Roel van Essen
Forum veteraan
2 motoren... 1 regelaar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
2 motoren... 1 regelaar
Roel.Proefvaart op 3S.
Overigens nog wel met een aanpassing: om het verdwenen gewicht van de twee Speed 600's te compenseren heb ik 150 gram lood achterin gelegd. Gisteren viel me op dat de boeg behoorlijk lager in het water lag en af en toe slurpten de jets lucht in plaats van water.
Met het lood achterin lag ze in ieder geval beter op het water:
Bekijk bijlage 249709
Stadler kan nu tenminste weer rechtuit kijken, in plaats van vlak voor de boot in het water.
Op 3S zijn snelheid en vaargedrag te vergelijken met de Speed 600's op 2S. Ik heb dus aan snelheid ingeleverd, maar... de airco in de kajuit en onderdeks heeft een stuk minder te doen. De Speed 600's, de accu en de regelaar waren na een stukkie varen op 2S warm en na een 3S accu behoorlijk heet geworden; nu zijn de motoren lauw en de regelaars en accu gewoon koud. Ook op 3S.
Na 45 minuten varen heb ik wel 1250 mAh verstookt...
(Na 45 minuten varen met de oude motoren had ik 3 accu's van 5.000mAh opgerookt...)
Bekijk bijlage 249708
Het vaarbeeld is er niet minder om.
Bekijk bijlage 249710
Bekijk bijlage 249711
Bekijk bijlage 249712
Onder twee plaatjes van de ingebouwde motoren. Nee, het verdiend geen schoonheidsprijs, maar... Wel eens twee motoren in moeten bouwen door een luikje van 15 bij 10? Ik nu wel en daarom raad ik iedereen met dit scheepje aan om eventuele her-motorisering vóór de inbouw van de jets te doen.
Wat ik gedaan heb is:
een plaatje ABS gemaakt als "motorspant". Gaatjes erin voor de schroeven en voor de motoras. Motor met spant aan de koppeling vastgemaakt en de motor langzaam laten draaien. Met dunne plaatjes ABS als wigje onder het motorspant alle slinger-neigingen eruit gehaald en vervolgens het motorspant met een paar tipjes CA-lijm vastgezet. Weer gecontroleerd op slingeringen: nee. Vervolgens twee driehoekige plaatjes ABS gesneden en met CA-lijm op het motorspant en op de romp gelijmd. Toen, héél voorzichtig, het motorspant met 2C lijm aan de jet en aan de romp vastgemaakt. Tijdens het drogen de motor op lage toeren laten draaien en erbij gebleven om veranderingen van geluid (en dus onbalans) onmiddellijk te signaleren.
Daarna uithijgen en een colaatje.
Vervolgens diep inademene en de procedure voor de andere motor herhaald. Daarna weer een colaatje, nu met een neuter in.
Bekijk bijlage 249713
Bekijk bijlage 249714
De gele smurrie in de omranding van de dekopening is mijn geliefde uierzalf. Tijdens met maken van scherpe bochten kwam er toch wel wat water in de romp. Da's nu verholpen.
@Tug.NL : Over scherpe bochten gesproken: naar aanleiding van het issue of de motoren gekoppeld moesten worden of niet, kun je kijken naar onderstaand filmpje. De motoren hebben elk hun eigen regelaar, maar die staat met een V-kabeltje parallel. Ze worden simultaan geregeld. Ik heb een V-mixer tussen het roer en beide remkleppen gezet, en dat is best wel effectief, zoals je zult zien...
Roel.
. Ga je het nog proberen met de mixer tussen de beide esc ?
Ik zat er ook over te denken om deze boot te halen..leuk voor op stromend water
Mvg.
Roald
Jets kosten brute kracht. Die 600's hadden dat wel. Deze BL-motoren iets minder.Roel zei:Op 3S zijn snelheid en vaargedrag te vergelijken met de Speed 600's op 2S. Ik heb dus aan snelheid ingeleverd, maar...