Hawker Tempest V 1500mm

Mooi projectje! RBC? Vliegt vast perfect. Mooie kitjes.
Die motor! Dat was idd een huzarenstuktje! Met die Napier in de snuit konden ze net aan V1's uit de lucht schieten. Moet een enorm verbruik hebben gehad... was eigenlijk al obsolete geraakt door de straalturbine... de grenzen van het haalbare van propelleraandrijving vs geluidsbarrière...
Gr Bas
 
Even in steno ...
De nerf van webbing hoort verticaal te lopen. Sterker zo.

Ik zie geen webbing, wel een gefreesde ligger met half half verbinding:

DSCN5279_zpsfkeuekdf.jpg
 
Zo zitten de vleugels van de Rascal ook zo een beetje in elkaar... (licht en... voldoende sterk, bij de Rascal, maar dan ook net aan, notabene een enkele ligger?). De Tempest is volledig ingedekt, dubbele ligger, wordt straks een sterke doos. Dat gaat zeker voldoende sterk wezen. Geeft de mogelijkheid tot een snellere bouw... ook iets exacter en 'gemakkelijker' met alles op z'n vaste plek.
Maar dergelijke constructies gaan al ver terug... zelfs in kitjes van Hegi... of Svenson... etc... :)
 
Even een vraag.
Na het beplanken en het aanbrengen van het glasvezeldoek met PU, moet dit worden geplamuurd.
Waar kan ik dit het beste mee doen? voor het mooiste resultaat? het glasvezeldoek is 25gr en word aan gebracht met glitsa.
alvast bedankt voor de tips die ik hopelijk krijg.
 
Even een vraag.
Na het beplanken en het aanbrengen van het glasvezeldoek met PU, moet dit worden geplamuurd.
Waar kan ik dit het beste mee doen? voor het mooiste resultaat? het glasvezeldoek is 25gr en word aan gebracht met glitsa.
alvast bedankt voor de tips die ik hopelijk krijg.

weefsel aanbrengen met porienvuller , geen glitsa , is taaie meuk, , glasweefsel vullen met.. porienvuller , aantal lagen eventueel mixen met extra talkpoeder, of als het sneller moet tweecollux , dat is 2k vul lak van de ijsel
 
Even een vraag.
Na het beplanken en het aanbrengen van het glasvezeldoek met PU, moet dit worden geplamuurd.
Waar kan ik dit het beste mee doen? voor het mooiste resultaat? het glasvezeldoek is 25gr en word aan gebracht met glitsa.
alvast bedankt voor de tips die ik hopelijk krijg.

weefsel aanbrengen met porienvuller , geen glitsa , is taaie meuk, , glasweefsel vullen met.. porienvuller , aantal lagen eventueel mixen met extra talkpoeder, of als het sneller moet tweecollux , dat is 2k vul lak van de ijsel
 
Glassen regulier met 2k epoxy en goed afkammen en afdeppen met papier, met een plastic 'creditcardje'... zo schraal mogelijk schrapen. Daarmee licht en sterk. Niet epoxy geeft sterkte, maar de glasvezel gefixeerd, zo heb ik hier geleerd op het MBF (jongens F5B goed op de hoogte... en de schaalafdeling...).
Je wilt zo min mogelijk van de epoxy in het balsa laten trekken, het wordt er niet sterker van, alleen maar zwaarder.
Andere optie is de bekende G4 PU lak (heb ik zelf maar eens getest en ging pardoes goed) Afgerold, niet gespoten, maar afgerold met de 2K jachtlak van De IJssel.
Deze lak edoch niet gebruiken om mee te lamineren. Te veel pigment en vulstof, geeft een elastischer laag. Prima voor verf niet voor eindsterkte met glas.

TweeCollux, 2K ken ik niet, en maakt me erg nieuwsgierig om het te testen.
Je zou de lak ipv kalk ook kunnen aanlengen met holle glasparel? (als een poeder...) Iets minder absorberend? Lichtere vulstof. Hoewel er aardig wat bij moet om er epoxyplamuur van te maken, geeft het een goed schuurbare plamuur. Ook als plamuur met een credidcardje aanbrengen in snelle dunne lagen... gaat heel goed!

De IJssel chemie stonk als een bezetene... dus buiten of in geventileerde ruimte, met gasmaskertje voor. Want anders krijg je er een knallende koppijn van... iedereen in huis overigens... echt niet goed voor je systeem.
De IJssel 2K geeft een mooi lakresultaat... ook als je het kwast... en is behoorlijk methanol bestendig. Spuiten is natuurlijk het mooist... maar je moet jezelf goed beschermen...

Heb een PU G4 geglaste vleukel 2x in de die IJssel 2K gezet met een tussenronde zorgvuldig waterproof schuren zonder de glaslaag te bederven... het weefsel is zo niet meer zichtbaar. Het pakte goed uit, want ik had er geen ervaring mee.
Wel echt zaak om het gewicht in de gaten te houden. Zo een model te zwaar en het wordt een draakje om te sturen... te landen.

Ik heb met 1x 25 grams gelamineerd. Schuimkern vleugel, abachi indekking. Span 1.60 voor RC-1 kist... (Sultan 5)

Algemeen... Indeknaden... Hoe beter het balsa aansluit, des te minder plamuur je nodig hebt. De reten en kieren zou je kunnen vullen met balsaplamuur, een lichte vulstof dat naar acryllatex ruikt, niet oplosmiddelen bestendig is, ook niet echt hittebestendig. Alebastine heeft ook zo iets. Ruikt ook het zelfde. (Maar een potje droogt snel uit, en is prijzig. Dus ik gebruik het niet meer...)
Daar kan je dan rustig epoxylaminaat overheen zetten, zonder de plamuur aan te tasten.

Thinerbasislak? PU G4 lakt tast het balsaplamuurtje wel aan. Zo ook bij spanlak als ondergrond. Dat gaat mis, bellen blazen, kan alles over.
Spanlak en epoxy bijt elkaar weer niet.

Ik weet niet of De IJssel styreen als oplosmiddel heeft. Dat is wel uit te zoeken... styreen is agressief op acrylen als ondergrond...

Oh ja... De glasindekking is niet bedoeld om van je vleugel een surfplank te maken, waarmee je kasteeldeuren kunt gaan inrammen. Het geeft een hogere eindsterkte en behoud van zeker flex. Is vooral ook om een sterkere laklaag te creeëren...

Voor wat het waard is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja... maar moeizaam, en had het idee dat het niet meer goed werkte... door het acryl?
Als acryl als bindmiddel uithard... bind het niet meer. Maar gewoon dan maar even testen met het potje. Mijn grootste bezwaar was dat het bezweek onder de hete bout boven de 100 graadjes... folie niet echt lekker hechtte. Overigens gaat epoxy ook stuk boven de 100 graad. (heet gestookte aardappelmesjes worden zo nuttige gereedschap om iets nurks los te krijgen)
 
Eindelijk weer weekend en tijd om weer wat te bouwen aan de Tempest V

Vandaag een kleine start gemaakt met de romp

DSCN5336_zpsmvzudytt.jpg


De onderdelen om de moeren voor de motor bevestiging te verankeren.
DSCN5338_zps5hwzedps.jpg

Dit is met epoxy vast gezet.
DSCN5339_zpsxdvblgwg.jpg


DSCN5340_zps9laitprd.jpg


DSCN5344_zpsgclyukuh.jpg


DSCN5345_zpsvqayazl4.jpg

In dit gedeelte komt de motor, lipo (6s 5000Mah) en de esc te zitten
DSCN5346_zpsinedw2hl.jpg


DSCN5353_zpsemcnnhil.jpg

DSCN5355_zpskhhrwlpn.jpg

Lekker bezig
DSCN5356_zpsjezzupz1.jpg

En de andere kant
DSCN5357_zpsvdzmpqlk.jpg


En de bevestiging voor de Lipo.
DSCN5358_zpsomom9yei.jpg

DSCN5359_zpshzjt8yhi.jpg
 
weer wat gebouwd aan de Tempest.
Vleugel is geglast.
DSCN5379_zpsqhqoqogb.jpg


En lekker verder gebouwd aan de romp.
DSCN5380_zpsmg9jsckk.jpg

Cockpit iets verlaagd zodat de piloot er beter in past en er niet een onder de schouders afgesneden hoofd in gezet word.
DSCN5381_zpsydnhkivd.jpg

DSCN5383_zpsgxhdvxrn.jpg

DSCN5384_zpsre7o5sam.jpg

Tot zover deze update.
Volgend weekend kers dus denk dat er dan niet veel gebouwd gaat worden.
dus alvast iedereen fijne feestdagen en een gezond 2017.

Gr
Ronald
Dit gaat waarschijnlijk ook pas verder in 2017.
 
Het voordeel van nog een extra dag vrij..... je kan weer iets aan je vliegtuig doen.
Dus dit ook gedaan.
DSCN5398_zpsatlk1nxv.jpg

Cockpit wat verfraaid met meters en tellers, niet helemaal schaal zoals het hoort te zijn.

Begin gemaakt met het rudder.
DSCN5399_zpshm3ikos6.jpg

DSCN5400_zpsg9m4pfya.jpg


DSCN5404_zpsvm6vyfl5.jpg


DSCN5405_zpsx2gwmp04.jpg


DSCN5401_zpsfbq1r04o.jpg


DSCN5402_zpskoipyxjt.jpg


DSCN5406_zps7duhn5hg.jpg

Best wel een imposant model en dan is hij nog niet klaar.
DSCN5407_zpsfgbay7nl.jpg

Er kwam ook even een grondige inspectie aan te pas
DSCN5408_zpsulhuekvo.jpg

Ook de stuurservo voor het intrekbare achterwiel werd bekeken.
DSCN5410_zpsjqgck1ui.jpg

En natuurlijk ook het staartwiel zelf moest goed worden bekeken.
DSCN5409_zpsalxp0nch.jpg

Volgende week weer verder
Dan hopelijk ook de retracts voor de voorkant binnen zodat die ook ingebouwd kunnen worden.
 
Back
Top