voorstellen. martijn

Goede,

hier bij wil ook ik mij even voorstellen,
ik ben Martijn en ben 26,voor de kost ben ik binnenvaartschipper.

zelf ben ik van kleins af aan al bezig met modelbouw, met tussen pauzes.
plastic autootje hier, helikopter daar. toen was het een tijdje stil.
en ben ik een paar jaar geleden samen met mijn pa begonnen om de
brandweerboot van Düsseldorf op te knappen. de feuerloschboot 2. echter was deze te veel beschadigt en hebben wij het casco opnieuw op gebouwd, met succes.
toen zijn we begonnen aan de duikboot u-47.
echter had deze ontwerp foutjes, naar kleine aanpassingen hebben wij met succes gedoken.

nou ligt deze klaar om afgemaakt te worden (verven dergelijke)
dit is een taak voor mijn vader, mijn gedachten zijn namelijk gevallen op hout.

ik ben weg van zeilschepen. historische schepen om precies te zijn.
ervaring met hout heb ik een beetje maar dat is meer voor meubels en dergelijke. dit is andere koek. nou ben ik zelf vrij grondig. dus dat gaat mij wel lukken.

nou was ik aan het rond kijken op internet en kwam uit bij Toemen (voor mij in de buurt)
en nou zag ik een aantal mooi exemplaren bijvoorbeeld deze:
Billing boats - H.M.S. Victory - BB498

of deze
Corel Engels Fregat 1720 H.M.S. Greyhound - SM59

echter vind ik het zonde dat ze niet onderzeil staan. dus ben ik verder gaan kijken en kwam ik op deze uit
Billing boats - Cutty Sark - 1:75

alleen deze is in mijn ogen te modern.
of te wel ik weet het nog niet, ik hou te veel van details denk ik :p

heeft een van jullie misschien suggesties.?
 
Martijn,
een goede raad met de keuze van een model.
Meestal ben je enkele jaren bezig met een model, dus is het eerst geraadzaam je af te vragen of je met de keuze een blijvende band zal blijven hebben met het model, tot die is afgewerkt, enthousiasme.
Om je grens te kennen, maak ik eerst op schaal een kleine detail, om zo te weten te komen hoe ver je mag gaan in een schaal keuze dit je ligt.
het model zelf speelt een belangrijke rol, je moet het graag zien als ik het zo mag uitdrukken.
Begin met een kleinere moeilijkheidsgraad, tenzij je zeker bent van jezelf om grotere scheepsmodellen het tot een goed eind af te werken.
Alle scheeps-typen zijn prachtig, als ze in details kunnen worden afgewerkt.
En.....
Bouwdozen kun je zeker gebruiken als basis en historische juiste verbeteringen breng je zelf aan

hoop je daarin te kunnen helpen in je keuze.
p.s, welkom bij ons

groetjes
Ward
 
Wat dacht je van een 17e eeuwse Hollander?

In Duizel zijn wat nieuwe modellen te bewonderen - vanaf deze zomer beschikbaar als kit.
 
Ik zou inderdaad een model kiezen wat je er mooi uit vind zien. Waarschijnlijk ben je er 1 tot 2 jaar mee bezig afhankelijk van hoe snel je bouwt en de grootte van het schip, in ieder geval lang genoeg om iets te kiezen wat je ook mooi vind.

Verder inderdaad niet direct te groot starten. Veel bouwers maken hun eerste schip niet af en dan is het zonde van je centen. Ik weet het, klinkt niet al te bemoedigend maar het is wel de realiteit.
 
Veel bouwers maken hun eerste schip niet af en dan is het zonde van je centen. Ik weet het, klinkt niet al te bemoedigend maar het is wel de realiteit.

...en de reden dat veel bouwers afhaken is juist het feit dat ze voor een eerste houten schip te hoog grijpen: dus inderdaad eerst een project kiezen dat binnen een paar maanden redelijk te bouwen is, dat houdt de moed erin en geeft veel zelfvertrouwen om het daarna een stuk groter en ingewikkelder aan te pakken. Feit is ook dat je tijdens elke bouw steeds beter wordt, dan is het leuk als je een 'droom project' voor iets later bewaart en zal het eindresultaat veel meer voldoening opleveren.
 
Batavia doos.jpg
:)
 
Back
Top