Eneloop 6volt of sub-c ontvanger accu?

Ben niet zo'n ster in elektronica maar ik heb 5 digitale servo's met een trekkracht van 13kg voor mijn Extra .
Heb zelf 1 eneloop van 2200mah en 1 Nimh van 2300mah allebei 6 volt! 5 cellen.
Nu is mijn vraag kan ik hier veilig mee vliegen zo rond de 6 a 7 minuten?
Of toch beter sub-c cellen gebruiken?
Misschien dat iemand mij eens deze materie kan uitleggen.
Alvast bedank.
Ronald.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eneloops zijn prachtige cellen, maar veel stroom leveren kunnen ze niet. Ik zou dus zeker voor de sub-c cellen gaan!

Met 2300 mAh moet je nog al een tijdje kunnen vliegen hoor, maar meten is weten.
 
Het mooist is, als je even meet, of laat meten hoeveel stroom er loopt als je met de sticks aan het roeren bent. Jouw servo`s zijn stroomvreters en ik denk dat de eneloopjes onvoldoende kunnen leveren. De sub C cellen zijn een pak zwaarder maar kunnen deze hoge stromen makkelijk aan.
 
Mee eens met de vorige schrijver. Kleine toevoeging daarop. Voor dat de Lipo's in zwang kwamen deden we elektro vliegen met Nicads en Nimh cellen. Die laatste waren er in een klasse waarvan je hoge stromen kon trekken. Die moet je hebben. De eneloopjes zijn erg goed maar minder geschikt voor dat doel. Ze kunnen minder goed een hoge stroom leveren. Dus als je energie vretende servo's veel stroom nodig hebben dondert eerder je spanning in en dan kan het voltage zo laag worden dat je ontvanger gaat rebooten. En dit scenario wil je echt niet hebben tijdens de vlucht. Ik kan uit dit topic niet opmaken om wat voor kist het gaat en hoe groot is ie? Als de kist groot is kun je er rustig wat grotere cellen in stoppen. Is dan minder kritisch op het gewicht. Je kunt ook nog de accu's scheiden, ik bedoel daarmee een aparte accu voor je ontvanger en een aparte voor je servo's. Verder let op de spanning met 5 cellen nimh, het is 6 volt nominaal, vers van de lader is het 7,5 volt en er zijn veel ook grote sterke servo's die dat niet fijn vinden.

Succes ermee, mvrgrt, Aad d. B.
 
Mee eens met de vorige schrijver. Kleine toevoeging daarop. Voor dat de Lipo's in zwang kwamen deden we elektro vliegen met Nicads en Nimh cellen. Die laatste waren er in een klasse waarvan je hoge stromen kon trekken. Die moet je hebben. De eneloopjes zijn erg goed maar minder geschikt voor dat doel. Ze kunnen minder goed een hoge stroom leveren. Dus als je energie vretende servo's veel stroom nodig hebben dondert eerder je spanning in en dan kan het voltage zo laag worden dat je ontvanger gaat rebooten. En dit scenario wil je echt niet hebben tijdens de vlucht. Ik kan uit dit topic niet opmaken om wat voor kist het gaat en hoe groot is ie? Als de kist groot is kun je er rustig wat grotere cellen in stoppen. Is dan minder kritisch op het gewicht. Je kunt ook nog de accu's scheiden, ik bedoel daarmee een aparte accu voor je ontvanger en een aparte voor je servo's. Verder let op de spanning met 5 cellen nimh, het is 6 volt nominaal, vers van de lader is het 7,5 volt en er zijn veel ook grote sterke servo's die dat niet fijn vinden.

Succes ermee, mvrgrt, Aad d. B.
Heb maar besloten om met een 8/15 amp ubec met een 3000 mah lipo te gaan werken,scheelt een hoop gewicht. De extra 1715 mm span met een gewicht van 3500gr tot 4000gr afhankelijk van lipo en motor .
 
Dat is ook een goede mogelijkheid. Het is gewoon wat jezelf wilt. Ik zou die BEC instellen rondom 5 volt. Dit vinden je servo's het prettigst of het moet HV servo's zijn. Kan ook prima zo er zijn meerdere wegen die naar het gewenste resultaat leiden. Jammer van LiFe is 6,6 volt zou die 6 volt zijn dan zouden we beter uit zijn.

mvrgrt, Aad d. B.
 
Dat is ook een goede mogelijkheid. Het is gewoon wat jezelf wilt. Ik zou die BEC instellen rondom 5 volt. Dit vinden je servo's het prettigst of het moet HV servo's zijn. Kan ook prima zo er zijn meerdere wegen die naar het gewenste resultaat leiden. Jammer van LiFe is 6,6 volt zou die 6 volt zijn dan zouden we beter uit zijn.

mvrgrt, Aad d. B.
Hoi Aad,
Kan de ubec instellen 5v/8amp of 6v/8amp.
Dus instellen op 5 volt is beter?
 
Vinden je servo's wat prettiger. Als je HV servo's hebt is het een ander verhaal. Ik ging uit van servo's die werken tussen 4.8 en 6.0 Volt en 5 volt zit daar mooi in het midden. Ik gebruik voor mijn grote kisten een gewoon 4,8 NIMH pakket wat 15 ampere kan leveren en toch maar 94 gram weegt bij 4 cellen. Ik kom met BEC systemen altijd zwaarder.
 
Laatst bewerkt:
Vinden je servo's wat prettiger. Als je HV servo's hebt is het een ander verhaal. Ik ging uit van servo's die werken tussen 4.8 en 6.0 Volt en 5 volt zit daar mooi in het midden. Ik gebruik voor mijn grote kisten een gewoon 4,8 NIMH pakket wat 15 ampere kan leveren en toch maar 85 gram weegt bij 4 cellen. Ik kom met BEC systemen altijd zwaarder.
Hoi,
En waar koop je die?
Het aanbod is best wel groot en 4.8 volt zou voldoende zijn voor 5 digitale servo's?
13kg trekkracht.
Neem aan dat je Sub-c bedoelt?
 
Ik koop ze hier. Het zij geen SUB-C cellen. Duurt meestal wel wat langer voor ze in huis zijn. Ik vlieg er 1.80 meter sport laagdekkers mee al 3 jaar lang nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik daar wel gewone analoge standaardservo's bij. Als ik zou gaan voor digitaal dan zou ik er 2 in parallel gaan zetten. Verder gewoon laden op de langzaamlader een nachtje bij 150 ma. Die 4,8 volt zou gewoon moeten kunnen. Vers volgeladen zijn ze gewoon 5,3 volt. De cellen die ik noem zijn eigenlijk de KAN cellen die we vroeger gebruikten. Waren populair vlak na de Rode/groene scr Sanyo cellen, konden goed hoge stromen leveren en waren klein en licht.
 
Laatst bewerkt:
Ik koop ze hier. Het zij geen SUB-C cellen. Duurt meestal wel wat langer voor ze in huis zijn. Ik vlieg er 1.80 meter sport laagdekkers mee al 3 jaar lang nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik daar wel gewone analoge standaardservo's bij. Als ik zou gaan voor digitaal dan zou ik er 2 in parallel gaan zetten. Verder gewoon laden op de langzaamlader een nachtje bij 150 ma. Die 4,8 volt zou gewoon moeten kunnen. Vers volgeladen zijn ze gewoon 5,3 volt. De cellen die ik noem zijn eigenlijk de KAN cellen die we vroeger gebruikten. Waren populair vlak na de Rode/groene scr Sanyo cellen, konden goed hoge stromen leveren en waren klein en licht.
nu nog het probleem parallel kabels te vinden.
 
Iedere accu apart met een schakelaar aansluiten op ieder een ontvanger uit/ingang is nog beter.
De stroom wordt netjes over 2 set kontakten ingeleid.
Je kunt beide accu's los van elkaar even testen, zodat je echt een dubbele veiligheid hebt.

Rick
 
Jammer van LiFe is 6,6 volt zou die 6 volt zijn dan zouden we beter uit zijn.

Life komt geladen van de lader met een 7.8v, een 6v NiMh accu ook snel met een 7.5v. Een goede NiMh accu houdt zijn spanning ook al op een 6.2 volt en de nominale spanning van LiFe is nog maar 0.4v hoger. In de autowereld worden LiFe ontvangerpakketten probleemloos gebruikt.
 
Life komt geladen van de lader met een 7.8v, een 6v NiMh accu ook snel met een 7.5v. Een goede NiMh accu houdt zijn spanning ook al op een 6.2 volt en de nominale spanning van LiFe is nog maar 0.4v hoger. In de autowereld worden LiFe ontvangerpakketten probleemloos gebruikt.

Die nimh is dan wel 5 cellen natuurlijk. Ik spreek steeds over 4 cellen.
 
Ah OK, in de startpost wordt namelijk wel over 5 cellen gepraat....
 
Heb misschien wel een zelfde probleem, heb een Trex 700n met 3 JR Ds 9815 als ik vol pitch geef komt er 1 te laat .
Zitten nu 5 Nimh op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5 digitale servo,s zullen ca 800 ma trekken. (Totaal) Echter, meestal worden ze niet alle 5 tegelijk gebruikt. Een eneloop accu van 6 volt kan 1800 ma constant leveren (zie specs van Sanyo) de accu volstaat dus. Je kunt er probleemloos 2-3 vluchten mee maken. Gebruik een accu capaciteits meter op het veld om te kunnen beoordelen wat de inhoud van de accu nog is. Zelf gebruik ik al 11 jaar een toestel met meerdere digitale servo,s van 15 kg met een eneloopaccu van 4 cellen. Nooit problemen mee gehad.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top