Stoompomp
In Memoriam
Vervolg 2, bouwverslag modelstoomsleepboot Dockyard V.
Nu de gehele romp in messing gereed is en de op de draadeinden gemonteerde hulpspanten verwijderd zijn, kan begonnen worden met de inbouw van de stoominstallatie.
Daar de inhoud van mijn Yarrow ketel klein is, circa 180 ml, is er een ketelwatervoorraadtank nodig. Verder, omdat mijn stoommachine olie gesmeerd is en ik geen oliespoor achter het schip wil, is er ook een condensaat opvangtank nodig.
De beschikbare ruimte was de plaats van de voorkajuit. Omdat ik toch geen personeel aan boord heb, heb ik hier de twee tanks, ketelwatervoorraad- en condensaatopvangtank, geplaatst.
Uit karton heb ik eerst een mock-up in karton gemaakt.
Vervolgens heb ik deze in messing gebouwd. Goed te zien is de scheiding tussen de beide tanks. De linker, ketelwater, inhoud ca. 600 ml en rechts, condensaat ca. 300 ml. 1574.
Op onderstaande foto is de achterkant van de tanks te zien. De tanks zijn met een luchtspleet gemonteerd op dubbelzijdig epoxyprintplaat. Dit omdat de hitte van de ketel niet het voorraadwater mag opwarmen. Het lijkt tegenstijdig, maar door de onderdruk van de zuigpomp(ketelwatervoedingspomp) kunnen er dampbellen ontstaan, waardoor de pomp “hees” slaat.
Verder op deze printplaat zijn de toe- en afvoer van het condensaat, een peilglas voor controle tijdens het vullen, aansluiting voor de voedingspomp en een meetelektrode voor laag voorraadwater alarm. Dit alarm wordt op de handzender aan de wal getoond. (binnenkort zal ik in mijn topic “Dockyard telemetrie” verdere info geven).
Vervolgens heb ik de bijbehorende leidingen onder in het schip aangebracht. Op de foto zijn aan de rechterkant(SB) de twee ketelwatervoedingsleidingen in koperpijp 5mm te zien. De ene dient voor aanvoer, de andere voor het afkoelen van het circulatie water bij geopende bypass afsluiter.
Wordt vervolgd.
Nu de gehele romp in messing gereed is en de op de draadeinden gemonteerde hulpspanten verwijderd zijn, kan begonnen worden met de inbouw van de stoominstallatie.
Daar de inhoud van mijn Yarrow ketel klein is, circa 180 ml, is er een ketelwatervoorraadtank nodig. Verder, omdat mijn stoommachine olie gesmeerd is en ik geen oliespoor achter het schip wil, is er ook een condensaat opvangtank nodig.
De beschikbare ruimte was de plaats van de voorkajuit. Omdat ik toch geen personeel aan boord heb, heb ik hier de twee tanks, ketelwatervoorraad- en condensaatopvangtank, geplaatst.
Uit karton heb ik eerst een mock-up in karton gemaakt.
Vervolgens heb ik deze in messing gebouwd. Goed te zien is de scheiding tussen de beide tanks. De linker, ketelwater, inhoud ca. 600 ml en rechts, condensaat ca. 300 ml. 1574.
Op onderstaande foto is de achterkant van de tanks te zien. De tanks zijn met een luchtspleet gemonteerd op dubbelzijdig epoxyprintplaat. Dit omdat de hitte van de ketel niet het voorraadwater mag opwarmen. Het lijkt tegenstijdig, maar door de onderdruk van de zuigpomp(ketelwatervoedingspomp) kunnen er dampbellen ontstaan, waardoor de pomp “hees” slaat.
Verder op deze printplaat zijn de toe- en afvoer van het condensaat, een peilglas voor controle tijdens het vullen, aansluiting voor de voedingspomp en een meetelektrode voor laag voorraadwater alarm. Dit alarm wordt op de handzender aan de wal getoond. (binnenkort zal ik in mijn topic “Dockyard telemetrie” verdere info geven).
Vervolgens heb ik de bijbehorende leidingen onder in het schip aangebracht. Op de foto zijn aan de rechterkant(SB) de twee ketelwatervoedingsleidingen in koperpijp 5mm te zien. De ene dient voor aanvoer, de andere voor het afkoelen van het circulatie water bij geopende bypass afsluiter.
Wordt vervolgd.
Bijlagen
Laatst bewerkt: