@ Indoor... Niet bij deze...

Wel... op Middellandse Zee en Zwarte Zee werd ook gevaren met MAS motoscafi van de Italiaanse Marine. (zelfs twee gevorderde boten van de Koninklijke Marine.), uiteindelijk een vergaarbaktje. MAS hadden het pyjama aan dek, gelijk de Italiaanse slagschepen etc. (kleurschema niet consequent gevoerd overigens) voor herkenning uit de lucht.
@Roel... Voor de Middellandse Zee geen Gazellig!
IJmuiden? Kan ook Den Helder, Rotterdam of vlissingen zijn geweest? 't Tuig zat overal
Logo's...
Zwarte Zee: Zeearend met torpedo, 1e flottille.
Middellandse Zee: Zeeleeuw, meermin of pinguin, 3e flottille
Ja... de boekjes er weer bij gepakt... hoop uitgevlooid. Zucht. Overal staat wel wat, maar niet in een net schema.
Dus in de ellenlange geschreven verhandelingen gevonden. 6 boeken op schoot. Boek Deutsche Seestreitkräfte 1939-1945 van Mike Whitley iets nader bekeken en het boek van Jac. J. Baart, Schnellboote. etc...
Voor wie er plezier aan beleefd?
Rond 1943 werd er met Panzerkalotte gebouwd en omgebouwd. (In Nederland bij Gusto en andere werven?). Daarvoor Versuchsboote met Kalotte, geen productie.
Zwarte Zee 1942-1944. Kommer en kwel + Chaos, Russen hielden daar flink huis. Voeren ook MAS boten aldaar. Kans op pyjama-patroon? + Kalotte?
Was er boottype S1 (ondermeer van Roemeense Marine) ingezet, daarnaast type S-38. De eerste zonder verhoogde boeg, de tweede nog met conventioneel dekhuis. Geen Type S-100!
S 102, gebouwd in 1940, type S-38 was het hoogste gevoerde, S-bootnummer (bij flott.1). Aldaar zijn S 40 en S 52 zijn omgebouwd tot Kalotte tot type S-38b. Levensduur zeer kort... gebombardeerd, gezonken.
In '44 verschenen nipt (had eigenlijk geen zin, verloren zaak) S 131, een S-38 of b?, en S 148, S 149, type S-100?, met Kalotte? Volgens Baart en Harald Fock S-100 typen?!
Die drie konden niet direct vaar klaar worden gemaakt door verstoorde aanvoerlijnen (de schepen gingen uit elkaar voor transport). Met zware vertraging gereed, twee stuks in '44 direct al weer gebombardeerd, onder de golven en S 148 op een mijn. Zeer kort, snel over en uit. S 148 en S 149 zijn dus S-100 typen geweest!
Wel met vraagtekens, want bijvoorbeeld de S 142 staat te boek met foto en al, met conventionele brug, maar in de bouwlijst als S-100?
Of ze nog de pyjama beschildering hebben gekregen in '44? Kan? Maakte ze op dat moment tot eenvoudig doelwit. Duitse luchtmacht stelde niets meer voor. Was een verloren zaak, aan land alles in flarden.
Middellandse Zee is een lang verhaal. Zuiden Italië capituleerde in '43. Wat er nog over was aan materieel ging via de Po en kanalen richting Venetië, MAS, 24e flottille.
Flottille 3 (11 schepen S-1 en S-38 en 7 (8 schepen), wat er van over was, periode 1943-45 verplaatst naar de Adriatische Zee, havens Venetië, Pola en Salamis.
Het 7e met S 152, S 154, S 155, S 156 en S 157 type Vosper! Tussen '41 en 42 gebouwd bij Gusto.
Hier dus geen S-100. Maar ik zou het wel zo laten, ziet er zo netjes uit. Genoeg hier over
