn ervaring is dan 4 seconden
 
advies ?????

* druk beide uiteinden op de PLUSPOOL en de MINPOOL van je autoaccu (MAXIMAAL 4 SECONDEN)...........


Hallo, het is misschien te doen als je verstand hebt van dit soort zaken. Maar als advies plaats ik hier toch echt wel wat ???? Want je creëert op die manier kortsluiting en dat kan ook verkeerd aflopen! Ik heb géén enkel probleem ondervonden met het buigen van de messingdraad, gewoon met belijd en voorzichtig en dan werkt het prima. Als alternatief kun je ev. koperdraad gebruiken hetgeen een stuk soepeler is. Maar een gokje wagen met je accu lijkt mij géén goed idee !! Er zijn ook mensen die voor het eerst een boot bouwen en als die gaan experimenteren met accu's krijg je misschien ongelukken! M.vr.Gr. Pietsan.
 
De bouw van de snavel viel goed tegen
Het materiaal is erg kwetsbaar en breekt makkelijk onder wat druk.
Achteraf had ik het anders moeten aanpakken
Misschien kun je er nu van tevoren rekening mee houden.
1 . Maak kopietjes van de vier driehoeken om na breuk opnieuw te maken.
2 .Of maak nieuwe driehoekjes van 3 mm triplex.
3 . Of plak driehoekjes van 1 mm triplex op de driehoekjes ter versteviging,
Denk aan het deeltje vrij te houden dat in de boegspant moet worden gelijmd.
Denk ook aan voldoende passende ruimte voor de boeglatten..
Monteer de driehoekspantjes in de snavel.
Plaats afstandhouders (ik gebruikte plakjes kurk) tussen de spanten om druk op te vangen.
Week de boeglatten 24 uur in water zodat ze erg zacht zijn.
Plaats een passend gemaakte boeglat in de uitsparingen en laat de lat met een klem in de goede vormboog
drogen, herhaal dit voor de drie andere boeglatten
Kleur eventueel de boeglatten en lijm ze met secondenlijm op hun plaats..
De versiering op de boeg heeft ruimte nodig die pas later vastgesteld kan worden, vandaar het ontbreken van de sierlijst
 
De spiegel is nu gemonteerd. Het resultaat valt mij niet tegen.
De glasfolie heb ik achter de spiegel geplakt, terwijl de spiegel nog niet gemonteerd was, daarna de versiering aangebracht, je kunt nu makkelijker werken.
Ging allemaal goed.
Het moet nu nog wel wat voorzichtig bijgewerkt worden.
Maar ik heb er veel vertrouwen in.

HenRie
 
Back
Top