Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

morgen komen er nog spullen binnen om weer lekker verder te knutselen, dan kan ik de roeren afmaken.
Probeer dan ook als elktronisch in orde is hem ff een een kinderbadje achter in de tuin te testen (we hebben nl geen bad of vijver):(

Over de kleurstelling, wordt het niet origineel, ik gebruik wel een combinatie van originele modellen, misschien bestaat deze combi wel maar dat weet ik niet, vind het iig wel mooi.
De enige kleur die bekend is voor jullie is Schnellboot weiss, de rest is even een verrassing.:D

Over het electronisch gedeelte is het zo dat ik 3 x speed 400 motoren van Graupner gebruik, 2 merkloze regelaars ( gekocht via marktplaats)die iig genoeg amp's kunnen leveren, 2 accupack's van 2200 mAh en een spektrum ontvanger.
De aandrijfassen zijn van Graupner 2x 310mm en 1x 260mm 4mm dik, de 2 buitenste assen zijn vervangen door messing met een lengte van 410mmm
heb daar zelf weer draad op gesneden voor de schroeven.
Die eveneens van Graupner zijn 35mm 2x rechts 1x links.
De stuurservo is ook Graupner en wil nog een mini erin zetten voor het draaien van de grote achterste geschut.
Verder hier en daar verlichting.;)
 
Heb helaas mijn planning niet gehaald vandaag, spullen kwamen pas laat binnen en kon mijn kinderbadje niet vinden, heb wel al wat dingen in elkaar gezet en er is al wat "weiss"
Stuurservo zit erin en roeren werken netjes.
Foto's komen morgen...
 
haha, zondermeer waar.;)

Maar had gisteren voor mezelf een streven gemaakt, maar heb het niet gehaald.
Geeft niks, morgen weer een dag:D:p
 
Eric, een tip:
Laat haar niet zonder dek voluit gaan. Ook niet met stilgehouden model.
Twee redenen:
1) ze vliegt uit je handen, knalt ergens tegenaan en kapseist = electronica kapot en romp kapot.
2) je schroefassen hebben nog ondersteuning nodig. die lengte van de buitenste assen in de romp gaat geheid klapperen. En dat kost je je lagers in de schroefaskokers.

En als ik het goed zie: heb je als koppeling siliconenslang gebruikt?
Of krimpkous? Siliconenslang kán, maar dan moet je de ruimte tussen motoras en schroefas zo kort mogelijk houden. Hooguit een paar millimeter. En dikwandige siliconenslang gebruiken, niet die dunne. Die scheurt gegarandeerd. Ik heb het in het begin bij de S131 ook gedaan, maar op den duur zijn fatsoenlijke cardankoppelingen beter. En volgens mij staan je motoren en je assen niet goed in lijn met elkaar... Ik hoop dat alles nog niet vast zit! Succes!
 
hey Roel,

de ondersteuning van de assen is me bekend, volgens mij heb ik dit ook aangegeven als aandacht voor mezelf, wordt aan gewerkt....
Het is dikwandige siliconenslang, zal de ruimte proberen te verminderen.
Wat de motoren en assen betreft, ik heb dit zo getrouw mogelijk gedaan.
De assen zijn zoals origineel van dit model geplaatst en de 2 buitenste al langere voor genomen omdat de as anders te dicht bij de romp kwam, maar er zit nog wel een kleine verspringing in, maar is maar heel weinig, ik denk dat de foto het een beetje vertekend.

In ieder geval bedankt voor de tip!!
 
maar er zit nog wel een kleine verspringing in, maar is maar heel weinig,

Als het te zien is, is het teveel.
Geeft straks allemaal lawaai.
En die slangetjes lijken wel 4 cm lang, dat gaat niet werken.
Askokers hadden ook best langer mogen zijn, het stuk as waar de koppeling op moet is wel erg lang ongesteund.
Als er straks een partij toeren mee wordt gemaakt is een kleine onbalans (beetje kromme as) oorzaak van een hoop geslinger.
Succes met het aanpassen, je kan er nu nog makkelijk bij gelukkig.
 
Italerie S 100

full
full
full


Hallo Eric
Bij deze een paar foto''s hoe ik het een en ander heb opgelost. Door veel op de site te lezen
pik je van een ieder wel wat mee. Vervolgens kun je deze gebruiken voor de bouw van je boot.
Als ik naar je roer houders kijk bestaat volgens mij de kans dat deze gaan wringen aan de onderkant van de romp
Ik weet niet meer wie, maar dit probleem is al eens aangekaart door 1 van de forum leden.
Zelf heeft bij mij de bouw een tijdje stil gelegen. Hoop in januari de bouw weer op te pakken.
De ene keer meer tijd en zin om te bouwen dan de andere keer.
Het is wel weer leuk om te lezen dat je ongeveer in het zelfde stadium zit als ik qua bouw. Ik kan je maar 1 tip geven. Lees alles wat je te pakken kunt krijgen. En maak gebruik van de fouten en ervaringen van eerdere bouwers.

Leu oet Twente leuke Leu
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo weer wat kunnen doen, heb inmiddels de motoren dichter op de as en in lijn kunnen krijgen, ook heb ik de assen nog een ondersteuning gegeven, werkt naar mijn idee goed nu, wil alleen binnenkort nog ff meten wat het verbruik is.
Deze foto ben ik dus vergeten samen met de foto dat hij dus in het kinderbadje is geweest:mad:. Maar is waterdicht;)

Ik heb het dek gespoten in een donkergroene kleur, voordek moet nog.
Ook begonnen met het in elkaar zetten van de stuurhut en kalotte.
hierin heb ik ledjes achter het kompas en boven de deuren.
Ook komen er ledjes als navi lichtjes.

@arkonide, bedankt voor je tip.
Heb wel een vraag, hoelang zijn jou askokers?
Moet gelijk zeggen dat je het zo netjes hebt gedaan.
Wat de roeren betreft, weet ik wat je bedoeld,maar zoals het bij mij zit werkt het netjes, wringen niet.
Foto welke ik dus vandaag ben vergeten te maken kun je zien hoe het zit, beloof morgen echt die foto's te plaatsen.:wink:


full
full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd nog even gauw de foto's van de roeren en motoren;)

Iedereen een fijne jaarwisseling en veel bouwplezier in het nieuwe jaar:thumbsup::celebrate:

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zit dit al een tijdtje te volgen,en moet zeggen een mooi topic.
Zeer handig voor mijn volgende project de Vosper Perkasa 1/32
Voor al de aandrijving.

Groetjes,
Frankwin
 
Ook ik ben een (stille) volger van dit topic. Knap wat jullie presteren, hoop er ook ooit eens aante beginnen. Ondertussen ook dit verslag gevonden Modelarstwo Plastikowe • Zobacz w
De Poolse taal ben ik niet machtig, maar dat hoeft ook niet om van de plaatjes te genieten. Hopelijk hebben jullie er ook iets aan.

Greatz
Johnny
 
Hai Eric
Zie nu dat je ongeveer hetzelfde systeem voor de roeren hebt gebruikt.
De roerkokers Graupner 410.260 ongeveer 29 cm lang, 6 mm doorsnee. Assen zijn ongeveer 31 cm, doorsnee 4 mm. Niet helemaal op schaal maar voor mij prima. Denk niet dat ik veel last van trillen zal hebben. Komende week de romp waterdicht maken en testen in een baby badje.(goed idee van jouw)
Dan de servo's inbouwen volgens het idee van onze Duitse vriend TerKiele voor het gewenste Lurssen effect. En dan kan ik eindelijk aan de dek opbouw beginnen.
Dat wil ik gaan doen met de magneten methode van Roel. Moet eigenlijk nog wel iets bedenken dat ik zelf heb uitgedacht. Maar ja wat goed is is goed. Het geeft je zeker meer nachtrust dan zelf uit denken. Dus wat dit betreft mede bouwers bedankt. Verder wil ik iedere lezer een voorspoedig 2013 wensen.

Gr.Karel

Leu oet Twente leuke Leu
 
Hai Eric
Zie nu dat je ongeveer hetzelfde systeem voor de roeren hebt gebruikt.
De roerkokers Graupner 410.260 ongeveer 29 cm lang, 6 mm doorsnee. Assen zijn ongeveer 31 cm, doorsnee 4 mm.

Gr.Karel

Leu oet Twente leuke Leu

Ok dit zijn de zelfde als die ik voor de buitenste heb genomen, maar dan is de hoek van de as stijler ten opzichte van de romp bij jou, dus niet helemaal zoals het origineel denk ik.
Maar de volgende keer gaat ik het zeker anders doen, zit nl te denken om hem nog een keer te bouwen;)

@ johnny c, bedankt voor de link, mooie plaatjes idd....
 
Ok dit zijn de zelfde als die ik voor de buitenste heb genomen, maar dan is de hoek van de as stijler ten opzichte van de romp bij jou, dus niet helemaal zoals het origineel denk ik.
Maar de volgende keer gaat ik het zeker anders doen, zit nl te denken om hem nog een keer te bouwen;)

@ johnny c, bedankt voor de link, mooie plaatjes idd....
Ja dat klopt. Ik heb de uitstaanders/afhouders waar de schroefas door heen loopt iets verhoogt. Dit om een betere hoek te krijgen voor de motoren. Had al diverse problemen gelezen dat er te weinig ruimte voor de motoren was. Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is welk middel de diverse bouwers gebruiken om de schroefkoker/assen waterdicht te maken en te houden. Ik gebruik nu fiets kogellagervet, is waterafstotend en geeft weinig wrijving,maar heb het nooit eerder gebruikt. Weet dus nog niet of het goed functioneert.
gr. Karel
 
Zo mensen, de eerste 3 dagen van 2013 zijn al zowat om en heb weer een hoop kunnen doen.
als eerste heb ik de schroefaskokers gevuld met vaseline voor het waterdicht maken van het geheel en vervolgens er een ampere meter tussen gehangen voor het verbruik, viel me alles mee gelukkig, was nl. bang dat ze veel te zwaar zouden lopen gezien dit mijn eerste keer is,
maar volgens wat ik gelezen heb, mogen Speed 400tjes 4amp max gebruiken.
De twee buitenste moteren zitten beide op 1 regelaar en verbruiken samen 1,9 a 2 amp.
Dus dat zit goed:D:p
Vervolgens ben ik druk met het dek en geschutten bezig geweest en wilde de achterste grote geschut kunnen laten draaien, maar als extra heb ik in het geschut ook een LEDje geknutseld met een stukje fiberoptic door de loop, moet wel zeggen dat de originele loop niet dik genoeg was dus heb ik een stukje messing buis genomen van precies de maat van de fiberoptic.
Aan dit Ledje komt straks (als het goed werkt) :p een printje voor een flitsledje te simuleren zodat het net lijkt dat ie afvuurt:D.
zie hier foto's ook van de aandrijving met TECHNIC Lego:p;)
full
full
full
full


Ook heb ik even een foto gemaakt van het geheel, zeg maar de status, ik hoop deze week nog even een proefvaart te kunnen doen.

Morgen nog ff naar de lokale auto materialenzaak, voor wat goedkope ruitenwisserrubbers ( leuk woord voor galgje), voor als afdichting van het achterdek. Het voordek wil dichtlijmen.

Ik wil eigenlijk nog wel even vragen om jullie mening, ik twijfel nl of ik hem nog een camouflage kleur moet geven, wat vinden jullie?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die vaseline alleen kan in het koude water behoorlijk dik worden, dat heb ik met mijn Zeven Provincien ook gehad. mogelijk moet je de vaseline een beetje verdunnen. Zelf heb ik graupner vet genomen, gaat alweer jaren mee.

Freek
 
Eric:
de S100's hebben alleen in de noordelijke wateren (Noordzee en Nauw van Calais) dienst gedaan.
Camouflage is daar (op één gedocumenteerde uitzondering na) niet gebruikt.
Men gebruikte daar alleen Schnellbootweiss.
(En ja, mijn S-131 is wit/blauw gecamoufleerd, maar ook dat is vaudt:D)
De rode/witte striping die jij op het voordek hebt zitten is alleen in de Middellandse Zee gebruikt als herkenningsteken voor de (eigen) luchtmachten (Luftwaffe en Italiaanse Luchtmacht. Die heeft zeer zeker nooit op een S-100 gezeten.
Maar goed: het gaat er om wat JIJ mooi vindt...
 
Die vaseline alleen kan in het koude water behoorlijk dik worden, dat heb ik met mijn Zeven Provincien ook gehad. mogelijk moet je de vaseline een beetje verdunnen. Zelf heb ik graupner vet genomen, gaat alweer jaren mee.

Freek

Welk vet precies? Ik heb 1 boot waar het, mogelijk door de korte as, niet met vaseline lukt om de as waterdicht te houden. Misschien dat dit vet wel zal werken.
 
Back
Top