Glassen regulier met 2k epoxy en goed afkammen en afdeppen met papier, met een plastic 'creditcardje'... zo schraal mogelijk schrapen. Daarmee licht en sterk. Niet epoxy geeft sterkte, maar de glasvezel gefixeerd, zo heb ik hier geleerd op het MBF (jongens F5B goed op de hoogte... en de schaalafdeling...).
Je wilt zo min mogelijk van de epoxy in het balsa laten trekken, het wordt er niet sterker van, alleen maar zwaarder.
Andere optie is de bekende G4 PU lak (heb ik zelf maar eens getest en ging pardoes goed) Afgerold, niet gespoten, maar afgerold met de 2K jachtlak van De IJssel.
Deze lak edoch niet gebruiken om mee te lamineren. Te veel pigment en vulstof, geeft een elastischer laag. Prima voor verf niet voor eindsterkte met glas.
TweeCollux, 2K ken ik niet, en maakt me erg nieuwsgierig om het te testen.
Je zou de lak ipv kalk ook kunnen aanlengen met holle glasparel? (als een poeder...) Iets minder absorberend? Lichtere vulstof. Hoewel er aardig wat bij moet om er epoxyplamuur van te maken, geeft het een goed schuurbare plamuur. Ook als plamuur met een credidcardje aanbrengen in snelle dunne lagen... gaat heel goed!
De IJssel chemie stonk als een bezetene... dus buiten of in geventileerde ruimte, met gasmaskertje voor. Want anders krijg je er een knallende koppijn van... iedereen in huis overigens... echt niet goed voor je systeem.
De IJssel 2K geeft een mooi lakresultaat... ook als je het kwast... en is behoorlijk methanol bestendig. Spuiten is natuurlijk het mooist... maar je moet jezelf goed beschermen...
Heb een PU G4 geglaste vleukel 2x in de die IJssel 2K gezet met een tussenronde zorgvuldig waterproof schuren zonder de glaslaag te bederven... het weefsel is zo niet meer zichtbaar. Het pakte goed uit, want ik had er geen ervaring mee.
Wel echt zaak om het gewicht in de gaten te houden. Zo een model te zwaar en het wordt een draakje om te sturen... te landen.
Ik heb met 1x 25 grams gelamineerd. Schuimkern vleugel, abachi indekking. Span 1.60 voor RC-1 kist... (Sultan 5)
Algemeen... Indeknaden... Hoe beter het balsa aansluit, des te minder plamuur je nodig hebt. De reten en kieren zou je kunnen vullen met balsaplamuur, een lichte vulstof dat naar acryllatex ruikt, niet oplosmiddelen bestendig is, ook niet echt hittebestendig. Alebastine heeft ook zo iets. Ruikt ook het zelfde. (Maar een potje droogt snel uit, en is prijzig. Dus ik gebruik het niet meer...)
Daar kan je dan rustig epoxylaminaat overheen zetten, zonder de plamuur aan te tasten.
Thinerbasislak? PU G4 lakt tast het balsaplamuurtje wel aan. Zo ook bij spanlak als ondergrond. Dat gaat mis, bellen blazen, kan alles over.
Spanlak en epoxy bijt elkaar weer niet.
Ik weet niet of De IJssel styreen als oplosmiddel heeft. Dat is wel uit te zoeken... styreen is agressief op acrylen als ondergrond...
Oh ja... De glasindekking is niet bedoeld om van je vleugel een surfplank te maken, waarmee je kasteeldeuren kunt gaan inrammen. Het geeft een hogere eindsterkte en behoud van zeker flex. Is vooral ook om een sterkere laklaag te creeëren...
Voor wat het waard is...
Gr Bas