Eerste brandstofervaringen; Big Lift met dikke benzinemotor

Hij is weer vlieggereed :-)
Met dank aan Hendrik voor een prop en een stukje folie.

Hij draait nu 7300 toeren (=300 meer dan gister) maar ik denk dat er nog wel meer in zit. Hij trekt als een beest.
 
Hij is weer vlieggereed :-)
Met dank aan Hendrik voor een prop en een stukje folie.

Hij draait nu 7300 toeren (=300 meer dan gister) maar ik denk dat er nog wel meer in zit. Hij trekt als een beest.


Dat heb je weer snel gefixed Arjan.

Succes met afstellen


Terence
 
De plaatjes die op de staart zijn gekomen...

130211_BigLift001_zps1622548c.jpg


En de motorkap ook gelijk maar helemaal strak gemaakt.

130211_BigLift003_zps56f3b9b8.jpg


Best wel weer mooi zo.

130211_BigLift002_zps945ff0ac.jpg


Motortje ook fatsoenlijk afgesteld, nu even wachten op fatsoenlijk weer.
 
Arjan, ik zie dat je de sleepkoppeling verplaatst hebt... Was de originele plaats niet goed volgens u ?
Heb bij mijn Megastar de sleepkoppeling ook van voor zitten, vandaar ....

IMG_7882.jpg
 
Op zich is er niks mis mee maar die van jou is wel een stuk lager dan wat er bij mij op zat. En jouw romp is ook wat lager. De originele Big Lift koppeling zit horizontaal gezien precies op het zwaartepunt maar wel een heel stuk er boven, waardoor je wat achterover getrokken wordt.
Ik moest toch de servo verplaatsen omdat de brandstoftank naar achter is gegaan en dan is iets verder naar achter/lager niet zo slecht, sleept iets neutraler (de lijn trekt schuin naar boven, dus nu ongeveer precies dóór het zwaartepunt heen)
 
OK....
Dat mijn koppeling en romp lager zijn zal ook wat maken denk ik .
Ik ben best tevreden over deze , zelfs met een + 10 kilogram 4 meter Fox erachter doet hij het prima.

Nog even een foto van ons vliegplein ( vrije aanvliegroute in het verlengde van de piste ) ...
Onze vlieglijn is afgebakend met boordstenen die parallel met de piste liggen, achter deze lijn mogen we NIET komen

549275_375677349197240_418400219_n.jpg



Verder succes met het slepen :cool:

mvg

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Zo...hij doet het nu prima. Nog heel even wat aan de naalden gedraaid en daarna de hele middag gesleept (op nog geen 500ml benzine!)
Ronan vloog met onze Salto dus die was steeds rap weer beneden, geweldig om zonder accu's te hoeven wisselen sessies van een half uur te doen . Omhoog, lijntje afwerpen, beetje rondvliegen tot Ronan weer beneden was, lijntje er weer aan en opnieuw. Erg leuk.

Geen tijd voor bewegende beelden, behalve van de allereerste vlucht van de dag toen hij nog een beetje rijk stond.


De accu is trouwens nog niet voor de helft leeg en op de logjes kan ik geen spoor van storing ontdekken. De IBEF werkt dus ook uit de kunst.
Laat het mooie weer maar komen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd, dat heb je weer snel voor mekaar.

Mooi dat de motor nu goed loopt, en dat is goed zuinig met benzine omspringen.

Gauw er achter maar dan:)

Terence
 
Mooi man.binnenkort maar eens samen gaan dan .
En de ibec werkt dan beter als ik verwacht had.
Ik zelf doe het nog met ubec 3cellen 2500.

Hopelijk aankomend weekend.
 
En nu nog beter.
Erik heeft een bochtje voor me gemaakt. Dat levert maar zo bijna 300 toeren meer op....

130313_BigLift001_zps80f631df.jpg



Kom maar op met dat mooie weer :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja! Ik heb erg getwijfeld of ik dit toestel wel wilde kopen, juist vanwege het RCG motrtje. Achteraf gezien was die zorg onnodig, het loopt uitstekend. Betrouwbaar, makkelijk starten, goed af te stellen. Voor de prijs (in Nederland 165 euro met uitlaat en ontsteking) wel een aanrader denk ik. Minder dan de helft van een ZG26EI of MVVS 26.....
 
Gister op het Big Lift sleep- en huckepacktreffen fanatiek de hele dag gesleept. Fantastisch.

In de pits naast zusje PH-EJO

130421_BigLift3_zps2ba6ca62.jpg


De Ka-7 van Raymond was wel heel leuk om te doen. Spanwijdte 4m en 5,5kg ging eigenlijk probleemloos zoals je op dit filmpje kunt zien


130421_BigLift2_zpse6234240.jpg


En een mooie actiefoto:

130421_BigLift1_zps80b70b58.jpg


Enige mankement; staartwieltje verloren. Staaldraad afgeknapt, zal zijn levensduur wel hebben overschreden :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het slepen ging inderdaad prima. Heel veel zwaarder dan mijn Ka-7 moet je denk ik niet gaan, dan wordt de sleep waarschijnlijk erg vlak en wordt het een stuk lastiger om nog goed te sturen, een kg of 6-7 erachter lijkt me echt de max.
De sleep met dat rode lijntje van jou was trouwens ook lastiger dan de 1e sleep omdat het sleeptouw een stuk korter was. De lange lijn had mijn voorkeur.
 
Back
Top