Bouwverslag Gaui X7

Goed te lezen dat je de adviezen ter harte neemt Uwe :thumbsup:
Ben zelf ook langzaam begonnen met de bouw van mijn Logo 700Xx en dit kwam er af van 4 schroefje schoonmaken.

0FC59A5D-4026-4921-9207-41BAA89B7C17_zpstzg563wk.jpg


mvg. Freddie
 
... zooo,

dat krijg ik van de hele heli niet,
vanavond zou ik wat laten zien van de staartbuis en de schroeven:
helemaal droog, en soms voorzien van Loctite, dat ik ze bijna niet uit kreeg,
een schroef ging niet meer, da zit ook een foto vanavond,
maar toch ga ik verder alles ontvetten,
je weet het soms niet.

jij ook veel plezier, Freddie.

Groet
Uwe
 
2. Bouwdag

2. Bouwdag:

Ik heb toch tussen veel werk nog wat tijd gevonden
om verder te bouwen,
het is niet meer dat "schroefje voor schroefje inzetten"
maar meer kijken passen en plakken,

drijfstang:
de 2 kogellagers worden op de drijfstang geplakt,
en: opletten met secondelijm (best gel gebruiken),
dat niks in de kogellager komt,
vervolgens in de staartbuis schuiven en ready.

Het staarthuis was ook uit elkaar,
maar misschien heeft Gaui geluisterd,
en wel heel veel Loctite gebruikt,
een schroef was zo vast, dat ze zelf met goed werktuig tol draaide !

Heck-sturing word gemonteerd,
zo als het in het boekje staat,
leuk hoe precies alles in elkaar steekt en hoe precies het werkt:

...ietsje verder 2. Bouwdag (vervolg)
 
Laatst bewerkt:
Uwe , dat ontvetten is echt wel belangrijk , de schroefdraad word gesneden en met snijden gebruiken ze olie .
Beter voorkomen dan genezen toch ?

Heu... nee hoor! Schroefdraad op boutjes word gerold tussen walsen, niet gesneden. Heeft met kosten en fabricagesnelheid te maken: snij-gereedschap heeft een veel beperktere standtijd, snijmachines moet je omstellen als je bijvoorbeeld van 15 mm lengte naar 25 mm lengte overschakelt, en het rolproces is behoorlijk veel sneller: een snijmachine doet mischien een paar tientallen boutjes per minuut, een rolbank honderden, zoniet meer dan duizend per minuut.

Bij rollen is er normaal gesproken geen of nagenoeg geen vettigheid betrokken.

Nieuwe bouten zou je, als ze droog verpakt zijn, inderdaad zo moeten kunnen borgen, het vuil wat er af komt bij schoonmaken is walshuid en heeft weinig tot geen invloed op de borging.

Uitgezonderd bouten in een oliecarter o.i.d. (bij een heli bijvoorbeeld de bouten die op gesmeerde punten zitten), ontvet ik eigenlijk nooit bouten die ik borg, en een hoop bouten, met name in de minder kritische (minder trillingsbelaste) punten, draai ik meestal zo weer terug: het borgmiddel van de vorige keer is meestal nog voldoende om de bout op zijn plek te houden. Maar je moet wel weten waar dat wel, en waar dat niet kan....:rolleyes:

Groet, Bert
 
En elektro heli's trillen maar een fractie in vergelijk met een brandstof aangedreven heli. Als je elektro heli trilt moet je echt de rotoren eens gaan balanceren. Ik denk dat borgen met loctite nauwelijks meer nodig is.

s.
 
Ik ben altijd heel erg nauwkeurig in het balanceren. Maar alle trillingen heb ik er nog nooit uit gekregen. Zeker de staart met 10.000rpm is lastig om te balanceren en er blijven altijd minimale trillingen over. Al is het maar door de turbulentie.

Dus geen Loctite is wat mij betreft geen optie ;-)
 
Ik gebruik het ook wel, maar ik ben er wel zuiniger mee zodat de boel ook weer fatsoelijk losgeschroefd kan worden. Volgens mijn weten heeft Cees ook niet veel loctite meer gebruikt sinds hij electro vliegt/vloog. En hij heeft heeel wat jaren electro op zijn account staan.
 
2. Bouwdag (vervolg)

2. Bouwdag (vervolg)

... alles in elkaar zetten:

heck-rotor monteren en de tailfin,
en het lijkt steeds meerder op een heli:

het maingear met one-way-bearing is voor monteert,
en alle schroeven worden gecontrollert,
ontvet en nieuw met Loctite vast gezet:

maar:
sommige schroefen zitten zo vast,
dat ze zelf met goede sleutels niet uit gaan,
hier zit wel erg veel Loctite op:

...en zo ziet het vandaag uit:


het laatste voor vandaag worden
tail pushrod en tail-boom-brace:

tail pushrod word met secondelijm afgewerkt (rvs hulsjes)

tail-boom-brace word fixeert met epoxid-lijm (zien foto)
en een schroefje met moer

en dat product even laten drogen:

Hmmm,
nu is het toch goed mis gegaan,
dat was de verkeerde schroef,
die gisteren met Loctite in ging ... maar niet meer uit

na de behandeling met een tang (zonder suc6)
en een zaag om een schroefendraaier te gebruiken (ook zonder suc6)
moet dat ding uitgeboord worden,
gelukkig is de schroefdraad nog o.k.
en i.v.m. een langere schroef (en weer Loctite)
zit de boel weer in elkaar

tijd: meer dan 1 uur voor niet goed opletten :lol:

Die drogen tail-boom-bracen en de stuurstang verbouwd,
en ook te zien die tail-fin en horizontaal-fin:

...en van de andere kant nog eens:

... de rest van de schroeven:

... en de rest van de heli,
hier bijna niet te zien, de Edge hoofd-bladen,
die heck-bladen zijn nog in Duitsland
het canopy is al in Den Haag,
en de s-bus is op weg naar Leidschendam.

Tot nu toe is alles stock,
als veranderingen zijn, zo als bladen, motor enz.,
zou ik dat vermelden,
ook alle andere elektronica.

Dat was de 2. Bouwdag,
bedankt voor lezen, voor kritiek, voor verbeteringen ... en voor "complimenten"

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt:
Opmerking over de Gaui X7:

...zo als al van anderen piloten over de Gaui geschreven,
is deze heli in mijn ogen heel robuust,
maar ook precies geconstrueerd,

vergelijk ik de Gaui met een "lichte 500er heli"
zo heb ik bij de Gaui dat gevoel,
dat alles overkill sterk gebouwd is,
maar toch lijkt het vlieg-klaar gewicht niet te hoog,

tjonge jonge, wat word dat voor een power-vogel !!

Groet
Uwe
 
Uwe , een tip wat betreft iets wat met locktite niet los wil .

Koop een creme brulè brandertje bij de action , steek de imbusschroevendraaier in de kop van t boutje , verwarm voorzichtig de imbussleutel aan de zijde van de boutkop , dan komt ie vanzelf los als je wat kracht erop zet .
Hoef je niet meer zo te klooien volgende keer .
 
Top !

Uwe , een tip wat betreft iets wat met locktite niet los wil .

Koop een creme brulè brandertje bij de action , steek de imbusschroevendraaier in de kop van t boutje , verwarm voorzichtig de imbussleutel aan de zijde van de boutkop , dan komt ie vanzelf los als je wat kracht erop zet .
Hoef je niet meer zo te klooien volgende keer .

Top !

dat is een super idee, en is ook logisch,
hoezo zeg je dat niet eerder ?

Nee man, goede tip, bedankt !

Groet
Uwe
 
En elektro heli's trillen maar een fractie in vergelijk met een brandstof aangedreven heli. Als je elektro heli trilt moet je echt de rotoren eens gaan balanceren. Ik denk dat borgen met loctite nauwelijks meer nodig is.

s.

Dan moet je wel veel lef hebben of tijd tekort ....
In deze hobby moet je nooit iets aan het toeval overlaten. Een boutje ontvetten hoort standaard bij het bouwen van een heli, net zoals alle asjes eerst uitklokken om te checken op excenticiteit en dan pas de passing van tandwielen in te stellen.

Ik vind dit persoonlijk geen goed advies.

Belgo
 
Uwe , een tip wat betreft iets wat met locktite niet los wil .

Koop een creme brulè brandertje bij de action , steek de imbusschroevendraaier in de kop van t boutje , verwarm voorzichtig de imbussleutel aan de zijde van de boutkop , dan komt ie vanzelf los als je wat kracht erop zet .
Hoef je niet meer zo te klooien volgende keer .

Of je besteld een setje Grabit tools werkt echt perfect gebruik hem al een aantal jaren echt een aanrader.

Grabit - Tel Sell

Jan
 
Een boutje ontvetten hoort standaard bij het bouwen van een heli, net zoals alle asjes eerst uitklokken om te checken op excenticiteit en dan pas de passing van tandwielen in te stellen.
Nu ben ik met een jaar of 4 redelijk nieuw in deze hobby, maar ik heb nog geen enkel schroefje ontvet voordat ik deze vast heb gezet. Alles wat ik met Loctite vast heb gezet zat ook echt vast. En je kan een as ook over een glazen plaat rollen. Dan hoef je ook niet van die lastige woorden te gebruiken die niet in een woordenboek voorkomen ;-)
 
Nu ben ik met een jaar of 4 redelijk nieuw in deze hobby, maar ik heb nog geen enkel schroefje ontvet voordat ik deze vast heb gezet. Alles wat ik met Loctite vast heb gezet zat ook echt vast.

...ik wil niet zeggen, dat ik niet meer ontvet,
maar volgens mij heeft Joop ook Align gebouwd,
en da was het ook echt niet nodig (was),

bij de Gaui (die blijkbaar toch heel snel wat trilling problemen krijgt)
doe ik wel alles ontvetten !

_____________________

Ik vind het ook best jou methode, @Eddie:
die andere methode is dan "killing schroef" als niks meer gaat.

Groet
Uwe
 
Dan moet je eerst je boutje gaar gedraait hebben , mijn manier is VOOR je de boel verrot draait .

Klopt helemaal, meestal heb je de bout dan al gaar gedraaid omdat je dacht het wel los te kunnen krijgen ,een bout maak je niet standaard warm voor het los draaien zo zijn we nu eenmaal, we zijn daar vaak te laat mee .Ik dacht hij gaat wel los :D
 
Back
Top