Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Ach...
Geef haar een fictief nummer en je hebt geen "gezeik" (pardon) meer van lui zoals ik ;) die beginnen te miepen over historische correctheid...
 
Jij hebt het over een vislijn Roel. Het kan nog veel gekker hoor.
Ik heb vorig jaar mijn keerringen op de Mississippi aan snot gedraaid door wat waterplanten . En dat ging echt heel snel!
 
Ach...
Geef haar een fictief nummer en je hebt geen "gezeik" (pardon) meer van lui zoals ik ;) die beginnen te miepen over historische correctheid...


haha, ik vind het niet erg hoor dat ik het verkeerde voorbeeld heb aangehouden, want ik vind hem gewoon mooi zoals ie wordt.
Alleen was van gedachte dat deze versie toch wel enigsinds bestond, maar goed, dan had ik ook de history een beetje moeten kennen.

Maar nu... een fictief nummer zeg je... hoe weet ik of het S nummer niet al bestaat als ik hem een willekeurig nummer geef?;)
En ook de logo's en vlag, die kan ik dan zeker ook niet meer plakken, want die gaan over een bestaande Schnellboot...
 
De S47 zou redelijk in de buurt komen, is een S38B met na verbouwing een kalotte, op een paar luiken na die niet helemaal kloppen zou het best jouw model kunnen zijn. Er zijn nog een paar nummers uit dezelfde vloot die zouden kunnen, zie de links een paar pagina's terug.
 
De S47 zou redelijk in de buurt komen, is een S38B met na verbouwing een kalotte, op een paar luiken na die niet helemaal kloppen zou het best jouw model kunnen zijn. Er zijn nog een paar nummers uit dezelfde vloot die zouden kunnen, zie de links een paar pagina's terug.

Ik vind de S47 passend, heb idd nog kunnen terugvinden, welke nummer er zijn gebruikt, maar 47 vind ik wel wat.;)



Nu zit ik met een paar vraagjes,
Ik heb nu natuurlijk de lipo's deze hebben een bullet stekker van 4mm, dus heb ik losse stekkers gekocht maar blijkt nu niet te passen, dus dacht ik, dan vervang ik ook de stekker van de lipo maar is het draad 10awg te dik voor de 4mm.
Nu las ik ergens dat de blauwe EC5 stekker wat zou kunnen zijn, maar mijn vraag is nu gezien ik dit niet zo gauw kon vinden, of die dikte van 10 awg wel in deze stekker past?
Zo ja bestel ik er een paar van deze.;)

Ook vroeg ik me hoe jullie de antenne draden heb vast gemaakt op het achterdek, gezien dit bij de meeste wel demontabel is?;)

En heeft iemand nog zo reddingsvlotje liggen, ik heb er eentje verziekt.....:(

Ook heb ik weer wat kunnen doen, foto's volgen:D
 
Zo het einde nadert, hier nog een foto van de reling, kun je zien dat ik hem lichtelijk heb doorgebogen alsof het lijkt dat het kabel is....

full

En hier een foto dat ik de vlaggenmast en de uithouders voor de antenne kabel ( deze heb ik ook gemaakt van messing ) erop zijn gemonteerd;)

full


Verder weet ik nog niet welke decals ik gaat plakken en welke vlag ik gaat hangen....ben ik nog niet over uit, hebben jullie nog ideeen voor me of tips?;):D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, met dat communistische zebrapad op je voordek kun je uiteraard niet bij het 8e komen...

Geen porum en bovendien kun je dan beter rechtstreeks in Die Deutsche Wochenschau tegen de RAF vertellen hoelaat we uitvaren uit IJmuiden...
 
Roel bedoelt waarschijnlijk dat je erg op zou vallen als je in een echte patrouille mee zou hebben gevaren. De kracht van de S-boten was om onopvallend een konvooi te naderen, ook voor verkenningsvliegtuigen vanuit de lucht, en rood-witte strepen zouden daar niet echt bij helpen. Maar wat je al eerder aangaf, als je dit mooi vindt, en er waren kapiteins die wel met deze "anti-camouflage" voeren, omdat ze weinig vertrouwen hadden in de "vriend of vijand?" herkenningsvaardigheden van hun luchtmacht... ;)
 
En wat moet ik hiermee...:???:

Je mondhoeken even optrekken... Mijn versie van het begrip "humor".

Als je "even" terugleest in dit verhaal, dan zie je dat Maarten (Puffin), Paul (First Timer) en ik het embleem van het 8e Schnellbooteflottille uit IJmuiden hebben "gejat" en op onze Boote hebben gezet: een springende gazelle.
En daar hebben we zo links en rechts wat geintjes over gemaakt.
 
@ Indoor... Niet bij deze... :) Wel... op Middellandse Zee en Zwarte Zee werd ook gevaren met MAS motoscafi van de Italiaanse Marine. (zelfs twee gevorderde boten van de Koninklijke Marine.), uiteindelijk een vergaarbaktje. MAS hadden het pyjama aan dek, gelijk de Italiaanse slagschepen etc. (kleurschema niet consequent gevoerd overigens) voor herkenning uit de lucht. :rolleyes:

@Roel... Voor de Middellandse Zee geen Gazellig!
IJmuiden? Kan ook Den Helder, Rotterdam of vlissingen zijn geweest? 't Tuig zat overal :rolleyes:

Logo's...
Zwarte Zee: Zeearend met torpedo, 1e flottille.
Middellandse Zee: Zeeleeuw, meermin of pinguin, 3e flottille

Ja... de boekjes er weer bij gepakt... hoop uitgevlooid. Zucht. Overal staat wel wat, maar niet in een net schema.
Dus in de ellenlange geschreven verhandelingen gevonden. 6 boeken op schoot. Boek Deutsche Seestreitkräfte 1939-1945 van Mike Whitley iets nader bekeken en het boek van Jac. J. Baart, Schnellboote. etc...
Voor wie er plezier aan beleefd?

Rond 1943 werd er met Panzerkalotte gebouwd en omgebouwd. (In Nederland bij Gusto en andere werven?). Daarvoor Versuchsboote met Kalotte, geen productie.

Zwarte Zee 1942-1944. Kommer en kwel + Chaos, Russen hielden daar flink huis. Voeren ook MAS boten aldaar. Kans op pyjama-patroon? + Kalotte?

Was er boottype S1 (ondermeer van Roemeense Marine) ingezet, daarnaast type S-38. De eerste zonder verhoogde boeg, de tweede nog met conventioneel dekhuis. Geen Type S-100!

S 102, gebouwd in 1940, type S-38 was het hoogste gevoerde, S-bootnummer (bij flott.1). Aldaar zijn S 40 en S 52 zijn omgebouwd tot Kalotte tot type S-38b. Levensduur zeer kort... gebombardeerd, gezonken.

In '44 verschenen nipt (had eigenlijk geen zin, verloren zaak) S 131, een S-38 of b?, en S 148, S 149, type S-100?, met Kalotte? Volgens Baart en Harald Fock S-100 typen?!

Die drie konden niet direct vaar klaar worden gemaakt door verstoorde aanvoerlijnen (de schepen gingen uit elkaar voor transport). Met zware vertraging gereed, twee stuks in '44 direct al weer gebombardeerd, onder de golven en S 148 op een mijn. Zeer kort, snel over en uit. S 148 en S 149 zijn dus S-100 typen geweest!
Wel met vraagtekens, want bijvoorbeeld de S 142 staat te boek met foto en al, met conventionele brug, maar in de bouwlijst als S-100?

Of ze nog de pyjama beschildering hebben gekregen in '44? Kan? Maakte ze op dat moment tot eenvoudig doelwit. Duitse luchtmacht stelde niets meer voor. Was een verloren zaak, aan land alles in flarden.

Middellandse Zee is een lang verhaal. Zuiden Italië capituleerde in '43. Wat er nog over was aan materieel ging via de Po en kanalen richting Venetië, MAS, 24e flottille.
Flottille 3 (11 schepen S-1 en S-38 en 7 (8 schepen), wat er van over was, periode 1943-45 verplaatst naar de Adriatische Zee, havens Venetië, Pola en Salamis.
Het 7e met S 152, S 154, S 155, S 156 en S 157 type Vosper! Tussen '41 en 42 gebouwd bij Gusto.

Hier dus geen S-100. Maar ik zou het wel zo laten, ziet er zo netjes uit. Genoeg hier over :)
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik moet altijd enige achtergrondinformatie bij een model hebben. Dat er in verdiepen is altijd leuk. Heb hier nog een S-romp liggen van 112 cm. De latere kit van Italeri overtreft alle modellen, zelfs de grotere van destijds Schaffer (ook heel mooi)

Ik laat de Italeri nog even in doos. Eerst ander project af... dan mag ik :)
Gr Bas
 
hey,

ik had een stukje terug nog een paar vraagjes en nu nog eentje extra.
zou graag wat spul van Cammett willen bestellen, maar heb zitten zoeken op het www, maar krijg het idee dat het niet meer te krijgen is..... weten jullie misschien of het nog ergens te krijgen is?
 
Cammett is niet meer, deel is overgenomen door www.scalewarship.com maar dus niet de mijnen en alles voor de S100. Alleen lionroar en Eduard hebben ets sets voor super detail.
Dat van de stekkers moet je ff beter uitleggen wat je bedoeld.
 
Back
Top