Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Zo nog even je mooie draadje kapen... :-) met de beste bedoelingen.

Vandaag eindelijk de Rascal kunnen maidenen! Dat heeft een half jaar moeten duren dus! Natuurlijk het fraaie voorjaarsweer... en torpederende planningen.
Nee geen filmpje... dat komt nog wel.

Vanavond perfect weer op het OLC Odoornse veld.
Moest wel een klein beetje getrimmed worden... wilde te graag omhoog.

Het is ondanks z'n net aan 3 kg merkbaar een floater. Blijft vliegen.
Laat zich uitgestreken uitmelken en poeslief landen.

Met het 6S 5300 mAh pack vermogen genoeg voor een behoorlijk felle klim.
Prop thans 14 x 10 Aero-Naut cam-carbon klapprop.

Hoewel ik jetimetrie aan boord heb... durfde ik (nog) niet naar m'n zender te kijken... Ik ga er een SM Unilog-2 in bouwen. Dan kan ik achteraf zien wat de zaak uitgevroten heeft.

Of er meer dan een half uur vliegduur uit te melken is weet ik nog niet. Dat was wel m'n bedoeling.

Ik heb nu voor de kist ook een nagelnieuwe Scorpion klaar liggen S-4020 16. Deze voor toekomstig serieus vintage slepen! Of een paar super fraaie Surproises van Ariel...
De sleephaak zit er immers ook nog niet in...

Maar dit was al weer heel wat :-) Zeer content mee!
Men vond het een 'schier' modelletje, fraaie lijnen... op de club... en dan is het dus goed!
Gr Bas
 
Bas,

Kaap jij mijn draadje maar, geen probleem. Ik vind te Toledo wel wat op jou Rascal lijken, dus post vooral hier jouw foto/filmpjes...
 
Vanmiddag verwoest. RIP. Had verkeerde zenderinstelling na programmeren spoilerons in de MPX. Als je gaat programmeren in een Evo 9 zender is het oppassen... Niet goed gechecked... te veel geklets om de kist... dat ding werkt als een magneet... compleet afgeleid... hoppa de lucht in... duik... 3kg Rascal de klei in. Door het gewicht en de uitzonderlijk goede aerodynamica behoud de kist snelheid... Alles stuk echt alles! Tot op het bot... Dus ook alle elektronika... Alles was fonkel nieuw... Ja de accu is heel... die is als een moker door de kist geramd... Gens-Ace... onverwoestbaar!
Kramp in je buik... het is de tweede keer dat het me zo overkomt... na geklets en geouwehoer...
Maar blift een eigen fout. Stik zonde... :(
Gr Bas
 
Bas,

Heel vervelend, het zijn de dingen wat je niet graag wil lezen. Ik leef met je mee.

te veel geklets om de kist... dat ding werkt als een magneet... compleet afgeleid...

Een van de reden waarom ik een maiden alleen uitvoer, en dan echt alleen op op het veld met alle rust zónder afleiding. In geval van een zwever word het anders, waarvan ik héél veel geleerd heb tijdens de maiden van mijn Alsema Sagitta. Die omstandigheden waren te druk en er was teveel afleiding. Een van de grote gevaren.

Tijdens de remaiden van mijn kleine Grunau Baby waren we met z'n 2en, ik en louis met zijn sleper. Het was er niet te druk, lekker door de week, met weinig tot geen afleiding. Dat is mij méér dan goed bevallen.

Een van de reden waarom ik mij afzonder als ik mijn kisten opbouw. Als iemand dan ff wat wil zeggen moeten ze maar even wachten.
 
Ja... jullie hebben gelijk... een vliegclub benaderen, vraagt ook training, tactiek en awareness!
Ik stink er elke keer in... ook te weinig vlieguren gemaakt... dan waren m'n reflexen juist geweest... hij was gewoon te redden geweest... op richting en hoogte... het was de derde vliegdag, zeg maar 5e korte vlucht. Mooiste weer van de wereld. En geen accubrand... of bosbrand... zij dank! Gekke is dat de accu totaal geen schade of maar iets gekreukeld is. Celspannig is optimaal. De dure Hackerregelaar is dwars doormidden, condensatoren van de platste soort ooit... de aileron DES servo's 1x tanden gepoetst, andere vertrouw ik niet meer

Vloog heel behoorlijk, alleen de start een beetje tricky... Dus...
Ik heb een nieuwe besteld bij Bichler IS nét weer in de handel gekomen. Lucky me!
Maar let wel... een Calmato 40 Trainer is beter gebouwd... de Rascal erg licht. En eigenlijk no value for money.
Beiden kunnen niet tegen speeddive in de klei... Calmato te repareren.. Rascal heb je een stofzuiger en pincet nodig om hem op te ruimen...

Hoop doet leven! Gister behoorlijk narrig!
Gr Bas
 
Inmiddels heeft mijn Toledo zijn eerste sleepvluchten gemaakt. Op de VGT in Marknesse had Jacob zoveel vetrouwen om zijn ASW achter de Toledo te knopen. En dat ging boven verwachting! De Toledo blek méér dan voldoende vermogen te hebben om de 3kg wegende ASW vlot omhoog te brengen. Op een slecht veld (hobbels, hoog gras enz) toch binnen de paar meter beiden los van de grond. De 2 vlucht ging wat minder, ik stuurde wat teveel wat jacob en Arjan goed aan konden geven.

De Minimoa was sleep nummer 3, en dat ging steeds beter. Binnen de 40 seconden op 270 meter. De Ka-8 van Arjan was een perfecte sleep, zijn 4,2 kg wegende zwever zat samen met de Toledo binnen no time op hoogte. De Toledo sleepte dit zonder problemen op hoogte!

Ik ben blij met deze setup, er zit heel veel vermogen in. Niet te snel, maar wel erg sterk.....

Wat foto's van de Toledo samen met de Minimoa.. (met dank aan Ger)

Klaar voor de start.

DSC08978_zps582e204f.jpg


DSC08980_zps9872d72b.jpg
 
Gefeliciteerd hoor. Het waren uitstekende sleepjes!
Jammer dat je de wielkappen weg moet laten bij 100mm wielen maar misschien vindt je daar ook nog een oplossing voor.
Ik wens je veel mooie en veilige sleepvluchten toe.
 
Douglas

ik kwam op mijn schijf nog wat foto`s tegen van jou toledo geloof dat het nog van de funfly 2012 was
weet niet of ik ze ooit al eens gezonden heb dus bijdeze:

full


full


full


leuke kist met een stevig vermoge:)

Mvg,
Stephan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Stephan, bedankt voor de foto's! Ik had deze idd nog niet, mooi zijn ze wel... Ze passen prima in dit draadje.

@Knife-Edge, de wielkappen moesten eraf ivm met het hoge en bevroren gras. Ander kwam ik niet los van de grond...

@ Gerben, deze setup is perfect! Ik had mij niet beter kunnen wensen. Als ik enkel de Toledo vlieg komt het vermogen niet tot uiting. Als er een zwever van 4,2 kg achter hangt zie je pas wat voor vermogen er in zit. Verbluffend hoe sterk dat dan wordt.
 
Als het voorjaar aanbreekt zou het zomaar kunnen dat ik een keer jouw kant op kom. Neem ik de Mentor ook mee, kunnen we allebei aan beide kanten hangen.
 
Back
Top