Niet doen dus! Phantom snijdt arm open...

Ik snap dit draadje niet Moet men nu nog gewaarschuwd worden dat zo`n Phantom eigenlijk best gevaarlijk kan zijn ? Dus het paard achter de wagen spannen ?

Is dat niet wat we altijd doen? en als er mensen op voorhand waarschuwen dan worden ze weggehoond.

We leven in het heden Bert. We hebben het hier over vandaag. Het NU en de nabije toekomst.
Afgelopen jaar zijn er in Nederland 7000 DJI Phantoms verkocht Bert. Dat betekent dat er 7000 IDIOTEN zoals ik zijn bijgekomen!
En voor die IDIOTEN is dit filmpje.

Maar je hebt gelijk hoor Bert.
Vroeger toen jullie alles zelf nog moesten bouwen gebeurde dit soort dingen niet. Toen waren er alleen unieke, zichzelf zeer bewuste, modelbouwers op aarde.

Vroeger Bert,
Vroeger was alles beter.

Of we in het heden of het verleden maakt in deze niks uit. Bert en ook ikke net zoals vele anderen hebben ruim 40 jaar modelvliegervaring of meer, we hebben ook alles moeten leren met vallen en opstaan. Al die ervaring van het vallen en opstaan willen we delen, maar schijnbaar willen jullie dit niet en willen jullie ook zelf het wiel uitvinden.

Ja, Bert, als ook ikke hebben ook al meerdere keren mogen ervaren hoe een proppelor aanvoelt als die je raakt, gelukkig met minder schade dan op diverse foto's hier, maar dat doet er niet toe.
De waarschuwingen die wij wel eens doen worden door de nieuwe generatie steeds maar weer afgewimpeld en weggehoond. Ik zou zeggen leer ervan en ga vooral op een veilige manier om met deze hobby.

Een electromotor die aangesloten is kan altijd aanlopen, ook al staat de ontvanger uit.
Jou GSM die even contact zoekt met het net kan al genoeg zijn om die storingspuls te geven aan je regelaar.............
 
Ach, we leven in het informatietijdperk. Alles wat je zou willen weten is met een paar drukken op de knop te vinden op het grote wijde web. Helaas heeft dit ook met zich meegebracht dat zelf nadenken en "common sense" zaken zijn geworden die bij veel mensen nagenoeg tot nul zijn gereduceerd. Vroeger wist iedereen dat hij regelmatig het oliepeil van zijn auto moest controleren en zo nodig aanvullen. Tegenwoordig wachten we tot de waarschuwing op het dashboard verschijnt en gaan we naar de garage, omdat we niet weten waar de vulopening zit en welke olie we moeten kopen. Als het lampje niet werkt loopt de motor in de soep en geven we de fabrikant de schuld...
Ditzelfde gedrag zie je terug bij de huidige generatie modelbouwers (of beter gezegd: modelkopers)
 
Gun iedereen de ruimte om zijn eigen fouten te maken als hij niet van ervaringen van andere wil leren.
 
...Al die ervaring van het vallen en opstaan willen we delen, maar schijnbaar willen jullie dit niet en willen jullie ook zelf het wiel uitvinden...

Wellicht een idee de startpost en titel eens te lezen... Dit artikel gaat juist over het delen van ervaring en anderen behoeden voor evt fouten.
 
Nee, dat had ik niet gedacht, dat de props van zo'n quadje zulke verwondingen konden maken! Het ziet er niet fijn uit, maar het is goed dat ik het heb gezien. Als straks mijn eerste quad de lucht in gaat, ben ik gewaarschuwd...
 
Je hebt geen kinderen zeker TC01.
Die van mij willen ook het wiel opnieuw uitvinden en ik laat ze.
Dat is zoals het gaat in het leven.
Je eigen wiel uitvinden wordt je wijs van.
Van mensen die benadrukken dat ze zooooveel ervaring hebben krijg ik jeuk.
Echt waar.
Mijn kinderen ook.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zoals het gaat in het leven.
Je eigen wiel uitvinden wordt je wijs van.
Van mensen die benadrukken dat ze zooooveel ervaring hebben krijg ik jeuk.
Echt waar.
Mijn kinderen ook.


Klopt, je kunt een kind duizend keer zeggen dat de kachel /CV heet is: niet aankomen!

De ene keer dat ze het wel doen loopt vaak zonder ernstige gevolgen af. Daarna doen ze het niet meer...

De analogie mag ook in de vorm van deze post.. Al ziende leert men hoop ik
 
Ik herken het. Ik was eens met mijn walkera v120d02s en wilde binnen in de serre gewoon ff wat hoeveren. Het dingetje deed wat het moest doen en ik vloog nose in. (Richting mij dus) op een hoogte van ongeveer een meter. Omdat het best een vinnig coptertje is, was hij snel bij mij en voordat ik goed en wel kon reageren zat hij al ter hoogte van mijn vingers en ja hoor.!! Tjak de kleine kunstoffen rotorbladen sneed en flinke jaap in een rij vingers. Tot op het bod. Niet huilen, zelf schuld dacht ik. Heli niet stuk maar wel respect gekregen voor zelfs heel klein zogenaamd speelgoed. Met de grote helis ben ik derhalve dubbel voorzichtig en moet je aan dit soort geintjes zelf niet eens durven denken. Er zit zoveel potentiele energie in die dingen dat onderschatten de meeste mensen.
 
Ik herken het ook. Twee jaar geleden:
De avond voor je vakantie nog "even" andere motoren en props (13x6.5 APC composite) op je quad schroeven.
Meteen de nieuwe thrust willen uitproberen terwijl je in de beperkte ruimte van de keuken bent.
Quad had inderdaad thrust. Zoveel dat 'ie onder mijn hand wegschoot. Quad kwam op me af; afgeweerd met onderarm. Door het afweren de quad door het scherm van mijn laptop. Keuken door de roterende, van mijn bloed voorziene props, helemaal onder de bloedspetters. Lichamelijke schade: 2 flinke lappen vlees bungelden aan mijn onderarm.
De lappen vlees met zwaluwstaartjes weer zo goed mogelijk op zijn plaats gezekerd en onderarm ingezwachteld.
Daarna uren bezig geweest om de keuken te soppen.
De vakantie een dag uitgesteld. De eerste weken van de vakantie met mijn arm boven water moeten zwemmen.

Beginnersfoutje?
Ik ben al 12 jaar met multicopters aan het vliegen (daarvoor was ik al jaren met vleugelmodellen en heli's bezig).
Mijn eerste quad was RTF-gekocht (DraganFlyer). Het model daarna bestond uit 3 gyroscoopjes aan een geprogrammeerde PIC. Alle modellen daarna zelf gebouwde frames en configuraties (geen RTF spul dus).
 
Leerzaam deze verhalen die relatief "goed" aflopen

Goed om af en toe te lezen: je wordt minder alert als je langer ermee bezig bent
 
Back
Top