Graupner GTX 500 brushed

Zoals jullie konden lezen heb ik een oesterboot met een GTX 500 buitenboordmotor op de kop kunnen tikken.
Nu heb ik een vraag: aan welke romp kan ik de GTX hangen? Ik zou eventueel zelf een rompje bouwen, maar de vraag is welk rompje.
Zijn er mensen die mij een plan,link of iets dergelijks kunnen aanwijzen die ongeveer in de zelfde schaal zijn als de buitenboordmotor.
Welke schaal de GTX is weet ik ook niet.
Ik heb ook al gelezen dat men een brushless motor in de GTX zet om een langere vaartijd te bekomen, weeral een vraag, welke motor?
 
Overgenomen uit de Conrad-catalogus:

"De buitenboordmotor is geschikt voor kleine en middelgrote wedstrijd- en sportboten tot ca. 60 cm lengte. De verliesarme krachtoverbrenging van de motor naar de propeller vindt plaats via een flexibele as, die gemakkelijk te onderhouden is. Deze versie is niet uitgerust met een elektromotor. Bijpassende motoren hiervoor zijn alle SPEED-motoren uit de 500-serie of HPD-motoren met een Ø van 29 mm. Deze variant is bijzonder geschikt voor raceboten."

Het toerental van een Speed 500 is (onbelast) 17.000 rpm op 9,6V.
Je zult dus een borstelloze motor moeten zoeken met ongeveer dat toerental, die bovendien dezelfde afstand van de schroefgaten voor montage heeft. Of je moet je buitenboordmotor hevig aanpassen.
 
Hoi bob,

Helaas voor jou heb ik verder geen plan voor je.
Naar zelf heb ik ook zitten kijkrn om zoiets eens te bouwen. Wat dacht je ervan om een rib te bouwen?
Dan maak he bijvoorbeeld een originele rib die je zo kunt kopen in het echt. Maak er mooie stoelen in van leer (of iets dat er op lijkt) zet er een spoiler op lampje daarop en probeer zo mooi mogelijk een stuurconsole te maken. Dit is tenminste wat ik eerst wilde.

Denk er maar overna, ik zou graag willen weten wat je misschien gaat bouwen en natuurlijk het eindresultaat.

Veel succes
Mvg Wolter
 
Welke schaal de GTX is weet ik ook niet.

Bob,
Als je er vanuit gaat dat een gemiddelde 1:1 buitenboordmotor ongeveer 1 meter hoog is kan je - ondanks dat het toch een beetje natte vingerwerk blijft - de schaalgrote makkelijk zelf bepalen.
Groet, Bert

Edit: Ik heb nog eens even gekeken naar het motortje en Ben44 heeft gelijk, het zal voor dit - voor te stellen - model eerder richting de 1.5 - 1.8 meter hoogte (of lengte) gaan, e.e.a. afhankelijk van of het een kort- of een langstaart voor moet stellen.
 
Laatst bewerkt:
Buitenboord maar 1 meter hoog?
Lijkt me wel zeer klein.
Zou daar ook niet te veel vermogen op loslaten, zo'500 motortje heeft maar rond de 100 a 150 watt ,als je dan brushless gaat in die zelfde afmetingen zit je direct een pak hoger.
Ook niet te hoog in toeren gaan.
 
Als je zelf wilt bouwen geeft dit erg veel voldoening. Naast die verkapte reclame hier boven (inmiddels verwijderd) staat er over houtbouw Vintage Outboard Racers heel veel info op www.152vo.de

Als je tekeningen van een bepaalde boot zou willen, stuur me dan een pb, ik heb bijna het gehele tekeningenarchief in beheer. Een GTX 500 past perfect bij een 152VO Racer.
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds een origineel ontwerp van rbckits niets namaak de schaal is 1:5,2 , dat is de enige gelijkwaardigheid, maakt niet uit de klasse is toch al niet echt interessant meer
 
Nog steeds een origineel ontwerp van rbckits

Twee opmerkingen hierover;
- Je maakt alweer sluikreklame op deze manier, dat is op dit forum zo niet toegestaan Rob
- De manier waarop je aan je gegevens bent gekomen voor je ' eigen ontwerpen ' is op zijn minst gezegd discutabel. Iemand spendeerd jaren aan research en zet dat dan ter goeder trouw op een website om zo een wedstrijdklasse op te zetten. En dan lomt er een producent van freessetjes die zonder overleg of vragen die data gaat gebruiken voor zijn eigen commercieele activiteiten. Niet netjes. Daarnaast is de 152VO klasse geregistreerd onder het merkenrecht .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb weer een buitenmotor gescoord:banana:
Deze maal is het een Robbe Mercury in een zeer goede staat en is geschikt voor een type 500 borstelmotor.
Ik heb nu ook terug zitten zoeken om er een brushless motor op te zetten zonder modificatie's uit te moeten voeren en ik kom steeds op een type 3650 brushless motor.
Kleinere motoren zijn in verbruik gunstiger, maar passen niet op de motorgaten. Deze zitten op 25mm en de op kleine brushless zitten ze op 19mm.
Weet er iemand nog een andere oplossing om over te stappen op brushless en dan liefst met een link.
Heeft er ook iemand een plan van een bootje om er een buiteboordmotor op te zetten?
IMG_1666.JPG IMG_1666.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_1664.JPG
    IMG_1664.JPG
    195,2 KB · Weergaven: 192
  • IMG_1665.JPG
    IMG_1665.JPG
    277,1 KB · Weergaven: 211
Kan je niet een adaptertje maken van - zeg - 2 of 3mm aluminium plaat oid? Gat in het midden voor de as, de pasgaten voor de BBmotor op 0 en 180 graden en die voor de brushless op 90 en 270?
Bij sommige brushless motoren zitten er van die kruisjes bij om ze in vliegtuigen te kunnen monteren, wellicht is daar iets bruikbaar van?
 
Kan je niet een adaptertje maken van - zeg - 2 of 3mm aluminium plaat oid? Gat in het midden voor de as, de pasgaten voor de BBmotor op 0 en 180 graden en die voor de brushless op 90 en 270?
Bij sommige brushless motoren zitten er van die kruisjes bij om ze in vliegtuigen te kunnen monteren, wellicht is daar iets bruikbaar van?
Ja, mischien ook nog een optie. Bedankt om mee te denken:thumbsup:
 
Bob, jij ook ....

Wat Setsunakaede aangeeft is een goede optie, zo'n adapter. Ook zelf te maken uit een plaatje 3mm Alu zoals gezegd en dan aan beide zijden de boorgaten tegengesteld verzinken.

Denk er wel aan dat die BB-motor niet bepaald ontworpen is op BL vermogen, dan leven de kegeltandwielen in de staart maar erg kort!
 
Ondertussen een rompje gemaakt van een 152VO speedbootje de "OK". Ik heb nu de Robbe Mercury er voorlopig eens opgezet.
Bij de Mercury kun je de hoek veranderen tijdens het varen, heeft dit nut?
Foto's zeggen nog altijd meer als woorden.

IMG_1686.JPG IMG_1688.JPG IMG_1684.JPG IMG_1685.JPG
 
Kan je niet een adaptertje maken van - zeg - 2 of 3mm aluminium plaat oid? Gat in het midden voor de as, de pasgaten voor de BBmotor op 0 en 180 graden en die voor de brushless op 90 en 270?
Bij sommige brushless motoren zitten er van die kruisjes bij om ze in vliegtuigen te kunnen monteren, wellicht is daar iets bruikbaar van?

Ik vind die 'kruisjes' ideaal.
Als ik ze niet wil gebruiken omdat ik de BL motor anders op wil hangen, dan kun je ze prima als mal voor de boorgaten gebruiken.
 
Ik heb zelf geen ervaring met een OK, maar over het algemeen varen die Vintage Outbord modellen het mooist met een down tilt van 1 tot 3 graden. Even afhankelijke van het zwaartepunt en de rompvorm. Gewoon iets naar beneden zetten, proefvaren, en dan finetunen.

Een hydro-prop zou dan voor driekwart onderwater moeten lopen, maar die jij er op hebt is een onderwater schroef, die moet volledig ondergedompeld draaien. De anti-ventilatieplaat dan dus op of net in de waterstroom die onder de boot vandaan komt.
 
Back
Top