Mallen vleugels maken

Spanten werk voor in het kielvlak en rudder.

IMG_3753.JPG


Beide stabilo's gereed om te sluiten.

IMG_3754.JPG


MVG

Edwin.
 

Bijlagen

  • IMG_3755.JPG
    IMG_3755.JPG
    122,5 KB · Weergaven: 268
Nu kan het bouwen beginnen ( op de vleugels na, daar moet nog wat aan gewijzigd worden), ben aan het kijken wat voor servo's en andere RC ik het beste kan nemen.
Maar de keuze is reuze, hier kan ik wel wat advies bij gebruiken.

Zelf zat ik aan het volgende te denken;

-Powerbox compititional SRS.
-2 ontvangers, weet nog niet welke, tot op heden altijd Futaba gebruikt.

Als zender gebruik ik een Futaba T12FG.

Servo's
-Savox 1270TG of,
-Hitec HS-7955TG of,
-JR DS8711

Voor het landingsgestel gebruik ik de er-50 eVo met de GS-200 van Electron.
Alle zaken zoals wieldeuren, remmen etc kan ik met de GS-200 instellen.

Wat is jullie advies?

Alle input is welkom.

MVG

Edwin.
 
Tja Edwin, da`s altijd moeilijk.
Ieder heeft zijn eigen merk, voorkeur en gevoel daarbij.

Zelf zou ik het anders opbouwen maar dat is omdat ik met een ander merk vlieg.

De Powerbox System Competition SRS is een prima keus.
2 ontvangers? Dat hoeft tegenwoordig toch niet meer.....

Servo`s, alle 3 prima merken, maar er zijn meerdere prima merken.

Electron Retracts, tja, geweldig product.


Weet dat je dit misschien niet veel verder helpt maar vraag het aan 20 jetvliegers en je krijgt 20 verschillende meningen.
Vandaar dat ik altijd zeg: 'als jij je ergens goed bij voelt dan moet je dat gaan toepassen'.

Succes.

Grt,
Berto.
 
2 ontvangers is heeeel normaal tegenwoordig. 2.4g ontvangst wordt enorm geblokkeerd door brandstof / carbon edg en reflecties zijn soms een probleem. 2 ontvangers op verschillende plekken ingebouwd is minimaal dan.

Qua powerbox zou je ook kunnen kijken naar de Mercury. Mooi compact met een kleiner scherm. Als 15 uitgangen voldoende is zeker de overweging waard.

Qua servo's gebruik ik de 1270 van Savox ook. Betaalbaar, snel en krachtig.

GS-200 kan je veel mee regelen en scheelt weer kanalen die nodig zijn. Daarom icm de Mercury een goede keus.
 
Ontvangers of sattelieten? Dat laatste kan ik begrijpen.
Eeh... dat ligt aan het systeem :) Een enkele ontvanger beschouw ik als satelliet als het om SBUS gaat. Bij Jeti en Spektrum kan je aan de hoofd ontvanger extra satellieten toevoegen. De powerbox is in dit geval de hoofd ontvanger en de Futaba ontvangers zijn niets meer dan satellieten.
 
Ik gebruik de Hitec 7955TG in de jets en ben er zeer over te spreken....maar servoos is waar je een goed gevoel bij heb savox of JR of futaba

Powerbox zou ik de Champion SRS pakken ingebouwde door seqencer servo matching.
 
Ik gebruik de Hitec 7955TG in de jets en ben er zeer over te spreken....maar servoos is waar je een goed gevoel bij heb savox of JR of futaba

Powerbox zou ik de Champion SRS pakken ingebouwde door seqencer servo matching.

Dat heeft elke. De mercury heeft zelfs een gyro :)
 
Heren,

Bedankt voor jullie reacties, een aantal zaken beginnen me duidelijker te worden, maar anderen weer niet.
De Mercury powerbox is inderdaad een mooi compact dingetje, maar is wel een stuk duurder dan de compitition.
Plaats heb ik wel voldoende om in te bouwen en vraag me af of ik zoveel extra functies ga gebruiken.

Ik heb geen ervaring met het Futaba Sbus, begrijp eigenlijk niet wat voor voordelen het heeft.
Met Sbus verbind ik de ontvangen dmv 1 kabel met de powerbox en conventioneel met 6 tot 8 kabeltjes, dat is toch veel bedrijfszekerder, bij een kabelbreuk mis ik maar 1 functie ipv alles.
Ik lees dat voor Futaba Sbus niet elk type servo gebruikt kan worden, maar dat er speciale Sbus servo's voor zijn, geld dit ook in combinatie met de powerbox?
Moet ik die Sbus ontvangers dan zien als satelieten en de powerbox als ontvanger zoals Herman aangeeft?
Zou de R6303SB 3/18 van futaba voldoen?

Thx

MVG

Edwin.
 
Bij SRS / SBUS van de ontvanger naar de PowerBox gebruik je normaal ook 2 ontvangers. Niet alleen voor hardware uitval maar ook voor betere plaatsing. Kabel breuk komt uit de tijd van trillende methanol motoren ;) In een Jet hoef je je daar geen zorgen over te maken. En ja, de SBUS ontvangers zijn niets meer dan satellieten. Elke SBUS ontvanger van Futaba werkt dan, dus ook de R6303SB (de beste keus denk ik)

De Powerbox heeft gewoon PWM uitgangen, dus normale servo's kan je gebruiken. Alleen de dure hebben PowerBus wat eigenlijk SBUS is.

En qua prijs.... een competition kost 349 euro, een Mercury 399 (geen GPS). Zoveel verschil zit er dus niet in. GPS gebruik je alleen maar voor snelheid afhankelijke gyro gain. Dat is meer voor 3D kisten of erg snelle jets. Via telemetry zie je de snelheid ook, maar of dat nu die 100 euro waard is ;)
 
Ik zie het nu ook ja, het verschil tussen de competition en de mercury valt mee, ik dacht dat het verschil 150 euro was.

Oke, zit nu aan de volgende setup te denken;

-Powerbox Mercury (zonder GPS)
-2 Futaba ontvangers R6303SB.
-7 Savox 1270TG servo's voor Ail, Ele, Rud en flaps.
-Electron gear met GS200.

Zou dit werken?
 
Ik zie het nu ook ja, het verschil tussen de competition en de mercury valt mee, ik dacht dat het verschil 150 euro was.

Oke, zit nu aan de volgende setup te denken;

-Powerbox Mercury (zonder GPS)
-2 Futaba ontvangers R6303SB.
-7 Savox 1270TG servo's voor Ail, Ele, Rud en flaps.
-Electron gear met GS200.

Zou dit werken?
Jup, werkt prima
 
Hey Geoff, Oeeiii, laatste update is al meer dan 3 jaar terug, helaas is er verder weinig aan gebeurd.
Staat wel bovenaan m'n modelbouw lijstje om het weer op te pakken, maar er komt iedere keer zoveel tussendoor.

Ik wil het vleugelontwerp wat aanpassen, was te zwaar naar mijn zin, beide vleugelmallen staan al in de gellcoat.
De eerste lagen weefsel en balsa zit er ook in, het geheel staat klaar om het binnenwerk aan te passen.
 
Ik dacht al, ik moet je even wakker schudden . Ben erg benieuwd naar je idee, om hem lichter te maken. En ik blijf het volgen.

Geoff
 
Daar heb ik proefjes mee gedaan, zie post 156, nu heb ik lichter weefsel gebruikt voor de schaal, maar het gewicht zat hem meer in het binnenwerk.
 
Back
Top