Bouwverslag Saab 91D Safir

Mijn volgend project.

Saab 91D Safir
Prototype: PH-RLD
Schaal: 25%
Wingspan: 2,65m
Wing area: 85 dm²
Motor: Laser 200v
Streefgewicht max 12Kg

De Saab 91 Safir is een lesvliegtuig waarvan ruim 300 exemplaren zijn gebouwd. In 1950 kocht de Rijksluchtvaartschool acht Saab 91A’s. Deze werden in 1959 vervangen door de Saab 91D met een kleinere maar sterkere motor en met meer ruimte. De laatste ging in 1979 uit dienst.

_R8G0974_900x600.jpg
_R8G1145_900x600.jpg
P1050093.JPG


Ik heb een tekening gekocht van Kjell-Åke Elofsson (http://www.crebe.se/safir/index.html). Die is schaal 1:5. Ik teken zelf in het programma DraftSight maar gebruik de gekochte tekening als basis voor de constructie.
 
Mooi hoor.

Safir = saffier.

Succes!

(Is er een website van zijn tekeningen? Of heeft 'ie alleen de Safir getekend?)


jan.
 
Kim.
Mooi project! Als RLSer heb ik er toen (plm 1972-73) ongeveer 180 uur mee gevlogen. Heel fijne kist en nauwkeurig te vliegen. Goede G-limieten, je kon er goed acro mee doen, hij kon vreselijke snelle flickrolls maken! Mocht alleen niet negatieve figuren vliegen vanwege de olie in de motor.
Landen kon je er schitterend mee. Ik heb waarschijnlijk wel alle toenmalige registraties gevlogen.
Na de RLS heb ik ook nog eens met een A versie gevlogen, met de lijnmotor maar dat was idd een stuk minder vermogen en zwaarder.

Het landingsgestel moest je intrekken met de hand en dat vergde wel behoorlijke spierkracht. Een klasgenoot die niet gezegend was met een dikke rechterarm drukte altijd de neus even bij tijdens het intrekken, en dan tjoepten ze vanzelf naar binnen! Dat kon je op afstand zien en dan wisten we al wie er in zat!
 
Kim.
Mooi project! Als RLSer heb ik er toen (plm 1972-73) ongeveer 180 uur mee gevlogen. Heel fijne kist en nauwkeurig te vliegen. Goede G-limieten, je kon er goed acro mee doen, hij kon vreselijke snelle flickrolls maken! Mocht alleen niet negatieve figuren vliegen vanwege de olie in de motor.
Landen kon je er schitterend mee. Ik heb waarschijnlijk wel alle toenmalige registraties gevlogen.
Na de RLS heb ik ook nog eens met een A versie gevlogen, met de lijnmotor maar dat was idd een stuk minder vermogen en zwaarder.

Het landingsgestel moest je intrekken met de hand en dat vergde wel behoorlijke spierkracht. Een klasgenoot die niet gezegend was met een dikke rechterarm drukte altijd de neus even bij tijdens het intrekken, en dan tjoepten ze vanzelf naar binnen! Dat kon je op afstand zien en dan wisten we al wie er in zat!

Wow, gaaf! En heel erg bedankt voor het bericht, dit is handiger dan U zich kunt voorstellen. Ten eerste, nu weet ik dat ik om echt schaal te vliegen geen negatieve figuren moet vliegen, en ten tweede, ik ga kijken of de PH-RLS nog steeds in Groningen te zien is. Ik heb namelijk info nodig over de ingetrokken stand van het landingsgestel. Een bijzondere kans, als hij daar nog op die manier te zien is! Bedankt!

En een leuke toevoeging over die klasgenoot :)

Nogmaals heel erg bedankt voor de info!
 
Overigens: 12 kg levert een vleugelbelasting van 140 g/dm2.

Da's niet helemaal niks.

Los van Reynolds getallen etc.: ga voor 10 kg!

(Lijkt mij.)


jan.
 
Weet niet of die nu er nog staat bij het ROC Hoofddorp, maar toen ik op de Anthony Fokker School in Voorburg zat stond daar ook een Saphir binnen, althans weet bijna zeker dat dat een Saphir was.
Een goudkleurige met een niet bij de kist behorende registratie als ik me goed herinner.
Geen idee welke uitvoering, wij mochten er alleen naar kijken, kan me niet heugen dat we aan die kist gesleuteld hebben.

Mocht ie er nog staan dan is dat mogelijk ook daar eens te gaan kijken.

Succes met dit project.

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
.
Hey Kim,

Daar is de SAAB! :thumbsup: Erg gaaf project!
Dit wordt weer genieten, ik blijf het volgen.

Ongeveer 1/3 van de Safirs zijn in Nederland gebouwd bij De Schelde.
Samen met het gebruik bij de Rijksluchtvaartschool een stukje vaderlandse geschiedenis!

Alvast succes met de voorbereidingen.
En heel veel plezier met de bouw straks!

Groeten, Ramses
.
 
Kim

Ik weet zeker dat er op Lelystad eentje staat, is van een groep vliegers. Waarvan tenminste ééntje die ik ken en dan is een bezoek zo geregeld. Is volgens mij de RLA. Bij een (jaarlijkse?) inspectie moet hij ook even op krikken en wordt het gear gecycled om alles te checken, dan zou je gemakkelijk foto's kunnen maken. Ik weet verder ook één collega die toen veel foto's maakte en best veel plaatjes heeft van de Safir. Ik kan hem eens vragen of hij die inmiddels al gedigitaliseerd heeft.
Wat ook apart is dat hij op de RLS als 3-zitter gevlogen werd. Omdat het toestel ook voor blindvlieg instructie gebruikt werd, was het niet mogelijk de (toenmalige) grote apparatuur allemaal onder en achter het dashboard te krijgen. In de staart was het te ver naar achteren vanwege het CG.
Dus is er toen voor gekozen de stoel linksachter op te offeren en stond er een soort rek waarin de grote bakken met electronika (ongetwijfeld nog hier en daar nog met buizen...) een plaats hadden. Het stond constant te zoemen en te blazen maar dat was geen probleem, er was herrie genoeg aan boord en de toenmalige headsets waren nog niet zo goed als nu, laat staan met active noise cancellation...
Met in totaal 23.500 uur vliegen, waarvan 5.500u in de kleine luchtvaart (vaak zónder headsets toen) en plm 15.000 u op de B747 (veel aerodynamisch lawaai in de cockpit vanwege de "ei vormige" doorsnede van de romp aldaar) en pas de laatste jaren met goede headsets in de -400 versie) is het een wonder dat mijn gehoor nog steeds zo goed is.

Hier een plaatje van mijn eerste solo incl een jeugdbaardje en "lang haar" (was toen op het randje van acceptabel...). Instructeur was Rob van den Heuvel, toen nét "gepensioneerd" bij de KLU als F104 vlieger. Rob is een aantal jaren geleden tragisch verongelukt in de USA op een examen vlucht, achterin zittend in een Bonanza..... Hij is dus echt in het harnas gestorven.
Op de SAAB heb ik met hem vele acro oefeningen gedaan. Ik kon dat jammer genoeg nooit lang volhouden, werd er vaak ziek van maar ik had dat er voor over. Het was erg leuk om te doen en je leerde er vreselijk goed van vliegen.

1st solo.jpg
 
Op het Deltion college in Zwolle hadden we in de praktijkhal van de opleiding luchtvaart techniek ook een complete Safir in RLS kleuren staan. Misschien dat je ook daar wat aan de kist kan ruiken?
 
Wow wat komt er ineens veel moois los hier! Bedankt allemaal!

Volgens mij had ik daar iets over gelezen, over dat ongeluk. Ik condoleer bij deze allen die hem kenden.

Ik heb contact opgenomen met Eelde in Groningen en ik mag daar komen meten. Ik heb trouwens ook al contact met de eigenaar(en) van PH-RLD en die zijn heel enthousiast over het project en willen gelukkig maar al te graag meewerken en het toestel beschikbaar stellen. Maar bovenstaande is een prchtige kans om het landingsgestel ingetrokken te bekijken (zou inderdaad op krikken misschien nog wel handiger zijn, bij zo'n inspectie. Dan kan ik de beweging misschien zelfs zien.).

Als jouw collega nog materiaal heeft ben ik uiteraard zeer geïnteresseerd!

Bedankt!
 
Oh nog vergeten te zeggen, bedankt - ik heb het hele handboek al, maar ontzettend bedankt!
(Er staat niet in in wat voor hoek de poten staan als ze ingetrokken zijn, of met hoeveel de banden nog uit moeten steken).
 
:offtopic:

Rob is een aantal jaren geleden tragisch verongelukt in de USA op een examen vlucht, achterin zittend in een Bonanza..... Hij is dus echt in het harnas gestorven.

Volgens mij was dat tijdens een vlucht met een hele leuke meid die hier bij ons aan de opleiding Technische Bedrijfskunde van de Hanzehogeschool Groningen (waar ik werk) de specialisatie Airline Pilot and Management volgde (die wij samen met de KLS aanbieden) . . .

Shit happens . . . :mad:


jan.
 
Afgelopen zaterdag samen met Evert Tjepkema en Henri Kaper een fotosessie gedaan van de PH-RLD. Wat een leuke dag zeg! De eigenaar, Jan Kok, is erg behulpzaam en enthusiast; die heeft mij zelfs nog een rondvlucht gegeven!!! :)

De kist staat dus in Vliegend Museum Seppe in Breda en is trouwens ook een bezoekje waard :)

Hier een paar van de vele honderden foto's die ik nu heb - bedankt Evert en Henri!!

IMG_8746.JPG
IMG_8767.JPG
IMG_8768.JPG
IMG_8771.JPG
IMG_8775.JPG
IMG_8846.JPG
P1020204.JPG
 
De eigenaar, Jan Kok, is erg behulpzaam en enthusiast; die heeft mij zelfs nog een rondvlucht gegeven!!! :)

Ojaaaaa....!! :worship: :thumbsup:
Gevlogen in de kist welke je gaat bouwen, echt helemaal te gek!
Dat zal een erg gave ervaring geweest zijn Kim... top!
En erg fijn dat je zelf de detail foto`s hebt kunnen maken, zo weet je zeker dat je alles hebt wat je nodig hebt.
Gefeliciteerd met deze gave ervaring, kan niet wachten tot het bouwverslag begint!

Ik zie al wat duidelijk tips van Henri in de door jou geplaatste foto`s...
Zuiver zij-aanzicht, zuiver achter/voor aanzicht van zo groot mogelijke afstand met telelens genomen, etc. ;)

.
ps. Die registratie,... dat zijn mijn initialen in random order... :D

Groeten, Ramses De Looff ;)
.
 
Laatst bewerkt:
Ojaaaaa....!! :worship: :thumbsup:
Gevlogen in de kist welke je gaat bouwen, echt helemaal te gek!
Dat zal een erg gave ervaring geweest zijn Kim... top!
En erg fijn dat je zelf de detail foto`s hebt kunnen maken, zo weet je zeker dat je alles hebt wat je nodig hebt.
Gefeliciteerd met deze gave ervaring.
Kan niet wachten tot het bouwverslag begint!

Ik zie al wat duidelijk tips van Henri in de door jou geplaatste foto`s...
Zuiver zij-aanzicht, zuiver achter/voor aanzicht van zo groot mogelijke afstand met telelens genomen, etc. ;)

.
ps. Die registratie,... dat zijn mijn initialen in random order... :D

Groeten, Ramses
.

Inderdaad, je wil niet weten hoe graag ik WEER WIL!!!
Henri en Evert hebben bijna alle foto's gemaakt, dus dat zie je goed :)
 
Back
Top