Calmatow 'eigen' ontwerp sleper

36A is minder als verwacht. Misschien kv van de motor iets lager dan aangegeven, of de lipo een beetje 'tam'.
Anyway een grotere prop zal helpen.

Maar je hebt wat meer spoed nodig, om te zorgen dat je op vliegsnelheid nog voldoende trekkracht overhoudt.
Een 13x6 trekt misschien statisch iets harder (ook niet altijd het geval), maar op vliegsnelheid zeker minder dan een 12x7 a 12x8.
Met te weinig 'pitchspeed' heb je een sleper waarmee je of vlak met redelijk snelheid kunt vliegen maar niet omhoog kunt, of heel dicht tegen de overtreksnelheid moet vliegen om trekkracht te hebben om omhoog te komen. Is erg oncomfortabel slepen kan ik je uit ervaring vertellen.

Groetjes,
Gerben
Welke schroef raadt jij me dan aan om hier de maximale trekkracht te distilleren. ???

Motor D3548-5
900kv
770watt
ESC 70A
Regelaar 100A
Lipo 4s 4000ma (nieuwe)



Mvg,
Aurectar
 
je maakt de denkfout dat je 'maximale' kracht wilt, maar je wilt 'maximale kracht bij een bepaalde vliegsnelheid'

bij een stilstaand vliegtuig, kan je met een prop met grote diameter en kleine spoed de meeste trekkracht verkrijgen, maar op het moment dat je model een beetje snelheid krijgt is er bijna geen trekkracht meer. Je zult dan 'volgas' moeten vliegen om voldoende vliegsnelheid te houden, terwijl je dit qua vermogen helemaal niet nodig hebt. De pitchspeed is een mooie vergelijkings factor (rpm x pitch)

daarnaast vliegen zwevers eigenlijk best snel, je zal dus minimaal die vliegsnelheid moeten halen die de zwever nodig heeft om te klimmen.

dus zet de ampere meter er tussen, zoek een prop waar je comfortabel op 50% gas kan rondvliegen, de rest is dan te gebruiken om te versnellen.

dus props als 12x8, 13x7 zijn wenselijk...

gewoon experimenteren, kijk met de ampere meter of je op de grond niet over de specs van je motor gaat, in de lucht is het bijna altijd minder.
 
daarnaast vliegen zwevers eigenlijk best snel, je zal dus minimaal die vliegsnelheid moeten halen die de zwever nodig heeft om te klimmen.

dus zet de ampere meter er tussen, zoek een prop waar je comfortabel op 50% gas kan rondvliegen, de rest is dan te gebruiken om te versnellen.

dus props als 12x8, 13x7 zijn wenselijk...

gewoon experimenteren, kijk met de ampere meter of je op de grond niet over de specs van je motor gaat, in de lucht is het bijna altijd minder.

Ik schaf me die twee schroeven aan en doe de proef op de som.
Dank voor het advies.

Mvg,
Aurectar.
 
Een beetje laat maar dit is mijn Calmato die een Multiplex Solius naar boven brengt met overschot.
Setup is 5S 4500 mAh Lipo, motor SK3 4240 kv=620, 12x8 schroef, 60A regelaar.
Ik zit op een ruime 40A stroom, een kleine 800W, combo is ongeveer 4,5 kg zwaar (schatting).

Ik vlieg dus met een 12x8 schroef en dat vliegt het prettigst vind ik in deze combinatie. Tijdens het slepen kan ik comfortabel blijven vliegen, voldoende snelheid behouden en voldoende trekkracht om in een ruim circuit de zwever omhoog te brengen.

Op een lipo lading doe ik met gemak drie sleepjes, daarna zit er nog 40 % in en neem ik een andere lipo.

Een filmpje van een sleep waar je kan zien dat het eigenlijk vlot slepen is. Niet 45° omhoog takelen maar het is zeker niet harken. Geniet ook van de sappige commentaar van "ons Patje" :-)
O ja, inclusief lompe landing...

 
Laatst bewerkt:
Een beetje laat maar dit is mijn Calmato die een Multiplex Solius naar boven brengt met overschot.
Setup is 5S 4500 mAh Lipo, motor SK3 4240 kv=620, 12x8 schroef, 60A regelaar.
Ik zit op een ruime 40A stroom, een kleine 800W, combo is ongeveer 4,5 kg zwaar (schatting).

Ik vlieg dus met een 12x8 schroef en dat vliegt het prettigst vind ik in deze combinatie. Tijdens het slepen kan ik comfortabel blijven vliegen, voldoende snelheid behouden en voldoende trekkracht om in een ruim circuit de zwever omhoog te brengen.

Op een lipo lading doe ik met gemak drie sleepjes, daarna zit er nog 40 % in en neem ik een andere lipo.

Een filmpje van een sleep waar je kan zien dat het eigenlijk vlot slepen is. Niet 45° omhoog takelen maar het is zeker niet harken. Geniet ook van de sappige commentaar van "ons Patje" :)
O ja, inclusief lompe landing...


Ziet er goed uit.
Waar is de plaats van de misdaad.
Kan ik soms even komen kijken ???
 
Back
Top