Miniaturen / Ornamenten Schilderen
Basis Technieken
------------------------------------------------------------
De volgende basis technieken kunnen gebruikt worden voor het beschilderen van je metalen, plastic (of ander materiaal) miniaturen en ornamenten. Deze technieken vinden zijn oorsprong in het klassieke “tinnen soldaatjes” schilderen maar zijn prima toepasbaar op bepaalde aspecten van de houten scheepsbouw. In een paar simpele stappen kun je je figuren er prachtig uit laten zien.
DISCLAIMER
Ik heb 15 jaar ervaring met miniaturen schilderen in tin, metaal, plastic en hars. Echter is iedere situatie en materiaal anders, test daarom altijd even op een afval stukje voordat je definitief je kostbare beslag/figuren/ornamenten gaat spuiten/schilderen. Gebruik van deze uitleg geheel op eigen risico
Materialen - Verf op waterbasis, olie, enamel etc
Ik gebruik zelf waar mogelijk het liefste verf op acryl (water) basis omdat dit snel droogt en makkelijk te verwerken is. Om acrylverf op metaal of plastic miniaturen te gebruiken is het 't beste om je figuren eerst te coaten met een "primer" onderlaag. Dit noemen we vaak een "base coat". Olie verf word vaak gebruikt omdat dit de enige verf zou zijn die direct hecht op onbewerkte metalen oppervlakken, en dus geen onderlaag nodig heeft maar er zijn inmiddels speciale acryl verven voor (metalen) miniaturen op de markt die zelfs zonder onderlaag vrij goed op metaal hechten en in een minuutje drogen. Voorbeelden hiervan zijn Citadel Paints (van Games Workshop) en Vallejo.
Kies welke verven jij het fijnste vind werken en pas desgewenst de technieken die hier omschreven staan toe.
Deze uitleg gaat uit van acryl (waterbasis) verf
Omdat inmiddels speciale acryl verf voor miniaturen is waarmee je prima op metaal kunt werken, neem ik dit als mijn uitgangspunt. De technieken die hier uitgelegd staan kunnen ook met olie verf worden gedaan, maar dat vergt wat meer geduld omdat olie verf vaak dagen moet drogen. Zoals eerder vermeld, maak altijd eerst een "tester" als je twijfelt over een toepassing van techniek voordat je op je echte model gaat werken.
• Penselen: 1x middelgroot, 1x fijn, 1 keer groot
• Mat/Zijdeglans spuitbus verf (zwart, grijs, wit) liefst op waterbasis
• Acryl verf uit tube of potje (merken zoals Valejo, Citadel)
• Tissue, Potje Water, Fohn
• Verf meng paletje (schoteltje of iets dergelijks)
• Kartonnen doos (DIY spuitcabine)
Ik kan de volgende acryl verf sterk aanbevelen:
VALLEJO
CITADEL
Deze zijn in verschillende winkels en webshops te koop, met name Citadel paints vind ik zelf erg fijn. De "Base" range is dikkere goed dekkende verf die zelfs direct op metaal prima hecht. Ideaal om je basis kleuren mee op te zetten. Daarna hebben ze "Layer" paints die wat dunner zijn waarmee je makkelijk kunt highlighten. Verder zoals later in deze guide genoemd de "Washes" die ze tegenwoordig "Shades" noemen. Verder zijn er ook Metallics en Technical paints waarmee je roest, goud etc kunt nabootsen.
Voorbereiding materiaal
Verwijderen “flash”en “mold lines”
Metaal en plastic figuren worden gegoten in mallen. Bij het loshalen uit de gietmallen blijven er vaak dunne giet lijnen (mold lines) en “flash” (uitstekende resten) achter op het model. Gebruik een ijzer vijltje of scherpe scalpel om voorzichtig dit soort resten weg te werken. Mold lines kun je vaak eenvoudig weg werken waardoor je figuren er een stuk verzorgder uitzien.
Zorg dat je metalen figuren/ornamenten goed van vorm zijn
Zorg voor dat je gaat schilderen dat je figuren goed van vorm zijn. Het komt regelmatig voor dat metalen ornamenten en figuren gebogen zijn. Meestal (niet altijd!) is het materiaal wat buigzaam omdat het van tin/witmetaal mengsel gemaakt is. Het is in iedergeval niet aan te raden na het schilderen je figuren nog te buigen/vervormen. De kans bestaat dat je verf beschadigd.
Vetvrij maken van je figuren
Als je met metaal of plastic miniaturen werkt is het belangrijk dat deze schoon en vetvrij zijn voor een goede hechting van je verf. Een manier om dit te doen is ze in een bakje lauw water met een beetje afwasmiddel (dreft oid) schoon te spoelen. Droog ze daarna met een tissue en Fohn ze verder goed droog.
Wil je extreem schoon werken, draag dan vanaf dit stadium stoffen handschoentjes, zoals latex handschoentjes maar dan van dunne stof.
Zet het volgende klaar
Potje water om je penselen te spoelen, een kartonnen doos waar je de voor en bovenkant uitsnijd zodat je een kosteloze eenvoudige “spuitcabine” hebt gemaakt. Verder heb je wat tissues nodig (keukenrol) om je kwasten te drogen na het uitspoelen, of overtollige verf van je penseel af te strijken. Leg verder even een stuk papier of andere ondergrond klaar waarop “gekliederd” mag worden. Een fohn bij de hand is fijn om snel iedere verflaag te drogen. Bij olie verf heeft dit geen zin, de droogtijd daarvan is gewoon veel langer.
Basecoat onderlaag aanbrengen
Bij het schilderen van miniaturen van metaal en plastic met gebruik van verf op waterbasis is het aan te raden een goede “grondlaag” nodig aan te brengen voordat je "echt" gaat schilderen. Acryl verf direct op metaal kan wel afhankelijk van het merk (zie begin van dit artikel) maar spuit ik het model altijd eerst volledig met een grondlaag. Deze grondlaag noemen we ook wel de “basecoat”. Je kunt dit met een kwast doen, maar spuitverf geeft een sneller en egaler resultaat.
Liever niet spuiten?
Mocht je het niet aandurven je figuren te spuiten, dan kun je ook je olie verf als base coat zien, of direct doorgaan naar de "color block" stap.
De keuze van zwart, grijs of wit (of zelfs een kleur) basecoat hangt af van de kleuren die je daarna op je model gaat schilderen. Bij overwegend donkere kleuren zoals bruin, groen en blauw is een zwarte basecoat fijn. Bij lichtere (heldere felle) kleuren zoals rood en geel is een witte of licht grijze onderlaag fijn. Moet je een honderd tal dingen in overwegend blauw moeten schilderen, dan kan het fijn zijn om de basecoat ook al direct in die kleur te doen. Dit is dan direct je eerste “color block” (zie hierna).
Spuiten van de basecoat
Leg je modellen neer in de kartonnen doos en zet deze buiten neer voor goede ontluchting en voorkomen dat je spuitnevel overal op neerdaalt. Zou zonde zijn van je mooie houtwerk of meubulair.
Ga uit de wind staan en niet in de felle zon. Felle zon kan er voor zorgen dat de verf druppeltjes in de spuitnevel onderweg naar je model al opdrogen en dat geeft een korrelig resultaat op je model.
Spuit met de spuitbus op ongeveer 30 cm afstand in korte “pufjes”. Spuit niet je model in een lange haal dicht, hierdoor krijg je een te dikke verflaag waardoor je details dichtvloeien. Met korte pufjes kun je een dunne laag spuiten.
Bij modellen die veel fijne details hebben kan het zijn dat de verf niet overal in kruipt. Leg dan je stukken boven op een kartonnen doos, zodat je de doos kunt draaien (en daarmee je model). Zo kun je makkelijk vanuit alle richtingen je figuur bespuiten zonder dat je het aan hoeft te raken en zorgen dat alle metaal mooi dekkend is voorzien van een onderlaag. Laat de spuitverf goed drogen. Spuitverf op acryl basis is vaak binnen een half uur droog.
Schilderen: Maak het jezelf makkelijk
Miniaturen zijn vaak klein (vandaar de naam haha) en kunnen lastig zijn om vast te houden tijdens het schilderen. Een makkelijke truuk is om met wat kneed gum of dubbelzeidige tape je figuurtje of ornamentje tijdelijk op een blokje hout of verfpotje te kleven. Hierdoor pak je niet het figuurtje zelf vast (geen vlekken etc) en kun je het makkelijk draaien zodat je overal goed bijkunt.
Schilderen Stap 1: Color Block
De eerste stap in het schilderwerk nadat je de basecoat hebt aangebracht is het zogenaamde “color blocking”. Dit betekend niets anders dan dat je met een middelgroot penseel de basis kleuren op je model aanbrengt. Gezichtjes worden huidskleur, kleding word in de juiste basis kleur geschilderd enzovoorts. Het is de bedoeling dat er na deze stap niets meer van je basecoat te zien is, tenzij je de basecoat kleur tevens gekozen hebt als “color block” kleur.
Het gaat er bij deze fase om dat je alle onderdelen van het figuur voorziet van de juiste basis kleur. Hierna ga je pas andere detaillering toevoegen. Door op deze manier te werken ben je tijdseffectief bezig en hoe je niet steeds opnieuw verschillende potjes verf aan te breken.
Schilderen Stap 2: Wash
Een eenvoudige manier om snel veel diepte en detail in je schilderwerk te krijgen is het gebruik van een “wash”. In feite is een wash een sterk verdunde verf of inkt. Deze breng je aan over je vlakke color block kleuren. Omdat de wash dun is vloeit deze vanzelf in de lager gelegen delen van je miniatuur en drogen daar op.
Je basis color block kleur word een paar tinten donkerder dan wat je uiteindelijk wilt. Dit is de bedoeling want de wash brengt niet alleen de details zichtbaar naar boven, maar werkt ook als "schaduw" tint. In de stappen hierna ga je terug de "volle" kleur terug aanbrengen.
Kleur van je washes
Kies de kleur van je wash aan de hand van je color block. Om bijvoorbeeld gezichten van mensen te washen gebruik je een bruine of rood-bruine wash over een lichte vlakke huidstint. Over blauwe kleding kun je een zwarte of donkerblauwe wash zetten om snel het detail in je model te benadrukken.
Je kunt zelf een kleur verf verdunnen met veel water om dit te doen, maar er zijn ook speciale washes op de markt, die sterker pigment bevatten. Sterk verdunde verf verliest snel zijn kleur/intensiteit.
Drogen van washes
Een wash moet langer drogen omdat er veel water inzit. Ook omdat je je model best “overdadig” mag bevloeien met wash, duurt het vaak even voordat alles is ingedroogd. Sommige washes drogen wat glimmend op, dit is op te lossen door als laatste stap je figuren te voorzien van een matte vernis.
Schilderen Stap 3: Highlights
De laatste stap in de basis techniek is het aanbrengen van “highlights”. Dit is niets anders dan een lichtere tint (of reeks van tinten) aanbrengen bovenop je basis kleur om zo nog meer diepte en suggestie van “lichtval” te wekken. Aangezien na het aanbrengen van een wash je hele miniatuur een paar slagen donkerder is geworden, kun je met highlights terug een heldere kleur en lichte details terug brengen. Het voordeel van highlights aanbrengen nadat je een wash hebt geruikt is dat door de wash je veel beter de details in je model kunt zien. Bij een vlakke color block is het soms lastig te zien welke details er in je figuur zitten.
Keep it simple – Highlight 1
Als je een wash hebt gebruikt zal je figuur een stap donkerder zijn geworden dan je orginale basis color block kleur. Hierdoor kun je dezelfde color block kleur terug gebruiken als eerste “highlight”. Schilder met een fijn penseel in grote lijnen de kleur weer terug, maar laat dit keer de dieper (schaduw) gelegen delen vrij. Op deze manier heb je een donkerdere tint die overgaat in de “volle” kleur.
Als je wilt kun je na deze stap al stoppen en zal je figuur er al prachtig uitzien.
Next level – Highlight 2
Als je nog meer detail en diepte wilt aanbrengen kun je een tweede highlight stap uitvoeren. Meng of gebruik een lichtere tint van de kleur die je wilt highlighten. Meng bijvoorbeeld wat wit door je blauw om een highlight kleur te krijgen voor de kleding. Breng met een fijn penseel wat kleine highlights aan, maar laat nu nog wat meer vrij van de onderliggende kleur. Bedenk waar normaliter het licht zou vallen, en zet op die plaatsen een highlight. Denk aan de neus, wangen en mond op een gezicht, of opstaande rimpels in kleding.
The Sky Is the Limit– Meer highlights en gevorderde technieken
In principe is er geen limiet aan de hoeveelheid highlight stadia die je in je model kunt aanbrengen. Er zijn miniatuur schilders die wel vijf tot tien verschillende “lagen” van kleur tinten aanbrengen om het volume en lichtval in een model te schilderen. Als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken en een relatief natuurlijke look wilt hebben, hou het dan bij 2 tot 3 highlight stappen. Hoe hoger het contrast je in je schilderwerk gebruikt hoe minder realistisch het eruit zal zien in combinatie met je houtbouw.
Samenvatting stappen:
Dit plaatje geeft eenvoudig weer welke stappen je maakt.
Snel highlighten met de Drybrushing tecnhiek
Heb je niet zo'n vaste hand of wil je simpelweg in minder stappen een mooi eindresultaat? Dan is de zogenaamde "dry brush" techniek geschikt. Een bijkomend voordeel van drybrushen is dat het een wat "korrelige" krijt achtige look geeft, waardoor je ornamenten er direct wat ouder en minder "bling" uitzien.
Eerste stappen hetzelfde als hierboven uitgebreid uitgelegd/
Prepareer je figuur zoals in de bovenstaande uitleg tot en met je volle basis kleur. Voorzie dan je model van een passende wash en laat het goed drogen. Dit is erg belangrijk by drybrushen dat de wash volledig droog is, ook in de kiertjes.
Drybrush maken
Vervolgens gebruik je een wat groter oud penseel (want hij zal er niet fraai meer uit zien na wat drybrush beurten!) , het liefst eentje die stug is kwa borstel. Je kunt er zelf een maken door de haren tot op ongeveer 1/3e lengte af te knippen. Zo krijg je een hele korte, stugge borstel die geschikt is om mee te drybrushen.
Het Dry brushen
De truuk is nu om je penseel met opnieuw je basis kleur te dopen, maar je deze bijna volledig droog te maken (vandaar drybrushing) op een tissue. Er mag bijna geen verf meer afkomen, test dit door de kwast over de rug van je hand te borstelen. Er moet slechts weinig tot niets afkomen.
Borstel nu met de kwast over je hele model. De hoger gelegen fijne details zullen nog het laatste beetje verf in je kwast opikken. Op deze manier ga je je hele figuur rond. In korte tijd breng je zo alle kleine details tot leven, maar blijven de dieper gelegen delen donker van je base coat en wash.
Meerdere "highlights" drybrushen
Herhaal dit proces desgewenst met een steeds lichtere kleur maar overdrijf niet. Een te hoog contrast in je ornamenten zal snel te veel in het oogspringen ten opzichte van je houtbouw. Je kunt altijd nog een niveau "highlighten" als dat later nodig blijkt te zijn. Met drybrushen kun je vrij slordig te werk gaan zonder veel rommel te maken op reeds mooi geschilderde andere delen, omdat er bijna geen verf vrijkomt.
Het originele ornament van Mamoli :
Het ornament in zwarte spuit primer:
Het ornament in 1 basis color block:
Het ornament in de wash zetten. Ben ruim met je wash, dit droogt allemaal subtieler op:
Het ornament als de wash is opgedroogd (versnel dit evt. door te fohnen)
Het ornament na 2 stappen drybrushing:
--------------------------------------------------------------
Als er interesse is kan ik ook een aantal tecnieken uitleggen voor "gevorderden". Geef maar een gil
Basis Technieken
------------------------------------------------------------
De volgende basis technieken kunnen gebruikt worden voor het beschilderen van je metalen, plastic (of ander materiaal) miniaturen en ornamenten. Deze technieken vinden zijn oorsprong in het klassieke “tinnen soldaatjes” schilderen maar zijn prima toepasbaar op bepaalde aspecten van de houten scheepsbouw. In een paar simpele stappen kun je je figuren er prachtig uit laten zien.
DISCLAIMER
Ik heb 15 jaar ervaring met miniaturen schilderen in tin, metaal, plastic en hars. Echter is iedere situatie en materiaal anders, test daarom altijd even op een afval stukje voordat je definitief je kostbare beslag/figuren/ornamenten gaat spuiten/schilderen. Gebruik van deze uitleg geheel op eigen risico

Materialen - Verf op waterbasis, olie, enamel etc
Ik gebruik zelf waar mogelijk het liefste verf op acryl (water) basis omdat dit snel droogt en makkelijk te verwerken is. Om acrylverf op metaal of plastic miniaturen te gebruiken is het 't beste om je figuren eerst te coaten met een "primer" onderlaag. Dit noemen we vaak een "base coat". Olie verf word vaak gebruikt omdat dit de enige verf zou zijn die direct hecht op onbewerkte metalen oppervlakken, en dus geen onderlaag nodig heeft maar er zijn inmiddels speciale acryl verven voor (metalen) miniaturen op de markt die zelfs zonder onderlaag vrij goed op metaal hechten en in een minuutje drogen. Voorbeelden hiervan zijn Citadel Paints (van Games Workshop) en Vallejo.
Kies welke verven jij het fijnste vind werken en pas desgewenst de technieken die hier omschreven staan toe.
Deze uitleg gaat uit van acryl (waterbasis) verf
Omdat inmiddels speciale acryl verf voor miniaturen is waarmee je prima op metaal kunt werken, neem ik dit als mijn uitgangspunt. De technieken die hier uitgelegd staan kunnen ook met olie verf worden gedaan, maar dat vergt wat meer geduld omdat olie verf vaak dagen moet drogen. Zoals eerder vermeld, maak altijd eerst een "tester" als je twijfelt over een toepassing van techniek voordat je op je echte model gaat werken.
• Penselen: 1x middelgroot, 1x fijn, 1 keer groot
• Mat/Zijdeglans spuitbus verf (zwart, grijs, wit) liefst op waterbasis
• Acryl verf uit tube of potje (merken zoals Valejo, Citadel)
• Tissue, Potje Water, Fohn
• Verf meng paletje (schoteltje of iets dergelijks)
• Kartonnen doos (DIY spuitcabine)
Ik kan de volgende acryl verf sterk aanbevelen:
VALLEJO
CITADEL
Deze zijn in verschillende winkels en webshops te koop, met name Citadel paints vind ik zelf erg fijn. De "Base" range is dikkere goed dekkende verf die zelfs direct op metaal prima hecht. Ideaal om je basis kleuren mee op te zetten. Daarna hebben ze "Layer" paints die wat dunner zijn waarmee je makkelijk kunt highlighten. Verder zoals later in deze guide genoemd de "Washes" die ze tegenwoordig "Shades" noemen. Verder zijn er ook Metallics en Technical paints waarmee je roest, goud etc kunt nabootsen.
Voorbereiding materiaal
Verwijderen “flash”en “mold lines”
Metaal en plastic figuren worden gegoten in mallen. Bij het loshalen uit de gietmallen blijven er vaak dunne giet lijnen (mold lines) en “flash” (uitstekende resten) achter op het model. Gebruik een ijzer vijltje of scherpe scalpel om voorzichtig dit soort resten weg te werken. Mold lines kun je vaak eenvoudig weg werken waardoor je figuren er een stuk verzorgder uitzien.
Zorg dat je metalen figuren/ornamenten goed van vorm zijn
Zorg voor dat je gaat schilderen dat je figuren goed van vorm zijn. Het komt regelmatig voor dat metalen ornamenten en figuren gebogen zijn. Meestal (niet altijd!) is het materiaal wat buigzaam omdat het van tin/witmetaal mengsel gemaakt is. Het is in iedergeval niet aan te raden na het schilderen je figuren nog te buigen/vervormen. De kans bestaat dat je verf beschadigd.
Vetvrij maken van je figuren
Als je met metaal of plastic miniaturen werkt is het belangrijk dat deze schoon en vetvrij zijn voor een goede hechting van je verf. Een manier om dit te doen is ze in een bakje lauw water met een beetje afwasmiddel (dreft oid) schoon te spoelen. Droog ze daarna met een tissue en Fohn ze verder goed droog.
Wil je extreem schoon werken, draag dan vanaf dit stadium stoffen handschoentjes, zoals latex handschoentjes maar dan van dunne stof.
Zet het volgende klaar
Potje water om je penselen te spoelen, een kartonnen doos waar je de voor en bovenkant uitsnijd zodat je een kosteloze eenvoudige “spuitcabine” hebt gemaakt. Verder heb je wat tissues nodig (keukenrol) om je kwasten te drogen na het uitspoelen, of overtollige verf van je penseel af te strijken. Leg verder even een stuk papier of andere ondergrond klaar waarop “gekliederd” mag worden. Een fohn bij de hand is fijn om snel iedere verflaag te drogen. Bij olie verf heeft dit geen zin, de droogtijd daarvan is gewoon veel langer.
Basecoat onderlaag aanbrengen
Bij het schilderen van miniaturen van metaal en plastic met gebruik van verf op waterbasis is het aan te raden een goede “grondlaag” nodig aan te brengen voordat je "echt" gaat schilderen. Acryl verf direct op metaal kan wel afhankelijk van het merk (zie begin van dit artikel) maar spuit ik het model altijd eerst volledig met een grondlaag. Deze grondlaag noemen we ook wel de “basecoat”. Je kunt dit met een kwast doen, maar spuitverf geeft een sneller en egaler resultaat.
Liever niet spuiten?
Mocht je het niet aandurven je figuren te spuiten, dan kun je ook je olie verf als base coat zien, of direct doorgaan naar de "color block" stap.
De keuze van zwart, grijs of wit (of zelfs een kleur) basecoat hangt af van de kleuren die je daarna op je model gaat schilderen. Bij overwegend donkere kleuren zoals bruin, groen en blauw is een zwarte basecoat fijn. Bij lichtere (heldere felle) kleuren zoals rood en geel is een witte of licht grijze onderlaag fijn. Moet je een honderd tal dingen in overwegend blauw moeten schilderen, dan kan het fijn zijn om de basecoat ook al direct in die kleur te doen. Dit is dan direct je eerste “color block” (zie hierna).
Spuiten van de basecoat
Leg je modellen neer in de kartonnen doos en zet deze buiten neer voor goede ontluchting en voorkomen dat je spuitnevel overal op neerdaalt. Zou zonde zijn van je mooie houtwerk of meubulair.
Ga uit de wind staan en niet in de felle zon. Felle zon kan er voor zorgen dat de verf druppeltjes in de spuitnevel onderweg naar je model al opdrogen en dat geeft een korrelig resultaat op je model.
Spuit met de spuitbus op ongeveer 30 cm afstand in korte “pufjes”. Spuit niet je model in een lange haal dicht, hierdoor krijg je een te dikke verflaag waardoor je details dichtvloeien. Met korte pufjes kun je een dunne laag spuiten.
Bij modellen die veel fijne details hebben kan het zijn dat de verf niet overal in kruipt. Leg dan je stukken boven op een kartonnen doos, zodat je de doos kunt draaien (en daarmee je model). Zo kun je makkelijk vanuit alle richtingen je figuur bespuiten zonder dat je het aan hoeft te raken en zorgen dat alle metaal mooi dekkend is voorzien van een onderlaag. Laat de spuitverf goed drogen. Spuitverf op acryl basis is vaak binnen een half uur droog.
Schilderen: Maak het jezelf makkelijk
Miniaturen zijn vaak klein (vandaar de naam haha) en kunnen lastig zijn om vast te houden tijdens het schilderen. Een makkelijke truuk is om met wat kneed gum of dubbelzeidige tape je figuurtje of ornamentje tijdelijk op een blokje hout of verfpotje te kleven. Hierdoor pak je niet het figuurtje zelf vast (geen vlekken etc) en kun je het makkelijk draaien zodat je overal goed bijkunt.
Schilderen Stap 1: Color Block
De eerste stap in het schilderwerk nadat je de basecoat hebt aangebracht is het zogenaamde “color blocking”. Dit betekend niets anders dan dat je met een middelgroot penseel de basis kleuren op je model aanbrengt. Gezichtjes worden huidskleur, kleding word in de juiste basis kleur geschilderd enzovoorts. Het is de bedoeling dat er na deze stap niets meer van je basecoat te zien is, tenzij je de basecoat kleur tevens gekozen hebt als “color block” kleur.
Het gaat er bij deze fase om dat je alle onderdelen van het figuur voorziet van de juiste basis kleur. Hierna ga je pas andere detaillering toevoegen. Door op deze manier te werken ben je tijdseffectief bezig en hoe je niet steeds opnieuw verschillende potjes verf aan te breken.
Schilderen Stap 2: Wash
Een eenvoudige manier om snel veel diepte en detail in je schilderwerk te krijgen is het gebruik van een “wash”. In feite is een wash een sterk verdunde verf of inkt. Deze breng je aan over je vlakke color block kleuren. Omdat de wash dun is vloeit deze vanzelf in de lager gelegen delen van je miniatuur en drogen daar op.
Je basis color block kleur word een paar tinten donkerder dan wat je uiteindelijk wilt. Dit is de bedoeling want de wash brengt niet alleen de details zichtbaar naar boven, maar werkt ook als "schaduw" tint. In de stappen hierna ga je terug de "volle" kleur terug aanbrengen.
Kleur van je washes
Kies de kleur van je wash aan de hand van je color block. Om bijvoorbeeld gezichten van mensen te washen gebruik je een bruine of rood-bruine wash over een lichte vlakke huidstint. Over blauwe kleding kun je een zwarte of donkerblauwe wash zetten om snel het detail in je model te benadrukken.
Je kunt zelf een kleur verf verdunnen met veel water om dit te doen, maar er zijn ook speciale washes op de markt, die sterker pigment bevatten. Sterk verdunde verf verliest snel zijn kleur/intensiteit.
Drogen van washes
Een wash moet langer drogen omdat er veel water inzit. Ook omdat je je model best “overdadig” mag bevloeien met wash, duurt het vaak even voordat alles is ingedroogd. Sommige washes drogen wat glimmend op, dit is op te lossen door als laatste stap je figuren te voorzien van een matte vernis.
Schilderen Stap 3: Highlights
De laatste stap in de basis techniek is het aanbrengen van “highlights”. Dit is niets anders dan een lichtere tint (of reeks van tinten) aanbrengen bovenop je basis kleur om zo nog meer diepte en suggestie van “lichtval” te wekken. Aangezien na het aanbrengen van een wash je hele miniatuur een paar slagen donkerder is geworden, kun je met highlights terug een heldere kleur en lichte details terug brengen. Het voordeel van highlights aanbrengen nadat je een wash hebt geruikt is dat door de wash je veel beter de details in je model kunt zien. Bij een vlakke color block is het soms lastig te zien welke details er in je figuur zitten.
Keep it simple – Highlight 1
Als je een wash hebt gebruikt zal je figuur een stap donkerder zijn geworden dan je orginale basis color block kleur. Hierdoor kun je dezelfde color block kleur terug gebruiken als eerste “highlight”. Schilder met een fijn penseel in grote lijnen de kleur weer terug, maar laat dit keer de dieper (schaduw) gelegen delen vrij. Op deze manier heb je een donkerdere tint die overgaat in de “volle” kleur.
Als je wilt kun je na deze stap al stoppen en zal je figuur er al prachtig uitzien.
Next level – Highlight 2
Als je nog meer detail en diepte wilt aanbrengen kun je een tweede highlight stap uitvoeren. Meng of gebruik een lichtere tint van de kleur die je wilt highlighten. Meng bijvoorbeeld wat wit door je blauw om een highlight kleur te krijgen voor de kleding. Breng met een fijn penseel wat kleine highlights aan, maar laat nu nog wat meer vrij van de onderliggende kleur. Bedenk waar normaliter het licht zou vallen, en zet op die plaatsen een highlight. Denk aan de neus, wangen en mond op een gezicht, of opstaande rimpels in kleding.
The Sky Is the Limit– Meer highlights en gevorderde technieken
In principe is er geen limiet aan de hoeveelheid highlight stadia die je in je model kunt aanbrengen. Er zijn miniatuur schilders die wel vijf tot tien verschillende “lagen” van kleur tinten aanbrengen om het volume en lichtval in een model te schilderen. Als je het jezelf niet te moeilijk wilt maken en een relatief natuurlijke look wilt hebben, hou het dan bij 2 tot 3 highlight stappen. Hoe hoger het contrast je in je schilderwerk gebruikt hoe minder realistisch het eruit zal zien in combinatie met je houtbouw.
Samenvatting stappen:
Dit plaatje geeft eenvoudig weer welke stappen je maakt.
- 1: de grondlaag
- 2: de basis kleur (color block)
- 3: de wash om makkelijk schaduw en details aan te brengen
- 4: breng met een fijn penseel de basis kleur terug in je model, maar blijf weg van de schaduw partijen.
- 5: highlighten > optioneel
Snel highlighten met de Drybrushing tecnhiek
Heb je niet zo'n vaste hand of wil je simpelweg in minder stappen een mooi eindresultaat? Dan is de zogenaamde "dry brush" techniek geschikt. Een bijkomend voordeel van drybrushen is dat het een wat "korrelige" krijt achtige look geeft, waardoor je ornamenten er direct wat ouder en minder "bling" uitzien.
Eerste stappen hetzelfde als hierboven uitgebreid uitgelegd/
Prepareer je figuur zoals in de bovenstaande uitleg tot en met je volle basis kleur. Voorzie dan je model van een passende wash en laat het goed drogen. Dit is erg belangrijk by drybrushen dat de wash volledig droog is, ook in de kiertjes.
Drybrush maken
Vervolgens gebruik je een wat groter oud penseel (want hij zal er niet fraai meer uit zien na wat drybrush beurten!) , het liefst eentje die stug is kwa borstel. Je kunt er zelf een maken door de haren tot op ongeveer 1/3e lengte af te knippen. Zo krijg je een hele korte, stugge borstel die geschikt is om mee te drybrushen.
Het Dry brushen
De truuk is nu om je penseel met opnieuw je basis kleur te dopen, maar je deze bijna volledig droog te maken (vandaar drybrushing) op een tissue. Er mag bijna geen verf meer afkomen, test dit door de kwast over de rug van je hand te borstelen. Er moet slechts weinig tot niets afkomen.
Borstel nu met de kwast over je hele model. De hoger gelegen fijne details zullen nog het laatste beetje verf in je kwast opikken. Op deze manier ga je je hele figuur rond. In korte tijd breng je zo alle kleine details tot leven, maar blijven de dieper gelegen delen donker van je base coat en wash.
Meerdere "highlights" drybrushen
Herhaal dit proces desgewenst met een steeds lichtere kleur maar overdrijf niet. Een te hoog contrast in je ornamenten zal snel te veel in het oogspringen ten opzichte van je houtbouw. Je kunt altijd nog een niveau "highlighten" als dat later nodig blijkt te zijn. Met drybrushen kun je vrij slordig te werk gaan zonder veel rommel te maken op reeds mooi geschilderde andere delen, omdat er bijna geen verf vrijkomt.
Het originele ornament van Mamoli :
Het ornament in zwarte spuit primer:
Het ornament in 1 basis color block:
Het ornament in de wash zetten. Ben ruim met je wash, dit droogt allemaal subtieler op:
Het ornament als de wash is opgedroogd (versnel dit evt. door te fohnen)
Het ornament na 2 stappen drybrushing:
--------------------------------------------------------------
Als er interesse is kan ik ook een aantal tecnieken uitleggen voor "gevorderden". Geef maar een gil


Laatst bewerkt door een moderator: