De "oudjes" van Marui, wie rijdt er nog mee of heeft er eentje gehad? Of altijd al willen hebben?

Indoorvlieger

Forum veteraan
Naar aanleiding van een mini-discussie over Marui, die in een ander topic ontstond, dacht ik, waarom geen algemeen topic over Marui, een merk wat tegenwoordig niet meer zo bekend is, maar jaren terug leuke auto's op de markt bracht, met een redelijk prettige prijsstelling.

Wie heeft zo'n "oudje" gehad, of rijdt er zelfs nog mee? Haal je herinneringen hier lekker samen op. Omdat Marui ook onroad heeft gemaakt, zoals de "Coors", leek het me handig om het hier neer te zetten.


Zelf heb ik de Ninja, was mijn eerste auto, 4WD met shaft drive. Na een aantal keren rijden al heel snel kogellagers voor de wielblokken gekocht, en die erin gezet. De nylon busjes die er standaard in zaten waren meer ovaal dan rond na wat rijden. De standaard motor was voor een instapmodel best pittig, later heb ik de Conrad GZ-1200 erin gezet, omdat ik een snellere motor had besteld voor de Kyosho Optima Mid, die ik later erbij had gekocht. De 1200 is een "rebuildable" motor, met instelbare timing. In combinatie met een goede accu, Sanyo 1900 SCRC-SP NiCad, voor die tijd een top-accu, was het een redelijk vlot rijdende auto.
 
Laatst bewerkt:
Een klasgenoot had er 1, leek op de Tamiya Hotshot en was ketting aangedreven.
 
Ninja heb ik ook gehad, maar kan me weinig meer van herinneren. Denk dat hij minder goed bevallen is dan de Tamiya Hornet die ik daarvoor had. Die heb ik wel helemaal op gereden. Uiteindelijk alle off-road aan de kant, ik bleek toch meer on-road rijder.
 
vroger heb ik de "MARUI MELLING COOR FORD THUNDERBIRD" gehad.
$(KGrHqR,!o4FEh7zkZsUBRK!,Ej)EQ~~48_20.JPG


deze had de mogelijkheid om hem eenvoudig om te bouwen van On-road naar Off-road.
de body was wel netjes en er zat twee sets banden + velgen bij welke ook op Tamiya, Kyosho e.d paste.
de wagen zelf was hard plastic en niet zo degelijk, na een paar rondjes op de Off-road baan van RCTD was er al een as uitgesmolten omdat er een zandkorrel de boel vast zette aan de achterkant.
 
Een klasgenoot had er 1, leek op de Tamiya Hotshot en was ketting aangedreven.

Dat moet de Samurai zijn geweest, die had een ketting ipv shaft of belt.


@Marten: Dat zijn inderdaad de drive shaft en de achter shocks van de Ninja. Doe je daar nog wat mee?


@Jan: Als ik het me goed herinner heeft de Coors hetzelfde chassis als de Ninja, en kon je de rijhoogte aanpassen.
 
@indoorvlieger: doe ik niets mee. 1 demper is ook niet goed meer, onderzijde van demperhuls, waar o-ring in zit is afgebroken.
 
Heb nog 2x een Samurai ergens rondzwerven , 1x 2wd en 1x 4wd..
Reed best leuk en het is jammer dat Marui als RC merk niet meer bestaat.
 
Ik zal kijken of ik nog een "vintage" sok kan vinden met "rare" geld erin, dan kan ik het me veroorloven. ;-)
PB verstuurd.


Wat me van de Hunter trouwens wel is bijgebleven is de grote alu demper achterop (terwijl voor van die simpele springveertjes zaten) en dat er metalen bussen in de wielblokken achter zaten, ipv nylon busjes. En de metalen kruiskoppelingen tussen diff en wielassen. Dat was best degelijk uitgevoerd. Wat dus meestal sneuvelde was het tussentandwiel, tussen diff en pinion. Dat was, althans bij de auto van mijn klasgenoot, het zwakke punt.
 
bij mijn hunter wat het het badkuip chassis dat het begaf,finaal in twee gereden.
de achterbumper was wel heel degelijk. in ieder geval degelijker dan de tafelpoot :D.

trouwens even op e-bay gekeken en er is nog wel het 1 en ander leverbaar.
nieuwe bodysets en complete auto's.
alleen ruim 1000 euro voor een samurai is gewoon grof te duur.
er is trouwens ook een alternatief.
modellen in 1/32
 
Heb ook nog een Shogun als het goed is.....
Maar die vond ik toch wel duidelijk wat minder rijden als de Samurai.

De parts en kits op ebay heb ik weleens gezien , maar inderdaad 1000 euro voor een Samurai kit is niks.
Hoe leuk het ook rijdt , dat heb ik er toch echt niet voor over hahahaha
 
Het kunststof van het chassis van de Hunter was inderdaad ook wat bros. Bij de auto van mijn klasgenoot zat er na een tijdje een scheur bij de voorophanging. Destijds gelijmd met Stabilit Express, en dat heeft het gehouden totdat hij andere interesses kreeg.

Voor 1000 euro kun je ook een paar leuke, zeer goed rijdende, andere auto's kopen. Dat gaat ook mij te ver.

De 1/32 auto's waren trouwens niet bestuurbaar, toch? Daar zat alleen een motor in, als ik het goed heb.
 
Het kunstof van de Samurai had ook zn gebreken , vooral de achterste demperbevestiging bij de kooi en het chassis bij de boutjes achter.

Wel geinig dat ze daar al het TVP principe toepasten wat b.v. de Savage ook heeft ;-)
 
Back
Top