K
v staat gelukkig niet voor kilovolt (=kV):smile: doorgaans best wel dodelijk, maar voor
velocity Konstante.
De waarde van de
Kv constante, uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt,
zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = K
v x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor van 10watt, een motor van 100kW (denk 1:1 automotor) en een 1megawatt motor (denk 1:1 Fyra

) kunnen alledrie dezelfde K
v motorconstante hebben.
Zoals gezegd, de K
v constate zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als
motor heeft/is 1000Kv. K
v is geen
eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een
grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000K
v is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
K
v (generatorconstante) = 1000rpm/volt.