Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Van het weekeind lekker gezeild met de MM. De mijn tegen de gele smily. En nee ik lig niet achteraan;)
img20130609wa0001.jpg
 
Vandaag wederom de Smaragd in het water gezet.
Iets meer wind dan gisteren, dus regelmatig op één oor gelegen.
En ja ik weet 't: als je de schoten iets laat vieren vaar je rechter op en sneller ook.
Maar het is zo'n mooi gezicht als die dikke troela onder een hoek van 40 graden door het water dendert...:D
Ditmaal laat ik foto's maar achterwege; anders wordt het weer erg wit-geel...
 
Vanavond heb ik even mijn ponton en mijn werkbootje van stal gehaald.
Op wat kleinigheden na is dit setje prima.
De kleinigheden:
- Ik heb een verlies aan vermogen. Ik moet nog even uitzoeken waar dat nou precies door komt.
- Het ponton is iets lek, maar dat dacht ik al wel.
- Ik vond wat drupjes water in de sleper, de schroefas zal de oorzaak wel zijn, die is niet gek vet.

En de plaatjes, want dat is het leukste.
30.jpg

Goed manoeuvreerbaar stelletje, zelfs op de wind.

31.jpg

Even de bak overboord voor de show,
want werken doet de kraan nog niet.


32.jpg

En het werkbootje los. Ze ligt iets te vlot achter,
ik zal eerdaags weer even wat lood halen, da's op.

Tot zover.
 
Laatst bewerkt:
hallo

zelfs ik heb vandaag gevaren want ik kon niet anders
Harm zijn boot gezien en daar mag menig een lesje van leren wat een techniek steekt er in dat model
en het functioneerd nog ook
sam1967u.jpg

hier wat rusten op de bodem
sam1978h.jpg

en hier iemand die zijn boot naar de boatwash had gebracht
maar dat was niet zo een goed idee op dat ogenblik
sam1992e.jpg

hier zat wat meer in dan condensatie alleen
maar nogmaals eens herhalen tot jankens toe
SLUIT NOOIT JE INSTALLATIE TERUG AAN NA DAT ZE ONDER WATER HEEFT GESTAAN
draai alles open wat je open kunt draaien en laat dan alles een paar dagen opdrogen
het lijkt droog maar onder de smd componenten blijft water zitten en dat zorgt dan voor kortsluiting
zo ook hier bij Bart die terug zijn regelaar aan sloot met als resultaat dat de geheimzinnige rook er uit gekomen is
en dus deffect voor de vuilbak
had hij alles een paar dagen laten drogen was er niets aan de hand geweest
nu kost het dus weer geld

maar de show heeft hij vandaag toch echt wel gestolen

gr raf
 
Vandaag wederom de Smaragd in het water gezet.
Iets meer wind dan gisteren, dus regelmatig op één oor gelegen.
En ja ik weet 't: als je de schoten iets laat vieren vaar je rechter op en sneller ook.
Maar het is zo'n mooi gezicht als die dikke troela onder een hoek van 40 graden door het water dendert...:D
Ditmaal laat ik foto's maar achterwege; anders wordt het weer erg wit-geel...


Jammer, het levert vaak mooie foto's op als "mevrouw" op gang is gekomen, en met de wind van vandaag mogelijk nog mooiere plaatjes.


@raf: Precies, en het staat al een tijd in de FAQ op dit forum, apparatuur die "zwemles" heeft gehad, nooit direct "even testen" want dan ontsnapt de "magische rook". Lekker laten drogen, eventueel in een zak met rijst (is een goede vochtvreter) en liever niet geforceerd met de föhn, omdat niet alles gek is op die warmte. Naderhand controleren op corrosie, vooral bij ontvangers wil dat wel eens gebeuren, en dan gaat het meestal goed.

Had deze kapitein zich klem gevaren tussen de fonteinen, of was een eerdere storing de oorzaak van deze actie?
 
En nu te koop gezet op marktplaats




Vanavond heb ik even mijn ponton en mijn werkbootje van stal gehaald.
Op wat kleinigheden na is dit setje prima.
De kleinigheden:
- Ik heb een verlies aan vermogen. Ik moet nog even uitzoeken waar dat nou precies door komt.
- Het ponton is iets lek, maar dat dacht ik al wel.
- Ik vond wat drupjes water in de sleper, de schroefas zal de oorzaak wel zijn, die is niet gek vet.

En de plaatjes, want dat is het leukste.
30.jpg

Goed manoeuvreerbaar stelletje, zelfs op de wind.

31.jpg

Even de bak overboord voor de show,
want werken doet de kraan nog niet.

32.jpg

En het werkbootje los. Ze ligt iets te vlot achter,
ik zal eerdaags weer even wat lood halen, da's op.

Tot zover.
 
Klopt. Maar eerst nog even de lekjes in het ponton dichtmaken.
En de schroef as was inderdaad droog, dus dat is al klaar.
Ik bespeur enig cynisme? Alsof er iets op tegen is om je spullen weg te zetten...
 
Als je alles maar zeevast hebt onderdeks, maakt helling niet uit.

Het techniek-rek (Aluminium-frame uit U-profiel) zit met 4 bouten in de romp vast. Daar zit alles aan vast: 2 schootservo's, pomp, regelaar voor de pomp.
Ontvanger zit " hoog en droog" onder het bovenste luik, roerservo zit achterin, ook vrij hoog.
Accu (6V lood 7Ah) zit klem tussen aluminium U-profiel. Kan ook nergens heen.
 
Afgelopen week en komende week zeil ik met een modelskûtsje als fguratie in een openluchtspel aan de Snekermeer.

In april was het door mij vervaardigde prototype operationeel:

full


Zes(!) weken later heb ik op de vrijdagavond vóór de premiëre op 31mei de laatste hand gelegd aan skûtsje nummer 14.
Nu hoefde ik 'slechts' de elektronica en de aandrijving in te bouwen en deed de rest van de bouwploeg de overige werkzaamheden, maar dit project heeft mij vanaf oktober nagenoeg al m'n vrije tijd gekost.

De foto's van de 14 schepen op het water maken veel goed:

full


full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top