Smit Lloyd 14 (A klasse)

@Johnny

Een werkende sleeplier is niet mooier omdat ie werkt. Het feit dat ie werkt geeft wel een extra dimensie. De reden om hem niet werkend te maken ligt gewoon in het extra gewicht. Ik heb de lier nu uit kunststof gemaakt en weegt 115 gram. Wil je hem werkend maken wordt het gewicht factor 10 of meer zwaarder.( Messing) Dat kan ik op die plaats niet hebben. Daar komt nog bij dat ik wel slepers bouw maar daadwerkelijk slepen doe ik niet.
Mijn volgend model zal wel een werkende lier krijgen ( en meer) omdat deze een veel grotere drijfkracht heeft.
 
Ik heb de lier nu uit kunststof gemaakt en weegt 115 gram. Wil je hem werkend maken wordt het gewicht factor 10 of meer zwaarder.
Tuurlijk niet Sjoerd! Je denkt toch niet dat mijn werkende sleeplier op de Fairplay 22 meer als een kilo weegt???
Ik heb hem niet gewogen, maar ik denk niet dat hij de 3 ons haalt.
Ik zou zeggen: ga de uitdaging aan, volgens mij moet jou dat lukken ;)
 
@Adam,
Voorlopig vind ik de dummy voldoende. Heb nog veel werk aan het schip om af te maken. Als ze dan haar eerste vaart heeft gemaakt ga ik er nog eens serieus naar kijken. Het is niet zo zeer een uitdaging om de winch te maken. Iets dergelijks heb ik al eerder gedaan. Het is meer het weer ""slopen" van een mooi uitziende lier. Wordt vervolgd.
 
Up-Date 31

Hallo allemaal,

Eindelijk weer tijd gehad voor de hobby. Heb me bezig gehouden met het railingwerk op het bakdek. Weer een heel gepiel maar is goed gelukt. Onderstaande foto's vertellen het verhaal beter dan ik kan doen.

full


full



full


full


Nog even terugkomend op het gewicht van een messing lier t.o.v. de kunststof lier die ik gemaakt heb. Ik gaf aan dat een messing lier factor 10 of meer zwaarder zou zijn. Heb het nog even nagezocht. Styreen heeft een soortelijk gewicht van 1,06 gram/cm³, soortelijk gewicht van messing is 8,4 gram/cm³.Messing lier zou dus een factor 7,92 zwaarder worden. Is bij een dergelijk schip zeker belangrijk. Ipv 115 gram zou de lier dan 911 gram gaan wegen. Dan heb ik het nog niet over het gewicht van de motor, evt de vaartregelaar en de tandwielen. Best een groot verschil en zeker op die plek.

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even terugkomend op het gewicht van een messing lier t.o.v. de kunststof lier die ik gemaakt heb. Ik gaf aan dat een messing lier factor 10 of meer zwaarder zou zijn. Heb het nog even nagezocht. Styreen heeft een soortelijk gewicht van 1,06 gram/cm³, soortelijk gewicht van messing is 8,4 gram/cm³.Messing lier zou dus een factor 7,92 zwaarder worden. Is bij een dergelijk schip zeker belangrijk. Ipv 115 gram zou de lier dan 911 gram gaan wegen. Dan heb ik het nog niet over het gewicht van de motor, evt de vaartregelaar en de tandwielen. Best een groot verschil en zeker op die plek.
Wat te kort door de bocht Sjoerd, messing is sterker, dus je kunt met veel dunner plaat werken
Daarnaast is er nog zoiets als aluminium, lichter dan messing. Mijn lier van de FP22 is trouwens gewoon van een combinatie van kunststof en aluminium, en voldoet prima;)
 
Vraagje over de SL14

Hallo allemaal,

Zoals jullie inmiddels weten heb ik weinig detailfoto's van mijn schip. Op één van de foto's staan een paar items waarvan ik de werking/betekenis niet ken. Heeft iemand een idee ( liefst zeker weten) wat er gedaan wordt met de door gele pijlen aangeduide items?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Up-Date 32

Hallo allemaal,

Lekker bezig geweest met de diverse details op het bakdek, voornamelijk aan Bakboordzijde en tussen de schoorstenen.
De Life Rafts heb ik gekregen van Berend Kremers, lid van Vicwijs, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank. Inspectie is langs geweest en ze zijn goedgekeurd.

full


Een reddingsboei geplaatst en een kast waarvan ik het nut of de werking niet weet...., maar staat wel op een foto die ik bezit.
full


Tegen de Bakboord schoorsteen nog een (ventilatie? ) kast gemaakt. Staat ook op een foto maar helaas niet duidelijk genoeg om te zeggen waarvoor hij dient. Ik heb ook een foto van een andere A-Klasser waar de kast rood is geschilderd maar wel de roosters te zien zijn. Bij de kleur rood denk ik dan aan iets van brandblussing. Wie het weet mag het zeggen.
full


Hier bij nog twee foto's van een ontluchtings kanaal/pijp.
full


Tevens een mooi doorkijkje naar een werkbank met toebehoren. ( Eigen invulling)
full


Aan Stuurboord ook één van de twee Life Rafts geplaatst en tevens ook een Reddingsboei.

full


Aan Stuurboordzijde moet nóg een Life Raft worden gemonteerd. Tevens komt hier nog een MOB te liggen en nog één of andere kist tegen de schoorsteen. Hier komt ook nog een paaltje met daarop een groot rood handwiel. Nut en werking weer onbekend. Ook moet er nog een trap gemonteerd worden om op het Forcastle dek te komen.

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Zoals jullie inmiddels weten heb ik weinig detailfoto's van mijn schip. Op één van de foto's staan een paar items waarvan ik de werking/betekenis niet ken. Heeft iemand een idee ( liefst zeker weten) wat er gedaan wordt met de door gele pijlen aangeduide items?

full

Zeker weten doe ik het niet maar aan bakboord zou misschien de winchbediening (buiten) kunnen zijn. Later op de grotere SL schepen werd er het zg "doghouse" voor geplaatst. Konden ze binnen zitten.
Aan stuurboord lijkt een handwiel (misschien ook iets met de winch te maken)
Op de 1800 pk boten van Smit stond de winchbediening ook buiten trouwens. (zelfde Smit idee misschien toen der tijd)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er weer goed uit Sjoerd. Ja die kasten weet ik ook niet zo, zit niet in de SL bouw. Misschien dat Stefan het weet.
 
Up-Date 33

Hallo allemaal,

Heeft weer even geduurd, maar heb niet stil gezeten. Na het maken van alle details voor het bakdek was het tijd om deze een kleurtje te geven. Na een aantal uren afplakken, zie foto

full


eerst de diverse onderdelen gestraald ( althans de messing onderdelen) en voorzien van een primer laag en vervolgens een afwerklaag.

full


Hierna het dek een kleurtje gegeven.

full


full


Hierna de railingen en de andere details gemonteerd.

full


full


full


Ben nu nog bezig met de MOB. Als deze gemaakt en gemonteerd is wordt de aandacht verlegd naar het Forecastledek.

@Dordtsebank, nog bedankt voor je commentaar. Of het rode handwiel inderdaad iets met de sleeplier te maken heeft..., ik weet het niet. Mogelijkheid is ook nog dat dit handwiel, samen met de bedieningskast die er naast staat, met de laadboom te maken heeft. Wie het weet mag het zeggen.....

@Paul,
Bedankt voor je compliment en hoop dat je dit ook weer weet te waarderen.

Tot de volgende keer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Adam, bedankt. De laatste loodjes..
@John, Dank je. De figuurtjes heb ik vorig jaar in Goes gekocht. Het merk is Preiser en zijn oa op deze site te koop. www.DePsite.eu
@ Indoorvlieger, ook jij bedankt voor je leuke bericht.

Groet
Sjoerd
 
Up-Date 34

Hallo allemaal,

Begonnen met de inrichting van het forecastledek. Grootste uitdaging hier is de ankerwinch, gezien de informatie die ik heb. Het resultaat op de foto's na drie dagen werk. Begonnen met de fundatie.

full


Dan de doorlopende hoofdas die ter plekke van de aandrijfmotor nog wordt onderbroken, de twee verhaalkoppen en een winch. Aan de linkerkant van de winch, zoals je er nu naar kijkt, zit een dikkere schijf waar later nog een handbediende rem op gemaakt wordt. Tevens een handle om de winch in "zijn werk" te zetten.
full


Uit de rommelbak twee sets tandwielen gevonden die, welliswaar aangepast, aardig in de richting kwamen qua diameter en dikte. Alleen de vertanding is te grof. Het zij zo. Ook is te zien dat de centrale as al is onderbroken. De verdikking naast de nestschijf is ook een "remschijf" Deze wordt elektrisch/hydraulisch bediend. Tevens zit hier een magnetische koppeling tussen, die de nestschijf in het "werk" zet. De bediening van de rem komt aan de onderkant van de schijf op de fundatie.


full


Op deze foto is goed te zien hoe de nestschijf is uitgevoerd.
full


Op deze laatste foto is te zien waar de aandrijving van de lier komt. Tussen de grote tandwielen in dus. De aandrijfas vanuit de gearbox van de aandrijving is in wording maar ligt voor de foto in zijn lagerschalen. De rechterkant van de ankerwinch zoals je er tegen aan kijkt is identiek aan de linkerkant, echter aan deze kant zit geen winchtrommel.
full


Hierna door met de aandrijfunit en de remmerij. Veel plezier en tot de volgende keer.

Sjoerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top