Nog weer even over de Airy alu-set voor de Master CP.
Ik had het al over dat er een sterke radiale speling is tussen de as en de boring in de kop. De speling is niet omdat de boring te groot, of de as te dun is. De as is een keurige 3,96 mm. en de boring is 4,08 mm. De ellende komt doordat de schroef die de kop op de as vastzet, een stuk dunner is dan 2 mm.
Het asgat zelf is een mooie exacte 2mm., maar de schroefdraad is bijna altijd een stukje dunner dan de nominale maat zou moeten zijn. Zo ook hier blijkt de diameter op de schroefdraad 1,86 mm. Vandaar het "klapperen" van de schroef in het asgat. Het is denk ik op te lossen met een schroef waarvan de schroefdraad niet geheel tot de kop loopt, maar een 6 mm. ervan af blijft. Ik heb deze nog niet kunnen vinden in deze maat.
Mijn oplossing was om haaks op de standaardschroef, 2 stelschroeven van M2 x 3 te zetten. Hetzelfde schroefje dus dat in de ring op de staartschroefas zit.
Onderstaande foto's verklaren het proces vóór, tijdens en na de aanpassing die ik maakte.
De speling is nu dus geheel verdwenen, alleen blijft het -vind ik- zeer grote probleem over dat de bladhouders letterlijk rammelen op de feathering shaft. Als je de tippen van de mainblades optilt en neerdrukt, dan hebben we het over een speling van bijna 4 cm.! Ik zeg er ook even bij dat ik de bladen goed vast geschroefd heb om alle speling op het scharnierpunt te vermijden.
Toch gaat het vliegen heel behoorlijk! Ik heb een keer een Blade mCPX gehad die letterlijk droop van de speling. Toch blijkt vaak dat als het spul goed op toeren is dat daarmee de speling opgeheven is. Zo ook hier bij de Master CP!
Hoe dan ook, ik ga ermee buiten vliegen en wacht af hoe de uitkomst na een tijdje zal zijn.
Voorlopige conclusie:
- Airy swashplate uitstekende passing.

Of deze swash ook in tweeën gaat met een stevige crash kan ik nog niet zeggen, maar het is goed volmateriaal!
EDIT! Met een lichte aanraking op de mainblades komt ook deze swash keurig in twee delen. Cudt dus!
- Airy rotorhead zwaar cudt.

Het vliegt weliswaar, maar het haalt het niet bij de passing en gewicht van de stockmaterialen!
