bouwverslag prototype Zwarte Zee III in oorlogskleed

Hallo allen,

Vervolg update van het sleepdek. De kleppen op het dekhuis kunnen scharnieren . De scharniertjes zijn gemaakt van koperdraad van een oude spoel uit een scanner. Lus-in-lus methode.

IMG_1886.jpg


IMG_1887.jpg


IMG_1889.jpg


IMG_1890.jpg


IMG_1891.jpg


IMG_1892.jpg


IMG_1893.jpg


Volgende stap is het maken van de paravaanboom.

Groeten Paul
 
Hallo Paul,

Ziet er weer uitstekend uit!
Vooral het vele houtwerk geeft een mooi uiterlijk.

De schaniertjes, zijn dat oogjes met daarin een
'u' gebogen draadje van koper, wat weer vastgelijmd zit
aan de kleppen?


Jan
 
ik moet zeggen dat er in het baggermuseum toch een zeer mooi en perfect gemaakte zwarte zee 4 staat

gr oase
 
Heeft iemand daar toevallig mooie foto's van?
Als daar zo,n mooi perfect model van de Zwarte Zee IV staat
Ben ik wel heeeeel benieuwd hoe die eruit ziet:D


Jan
 
hoef ik geen foto`s voor te maken,ken het model uit mijn hoofd,mijn vader heeft hem namelijk gemaakt vanaf de originele bouwtekening ,en na de zoveelste verbouwing thuis,maar besloten om hem aan het museum te schenken
 
Schitterend Paul, maar leg eens uit wat je precies met die scharniertjes bedoelt.
Ik kan me wel wat voorstellen bij de "lus in lus" methode maar ik kan het op de foto niet goed zien. Omdat ik ook nog wat van dat soort dingen moet maken is alle hulp welkom.
 
Bouw methode

Hoi Paul,

Je schip ziet er weer geweldig uit, en zeker de details.
Ik heb afgelopen dagen een mail ontvangen uit Emmen Jantinus.
Zoals je zult weten zijn er in onze groep enkele leden die een B jager bouwen op schaal 1:72 welnu het ziet er geweldig uit van alle die er mee bezig zijn.
Maar mijn goede vriend bouwt er twee de " GRONINGEN & LIMBURG" op schaal
1: 100. Hij is begonnen met aluminium, dit gebruikt hij voor de bovenbouw.
en met een radeerwiel drukt hij vanuit de binnenkant, zodat aan de buiten zijde
puntjes zijn te zien en voilla dat krijg klinknagels te zien. Hij heeft hiervoor oa
een vouwmachine en druk pers gekocht en nog wat kleine gereedschappen.
Dus ben zeer benieuwd hoe dit er uit gaat zien de twee modellen zijn in opdracht. Ook is hij met iets speciaals bezig doch dit vertel ik je wel met de tijd
daar is een reden voor.
In ieder geval wens ik je een prettige jaar wisseling, en een voorspeodig gezond 2013 en uiter aard ook voor je vrouw.
Groetjes,
Aad
 
Bedankt ieder voor jullie reacties! Ik zal er een aantal beantwoorden;

@Jan en Luc,

Voor de scharniertjes gebruik ik 0,5 mm dik koperdraad, buig daar twee U-tjes van 1 voor de klep en 1 voor de bevestiging. Even voorboren met 0,5 mm boortje en er met secondelijm er klem in duwen. Oogje zit nu aan de klep. Zo ook voorboren in het dekhuis en de tweede U door het oogje van de klep steken en vast zetten aan het dekhuis. Dit is de simpelste manier om zeer kleine scharnierpunten te maken om zo deuren, kleppen of deksel werkend te maken.

@Frankwin,

Nee, ik werk niet voor een museum maar haal er wel vaak mijn inspiratie vandaan om de lat hoog te houden. Daar bedoel ik dan ook alleen de originele werfmodellen van, liefst uit vroegere tijden.

@Aad,

De B-jagers zijn erg in trek binnen de MMI, weet ik van. Helaas heb ik Jantinus nooit live gesproken. Kan je hem niet een keer overhalen om bij de jaarvergadering te zijn? Dat van die radeerschijf is een slim idee om snel een rits klinknagels na te bootsen.

Aan ieder ook een voorspoedig 2013 toegewenst!

Groeten Paul
 
Over juwelen gesproken hoort deze daar zeker bij Paul.
Ik was in 2010 in Alblasserdam ook zeer onder de indruk van jouw Zwarte Zee.

Groeten, Jan.
 
Sorry voor het misverstand.
Maar ik bedoelde het als een compliment hoe mooi die Zwarte Zee wordt gebouwd.
Het is gewoon prachtig om dit bouwverslag te volgen.

Groetjes,
Frankwin
 
smile

Paul, Geen woorden voor:)
Had maar een paar dagen niet gekeken. De eerste demo ga je wel halen voor de doop:)

Wanneer gaan we varen:)

Iedereen de het leest een goed en gezond 2013.

Groet Paul
 
Allereerst de beste wensen aan alle bouwers!

Hallo Paul, eerst nog even flink doorbouwen voor we gaan varen.

Deze update;

Het bovendek met de onderbouw. Bij de uiteindelijke ZZ3 noemde men dat het witte huis. Ik zal het maar het grijze huis noemen. Was wel even uitvogelen welke delen uitneembaar zijn maar er toch uitgekomen. De masten kunnen vast blijven staan op het dek, hooguit de telegraaflijn eraf halen maar dat is latere zorg.

Foto's? U vraagt wij plaatsen...

IMG_1901.jpg


IMG_1903.jpg


IMG_1904.jpg


IMG_1905.jpg


IMG_1906.jpg


IMG_1909.jpg


De paravaanboom zit er ook al op. Zal kijken of ik later nog wat close-upfoto's kan plaatsen.

Groeten Paul
 
Back
Top