Na de construtie van een J3 Cub PH-Gen schaal 1/4, ga ik een Clipped Wing Cub bouwen met dezelfde schaal. Het vliegtuig die zal dienen als model staat in frankrijk Biscarrosse. Het toestel is volledig opgeknapt door "Raimond's Aircraft Restoration" http://www.rar.be Antwerpen. Langs een omweg in Nederland "Airport Hoogeveen imatriculation NC 42248" is het uiteindelijk in Frankrijk beland, imatriculation F-AYAA. Half maart ga ik met mijn vriend de nodige foto's gaan maken van het toestel, om het zo strikt mogelijk na te bouwen op schaal 1/4. Met de ervaring en de fouten van de bouw van de J3 Cub zal ik proberen nog een beter model te bouwen zie (Vliegende schaalmodellen "Piper J-3 CUB SIG scale 1/4"). Het verschil tussen een J3 Cub en De Clipped Wing Cub is de Wing span, lengte is dezelfde zie tekening. Op mijn site Astula bienvenue onder CONSTRUCTION clic op de foto van de clipped wing, staan er enkele foto's van het toestel alsook een video met aan de hendel de eigenaar O.Langeard "Voltige en Pipercup Clipwing". Groeten Astula
Hier een video van de F-AYAA in aktie O.Langeard "Voltige en Pipercup Clipwing". Clipped Wing Cub - YouTube groeten Astula
Foto's Clipped wing Enkele foto's van de Clipped Wing F-AYAA foto's genomen te Biscarrosse De constructie zal langzaam starten Ik hou u op de hoogte ! Groeten Astula
Is ook bekend waarom er zoiets als een clipped wing versie is gemaakt? Daar moet toch een reden voor zijn Door het kleinere vleugeloppervlak moet de vliegsnelheid omhoog? Kleinere vleuges zijn goedkoper?
De Clippedwing werd destijds gebouwd voor Aerobetics wedstrijden als concurrentie op de Taylorcraft vliegtuigen (als ik het goed herinner)
Na de tweede wereldoorlog werden vliegshows erg populair en werden er speciale vliegtuigen voor gebouwd of (vaak legerdump) vliegtuigen voor omgebouwd. (de eerste Pitts Special proto stamt uit 1944) In de oorlog waren er veel Cub's in gebruik als lestoestel bij het leger (net als Taylorcraft's en Stearman's). Na de oorlog waren deze kisten in de leger dump voor weinig geld te koop. De eerste Cub's hadden een 40 Pk motor, maar de leger kisten al 65 Pk en sommige kregen later een nog zwaardere motor. Earl C Reed was de man die in 1953 met een goedgekeurde methode kwam om de vleugels van een Cub in te korten. Daarom heet de de clipped wing Cub ook wel Reed Piper Cub, of een Cub met een Reed wing. Met een voldoende sterke motor werd de kist dus sneller en wendbaarder. (nadeel wel een hogere overtreksnelheid en/of minder laadvermogen natuurlijk). Kisten uit die periode van de luchtvaart vind ik er prachtig uitzien en mooi vliegen! Succes met de bouw! Willem
Hello, nu ik de plannen heb gevonden van een J-3 Cub schaal 1/4 een volledige metaal constructie in buis zoals de originele Clipped wing, kan ik er stilaan aan beginnen, daarom ben ik op zoek naar een plooitoestel om dunwandige staalbuis te plooien, diameter van 3 tot 6 mm, deze buizen heb ik reeds gevonden (Tony Clark). Heeft er iemand een idee om buizen te plooien of waar ik een plooibank kan vinden. groeten astula