V-22 Osprey van depron

EDIT: Foto's zijn te vinden op mijn website.

Mijn zelf ontworpen VTOL V22 is nu heel bijna af. Hier een paar fotos van de bouw:

Romp:

full

full



Romp-vleugel verbinding:

full



De vleugels hebben een Clark-Y profiel, en bestaan uit 6mm depron ribben en 3mm 'beplanking' die eromheen gebogen is.

full



Hier de twee vleugelhelften, de romp-vleugelverbinding en een 12x12mm houten spar klaar om verlijmd te worden. De kabels zijn ook al getrokken.

full



En hier het eindproduct :D

full

full


De vleugel zit vast met twee M6 nylon vleugelbouten van HK, en is dus afneembaar:

full



En net zoals het origineel kan de vleugel 90º gedraait worden:

full


Handig voor transport en opslag :D :D
 
Laatst bewerkt:
De ontvanger zit in de vleugel:

full


Daarom hoeven er maar twee kabels naar de romp (accu & elevator servo).
En het heeft als bij-effect dat de romp lekker leeg is:

full


Voor de 3S 2200mAh accu is er zoals je kunt zien een 'bedje', zodat een battery strap kan gebruikt worden ipv klitteband.
Het tilt mechanisme:

full


Het is het welbekende RCExplorer design, een klein beetje gemodificeerd om 90º draaing mogelijk te maken.

Specs volgen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super gaaf, vraag me alleen af hoe dit gaat vliegen:D

Het doel is zowel verticaal als horizontaal :) Zoals het origneel.

De transitie tussen beide lijkt me het moeilijkste te bereiken. Omdat de motoren zo hard rond draaien is het gyro-effect groot, waardoor het vliegtuig omhoog zal draaien ipv de motoren naar beneden.

Maar de eerste stap is het hoveren te overmeesteren. Ik weet niet eens zeker of dat de motoren daar sterk genoeg voor zijn :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Het is me net gelukt om de V22 heeel even van de grond te krijgen. Ik heb 'm direct weer laten vallen omdat die super onstabiel is. Er zit nu namelijk geen flight controller in, al het gemix gebeurd op mijn 9XR.
Gelukkig heb ik nog een KK2 boordje liggen. Die zal ik nu als volgende met OpenAeroVTOL flashen en in de V22 inbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er alvast veel belovend uit :D

Nog wat gevoelig blijkbaar maar zal een kwestie van afregelen worden

Stevo
 
Eergister heb ik 'm voor het eerst buiten gevlogen, ging verassend goed. Hij is stabiel in SFF (slow forward flight) maar in forward flight gaat hij wel heel snel, verliest stabiliteit, en wijkt af naar beneden.
Ik denk dat het zwaartepunt te ver naar voren ligt in FF, maar ik kan de accu niet verschuiven omdat hij dan te ver naar achteren zal liggen in HF.
.... Met andere woorden: ik zal er moeten voor zorgen dat de accu tijdens de vlucht verschoven kan worden. Ik weet nog niet hoe, dus suggesties zijn welkom!

Filmpje volgt.
 
Accu op een slee vastmaken en deze met een servo naar voren en achteren laten schuiven. Met een eenvoudige mixer is dit snel te programmeren.
 
Accu op een slee vastmaken en deze met een servo naar voren en achteren laten schuiven. Met een eenvoudige mixer is dit snel te programmeren.

Jup, daar zat ik nu ook aan te denken. Maar om 10cm verschuiving mogelijk te maken moet de servo arm een stuk verlengd worden, wat niet zo'n mooie oplossing is.
Ik zal 't morgen eens uitproberen.
 
Het accuverschuivingsmechanisme (goed woord voor galgje) is nu klaar en aangesloten. Het bestaat uit plastieken landingstoestel houders die over 6mm koolstof staafjes schuiven. Eerst bewoog het nogal stroef, maar een beetje vaseline deed wonderen.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier een filmpje van een vlucht, waarin hij even in forward flight heeft gevlogen:


(voor als je je afvraagt waar de neuswiel is, die was kort voor deze vlucht afgebroken).
 
Laatst bewerkt:
Een van de twee R5180MG servos heeft het begeven tijdens de vorige vlucht, dus toch maar wat sterkere 180º servo's zoeken..... Ik dacht aan digitale Hitec servo's of ik kan gewoon een normale servo modden met twee weerstandjes.
Ik ga nu eerst aan een tweede versie van dit model werken (V22V2) - dus er zullen nu een tijdje geen updates komen.
 
De nieuwe vleugel is klaar! Die is dikker en iets groter, en gestroomlijnder aan de onderkant. Ben benieuwd wat het effect zal zijn.
Ter vergelijking, hier is de oude:

Vleugel_v1.JPG

en dit is de nieuwe:

Vleugel_v2.JPG

Nu wachten tot de AS-170MG servo weer leverbaar is.
 
Update: De nieuwe servo's zijn ingebouwd en hij heeft vanochtend gevlogen!
Hij is extreem windgevoelig en crashte daardoor bijna onmiddelijk.. Schade is alweer gerepareerd en hij wacht nu op de volgende poging........
 
Update: De nieuwe servo's zijn ingebouwd en hij heeft vanochtend gevlogen!
Hij is extreem windgevoelig en crashte daardoor bijna onmiddelijk.. Schade is alweer gerepareerd en hij wacht nu op de volgende poging........

Is een Eagle Tree Guardian misschien een uitkomst? Mijn stuntmaster was ook erg windgevoelig. Bij windkracht 2, zeker als die wat vlagerig was, werd het al minder leuk. Met de Guardian vlieg ik ook nog moeiteloos met een dikke windkracht 4.
 
Back
Top