Elisabeth Letzer: foto's gezocht

Allen,

Een poosje terug een Bugsier bouwdoos gekocht. Indien ik voldoende info kan terugvinden zou ik deze graag als eentje bouwen zoals deze in Antwerpen gevaren heeft.

Bij voorkeur ben ik op zoek naar foto's en andere info over de sleper 'Elisabeth Letzer', echter nog niet veel gevonden. Mensen die wat materiaal hebben en kunnen delen, graag dus.

https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/35943-bugsier-6.html
http://forums.clydemaritime.co.uk/viewtopic.php?t=9441
http://maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=132013968
http://maritiemdigitaal.nl/index.cfm?event=search.getdetail&id=132013968

Bedankt,
Dirk
 
Dirk, Ook ik heb een Bugsier 3 en ken van vroeger dit soort sleepboten uit Antwerpen. Letzer en Gerling waren de rederijen die ermee voeren op de Schelde. Bij Tugspotters staat ook een plaatje van Elisabeth met wat aanvullende info m.b.t. tot haar geschiedenis(zie link).
http://www.tugspotters.com/oud/tugbase/tugs/elisabeth.letzer.htm
Heb ergens anders ook nog een gezien met meerdere van die boten in Antwerpen. Moet even zoeken. Dacht bij GaHetNa. Zet de link hier wel bij. Niet bij GaHetNa, maar bij het Fotomuseum.
http://images.memorix.nl/nfm/thumb/800x600/4a7fecf0-9405-aacf-7c79-00773e35f385.jpg
Je kunt nog net zien dat het achtersre raam in de stuurhut vierkant is. Foto is dus van na 1964.
En nog wat info over de rederij URS.
http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=7488
En bij onderstaande link nog wat info o.a. van mijn Bugsier 3. Vaar er al 40+ jaren mee.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-bugsier-3.217945/
Helaas werken niet alle links meer. Let er op dat bij het inlijmen van het dek de romp precies recht staat. Ik lette even niet goed op met als resultaat een licht getordeerde romp. Maak gebruik van een dubbele cardankoppeling tussen motor en schroefas. De romp is vrij week, waardoor er gauw enige vervorming optreedt. Een dubbele cardan voorkomt dat de boel gaat wringen. Laatste aanpassing van mijn model was een Beier geluidsmodule met motorgeluid van een 6 cilinder Deutz 545. Maak er een mooi schip van en wees er zuinig op!

Gr. Klaas
 
Laatst bewerkt:
Een zusterschip...
27-10-2013 Wintercup 007.JPG
 
Bedankt allemaal voor de extra info; zeker ook de tip ivm recht houden romp, zal ik zeker op letten.

'Elisabeth Letzer' blijkt een ietswat moeilijk onderwerp te zijn om detail foto's van terug te vinden, de meeste zijn nogal vanaf een afstandje getrokken.
Dus, laat maar komen, hoe meer hoe liever :)

Ik ben nieuw in de botenwereld, dus eventueel tips waar al eens oude foto's gevonden worden zijn ook best welkom. Zo kan ik zelf ook wat gerichter op zoek. De door Letzer typisch gGebruikte kleurenschema's van net voor 1964 ook meer dan welkom.

Alvast bedankt,
Dirk
 
Dirk, Op zich is de Bugsier 3 geen moeilijke boot om te bouwen. Elisabeth wijkt daar niet zoveel vanaf. Zie wel wat verschillen, maar die zijn gemakkleijk aan of in te passen. Op de foto hierboven zie je dat de twee masten zijn verdwenen en vervangen door een enkel exemplaar voor de schoorsteen. Ook zijn de bolders op een andere plek gezet en van een ander model. Wat de Belgen al snel hebben aangepast is het naar beneden brengen van de sleephaak. Het waren relatief ranke boten en er zijn er een paar omgetrokken. Deze o.a. ook. Sleephaak naar beneden en de bogen over het achterdek ook. Ook de grote winch op het achterdek is weg en de opening voor in de verschansing is dicht gemaakt. En de schoorsteen is wat hoger doorgetrokken
Zelf zou ik het wel aandurven om met het beschikbare beeldmateriaal een Bugsier om te katten in Elisabeth. Mooie uitdaging voor een Belgse bouwer toch! Zo te zien is de foto genomen aan de Scheldekant van de Kruisschans sluis. Dus Dirk, zet hem op! Gr. Klaas.
 
Klaas,

De aanpassingen van 1964 lijken me zeker voor een model sleper interessant. Echter de dubbele masten en vooral het ronde raampje zijn zo veel mooier.... tweestrijd.

Edit: of romp als plug voor mal gebruiken; kan ik de twee versies maken, voor en na 1964. Nog wat laten sudderen...
 
Laatst bewerkt:
Dirk, Lekker laten rijpen en doen wat je hart je ingeeft. Mijn Bugsier 3 bouwde ik in 1976 en ik heb aan sommige dingen ook een eigen draai gegeven. Na 40 jaar (in vitrine) nog steeds in goede conditie. Wel een paar jaar geleden een nieuwe schroefas en motor gekregen. Er zitten wel wat plaatjes in mijn fotoalbums. Laat haar regelmatig varen. Weegt ongeveer 4,5 kg. Fijne vaar-boot en goed te transporteren. Smit Finland (dubbelschroever) is net zo lang, maar 2x zo zwaar. Is qua gedrag een heel ander schip. Hou in ieder geval een bouwverslag bij. Levert in ieder geval een hoop advies op en bij mij werkte het motiverend. Hieronder een link naar wat soortgelijke plaatjes. Het is een populaire boot, ook bij de Oosterburen. Even naar beneden scrollen. Gr. Klaas.

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=242&start=460
 
Laatst bewerkt:
Dirk .
Ik heb hier een algemeen plan liggen van de Marg Gerling als u wilt kan ik u die wel bezorgen .
voor het onderwaterschip en dek kunt u de verf met RAL n° 8012 gebruiken .
groetjes
Arthur
 

Bijlagen

  • 108767-marg-gerling[1].jpg
    108767-marg-gerling[1].jpg
    57,5 KB · Weergaven: 671
Hallo Arthur, Was deze Marg een eigen ontwerp van de Belgen, of een aangepaste versie van het Duitse ontwerp. Ze is langer, breder en dieper dan de Elisabeth. De Duitse boten waren nogal rank en er zijn deverse omgeslagen. De Duitsers zijn ook boten gaan verbreden. Vond en vindt het nog steeds mooie schepen. Mooie zeeg en een onderwaterschip dat wil lopen. De Anwerpse boten die in de dokken voeren waren heel anders, ook qua aandrijving (Voith Schneider). Gr. Klaas.
 
Hallo Arthur, Was deze Marg een eigen ontwerp van de Belgen, of een aangepaste versie van het Duitse ontwerp. Ze is langer, breder en dieper dan de Elisabeth. De Duitse boten waren nogal rank en er zijn deverse omgeslagen. De Duitsers zijn ook boten gaan verbreden. Vond en vindt het nog steeds mooie schepen. Mooie zeeg en een onderwaterschip dat wil lopen. De Anwerpse boten die in de dokken voeren waren heel anders, ook qua aandrijving (Voith Schneider). Gr. Klaas.
Klaas .
in het jaar 1961 zijn er 5 gebouwd bij Boelwerf te Temse n.l. Marg Gerling , Cristophe Letzer , Annick Gerling , Adrianus Letzer en Lucile Gerling deze hadden de bouwn°s 1379 , 1380 , 1381 , 1382 en 1383 ik denk dat deze een verbeterde versie waren van de duitse , in het jaar 1964 zijn er dan nog twee gebouwd n.l. de Olivier Gerling bouwn° 1412 en de Laurent Letzer bouwn° 1413 bij deze 2 laatste was de mast in de schouw geintregeerd . in 1969 zijn ook nog de Sea Horse en de Sea Lion gebouwd deze waren een verbeterde versie van de Fairplay 10 . hopende u hier mee wat informatie te hebben bezorgd over deze sleepboten .
groetjes
arthur
 
hier enkele foto's van de Marg Gerling
Arthur
 

Bijlagen

  • marg gerling 1.jpg
    marg gerling 1.jpg
    114,8 KB · Weergaven: 730
  • marg gerling 3.jpg
    marg gerling 3.jpg
    149,5 KB · Weergaven: 736
  • marg gerling 4.jpg
    marg gerling 4.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 529
  • marg gerling 5.jpg
    marg gerling 5.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 747
Hallo,
Ik heb hier nog een Algemeen plan en lijnen plan van de Michel Gerling 1947 op schaal 1/30 .
Iemand geïnteresseerd stuur mij een mailtje .
 
Arthur, Bedankt voor de info en de plaatjes. Had nog willen vragen of ze een straalbuis had, maar dat is met de foto's duidelijk. Ook goed is te zien dat de sleephaak een stuk lager zit dan bij de Duitse boten. Leuk om de outtillage van zo'n bouwwerf te zien. Met de simpelste dingen bouwde men de mooiste schepen. Niks geen autocad toen. Aftekenen op een spantenvloer en overzetten op de platen staal. Ook nog iets bekend m.b.t. de trekkracht van deze boten? Gr. Klaas.
 
Arthur, Bedankt voor de info en de plaatjes. Had nog willen vragen of ze een straalbuis had, maar dat is met de foto's duidelijk. Ook goed is te zien dat de sleephaak een stuk lager zit dan bij de Duitse boten. Leuk om de outtillage van zo'n bouwwerf te zien. Met de simpelste dingen bouwde men de mooiste schepen. Niks geen autocad toen. Aftekenen op een spantenvloer en overzetten op de platen staal. Ook nog iets bekend m.b.t. de trekkracht van deze boten? Gr. Klaas.
klaas .
Over de trekkracht heb ik niets gevonden . Ik schat maar schiet niet op de pianist dat dat een 24ton zal geweest zijn .

Gr .
Arthur
 
Da's niet slecht Arthur. De Duitse boten haalden aanvankelijk 9 ton. De Belgische met straalbuis en wat meer PK's dus bijna het dubbele. Nu spreekt men met de moderne sleepboten over een trekkracht van 80+ ton. Wij vereisten in Europoort als displacement van de VLCC's de 300.000 ton overschreed, 4 boten waarvan 2 met een minimale trekkracht van 50 ton.In theorie zou je het af kunnen met 2 boten, maar bij ons moesten ze dwars op de stroomrichting van het Beerkanaal de 6e Petroleumhaven in. En als er dan een sleepdraad breekt heb je dan aan één eind niets meer. Althans totdat er een nieuwe verbinding tot stand is gebracht. Mooie herinneringen aan, maar pensionado spelen gaat me ook goed af. En met 2 sleepboten Bugsier 3 en Smit Finland lijkt het soms net echt. Op de jachthaven slepen we af en toe een werkvlot(je). Gaat niet hard, maar wel mooi! Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top