Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit een stuk te lezen en daar wordt gesproken over de zeeg van een schip. nu weet ik ongeveer wat dat is maar niet vanaf welk scheepsdeel die gebogen lijn bekeken moet worden, vanaf het achterschip naar de boeg of vanuit het midden naar boeg en hek in de lengte richting.
Is een beetje warrig geschreven maar daar hebben ze het ook nog over een zeeg met kattenrug, voornamelijk bij binnenvaart schepen , beetje mistig voor mij die uitleg. :confused:
 
Zit een stuk te lezen en daar wordt gesproken over de zeeg van een schip.

Er wordt op diverse manieren over de "zeeg" gepraat. Formeel is het de kromming, ofwel de verandering van de dekhelling in lengterichting van een schip. Volgens die definitie is dus de zeeg van een dek met een constante helling gelijk aan 0, maar velen verwarren zeeg met dekhelling.
 
Er wordt op diverse manieren over de "zeeg" gepraat. Formeel is het de kromming, ofwel de verandering van de dekhelling in lengterichting van een schip. Volgens die definitie is dus de zeeg van een dek met een constante helling gelijk aan 0, maar velen verwarren zeeg met dekhelling.

In dat stuk wordt ook naar Wikipedia verwezen maar daaruit begrijp ik dat het een gebogen lijn is vanuit het midden naar boeg en hek, bedoel jij nou dat als ik het hek -1 noem en de boeg+1 de som 0 is ??.
Buiging dwarsscheeps (dek rondte) is een ander begrip.
 
bedoel jij nou dat als ik het hek -1 noem en de boeg+1 de som 0 is ??.

Nou begrijp ik weer niet wat jij bedoelt:confused:.

Wat ik probeerde te zeggen dat als een dek recht loopt (dus een constante helling of helling 0 heeft), dat er geen zeeg is.
De zeeg wordt anders dan de dekrondte meestal niet in een getal uitgedrukt, als je dat zou gaan doen dan zou je iets van een kromtestraal daarvoor moeten nemen, of bijvoorbeeld het diepste punt van het dek ten opzichte van een rechte lijn die hek en boeg verbindt (dan zie je ook mooi de negatieve zeeg van een kattenrug, omdat dan het uiterste punt boven die verbindingslijn ligt). Ik ben dat alleen nog nooit ergens zo tegengekomen.
 
Wat ik probeerde te zeggen dat als een dek recht loopt (dus een constante helling of helling 0 heeft), dat er geen zeeg is.

Nou heb ik je gesnapt, begreep het verkeerd.
Die kattenrug ...'t zal wel , moeilijk voor te stellen dat de lading dat gaat compenseren . rubberen schip zeker... :p.
 
Jos vraagt aan Pieter
"Hoe is het met jouw seksleven?"
Pieter antwoordt:
"Zoals Coca-Cola."
...
"Hoezo?" zegt Jos
"Wel ja", zegt Pieter:

"Eerst was het lekker, toen werd het light en nu is het zero."

mvg
Frederik
 
Die kattenrug ...'t zal wel , moeilijk voor te stellen dat de lading dat gaat compenseren . rubberen schip zeker... :p.

Klopt een leeg droge lading schip van 135 meter heeft een serieuze katterug, door de "zware" machinekamers.
Geladen hangt dat schip dan weer door en heb je weer wat zeeg.
Die bakken zijn als ze op een vloer staan tegenwoordig gewoon recht want dat is wel zo simpel.
 
Het is ook geen wonder dat niemand meer normaal Nederlands kan schrijven als ze in het nieuws al fouten schrijven.

"Astronomen zijn getuigen geweest van"

Dat nieuwsvolk schrijft dan waarschijnlijk ook:

"van de bewoners zijn er een heleboel zieken geweest."

(ipv een heleboel ziek geweest, want je bent getuige van iets en niet getuigen van iets.)
 
Het is ook geen wonder dat niemand meer normaal Nederlands kan schrijven als ze in het nieuws al fouten schrijven.

"Astronomen zijn getuigen geweest van"

Dat nieuwsvolk schrijft dan waarschijnlijk ook:

"van de bewoners zijn er een heleboel zieken geweest."

(ipv een heleboel ziek geweest, want je bent getuige van iets en niet getuigen van iets.)

Dat heb je verkeerd geplaats Harm
Moet je naar het nieuwsdienst doen
 
Haha, denk je dat het ze ook maar wat zal interesseren?
Ze praten toch hetzelfde als hun doelgroep?
Als ze netjes ABN gaan schrijven snappen die minkukels het niet meer. haha

Bammetje met tonijn in zonnebloemolie. mjammie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top