Myford ml7

Hallo, ik heb een vraag.
Ik heb een myford draaibank en daar ondervindt ik een slinger. Ik heb de Drieklauw nieuw gekocht en de beitels staan op centerhoogte. Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Met vriendelijke groet,
Daan
 
Laatst bewerkt:
Ik veronderstel dat je bedoelt : als er een stuk in de klauwplaat gespannen wordt , draait het niet 100% in het center.
 
Ik veronderstel dat je bedoelt : als er een stuk in de klauwplaat gespannen wordt , draait het niet 100% in het center.
Dat klopt, ik weet vanuit mijn studie dat dit nooit helemaal in het centrum kan draaien. Maar de slinger is wel heel erg
 
Ok , beitel op centerhoogte heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
Hoe groot is die slingering?
Span een zuiver glad stuk ijzer van minimum 10 mm diameter in de klauw. B.v.b. een stuk zilverstaal van 100mm lang.
Met een meetklok bepaal je dan hoeveel de "slag" is. Meet kort tegen de klauwen.
Een nieuwe kwaliteits drieklauw blijft dat meestal onder de 0.1mm.
Is de klauwplaat wel juist gecenterd op de flensplaat?
Voor het draaien maakt die slingering weinig uit als je het stuk laat staan tot het compleet klaar is.
Moet er iets terug opgespannen worden voor verdere bewerking gebruik je trouwens best spantangen als er geen slingering mag zijn

Dirk
 
O
Ok , beitel op centerhoogte heeft daar natuurlijk niets mee te maken.
Hoe groot is die slingering?
Span een zuiver glad stuk ijzer van minimum 10 mm diameter in de klauw. B.v.b. een stuk zilverstaal van 100mm lang.
Met een meetklok bepaal je dan hoeveel de "slag" is. Meet kort tegen de klauwen.
Een nieuwe kwaliteits drieklauw blijft dat meestal onder de 0.1mm.
Is de klauwplaat wel juist gecenterd op de flensplaat?
Voor het draaien maakt die slingering weinig uit als je het stuk laat staan tot het compleet klaar is.
Moet er iets terug opgespannen worden voor verdere bewerking gebruik je trouwens best spantangen als er geen slingering mag zijn

Dirk
Hartelijk dank voor u snelle reactie. Ik meet met zilverstaal 0.4mm slinger dit vind ik behoorlijk wat. De Drieklauw is goed gecentreerd.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan dat klauwplaatje en wat voor 1 is het? Ik heb hier ook nog een goedkopertje liggen dat waardeloos is, dat koppie is niet zuiver.

Mvg benjamin
 
Heeft de drieklauw , zoals de meeste , 3 vierkantgaten voor het aandraaien of slechts 1 ?
Bij sommige klauwen staat er een merkteken bij één van die gaten . Dat kan een sterretje een puntslag of een nr 1.
Dat is het vierkant dat bij de meting het minste slingering geeft.
Let op , dit is niet bij alle klauwplaten voorzien maar het geeft soms een 0.1 mm verschil.
Een prattburnerd is prima materiaal , en nieuw gekocht?
Dirk
 
Ney een pratt burnerd is zeker oké. Ik had wel s een neppertje gekocht voor de Unimat 3, ergens op een beurs. Een of ander Italiaans flutding, 60 piek weggegooid geld.

Dan weet ik t ook niet man, zal vast in de flens zitten ofzo, niet van iets ergers uitgaan.

Mvg benjamin
 
Heeft de drieklauw , zoals de meeste , 3 vierkantgaten voor het aandraaien of slechts 1 ?
Bij sommige klauwen staat er een merkteken bij één van die gaten . Dat kan een sterretje een puntslag of een nr 1.
Dat is het vierkant dat bij de meting het minste slingering geeft.
Let op , dit is niet bij alle klauwplaten voorzien maar het geeft soms een 0.1 mm verschil.
Een prattburnerd is prima materiaal , en nieuw gekocht?
Dirk
Deze heeft 3 gaten voor het aandraaien. Er staat geen teken op. Nu zag ik dat er een opening zit van 6mm tussen de achterkant van de flens en een Soortvan ring op de as kan het hier aan liggen? Dat hij zichzelf dus niet centreert oid?
edd4e1616137d9c69047b5687cc8640a.jpg
 
Je moet niet verder zoeken ! Dat is niet de manier van flenzen monteren.
Dirk
Kunt u mij uitleggen hoe het dan wel accuraat moet gebeuren?
Met betrekking op het uitwendige gedeelte aangezien de centreerring inwendig wel goed zit
 
De flens MOET tot tegen de verdikking van de hoofdas kunnen geschroefd worden.
Geen speling tussen de boring in de flens en het cilindrische gedeelte van de hoofdas.
De klauwplaat van de flens halen en enkel de flens op de hoofdas schroeven.
Controleer de slingering op de flens en de slingering van de montage rand voor de klauwplaat.
Die klauwplaat moet ook met een lichte klempassing over die rand passen.
Is de slingering te groot ( meer dan 0.02mm ) iets van de flens draaien en indien nodig ook een nieuwe rand maken.

Dirk
 
De flens MOET tot tegen de verdikking van de hoofdas kunnen geschroefd worden.
Geen speling tussen de boring in de flens en het cilindrische gedeelte van de hoofdas.
De klauwplaat van de flens halen en enkel de flens op de hoofdas schroeven.
Controleer de slingering op de flens en de slingering van de montage rand voor de klauwplaat.
Die klauwplaat moet ook met een lichte klempassing over die rand passen.
Is de slingering te groot ( meer dan 0.02mm ) iets van de flens draaien en indien nodig ook een nieuwe rand maken.

Dirk
Hartelijk dank! Kan het kloppen dat het schroefdraad in de flens op een bepaald moment vrij stroef gaat? Lichtjes met een zachte hamer tikken op een klauwsleutel? De slinger is OK van alleen de flens
 
Bij wilde de ene achterplaat er ook niet goed op, nieuwe achterplaat gekocht erop gezet en toen op de draaibank bewerkt tot de juiste maten.
Er zit op een achterplaat vaak een verdikking waar de 3 klauw overheen valt, hoe preciezer deze is gemaakt hoe beter het resultaat.


Groeten,
Kees
 
Hartelijk dank! Kan het kloppen dat het schroefdraad in de flens op een bepaald moment vrij stroef gaat? Lichtjes met een zachte hamer tikken op een klauwsleutel? De slinger is OK van alleen de flens

Maak de binnen schroefdraad in de flens proper met een oude tandenborstel. Tenzij het een nieuwe ongebruikte flens is natuurlijk.
Niet slaan op de sleutel , zo erg mag de flens niet klemmen op de hoofdas.
De slingering van de flens en van de "pasring" gemeten als ze vast staat? Meten is weten!

Dirk
 
Back
Top