RES-Dart

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
full

Ik had zin om een gepijlde vliegende vleugel-electrozwever te bouwen en dacht eigenlijk aan een Yoda, die ik jaren geleden al eens had gebouwd en die maar matig vloog (mogelijk omdat-ie te zwaar was gemotoriseerd). Iemand op dit forum maakte me attent op de RES-Dart, uitgebracht door de Oostenrijkse firma Zeller. Op de website van Zeller staan o.a. een paar filmpjes over de RES-Dart, vooral het filmpje van de ongemotoriserede versie vond ik overtuigend:
https://zeller-modellbau.com/flugze...tro-kit-1920-mm-cfk-dsa-leitwerkstraeger.html (als iemand kans ziet om die filmpjes hier te plaatsen, be my guest)
Er valt het een en ander over te lezen in RC Network, en eigenlijk valt deze vleugel helemaal binnen mijn interessegebied (met inbegrip van de remkleppen, naar mijn smaak onmisbaar voor een goede zwever). Toen ik 'm wilde bestellen bleek de electro-versie nog niet leverbaar, dat was dus een paar weken extra wachten; maar vanavond kwam hij dan aan.
Ik zal jullie de "unboxing" besparen... even een snelle blik:
full

Freeswerk ziet er goed uit, en mooi hout. Enkele boeiende bouwnoviteiten (de bouw-manual heb ik al een paar weken geleden uitgeprint en gelezen), zoals de winglets die standaard recht omhoog staan, maar optioneel ook wat naar buiten kunnen staan.
Ik hou van bouwen, maar ben geen fan van doosrompjes. Gelukkig is bij zo'n vliegende vleugel de romp maar een futiliteit...
full

Dit is de bouwhelling; in de sleufjes passen de voetjes van de vleugelribben, eerst rechtop tot na de indekking van de bovenkant van de torsieneus, dan op z'n kop voor indekking van de onderkant.
Op de foto's in de bouwaanwijzingen is gebruik gemaakt van een boel rechthoekige metalen blokjes als ballast bij het lijmen; die heb ik niet en ik moet nog eens nadenken wat ik daarvoor ga gebruiken. Zandzakjes?
Nou ja, hoe dan ook moet ik beginnen met mijn werktafel op te ruimen... kennen jullie dat?
 
Laatst bewerkt:
Zo bijvoorbeeld?

Naar de website van Zeller dan op de video klikken op vimeo zodat hij laadt op de Vimeo website.
Dan de url kopieren (Ctrl-C). Daarna in MBF klikken op het icoontje Media, met de 'filmstrookjes', en in het vled de URL plakken. Op 'Embed' klikken en klaar.
Rick
 
Dankjewel Rick...
Ik vind die kenmerkende vliegendevleugel-bochtjes in dat filmpje heel leuk. De daalsnelheid lijkt me behoorlijk laag... maar ik ga dus voor electro, misschien ooit nog eens een niet-electro rompje erbij? (voor op de Huckepack van mijn club...)
 

Als ik deze foto bekijk zie ik bij de bovenste rib een rare vorm aan de bovenzijde, die lijkt wel met enkele knikken en een rechte bovenzijde te zijn. Is dit correct of is dit een vervorming vanwege de foto? Of heeft dat een ander doel?
 
Als ik deze foto bekijk zie ik bij de bovenste rib een rare vorm aan de bovenzijde, die lijkt wel met enkele knikken en een rechte bovenzijde te zijn. Is dit correct of is dit een vervorming vanwege de foto? Of heeft dat een ander doel?

Dat was me ook opgevallen en ik ben dan maar eens langst geweest op hun website en heb de bouwbeschrijving bekeken. Het heeft alles te maken met het aanwerken van de winglets aan de vleugel die zijn er niet zomaar tegen geplakt of gevezen maar hebben een speciale vorm, zou beter zijn voor de stuurgedrag dacht ik.
Vind het wel een leuke vleugel, ik zou er bijna eentje durven bestellen maar tot nu toe wint het gezonde verstand het nog, als dat weer verzwakt kijk ik snel eens naar m'n collectie zwevers en hoop dat het weer aansterkt:rolleyes:

Dirk
 
Wat een creatieve bouwhelling, gemaakt van parketondervloer zo te zien. Ben erg benieuwd naar je bouwvorderingen. De motor zou ik beslist achterwege laten, gewoon omdat je die niet nodig bent met dit model. Gooien of elastiek en je komt een heel eind.
 
Klinkt inderdaad een beetje raar, het reglement zegt dat een conventioneel model moet gestuurd worden met richting en hoogteroer er zijn echter ook vliegende vleugels toegelaten en daarover zegt het reglement dan weer dat het model met maximum 2 roeren mag worden gestuurd, in dit geval rolroeren en hoogte gemixt.
 
Als ik deze foto bekijk zie ik bij de bovenste rib een rare vorm aan de bovenzijde, die lijkt wel met enkele knikken en een rechte bovenzijde te zijn. Is dit correct of is dit een vervorming vanwege de foto? Of heeft dat een ander doel?

Zoals Von W ook al antwoordde: deze "profielen" maken deel uit van een klos die bestaat uit een aantal op elkaar gelijmde balsa ribben die vervolgens vloeiend (hol) geschuurd moet worden, en hiermee wordt de winglet bevestigd op een carbon pijpje aan het vleugeleinde. Deze bevestiging noemen ze DSA, (ben de betekenis van de afkorting even kwijt), moet de stallsnelheid verlagen en het toestel wendbaarder maken.

Ik heb niet de insteek om met dit toestel wedstrijden te vliegen... gewoon lekker thermieken, zonder elastiekgedoe, neem ik het extra gewicht van een motor en een (kleine) lipo voor lief. Hooguit misschien ooit een extra motorloos rompje maken om hem met de club-Huckepack omhoog te sturen. Wat mij betreft was-ie nog aantrekkelijker geweest als-ie 3 meter was geweest in plaats van 2.
(...en ik ontdek nu net dat Zanonia-flyers.de inmiddels een paar vliegende vleugels in ditzelfde genre aanbiedt, maar dan in F3j formaat... nou da's voor volgende keer)
 
Laatst bewerkt:
Klinkt inderdaad een beetje raar, het reglement zegt dat een conventioneel model moet gestuurd worden met richting en hoogteroer er zijn echter ook vliegende vleugels toegelaten en daarover zegt het reglement dan weer dat het model met maximum 2 roeren mag worden gestuurd, in dit geval rolroeren en hoogte gemixt.

ok, duidelijk, dat wist ik dan weer niet.
Weer wat geleerd.:thumbsup:
 
Rompje was gauw klaar... (en het was lekker weer zodat ik het buiten kon schuren, dat scheelt veel troep). Hier is-ie nog ongeschuurd:
full

Had er wat proppen keukenpapier in gestopt om het zaagsel er uit te houden.
Merkwaardig: de bevestigingsgaten in de firewall zitten allemaal op gelijke afstand... alle motortjes die ik tot dusver in mijn handen heb gehad hadden allemaal twee schroeven dichtbij, en twee verder weg van het asgat. Gevolg is dat de motor nu met maar 2 schroeven vast zit, maar het is gelukkig een trekschroef en geen pusher...

full

En meteen maar begonnen met een vleugel (niet vergeten dat de volgende dus een linker moet worden). Die bouwhelling werkt prima, inmiddels ben ik al aan beplanken van de bovenzijde toe. Voor de onderzijde komen dan in die bredere sleuven een setje steunen waar de omgekeerde vleugel op past; op deze manier kan je bij het beplanken de wash out van de vleugel nauwkeurig houden.
Voor de andere vleugel draai je dan de bouwhelling om; de rootrib moet in de richting van de pijl bij "FLUG" kijken.
 
Laatst bewerkt:
Nou... met een trekschroef trekt de propeller de motor tegen de firewall aan, en of het blijft zitten is dus niet van de kracht van de bevestigingsschroeven afhankelijk. Een duwschroef zou de motor wegduwen van de firewall.
't Is niet erg serieus hoor, in beide gevallen wil je dat het goed vast zit! (...en zonder schroeven zou de motor in beide gevallen vrij gaan ronddraaien en dat wil je ook niet...)
 
Bij Res Dart elektro zitten motor en prop aan de voorzijde. Dat stelt hogere eisen aan bevestiging motorschot als bij een pusher.
 
Klopt, maar ik maak me daar niet echt zorgen over... gewoon een deugdelijke lijmverbinding.
 
Back
Top