Graupner motor regelaar v15r

De accu die rechtstreeks op de ontvanger is aangesloten is overbodig. Die kan weg. De Esc zorgt voor de stroomvoorziening van servo ('s) en ontvanger. Dat is je al meerdere keren gezegd.

Met de aangesloten vaaraccu moet de servo op de stuursignalen reageren.

Is dat zo?

Er lijkt op de Esc?? een draad te missen., er is een contactlip waar niets op zit.

De bedrading is nogal rommelig. Eigenlijk is dit knoeiwerk waarmee je niet naar een winkel terug kan.

Op de accu zitten twee rode draden. Normaal gesproken zit er op de plus een rodedraad en op de min een blauwe of zwarte. Hiermee gaat het aansluiten door het verwisselen van de plus en de min gegarandeerd een keer fout. Misschien is dat al een keer gebeurd.... In een fractie van een seconde is de boel defect.

Over de motor loopt allerlei bedrading. Probeer alle draden die naar de ontvanger gaan aan een kant van de boot te leggen en zo ver mogelijk van de motor en de voedingsdraden van de motor vandaan. Dit is vragen om storingen.
 
Laatst bewerkt:
Als eerste moet die 6v ontvangeraccu er tussenuit (dat is geen BEC , dat zit in de regelaar) of het rode draadje van de regelaar uit het servostekkertje gewipt worden....
Verder is het nog zo dat de regelaar even geprogrammeerd moet wordvoor het eerste gebruik.

http://www.graupner.de/mediaroot/files/2861_2880_Navy_V15R_30R_de_en_fr.pdf
Die goed doorlezen en de stappen goed opvolgen...

Setting the Standard Mode / First operation
1. Make sure all the cable leads are properly connected.
2. Turn the transmitter on and check the servo travel of the throttle channel which should be ±100% or, with Multiplex R/C systems, ±80%. Graupner/JR, Multiplex systems need reversing (REVERSE) the throttle arm travel! With Robbe/Futaba systems, the latter should be set to "NORMAL" = 1.5ms. The throttle trigger should now be either at position "Motor off"! The throttle range and neutral position is fixed. You may correct the transmitter way and neutral position on the transmitter.
3. Turn the transmitter on (position "ON"), then push the throttle lever into position "Motor off ".
4. Connect the battery to the controller, mind the correct polarity. Plug in the power battery and try only once to plug in. Do not touch the contact several times.
5. Switch on the speed-controller.
6. The speed controller is now ready to use
7. Move the transmitter stick forward, to drive forward. Move it backward to drive backwards.
8. After operating, switch off the speed-controller and disconnect the drive battery.
-
Die 6v batterij moet van de ontvanger (R700) af , in de hoop dat er nog niks doorgefikt is.....
Servokanaal voor gas op reverse zetten en de boel volgens de handleiding programmeren.

Werkt dat niet meer is de regelaar waarschijnlijk omzeep doordat er een 6v ontvangerpakket op de 5v bec voorziening heeft gestaan.

...........
Meer is er niet aan te doen....
 
De accu die rechtstreeks op de ontvanger is aangesloten is overbodig. Die kan weg. De Esc zorgt voor de stroomvoorziening van servo ('s) en ontvanger. Dat is je al meerdere keren gezegd.

Met de aangesloten vaaraccu moet de servo op de stuursignalen reageren.

Is dat zo?

ook als we de batterij op de ontvanger eraf halen en alles via de accu's laten doen werkt alles behalve de regelaar :( we weten echt niet waar het aan legt. de regelaar reageert schijnbaar niet of doet helemaal niks. maar zoals ik hier boven begrijp moet je de regelaar zo afstellen :

ontvanger gas op achteruit
onvanger aan, gas op neutraal
regelaar op accu aansluiten

maar wat bedoelen ze met power battery ?

switch on the speed controler, bedoelen ze de schakelaar op de regelaar ?

gr.
 
Het valt me op dat de ESC is aangesloten op kanaal 6 van de ontvanger. Dat is ongebruikelijk voor het gaskanaal.

Als je de servo en ESC draden op de ontvanger verwisseld, dan moet de servo reageren op de gasstick. Is dat niet het geval, dan met de servoconnector het kanaal zoeken waar de gasstick op reageert. Dan de ESC in dat kanaal plaatsen en de calibratie volgens de handleiding uitvoeren.
 
ESC = afkorting voor ?
Op kanaal 6 zit de voerbak servo, dit is op de afstandsbedieng (of handzender hoe je het wilt noemen) een draaiknop, zo kan je dus een voer spoor maken (geleidelijk voerbak kiepen). Gas zit op kanaal 5, we hebben een graupner x-412 afstandsbedienings. Zal morgen kijken voor een foto ervan weet niet of hij standaard is aangezien we hem hebben over genomen van iemand.
 
De bedrading hebben we nog niet veel aandacht aan gegeven qua afwerken. Aan gezien dit een probeer project is van hoe bevalt het enz. Eerst alles werkend krijgen en dan de details alles zit goed aangesloten en de foto is wat onduidelijk en oogt rommelig maar dan hebben jullie wat meer een overzicht dacht ik zo.
 
de servo's werken via die batterij op de ontvanger en de motor via de 12 V accu's

Er is al een paar keer gezegd, dat die accu daar niet hoort! Je hebt ook redelijk wat kans, dat hierdoor de regelaar is gesneuveld.

De voeding voor de ontvanger en de servo's wordt namelijk door het bec systeem van de regelaar verzorgd. De accu-aansluiting van de R700 ontvanger wordt dus niet gebruikt. Dit geldt trouwens voor alle regelaars met een bec-systeem (bec = battery eliminator circuitry). Via het servosnoer levert dit bec-systeem 5 Volt aan de ontvanger en de servo's zodra de schakelaar van de regelaar wordt aan gezet.
 
Die 6v batterij moet van de ontvanger (R700) af , in de hoop dat er nog niks doorgefikt is.....
Servokanaal voor gas op reverse zetten en de boel volgens de handleiding programmeren.

Werkt dat niet meer is de regelaar waarschijnlijk omzeep doordat er een 6v ontvangerpakket op de 5v bec voorziening heeft gestaan.

Er is al een paar keer gezegd, dat die accu daar niet hoort! Je hebt ook redelijk wat kans, dat hierdoor de regelaar is gesneuveld.

Lezen is blijkbaar heel moeilijk en dingen eindeloos moeten herhalen heb ik een hekel aan.....
Succes !
 
We hadden het al geprobeerd zonder batterij maar dan deed de regelaar het nog steeds niet. Ik kom hier niet om afgezeken te worden, maar om hulp. Me pa is nu naar de winkel toe
 
ESC = afkorting voor ?
Op kanaal 6 zit de voerbak servo, dit is op de afstandsbedieng (of handzender hoe je het wilt noemen) een draaiknop, zo kan je dus een voer spoor maken (geleidelijk voerbak kiepen). Gas zit op kanaal 5, we hebben een graupner x-412 afstandsbedienings. Zal morgen kijken voor een foto ervan weet niet of hij standaard is aangezien we hem hebben over genomen van iemand.

ESC= Electronic Speed Controler ofwel de regelaar voor de motor.

Dat de ESC op kanaal 5 is aangesloten is op de foto's niet te zien. Vraag niet voor niets om foto's waarop te zien is hoe alles is aangesloten. Heb je gecontroleerd met een servo op kanaal 5 of dat het gaskanaal is? Kanaal 5 is erg onwaarschijnlijk als gaskanaal. Dat hoort 1.2.3.of 4 te zijn.

Je wilt hulp maar je werkt niet erg mee. Dat verwijderen van de ontvangeraccu is je meerdere malen gezegd, maar het vooral niet doen.

Heb een serieuze poging gedaan je verder te helpen toen anderen al afhaakten, maar als met m'n opmerkingen niets wordt gedaan hou ik er ook mee op. Veel succes met je boot. Als je op deze manier door gaat, wordt het niets....
 
Bij Graupner zenders zit de gasfunctie op kanaal 1 van de ontvanger en als de zender in de verkeerde mode staat op kanaal 3. De verkeerde mode wordt bij visboten nogal eens gebruikt als de V-mixer wordt gebruikt.
 
https://www.dropbox.com/s/fdw8sac7tg19gx3/2015-07-21 11.33.00.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/42ouk64vcep96gb/2015-07-21 11.33.10.jpg?dl=0

heb het na gekeken, gas zit idd op kanaal 1 of 2 (me pa weet er meer van ) op kanaal 6 zit de servo voor de voerbak. de andere is de servo voor het roer.

batterij die in de ontvanger ZAT is eruit dus alles werkt nu op de accu's . me pa is naar die modelbouw winkel toe dus de regelaar heb ik niet bij de hand.

nog ergens een foto voor nodig ? of is dit overzichtelijk zo ?
 
er zat wel een schakelaar op de regelaar maar wat die precies doet weet ik nu niet, me pa heb dat ding toen gekocht en weet waarvoor die schakelaar was. graupner navy V15R was de regelaar. nu ff afwachten waarmee die thuis komt en wat de winkel heeft gezegd
 
Ik zag op de foto van de ontvanger, de R700, dat deze voor de 41 MHz is, klopt dit wel.
Mag deze frequentie in Nederland worden gebruikt?
Sorry als ik het mis zou hebben.
Groetjes Piet
 
Degene van wie we het hebben overgenomen had het hier in nederland gekocht dus dan zal het wel gewoon mogen neem ik aan. Zender is ook 41 MHz
 
Back
Top