Nieuwe LiPo's speciaal voor multirotors:Multistar

En, maar dat weten jullie natuurlijk ook al (:p), bij 4s is de stroom lager als bij 3s. (dus eigenlijk zelfde wat tasz zegt, als het voltage veranderd veranderd de stroom ook)
 
Ik vind het een erg wazig verhaal. De hele C-rating is een verhaal zonder een duidelijk omschreven standaard. Nu kunnen ze meer capaciteit stoppen in een bepaald gewicht als de C-rating lager is.
Waar het om gaat is de spanning die je batterij nog kan leveren bij een bepaald amperage. Als je twee keer volgas stijgt en daarna hard naar beneden komt en even hard wilt afremmen, en je batterij is niet meer in staat het gewenste amperage te leveren op een acceptabele spanning, zijn de gevolgen nogal desastreus.

Pak een gemiddelde batterij en kijk wat die doet als je 'm belast op de maximale stroomsterkte. Ik weet dat de kleinere nano-techs die ik heb geen van allen in staat zijn de spanning langer dan een paar seconde boven de 3V per cel te houden als je ze belast op maximaal amperage. Sommige houden het niet eens een seconde vol.

C-ratings leveren grappige discussies op, maar zolang Lipo fabrikanten niet met een betere specificatie komen, blijven ze een beetje onzinnig.
Als ze nu eens iets kozen als "maximaal amperage gedurende 10 seconden op nominale spanning". Dan hoef je ook niet steeds te rekenen met de capaciteit.
 
C-ratings leveren grappige discussies op, maar zolang Lipo fabrikanten niet met een betere specificatie komen, blijven ze een beetje onzinnig.
Als ze nu eens iets kozen als "maximaal amperage gedurende 10 seconden op nominale spanning". Dan hoef je ook niet steeds te rekenen met de capaciteit.

Helemaal met je eens.
Was Lipo's aan t zoeken voor mijn nieuwe build, en in theorie is er enorm veel keus.
Maar wat een meningen er allemaal aan vast zitten is niet meer grappig.
Sommige pakken een grote marge, sommige een kleine.
En wat ik dan uiteindelijk altijd doe is op de positieve ervaringen afgaan.

En dat is de pest van dit soort "nieuwe" dingen, er zal eerst iemand het diepe in moeten duiken, ervaring op doen, en dan een mening moeten vormen/delen.
 
Ik vind het een erg wazig verhaal. De hele C-rating is een verhaal zonder een duidelijk omschreven standaard. Nu kunnen ze meer capaciteit stoppen in een bepaald gewicht als de C-rating lager is.
Waar het om gaat is de spanning die je batterij nog kan leveren bij een bepaald amperage. Als je twee keer volgas stijgt en daarna hard naar beneden komt en even hard wilt afremmen, en je batterij is niet meer in staat het gewenste amperage te leveren op een acceptabele spanning, zijn de gevolgen nogal desastreus.

Pak een gemiddelde batterij en kijk wat die doet als je 'm belast op de maximale stroomsterkte. Ik weet dat de kleinere nano-techs die ik heb geen van allen in staat zijn de spanning langer dan een paar seconde boven de 3V per cel te houden als je ze belast op maximaal amperage. Sommige houden het niet eens een seconde vol.

C-ratings leveren grappige discussies op, maar zolang Lipo fabrikanten niet met een betere specificatie komen, blijven ze een beetje onzinnig.
Als ze nu eens iets kozen als "maximaal amperage gedurende 10 seconden op nominale spanning". Dan hoef je ook niet steeds te rekenen met de capaciteit.

Nee. Je begrijpt het totaal niet.

Je lipo blijft altijd het maximale stroom leveren ongeacht het voltage.
Het enigste wat in de praktijk gebeurt is dat de fabrikant zijn lipo beter doet overkomen dan dat hij in werkelijkheid presteert.
Wat dus waarschijnlijk met jou Nanotechs aan de hand is.

Tja Chinees he ;)

Neem daarom altijd een ruime c rating dan dat je werkelijk nodig heb.

C rating is een prima specificatie. Gewoon de c waarde * capaciteit = Max stroom

Niets moeilijks aan
 
Nee. Je begrijpt het totaal niet.

Je lipo blijft altijd het maximale stroom leveren ongeacht het voltage.
Het enigste wat in de praktijk gebeurt is dat de fabrikant zijn lipo beter doet overkomen dan dat hij in werkelijkheid presteert.
Wat dus waarschijnlijk met jou Nanotechs aan de hand is.

Tja Chinees he ;)

Neem daarom altijd een ruime c rating dan dat je werkelijk nodig heb.

C rating is een prima specificatie. Gewoon de c waarde * capaciteit = Max stroom

Niets moeilijks aan
Als de maximale stroom hetzelfde blijft, maar bij de helft van het voltage, halveert de hoeveelheid geleverde energie. De C-rating zegt dus niks over de maximaal te leveren energie.

C-rating is alleen een zinvolle specificatie als elke fabrikant die hetzelfde hanteert.

Ik weet dat Turnigy uit China komt. Net als elke andere Lipo cel.

Het enige wat ik niet begijp is waarom je deze, wat mij betreft niets aan de discussie toevoegende, reactie geeft.
 
C-rating is een maat voor de maximale stroom voorvoor de LiPo ontworpen is (continu en kortstondige waardes). Trek je er meer amperes uit, dan zal de LiPo die best willen (/proberen te) leveren maar gaat ie wel stuk van (of de levensduur wordt erg verkort).

Je configuratie wil je dus zo uitleggen dat je te allen tijde onder die limieten blijft.
 
Als de maximale stroom hetzelfde blijft, maar bij de helft van het voltage, halveert de hoeveelheid geleverde energie. De C-rating zegt dus niks over de maximaal te leveren energie.

C-rating is alleen een zinvolle specificatie als elke fabrikant die hetzelfde hanteert.

Ik weet dat Turnigy uit China komt. Net als elke andere Lipo cel.

Nee dat is niet juist.

C rating geeft aan wat de maximale stroom de lipo kan geven (ampère)

De hoeveelheid energie word weergeven in mAh.

Heeft niets met voltage te maken.

Jij haalt stroom en energie door elkaar.

En eigenlijk is dat ook niet juist want energie geven we weer in joule

Het is wel zo als het voltage minder word dan gaat je multi meer stroom (ampere) gaat trekken bij hetzelfde vermogen.

En dan nog. Al zou er een andere standaard aangehouden worden. De fabrielkant zal er toch over blijven liegen.

Daarom zeg ik. Hou meer c waarden aan dan je nodig heb. Helemaal bij de goedkope China lipos als Zippy en Turnigy.
Prima lipos ze halen alleen de beloofde c rating niet.


Het enige wat ik niet begijp is waarom je deze, wat mij betreft niets aan de discussie toevoegende, reactie geeft.

Omdat je het niet begrijp en ik het je probeer uit te leggen.
Niet zo snel op je tentjes getrapt zijn he ;)
 
Het zou idd erg fijn zijn als de LiPo fabrikanten wat eerlijker zijn met hun C ratings. Dat zou het leven van de welwillende modelbouwer er een stuk eenvoudiger op maken.
In theorie mag je een 10C accu in 1/10 van een uur helemaal leegtrekken. Dat zijn 6 minuten. Dat wil dus zeggen als je langer dan 6 minuten vliegt met een accu dat je dan aan 10C genoeg hebt. Als je in die 6 minuten flinke piekstromen hebt zitten gaat het verhaal niet meer op natuurlijk.
Ik verbaas me dan ook altijd over accu's met 90C op hun label. Die mag je dus in 1/90 uur = 2/3 minuut leegtrekken. Voor welke applicatie heeft dat enig nut? En hoe dik moeten je kabels en stekkers dan wel niet zijn...
De verwachte duurzaamheid bij de opgegeven C waarde is ook zo'n onduidelijk punt. Hoe veel cycli moet een accu kunnen maken op de aangegeven C-Rating? 1000? 100? 1?
Hoog tijd dat daar eens goede regels voor worden opgesteld.
 
Nee dat is niet juist.

C rating geeft aan wat de maximale stroom de lipo kan geven (ampère)

De hoeveelheid energie word weergeven in mAh.

Heeft niets met voltage te maken.

Jij haalt stroom en energie door elkaar.

En eigenlijk is dat ook niet juist want energie geven we weer in joule

Het is wel zo als het voltage minder word dan gaat je multi meer stroom (ampere) gaat trekken bij hetzelfde vermogen.

En dan nog. Al zou er een andere standaard aangehouden worden. De fabrielkant zal er toch over blijven liegen.

Daarom zeg ik. Hou meer c waarden aan dan je nodig heb. Helemaal bij de goedkope China lipos als Zippy en Turnigy.
Prima lipos ze halen alleen de beloofde c rating niet.




Omdat je het niet begrijp en ik het je probeer uit te leggen.
Niet zo snel op je tentjes getrapt zijn he ;)

Ik ben niet snel op mijn tentjes getrapt, want die heb ik niet.
Als je nou eerst eens goed leest wat er staat en dan commentaar geeft. Dan zie je dat ik heel goed het verschil weet tussen energie, stroom en spanning.
 
Ik ben niet snel op mijn tentjes getrapt, want die heb ik niet.
Als je nou eerst eens goed leest wat er staat en dan commentaar geeft. Dan zie je dat ik heel goed het verschil weet tussen energie, stroom en spanning.

Bekijk het ff lekker. Suc6 ermee
 
Kan iemand mij één ding nog even uitleggen.

Ooit heb ik geleerd dat weerstand, voltage en ampere altijd met elkaar in verhouding staan.
Hoe werkt dit dan bij een Lipo?

Een C rating geeft aan hoeveel A er uit de Lipo komt, dit is dus blijkbaar een constante (Maak ik op uit jullie verhaal)
Als mijn Lipo helemaal vol is is het voltage hoger dan als hij bijna leeg is.
Betekend dit dat de weerstand in de Lipo dus varieert als hij van vol naar leeg gaat?
 
Kan iemand mij één ding nog even uitleggen.

ik vergelijk het met een auto altijd

de mah is de Tankinhoud
de C is de Koppel
de S zijn de cilinders

als je tank van je auto bijna leeg is doet je koppeling het ook nog het zelfde ;)

meschien een beetje Kindertaal >> maar zo snap ik het wel :D hahaha
 
Kan iemand mij één ding nog even uitleggen.

Ooit heb ik geleerd dat weerstand, voltage en ampere altijd met elkaar in verhouding staan.
Hoe werkt dit dan bij een Lipo?

Een C rating geeft aan hoeveel A er uit de Lipo komt, dit is dus blijkbaar een constante (Maak ik op uit jullie verhaal)
Als mijn Lipo helemaal vol is is het voltage hoger dan als hij bijna leeg is.
Betekend dit dat de weerstand in de Lipo dus varieert als hij van vol naar leeg gaat?

Er zijn twee formules die je moet onthoudend

U = I * R dat is spanning (volt) = stroom (ampere) * weerstand (ohm)

en

P = U * I dat is vermogen (watt) = spanning (volt) * stroom (ampere)

Je kan het idd met een autoweg vergelijken. zie het dan zo

Spanning = de snelheid
Stroom = de aantal autos
Weertand = de aantal rijbanen
Vermogen = de aantal autos die per seconden aankomen bij de verbruiker

Dan heb je nog de opgeslagen energie in mAh = dat zijn de aantal autos die klaar staan in de garage

C rating = de maximaal aantal auto's die er per seconden kunnen vetrekken uit de garage.

C rating geeft dus niet aan hoeveel er stroom (ampere) uit een lipo komt maar hoeveel er maximaal uit mag komen.

De weerstand van de lipo varieert bijna niet. Althans hij varieert wel omdat de lipo tijdens de vlucht warm word. De c rating gaat theoretisch iets omlaag doordat de lipo opwarmt.
 
Er zijn twee formules die je moet onthoudend

U = I * R dat is spanning (volt) = stroom (ampere) * weerstand (ohm)

en

P = U * I dat is vermogen (watt) = spanning (volt) * stroom (ampere)

Je kan het idd met een autoweg vergelijken. zie het dan zo

Spanning = de snelheid
Stroom = de aantal autos
Weertand = de aantal rijbanen
Vermogen = de aantal autos die per seconden aankomen bij de verbruiker

Dan heb je nog de opgeslagen energie in mAh = dat zijn de aantal autos die klaar staan in de garage

C rating = de maximaal aantal auto's die er per seconden kunnen vetrekken uit de garage.

C rating geeft dus niet aan hoeveel er stroom (ampere) uit een lipo komt maar hoeveel er maximaal uit mag komen.

De weerstand van de lipo varieert bijna niet. Althans hij varieert wel omdat de lipo tijdens de vlucht warm word. De c rating gaat theoretisch iets omlaag doordat de lipo opwarmt.

Dank voor de duidelijke opheldering! :)

Klopt t dan als ik t als volgt beredeneer?
Een motor verbruikt een bepaald wattage.
Gezien t feit dat een Lipo in Voltage zakt zal voor een behoud aan vermogen het aantal Ampere omhoog moeten gaan.
C-rating komt pas echt om de hoek kijken als een Lipo leeg begint te raken?

Mijn punt, de hele C rating kan nooit relevant zijn voor de hele ontlading curve van de Lipo maar voor slechts een deel daarvan?
Een rating die deze curve aangeeft is dan ook wellicht een interessant additioneel iets omdat je zo weet hoe je de C rating moet waarderen?

Ik gooi maar even een idee over de boeg ;)

(De pest is natuurlijk dat deze curve dan weer veranderd naarmate de Lipo ouder word en dan heb je er niets meer aan)
 
C rating is ook niet relevant voor deze berekening.

Deze is geeft alleen maar aan wat de maximale ontlaat stroom mag zijn (ampère) van de lipo.

Niet meer en niet minder.

Als de spanning (volt) zakt gaat de stroom (ampère) omhoog bij gelijk vermogen (watt)
Dit is inderdaad juist wat je zegt.
P = U * I
 
Ah of mAh is een aanduiding voor de capaciteit, niet voor de energie. Elektrische energie wordt uitgedrukt in Joule of Wattseconde (voor grotere waarden ook wel in kiloWattuur). Als je de potentiële hoeveelheid energie wilt weten, moet je de capaciteit vermenigvuldigen met de spanning.

Als een accu tegen de ontlaadlimiet aan komt, zal de geleverde spanning inzakken en daarmee het geleverde vermogen.

In de praktijk kan een accu meestal meer stroom leveren dan de C-rating aangeeft. Het gevolg is dan echter dat de geleverde spanning (te) ver daalt.
Daarom zou het handig zijn als de C-rating als indicatie vervangen zou worden door een meerzeggende specificatie. Bijvoorbeeld "Maximale stroom bij nominale spanning". Dat geeft duidelijker aan wat je van een accu kunt verwachten qua vermogen.
 
Als de spanning (volt) zakt gaat de stroom (ampère) omhoog bij gelijk vermogen (watt)
Dit is inderdaad juist wat je zegt.
P = U * I

Ik ben niet zo heel technisch op dit vlak, maar als de spanning zakt dan verlies je ook toerental op je motor. In hoeverre is er dan nog sprake van een hoger ampère verbruik bij een multicopter zodra de accu leeg raakt?
 
Back
Top