Keuze onroad touring (shaft drive)

Hoi,

ik ben me eens aan het oriënteren op een onroad touring, gewoon om eens lekker mee over een industrieterrein te raggen (geen race aspiraties). Ik heb de nodige threads gelezen, maar heel veel info is OF zwaar verouderd, OF offtopic, OF "too much info" zoals het TT-01 topic. Verder heb ik qua webshops/Youtube m'n uitzoekwerk wel gedaan. Ik heb enkele vragen waar jullie me wellicht mee verder kunnen helpen...

Mijn korte wensenlijstje:

Budget: +/- € 300,=

Liefst bouwpakket

Geen belt-drive vanwege alle zooi die ertussen kan komen.

Brushless (LiPo's en lader enzo heb ik uiteraard al). Geen 5.5T + 3S, maar gewoon een snelle set.

1. Wat is er minimaal nodig om een TT-01(E) of TT-02 brushless ready te krijgen? Heb eens op Modellbau Seidel gekeken, maar je bent zo 200 verder voor een TT-02, zonder motor/zender/ontvanger. Ik ga er dan vanuit dat je een lagerset, fatsoenlijke oil shocks (TRF), alu hex, aandrijfas + meenemers, en 3 spuitbussen nodig hebt.

2. Wat moet je nog verbouwen aan een TB-03/04 voordat het fatsoenlijk rijdt? Hij is de nodige tientjes duurder, maar als hij 100% inzetbaar is zonder hopups kan het de moeite zijn...

2. Team Associated heeft de Apex Qualifier-serie, deze voldoet eigenlijk aan al mijn eisen.

team-associated-31461-1.jpg


Echter is er op het wereldwijde web amper info over te vinden over deze serie, en in NL amper verkrijgbaar. Op het forum is er uberhaupt niets te vinden over deze auto(s). Prijzen zijn okee, de Apex Touring heb ik zelf al voor € 245,= gezien. Wat is er mis met deze auto, aan het merk kan het absoluut niet liggen?

3. Ik ben heel erg benieuwd naar deze nieuwe van HPI, iemand al een richtprijs gelezen? Zal hopelijk net iets goedkoper zijn dan de Sprint 2 Flux...

Spielwarenmesse-2015-HPI-RS-Sport-3-Flux-Tourenwagen-2.jpg


4. Zijn er andere RTR brushless auto's, of mooie shaft-driven bouwpakketten die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Een TB-03 of 04 zijn wagens die standaard al heel goede prestaties kunnen leveren.
Een TB-03 kun je bij tamico al voor 140€ excl. verzending aankopen
Een TT-02D, TT-02S of de TT-02R (die in het kort op de markt zal komen) zijn zeker ook zeer interessante versies, let wel op dat deze zonder body worden verkocht.
Voor een TT-02 is een alu center as niet echt noodzakelijk, de standaard versie voldoet prima.
 
Kijk eens naar de TB04 pro2.
TRF ophanging, carbon versterkt plastic, heel veel aluminium delen. Olie gevulde dempers, voor en achter cvd's, lagers. Mij bevalt deze perfect. Bij de meeste te koop rond de
199,-
20-25 voor een protoform kapje, 20-25 euries voor bandjes. Kan je vast ook wel ergens een leuk brushless setje vandaan halen. Plus is een leuke kit om te bouwen en omdat ie onderdelen bezit van zowel de trf, tb03 en tb04 zijn er genoeg onderdelen voor te krijgen. :)
Nadeel van de TT01 of 02 is dat het weer flink in de knaken gaat lopen als je juist die trf shocks gaat kopen, lagers, aluminium delen..
 
Bedankt, de tip over die TB-03 van Tamico is ook wel een goede! TB's hebben wel kogeldiffs zag ik, ben er niet zo'n fan van, maar misschien dat ik gewoon een keer pech had (in m'n TC02 heb ik er gauw een kegeldiff in gegooid).

De TB-04 Pro is verleidelijk, maar wordt gauw prijzig in totaal... Buggy in m'n onderschrift kostte uiteindelijk ook best een aardige cent, chassis kost maar 150 piek, maar voordat hij reed kostte hij € 400+...
 
Laatst bewerkt:
Een TB-03 of 04 zijn wagens die standaard al heel goede prestaties kunnen leveren.
Een TB-03 kun je bij tamico al voor 140€ excl. verzending aankopen
Een TT-02D, TT-02S of de TT-02R (die in het kort op de markt zal komen) zijn zeker ook zeer interessante versies, let wel op dat deze zonder body worden verkocht.
Voor een TT-02 is een alu center as niet echt noodzakelijk, de standaard versie voldoet prima.


Je kunt ook hiervoor gaan: TAMIYA 58600 TT-02 Type-S Chassis | RC Auto Bausatz 1:10 | Online kaufen bei Modellbau Härtle

Bij heartle is gratis verzenden naar NL en ze zijn niet de duurste.
Thanks, verwijs alle beginnende modelbouwers naar Duitsland, dat helpt de hobby in Nederland echt :thumbsup:

Een TT-01/02/S rijdt prima met een brushless setje, helemaal voor op een parkeerterrein. Het is een instaptoerwagen, dus om nou een TB-x te halen voor jouw doeleinden is niet heel zinnig.

Team Associated is niks mis mee, behalve dan dat het niet heel goed verkrijgbaar is hier. Dat is dan ook direct wat er mis mee is: je zal niet veel mederijders vinden. Wellicht dat HPI dan wat meer voor je is, maar aangezien ik dat persoonlijk een baggermerk vindt zal ik dat niemand adviseren, maar het is wellicht een beter alternatief voor Team Associated.

De RTR's van Tamiya zijn brushed (de TT's) dus daar ga je ze niet vinden.
Maar, aangezien je op een parkeerterrein gaat rijden & je dus wel het nodige onderhoud zal moeten plegen aan je auto (veel grof vuil) kun je beter voor een kit gaan & niet een RTR: dan weet je tijdens het bouwen al waar de zwakke plekken zitten en zal je je auto beter kunnen onderhouden.

Mijn ervaring met de meeste mensen die een RTR nemen, is dat ze moeite hebben met het onderhouden van hun auto, het vervangen van onderdelen, vinden van problemen & hun volgende auto bijna altijd een kit wordt.
 
Thanks, verwijs alle beginnende modelbouwers naar Duitsland, dat helpt de hobby in Nederland echt :thumbsup:

Ik ben niet woonachtig in Nederland.
Bovendien heb ik als Belg zijnde ook al bij de border een bestelling geplaatst, heb deze ook niet horen zeggen om mijn bestelling bij een Belgische winkel te plaatsen.
Dit terwijl ik dat net zo goed had kunnen doen en waarbij ik mijn wagen trouwens nog sneller en zonder de nodige problemen had gehad.

Maar als de persoon in kwestie zijn budget heel beperkt is dan lijkt het me vanzelfsprekend dat men overal gaat kijken en niet enkel in eigen land.
Het tijdperk van zonder internet ligt ver achter ons en de verwijzing naar is ook geen verplichting.
Een lokale winkel kan net zo goed een aanbieding hebben die voor de koper net zo interessant is als een wagen in het buitenland aan te kopen.
Maar meestal probeert een lokale winkel enkel zijn product te verkopen (om van zijn stock van af te geraken) zonder hierbij echt naar de noden/budget van de koper te kijken.
Het gebeurd meermaals dat een koper na zijn aankoop in zak en as zit omdat hij geen of niet snel onderdelen voor zijn wagen kan vinden dan tenzij bij die lokale verkoper.
En dan gaat de nieuwe modelbouwer/piloot al snel de hobby ook links laten liggen.
Heb je daar als winkel dan baat bij? Naar mijn inzien niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de winkel die u aanprijst een slechte winkel is en of geen goede service zou aanbieden.
Bedoel enkel dat een nieuwe modelbouwer/piloot alles in overweging moet kunnen nemen en hierbij onpartijdig de nodige info moet kunnen inwinnen.
Als hij hierbij veel goede commentaren ivm een bepaald product en winkel krijgt gaat die automatisch naar een Nederlandse winkel gaan.
Dit is enkel mijn mening en niet bindend en of van belang.
 
de meeste zijn hier toch echte hollanders, en die kijken vooral eerst naar elke euro die zij uitgeven
zonder hier de winkel van Thaan te kort te doen, zij leveren ook goede materialen en hebben een goede snelle levering en dito services, maar soms zij die duitsers goedkoper (is waarschijlijk omdat ze meer en makkelijker kunnen inkopen (lees dicht bij de bron))
soms is het ook gewoon heel pretig om bij de LHS langs te gaan (om lekker te snuffelen)
 
Hoi Thaan, mijn comments dikgedrukt :

Thanks, verwijs alle beginnende modelbouwers naar Duitsland, dat helpt de hobby in Nederland echt :thumbsup:

Had zelf Seidell ook al genoemd in m'n startpost, dus hij zal niet degene zijn die me de grens overjaagt ;)

Een TT-01/02/S rijdt prima met een brushless setje, helemaal voor op een parkeerterrein. Het is een instaptoerwagen, dus om nou een TB-x te halen voor jouw doeleinden is niet heel zinnig.

Heb je helemaal gelijk in, heb nogal de neiging om iets fatsoenlijks te kopen. Als de techniek erachter (IFS bijvoorbeeld) me aanstaat, betaal ik daar best voor.

De RTR's van Tamiya zijn brushed (de TT's) dus daar ga je ze niet vinden.
Maar, aangezien je op een parkeerterrein gaat rijden & je dus wel het nodige onderhoud zal moeten plegen aan je auto (veel grof vuil) kun je beter voor een kit gaan & niet een RTR: dan weet je tijdens het bouwen al waar de zwakke plekken zitten en zal je je auto beter kunnen onderhouden.

Mijn ervaring met de meeste mensen die een RTR nemen, is dat ze moeite hebben met het onderhouden van hun auto, het vervangen van onderdelen, vinden van problemen & hun volgende auto bijna altijd een kit wordt.

Een XB zal ik nooit kopen, Tamiya is een van de weinige merken dit niet-exotische bouwkits levert, en dan zou ik een gebouwde kopen :D Vond m'n Team C bouwen ook leuk, inclusief spuitwerk.

Een auto onderhouden moet lukken, heb inmiddels 10 jaar ervaring als werktuigbouwkundig ingenieur, dus een beetje tekening lezen kan ik wel ;)...
 
de meeste zijn hier toch echte hollanders, en die kijken vooral eerst naar elke euro die zij uitgeven

Ik bestel toch meestal online, heb wel een paar winkels in de buurt, RC Speedshop, en een Traxxas-shop in Helmond waar ik nog nooit geweest ben...

Ik gun een winkelier z'n omzet, en als mijn vaste leverancier 10% duurder is dan de goedkoopste webshop, zul je me niet horen. Als er veel verschil in zit, mail ik hem dat hij zichzelf uit de markt prijst (prijzen worden dan ook aangepast).

Echter heb ik het weleens meegemaakt dat levering van simpele zaken weken duurt, terwijl online (The Border in dit geval) het in 1 dag levert.

De wereld verandert, en vanachter m'n laptop zoek ik gewoon de goedkoopste van de betrouwbare adressen.
 
Waarom niet de Kyosho EP Fazer ipv een TT01/02, grote verschil is dat er al oliegedempte shocks, kogellagers en metalen diffs op en in zitten.
Chassis is aardig bashbestendig en met een 17,5 brushless setje en vertimed gaat ie aardig van zn plek
Aanschafprijs ligt rond de 190 dacht ik.
 
Bedankt voor het meedenken, Kyosho is echter RTR, heeft niet de voorkeur. Bovendien is Kyosho doorgaans prijzig qua spareparts en lang niet overal verkrijgbaar... Daarnaast spreken de onroad-body's me niet aan qua design, de Rally-versies vind ik wel fraai, maar ben ik niet naar op zoek :) Overigens niets tegen Kyosho, ik vind de Inferno GT2 VE echt gaaf :D
 
Een nadeel van in het buitenland bestellen betekent veelal dat de garantie via dezelfde winkel verloopt. En vaak moet de hele wagen compleet terug als er wat is...

Dan is goedkoop gelijk al duurkoop!
 
Een nadeel van in het buitenland bestellen betekent veelal dat de garantie via dezelfde winkel verloopt. En vaak moet de hele wagen compleet terug als er wat is...

Dan is goedkoop gelijk al duurkoop!

Die ervaring heb ik niet met een paar winkels in D en UK , daar was een belletje , en een foto opsturen van het defekte onderdeel genoeg om het om te ruilen , daarbij werden de porto kosten ook gewoon vergoed.

Ook heb ik bij de vele bouwdozen van Tamiya nog nooit een fout ontdekt in de gietmallen of missende parts .(kwaliteit is redelijk hoog).

Maar die discussie's met wel en niet bestellen/kopen buiten de NL , en niet de retailer in NL" wat gunnen" is ook tig keer gevoerd en staat hier niet centraal ......

(zie eerdere post's)
 
Back
Top